Azt régóta tudjuk, milyen a ferencvárosi koktél – egy rész rum és két rész rum, jól összekeverve – de milyen a moszkvai? Nos, pár évtizede hasonlóképp működött. De hol van már az az idő, amikor három ismeretlen orosz megállt egy gasztronóm (élelmiszerbolt) előtt, és összedobtak annyi rubelt, hogy vegyenek egy üveg vodkát – nyakra-főre nem lehetett –, majd elosztották testvériesen az üzlet előtt, aztán ki-ki, ment a dolgára.
Ma a világ leghíresebb italmárkái azon hezitálnak, hogy a lassan harmadik éve tartó háború jelenlegi állása szerint kivonuljanak az orosz piacról vagy éppen új italokkal csábítsák a helyi vevőket. Merthogy az utóbbi sem példa nélküli ma már.
Vodka helyett (mellett) koktél
Az Orosz Föderációban továbbra is működő multinacionális alkoholgyártók nemcsak hogy erősítik jelenlegi üzletmenetüket, hanem termékpalettájukat is bővítik. Merthogy újabban, főleg a fiatalabb korosztály, már azt is tudja, milyen színe van az Aperolnak, amely világhódító útjának talán most ért a zenitjére. Sőt, kíváncsiak az új, könnyed, koktélba való más italokra és aperitifekre is.
Az Aperol márkát birtokló olasz Campari csoport azt tervezi, hogy új fejlesztésű Sarti Rosa aperitifjét az orosz piacon is piacra dobja. Ez az egyik leggyorsabban növekvő alkoholkategória Oroszországban – és szerte a világon. Kelendőségét a helyi italkereskedelmi piac szereplői is megerősítik.
Gyümölcsös, könnyed, divatos
A szakértők azt is megjegyzik – amin ezek után nem lehet csodálkozni –, hogy az új nemzetközi márkák megjelenése a hazai versenyt fokozza majd.
A Kommerszant nevű orosz napilap szerint az italmárka orosz részlege, a Campari Rus LLC 2023 decemberében megkapta a megfelelőségi nyilatkozatot, azaz forgalmazási engedélyt a Sarti Rosára, amely 14 százaléknyi alkoholtartalmú, gyümölcsös, könnyed aperitif.
Igazi újdonságról van szó, hiszen Németországban 2023-ban vezették be a márkát. Egy online bolt 17,99 euróért árusítja, drágábban, mint a Magyarországon is népszerű Aperolt.
A whiskygyártók jelentős része kivonult
Mindez azért is érdekes, mert a háború kitörése óta a globális alkoholgyártó cégek jelentősen csökkentették tevékenységüket Oroszországban, és azóta nemigen érkeztek hírek új nemzetközi márkák bevezetéséről. Olyan nagy nevek, mint a Johnnie Walker, a Captain Morgan, a Chivas Regal vagy a Jameson szinte rögtön bejelentették kilépésüket a piacról.
A milánói székhelyű Campari Group is bejelentette a befektetések leállítását és üzletei leépítését, de a Bacardihoz (Martini márka) hasonlóan megtartja jelenlétét az Orosz Föderációban, sőt, mint a fentiekből kiderül, választékot bővít, és többnyire online árul.
Népszerű a gin és a vermut
A Kommerszant rendelkezésére álló adatok szerint 2023. január-novemberben a Campari 7,01 millió litert importált Oroszországba, ami a tavalyihoz képest emelkedést mutat.
Az aperitif az egyik leggyorsabban növekvő alkoholkategória Oroszországban. A NielsenIQ nemzeti kiskereskedelmi piacfelmérő cég adatai szerint 2023. január-novemberben az ilyen italok értékesítése mennyiségben 16,1 százalékkal, értékben pedig 23,2 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az italkategória eladásai a második helyen állnak a gin és a vermut után.
A WineRetail vezetője, Alekszandr Sztavcev szerint az aperitifek iránti keresletet a koktélfogyasztás növekvő tendenciája vezérli, beleértve az otthoni kortyolgatást is.
Előretörnek a hazai gyártók is
Az eladások további növekedésének lehetőségét elsősorban a borfogyasztók vevőkörében látják, akik számára az ilyen italok alternatívát vagy kiegészítést jelenthetnek – jegyzi meg a Simple Group egyik igazgatója, Jurij Surin. Szerinte a növekvő keresletet olyan márkák erősítik, mint a Martini Fiero és az Aperol, amelyek komoly pr- és marketingtevékenységet folytatnak Oroszországban.
Ugyanakkor a könnyedebb italfélék iránti kereslet hatására az orosz termelők érezhetően növelték jelenlétüket a szegmensben, egyebek között a rubel leértékelődése, az import áru drágulása, valamint a logisztikai költségek növekedése miatt.
Most már van moszkvai koktél is
Ebben az árukategóriában különösen fontos a speciális promóciós tevékenység, hiszen szakkereskedőkkel, éttermekkel kell tárgyalni, meg rendezvényeken, fesztiválokon részt venni, és csak azután kerülhet az áru a polcokra. Azt is jól megnézik a külföldi márkák, hogy milyen viszonteladókkal kössenek szerződést.
Veniamin Grabar, a Ladoga cég vezetőjének elmondása szerint a piac hazai szereplői gyorsan elsajátították az ebbe a kategóriába tartozó italok gyártását. Az Abrau-Durso cégcsoport például 2023-ban dobta piacra Abrau Mix aperitifjét, a Delasy Aperitive márkát pedig az Alvisa fejleszti. Persze a márkaépítés még hátra van.