5p

Miközben a legnagyobb nevek kivonulnak a szuperhatalom területéről, az Aperol egyik aperitifjét épp most kínálják a lakosságnak.

Azt régóta tudjuk, milyen a ferencvárosi koktél – egy rész rum és két rész rum, jól összekeverve – de milyen a moszkvai? Nos, pár évtizede hasonlóképp működött. De hol van már az az idő, amikor három ismeretlen orosz megállt egy gasztronóm (élelmiszerbolt) előtt, és összedobtak annyi rubelt, hogy vegyenek egy üveg vodkát – nyakra-főre nem lehetett –, majd elosztották testvériesen az üzlet előtt, aztán ki-ki, ment a dolgára.

Ma a világ leghíresebb italmárkái azon hezitálnak, hogy a lassan harmadik éve tartó háború jelenlegi állása szerint kivonuljanak az orosz piacról vagy éppen új italokkal csábítsák a helyi vevőket. Merthogy az utóbbi sem példa nélküli ma már.

Vodka helyett (mellett) koktél

Az Orosz Föderációban továbbra is működő multinacionális alkoholgyártók nemcsak hogy erősítik jelenlegi üzletmenetüket, hanem termékpalettájukat is bővítik. Merthogy újabban, főleg a fiatalabb korosztály, már azt is tudja, milyen színe van az Aperolnak, amely világhódító útjának talán most ért a zenitjére. Sőt, kíváncsiak az új, könnyed, koktélba való más italokra és aperitifekre is.

Az Aperol márkát birtokló olasz Campari csoport azt tervezi, hogy új fejlesztésű Sarti Rosa aperitifjét az orosz piacon is piacra dobja. Ez az egyik leggyorsabban növekvő alkoholkategória Oroszországban – és szerte a világon. Kelendőségét a helyi italkereskedelmi piac szereplői is megerősítik.

Gyümölcsös, könnyed, divatos

A szakértők azt is megjegyzik – amin ezek után nem lehet csodálkozni –, hogy az új nemzetközi márkák megjelenése a hazai versenyt fokozza majd.

A Kommerszant nevű orosz napilap szerint az italmárka orosz részlege, a Campari Rus LLC 2023 decemberében megkapta a megfelelőségi nyilatkozatot, azaz forgalmazási engedélyt a Sarti Rosára, amely 14 százaléknyi alkoholtartalmú, gyümölcsös, könnyed aperitif.

Egészségükre! Fotó: Amazon
Egészségükre! Fotó: Amazon

Igazi újdonságról van szó, hiszen Németországban 2023-ban vezették be a márkát. Egy online bolt 17,99 euróért árusítja, drágábban, mint a Magyarországon is népszerű Aperolt.

A whiskygyártók jelentős része kivonult

Mindez azért is érdekes, mert a háború kitörése óta a globális alkoholgyártó cégek jelentősen csökkentették tevékenységüket Oroszországban, és azóta nemigen érkeztek hírek új nemzetközi márkák bevezetéséről. Olyan nagy nevek, mint a Johnnie Walker, a Captain Morgan, a Chivas Regal vagy a Jameson szinte rögtön bejelentették kilépésüket a piacról. 

A milánói székhelyű Campari Group is bejelentette a befektetések leállítását és üzletei leépítését, de a Bacardihoz (Martini márka) hasonlóan megtartja jelenlétét az Orosz Föderációban, sőt, mint a fentiekből kiderül, választékot bővít, és többnyire online árul.

Népszerű a gin és a vermut

A Kommerszant rendelkezésére álló adatok szerint 2023. január-novemberben a Campari 7,01 millió litert importált Oroszországba, ami a tavalyihoz képest emelkedést mutat.

Az aperitif az egyik leggyorsabban növekvő alkoholkategória Oroszországban. A NielsenIQ nemzeti kiskereskedelmi piacfelmérő cég adatai szerint 2023. január-novemberben az ilyen italok értékesítése mennyiségben 16,1 százalékkal, értékben pedig 23,2 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az italkategória eladásai a második helyen állnak a gin és a vermut után.

A WineRetail vezetője, Alekszandr Sztavcev szerint az aperitifek iránti keresletet a koktélfogyasztás növekvő tendenciája vezérli, beleértve az otthoni kortyolgatást is. 

Előretörnek a hazai gyártók is

Az eladások további növekedésének lehetőségét elsősorban a borfogyasztók vevőkörében látják, akik számára az ilyen italok alternatívát vagy kiegészítést jelenthetnek – jegyzi meg a Simple Group egyik igazgatója, Jurij Surin. Szerinte a növekvő keresletet olyan márkák erősítik, mint a Martini Fiero és az Aperol, amelyek komoly pr- és marketingtevékenységet folytatnak Oroszországban.

Komoly marketingtevékenységet folytatnak Oroszországban. Fotó: Unsplash
Komoly marketingtevékenységet folytatnak Oroszországban. Fotó: Unsplash

Ugyanakkor a könnyedebb italfélék iránti kereslet hatására az orosz termelők érezhetően növelték jelenlétüket a szegmensben, egyebek között a rubel leértékelődése, az import áru drágulása, valamint a logisztikai költségek növekedése miatt.

Most már van moszkvai koktél is

Ebben az árukategóriában különösen fontos a speciális promóciós tevékenység, hiszen szakkereskedőkkel, éttermekkel kell tárgyalni, meg rendezvényeken, fesztiválokon részt venni, és csak azután kerülhet az áru a polcokra. Azt is jól megnézik a külföldi márkák, hogy milyen viszonteladókkal kössenek szerződést.

Veniamin Grabar, a Ladoga cég vezetőjének elmondása szerint a piac hazai szereplői gyorsan elsajátították az ebbe a kategóriába tartozó italok gyártását. Az Abrau-Durso cégcsoport például 2023-ban dobta piacra Abrau Mix aperitifjét, a Delasy Aperitive márkát pedig az Alvisa fejleszti. Persze a márkaépítés még hátra van.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Újabb nagy bejelentést tett a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 06:53
További 16 járásban kezdhet optikai hálózatfejlesztést.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter nagy bejelentéssel jelentkezett New Yorkból
Privátbankár.hu | 2025. december 18. 06:29
A külügyminiszter nagy számokról beszélt.
Makro / Külgazdaság Kiderült: mégsem a magyarok fogyasztanak a legkevesebbet az EU-ban
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 19:58
Lettországot megelőzzük, ezért az uniós átlag 73 százalékával sem áll utolsó helyen Magyarország a tényleges egyéni fogyasztást nézve. Az egy főre jutó GDP azonban visszaesett.
Makro / Külgazdaság Bezuhant a forint, októberi szinten az euró ára
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 18:35
Mindhárom fő devizával szemben gyengült a forint szerdán. A svájci frankhoz képest történt a legnagyobb elmozdulás, az euró október óta nem volt ilyen drága.
Makro / Külgazdaság 3D-nyomtatással foglalkozó amerikai cég települ Budapestre
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 16:10
Erős napja van Szijjártó Péternek, a külügyminisztérium ugyanis szerdán zárhatja le a megállapodást három amerikai cég magyarországi beruházásáról. Egyikük Budapestre jönne, a másik kettő Tatabánya, illetve Hódmezővásárhely mellé.
Makro / Külgazdaság Már két év sem maradt az orosz gáz importálására, döntött az Európai Parlament
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 14:23
500-120 arányban megszavazta az Európai Parlament az orosz gáz importjának leállítását. A jelentéstevő szerint a figyelmet most az olajra kell fordítani, amellyel kapcsolatban a jövő év elején hozhat állásfoglalást az Európai Bizottság.
Makro / Külgazdaság Átírták a számot, a vártnál jobban alakult az euróövezet inflációja
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 12:51
Novemberben az előző havival megegyezően 2,1 százalék volt az éves infláció az euróövezetben az Európai Unió statisztikai hivatala, az Eurostat szerdán közzétett végleges adatai alapján.
Makro / Külgazdaság Kellemetlen hírek érkeztek Németországból – nem ezt várták
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 12:18
Javulást vártak, romlás jött.
Makro / Külgazdaság Áttörés: Orbán Viktornak tetsző jelentésre készülnek Ursula von der Leyenék (frissítve)
Csabai Károly | 2025. december 17. 05:42
Az Európai Bizottság statisztikai hivatalának ma délelőtt nyilvánosságra kerülő adatai szerint a hazai infláció európai uniós összevetésben nagyot javult: az egy hónappal korábbi hárommal szemben már hét tagállamban is nagyobb volt a pénzromlás, mint nálunk. Európa egészét tekintve pedig már kereken tucat ország fogyasztóiár-indexe volt magasabb az adataikat cikkünk megjelenéséig nyilvánosságra hozottak közül – derül ki a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
Makro / Külgazdaság Az Egyesült Államokban több a munkahely, de nőtt a munkanélküliség
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 18:00
Az Egyesült Államokban az elemzők által vártnál több új munkahely jött létre novemberben a nem mezőgazdasági ágazatokban, a munkanélküliségi ráta pedig az elemzők által várt stagnálás helyett emelkedett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG