5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Miközben a legnagyobb nevek kivonulnak a szuperhatalom területéről, az Aperol egyik aperitifjét épp most kínálják a lakosságnak.

Azt régóta tudjuk, milyen a ferencvárosi koktél – egy rész rum és két rész rum, jól összekeverve – de milyen a moszkvai? Nos, pár évtizede hasonlóképp működött. De hol van már az az idő, amikor három ismeretlen orosz megállt egy gasztronóm (élelmiszerbolt) előtt, és összedobtak annyi rubelt, hogy vegyenek egy üveg vodkát – nyakra-főre nem lehetett –, majd elosztották testvériesen az üzlet előtt, aztán ki-ki, ment a dolgára.

Ma a világ leghíresebb italmárkái azon hezitálnak, hogy a lassan harmadik éve tartó háború jelenlegi állása szerint kivonuljanak az orosz piacról vagy éppen új italokkal csábítsák a helyi vevőket. Merthogy az utóbbi sem példa nélküli ma már.

Vodka helyett (mellett) koktél

Az Orosz Föderációban továbbra is működő multinacionális alkoholgyártók nemcsak hogy erősítik jelenlegi üzletmenetüket, hanem termékpalettájukat is bővítik. Merthogy újabban, főleg a fiatalabb korosztály, már azt is tudja, milyen színe van az Aperolnak, amely világhódító útjának talán most ért a zenitjére. Sőt, kíváncsiak az új, könnyed, koktélba való más italokra és aperitifekre is.

Az Aperol márkát birtokló olasz Campari csoport azt tervezi, hogy új fejlesztésű Sarti Rosa aperitifjét az orosz piacon is piacra dobja. Ez az egyik leggyorsabban növekvő alkoholkategória Oroszországban – és szerte a világon. Kelendőségét a helyi italkereskedelmi piac szereplői is megerősítik.

Gyümölcsös, könnyed, divatos

A szakértők azt is megjegyzik – amin ezek után nem lehet csodálkozni –, hogy az új nemzetközi márkák megjelenése a hazai versenyt fokozza majd.

A Kommerszant nevű orosz napilap szerint az italmárka orosz részlege, a Campari Rus LLC 2023 decemberében megkapta a megfelelőségi nyilatkozatot, azaz forgalmazási engedélyt a Sarti Rosára, amely 14 százaléknyi alkoholtartalmú, gyümölcsös, könnyed aperitif.

Egészségükre! Fotó: Amazon
Egészségükre! Fotó: Amazon

Igazi újdonságról van szó, hiszen Németországban 2023-ban vezették be a márkát. Egy online bolt 17,99 euróért árusítja, drágábban, mint a Magyarországon is népszerű Aperolt.

A whiskygyártók jelentős része kivonult

Mindez azért is érdekes, mert a háború kitörése óta a globális alkoholgyártó cégek jelentősen csökkentették tevékenységüket Oroszországban, és azóta nemigen érkeztek hírek új nemzetközi márkák bevezetéséről. Olyan nagy nevek, mint a Johnnie Walker, a Captain Morgan, a Chivas Regal vagy a Jameson szinte rögtön bejelentették kilépésüket a piacról. 

A milánói székhelyű Campari Group is bejelentette a befektetések leállítását és üzletei leépítését, de a Bacardihoz (Martini márka) hasonlóan megtartja jelenlétét az Orosz Föderációban, sőt, mint a fentiekből kiderül, választékot bővít, és többnyire online árul.

Népszerű a gin és a vermut

A Kommerszant rendelkezésére álló adatok szerint 2023. január-novemberben a Campari 7,01 millió litert importált Oroszországba, ami a tavalyihoz képest emelkedést mutat.

Az aperitif az egyik leggyorsabban növekvő alkoholkategória Oroszországban. A NielsenIQ nemzeti kiskereskedelmi piacfelmérő cég adatai szerint 2023. január-novemberben az ilyen italok értékesítése mennyiségben 16,1 százalékkal, értékben pedig 23,2 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest. Az italkategória eladásai a második helyen állnak a gin és a vermut után.

A WineRetail vezetője, Alekszandr Sztavcev szerint az aperitifek iránti keresletet a koktélfogyasztás növekvő tendenciája vezérli, beleértve az otthoni kortyolgatást is. 

Előretörnek a hazai gyártók is

Az eladások további növekedésének lehetőségét elsősorban a borfogyasztók vevőkörében látják, akik számára az ilyen italok alternatívát vagy kiegészítést jelenthetnek – jegyzi meg a Simple Group egyik igazgatója, Jurij Surin. Szerinte a növekvő keresletet olyan márkák erősítik, mint a Martini Fiero és az Aperol, amelyek komoly pr- és marketingtevékenységet folytatnak Oroszországban.

Komoly marketingtevékenységet folytatnak Oroszországban. Fotó: Unsplash
Komoly marketingtevékenységet folytatnak Oroszországban. Fotó: Unsplash

Ugyanakkor a könnyedebb italfélék iránti kereslet hatására az orosz termelők érezhetően növelték jelenlétüket a szegmensben, egyebek között a rubel leértékelődése, az import áru drágulása, valamint a logisztikai költségek növekedése miatt.

Most már van moszkvai koktél is

Ebben az árukategóriában különösen fontos a speciális promóciós tevékenység, hiszen szakkereskedőkkel, éttermekkel kell tárgyalni, meg rendezvényeken, fesztiválokon részt venni, és csak azután kerülhet az áru a polcokra. Azt is jól megnézik a külföldi márkák, hogy milyen viszonteladókkal kössenek szerződést.

Veniamin Grabar, a Ladoga cég vezetőjének elmondása szerint a piac hazai szereplői gyorsan elsajátították az ebbe a kategóriába tartozó italok gyártását. Az Abrau-Durso cégcsoport például 2023-ban dobta piacra Abrau Mix aperitifjét, a Delasy Aperitive márkát pedig az Alvisa fejleszti. Persze a márkaépítés még hátra van.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A kereskedőket sokkolta a kormány bejelentése
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 12:38
Az Országos Kereskedelmi Szövetség értetlenül áll azelőtt, hogy a kormány minden egyeztetés nélkül meghosszabbította az árrésstopot, sőt új terméket vont az árréstop hatálya alá.
Makro / Külgazdaság Jól indul a november az autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 11:05
November első napján csökkenést tapasztalhatunk a kutak nagykereskedelmi áraiban.
Makro / Külgazdaság Csak 6172 gyerek született  szeptemberben
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 08:44
8758 fő halt meg.
Makro / Külgazdaság Gyorsult az áremelkedés az iparban
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 08:32
2,4 százalékkal magasabbak az árak az iparban.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: A jegybank veszteséges és tőkehiányos – mekkora baj ez?
Bod Péter Ákos | 2025. október 31. 05:50
Magyarázatot igényel, hogy a központi bank, amely egyben bankfelügyeleti intézmény, Magyarország monetáris hatósága, miként került ebbe a helyzetbe, majd pedig azt kell megvizsgálni, hogy melyek a kialakult helyzet következményei. Bod Péter Ákos korábbi jegybankelnök cikke.
Makro / Külgazdaság Döntött a kormány a 14. havi nyugdíjról
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 19:57
Orbán Viktor elmondta: lesz 14. havi nyugdíj, de a bevezetési rendjén még dolgoznak. 
Makro / Külgazdaság Magyar Péter elmondta, kit látna szívesen egészségügyi miniszterként
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 18:17
Az Egyesült Királyságban és Magyarországon is dolgozó ortopéd főorvos, Hegedűs Zsolt a jelölt.
Makro / Külgazdaság Magyar férfi vezette a bűnbandát, amely 70 milliárd forint értékű kokainnal üzletelt
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 17:24
M. Ferenc Magyarországon is 40 kilogramm kokaint értékesített, a dominikai hatóságok azonban 2,2 tonnás szállítmányt találtak, amely szintén a bandájához köthető. A hatóságok Magyarországon is 13 helyen csaptak le az ügy miatt.
Makro / Külgazdaság Lezárta hosszú vitáját Donald Trump és Hszi Csin-ping
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 15:49
Kína szállítani fogja a ritkaföldfémeket, és nagy mennyiségű amerikai szóját vásárol: ezekről is megállapodott Donald Trump Hszi Csin-pinggel. A két elnök között szóba került a drogkereskedelem elleni fellépés is.
Makro / Külgazdaság Gyümölcs, zöldség, hús és sajt is szerepel az új árrésstopos listán
Privátbankár.hu | 2025. október 30. 15:09
Tizennégy tétellel bővíti az árrésstopos termékek listáját a kormány december 1-től. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG