5p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Miközben a legnagyobb nevek kivonulnak a szuperhatalom területéről, az Aperol egyik aperitifjét épp most kínálják a lakosságnak.

Azt régóta tudjuk, milyen a ferencvárosi koktél – egy rész rum és két rész rum, jól összekeverve – de milyen a moszkvai? Nos, pár évtizede hasonlóképp működött. De hol van már az az idő, amikor három ismeretlen orosz megállt egy gasztronóm (élelmiszerbolt) előtt, és összedobtak annyi rubelt, hogy vegyenek egy üveg vodkát – nyakra-főre nem lehetett –, majd elosztották testvériesen az üzlet előtt, aztán ki-ki, ment a dolgára.

Ma a világ leghíresebb italmárkái azon hezitálnak, hogy a lassan harmadik éve tartó háború jelenlegi állása szerint kivonuljanak az orosz piacról vagy éppen új italokkal csábítsák a helyi vevőket. Merthogy az utóbbi sem példa nélküli ma már.

Vodka helyett (mellett) koktél

Az Orosz Föderációban továbbra is működő multinacionális alkoholgyártók nemcsak hogy erősítik jelenlegi üzletmenetüket, hanem termékpalettájukat is bővítik. Merthogy újabban, főleg a fiatalabb korosztály, már azt is tudja, milyen színe van az Aperolnak, amely világhódító útjának talán most ért a zenitjére. Sőt, kíváncsiak az új, könnyed, koktélba való más italokra és aperitifekre is.

Az Aperol márkát birtokló olasz Campari csoport azt tervezi, hogy új fejlesztésű Sarti Rosa aperitifjét az orosz piacon is piacra dobja. Ez az egyik leggyorsabban növekvő alkoholkategória Oroszországban – és szerte a világon. Kelendőségét a helyi italkereskedelmi piac szereplői is megerősítik.

Gyümölcsös, könnyed, divatos

A szakértők azt is megjegyzik – amin ezek után nem lehet csodálkozni –, hogy az új nemzetközi márkák megjelenése a hazai versenyt fokozza majd.

A Kommerszant nevű orosz napilap szerint az italmárka orosz részlege, a Campari Rus LLC 2023 decemberében megkapta a megfelelőségi nyilatkozatot, azaz forgalmazási engedélyt a Sarti Rosára, amely 14 százaléknyi alkoholtartalmú, gyümölcsös, könnyed aperitif.

Egészségükre! Fotó: Amazon
Egészségükre! Fotó: Amazon

Igazi újdonságról van szó, hiszen Németországban 2023-ban vezették be a márkát. Egy online bolt 17,99 euróért árusítja, drágábban, mint a Magyarországon is népszerű Aperolt.

A whiskygyártók jelentős része kivonult

Mindez azért is érdekes, mert a háború kitörése óta a globális alkoholgyártó cégek jelentősen csökkentették tevékenységüket Oroszországban, és azóta nemigen érkeztek hírek új nemzetközi márkák bevezetéséről. Olyan nagy nevek, mint a Johnnie Walker, a Captain Morgan, a Chivas Regal vagy a Jameson szinte rögtön bejelentették kilépésüket a piacról. 

A milánói székhelyű Campari Group is bejelentette a befektetések leállítását és üzletei leépítését, de a Bacardihoz (Martini márka) hasonlóan megtartja jelenlétét az Orosz Föderációban, sőt, mint a fentiekből kiderül, választékot bővít, és többnyire online árul.

Népszerű a gin és a vermut

A Kommerszant rendelkezésére álló adatok szerint 2023. január-novemberben a Campari 7,01 millió litert importált Oroszországba, ami a tavalyihoz képest emelkedést mutat.

Az aperitif az egyik leggyorsabban növekvő alkoholkategória Oroszországban. A NielsenIQ nemzeti kiskereskedelmi piacfelmérő cég adatai szerint 2023. január-novemberben az ilyen italok értékesítése mennyiségben 16,1 százalékkal, értékben pedig 23,2 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az italkategória eladásai a második helyen állnak a gin és a vermut után.

A WineRetail vezetője, Alekszandr Sztavcev szerint az aperitifek iránti keresletet a koktélfogyasztás növekvő tendenciája vezérli, beleértve az otthoni kortyolgatást is. 

Előretörnek a hazai gyártók is

Az eladások további növekedésének lehetőségét elsősorban a borfogyasztók vevőkörében látják, akik számára az ilyen italok alternatívát vagy kiegészítést jelenthetnek – jegyzi meg a Simple Group egyik igazgatója, Jurij Surin. Szerinte a növekvő keresletet olyan márkák erősítik, mint a Martini Fiero és az Aperol, amelyek komoly pr- és marketingtevékenységet folytatnak Oroszországban.

Komoly marketingtevékenységet folytatnak Oroszországban. Fotó: Unsplash
Komoly marketingtevékenységet folytatnak Oroszországban. Fotó: Unsplash

Ugyanakkor a könnyedebb italfélék iránti kereslet hatására az orosz termelők érezhetően növelték jelenlétüket a szegmensben, egyebek között a rubel leértékelődése, az import áru drágulása, valamint a logisztikai költségek növekedése miatt.

Most már van moszkvai koktél is

Ebben az árukategóriában különösen fontos a speciális promóciós tevékenység, hiszen szakkereskedőkkel, éttermekkel kell tárgyalni, meg rendezvényeken, fesztiválokon részt venni, és csak azután kerülhet az áru a polcokra. Azt is jól megnézik a külföldi márkák, hogy milyen viszonteladókkal kössenek szerződést.

Veniamin Grabar, a Ladoga cég vezetőjének elmondása szerint a piac hazai szereplői gyorsan elsajátították az ebbe a kategóriába tartozó italok gyártását. Az Abrau-Durso cégcsoport például 2023-ban dobta piacra Abrau Mix aperitifjét, a Delasy Aperitive márkát pedig az Alvisa fejleszti. Persze a márkaépítés még hátra van.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Lesz megint mit a háborúra fognia a kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 08:30
Bár a Központi Statisztikai Hivatal péntek reggeli közlése szerint a beruházások a harmadik negyedévben csak feleakkora éves mínuszban voltak, mint a másodikban, így sem tört meg a már közel három éve tartó negatív trend.
Makro / Külgazdaság Nem a rizsen múlt – Japánban 3 százalékra gyorsult az infláció októberben
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 08:01
Az ázsiai szigetországban 3 százalékra gyorsult az éves infláció októberben a szeptemberi 2,9 százalékról – áll a belügy- és kommunikációs minisztérium pénteki jelentésében.
Makro / Külgazdaság Trump nem lesz boldog? Évek óta nem volt ennyi munkanélküli az Egyesült Államokban
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 16:58
Amerikai munkaerőpiaci adatok érkeztek.
Makro / Külgazdaság Váratlanul jó helyre került Magyarország egy listán
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 14:31
Építőipar terén jó lett a magyar adat.
Makro / Külgazdaság Félelmetes pénzeket kerestek a milliárdosok egy év alatt is
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 13:34
3,8 milliárd embert kiemelhetnének a szegénységből.
Makro / Külgazdaság A sötétben tapogatózhat a Fed karácsony előtt
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 13:00
Az amerikai munkaügyi minisztérium nem közöl munkanélküliségi adatot októberről.
Makro / Külgazdaság Ha dízeles az autója, van egy rossz hírünk
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 11:15
Dráguló gázolaj, stagnáló benzinár.
Makro / Külgazdaság Itt van Bod Péter Ákos válasza arra, hogy miért nem érezzük a bérek növekedését
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 10:45
Ha csak a hivatalos számokat nézzük, akkor örülhetünk, hiszen az inflációt jóval meghaladó mértékben emelkednek a keresetek. De akkor miért érzik sokan ennek az ellenkezőjét? 
Makro / Külgazdaság Plusz szabadnap is jár az euró bevezetése mellé
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 08:50
Két plusz szabadnapot ad a bolgár kormány az euró zökkenőmentes bevezetése céljából.
Makro / Külgazdaság Évtizedes válság, 2030-ig szóló, borús jóslat érkezett az IMF-től
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 08:15
A világ húsz legnagyobb gazdaságának (G20) középtávú növekedési kilátásai 2030-ra a 2009-es pénzügyi válság óta nem látott mélypontra süllyednek – derül ki a Nemzetközi Valutaalap (IMF) a G20-ak számára készített jelentéséből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG