4p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

És így megtolhatja az alapból is erősödő inflációt.

Újranyitóban van a világgazdaság, ugrásszerűen nő a termékek iránti globális kereslet, a szállítmányozás egyik legfőbb bástyája pedig Kína. Így különösen rossz ütemben érkezett a hír, hogy az ország egyik déli tartományában újra erőre kapni látszik a koronavírus.

Szerdán Kína 21 új fertőzést jelentett a szárazföldi területéről, ebből 15 esetet Kuangtung tartományban regisztráltak, ami azért rossz hír a gazdaságnak, mert ez a tartomány világkereskedelmi szempontból létfontosságú. A fertőzések felfutását ráadásul az alfa (régebben: brit) variánsnál akár 60 százalékkal is fertőzőbb delta (régebben: indiai) variánshoz kötik. A terjedés fokozott veszélye miatt a tartományban lezárásokat rendeltek el, de már így is 150 aktív fertőzés van a régióban, javarészük Kanton (Guangzhou) városban. A szomszédos Sencsenben is ismét terjed a vírus, bár itt nem a delta variáns.

Pont a kikötővárosok

Mindkét érintett város hatalmas kikötőket üzemeltet, a kantoni a világ harmadik, a sencseni a világ ötödik legnagyobbja, a helyi lezárások miatt így a tengeri szállítmányozás költségei az egekbe lőttek - nem csak ebben a két városban. Egy 12,2 méter hosszú acélkonténer Shanghajból Rotterdamba hajóztatása például most 10 522 dollárba kerül, ami új rekord, és a Drewry Shipping szerint 300 százalékkal drágább, mint egy évvel ezelőtt.

Konténerhalmok a  sencseni Yantian kikötőben, még 2013 januárjában. Illusztráció. (Forrás: Depositphotos)
Konténerhalmok a sencseni Yantian kikötőben, még 2013 januárjában. Illusztráció. (Forrás: Depositphotos)

Ehhez adódik hozzá az, hogy Kínában a gyártási költségek 9 százalékkal nőttek májusban (ez több mint egy évtizedes csúcs a növekedésben) az újranyitások fűtötte kereslet-robbanás miatt, valamint azért, mert a lezárások utóhatásaként még mindig döcögnek a globális ellátási láncok. Az infláció mindezek miatt tehát már most is magas, a világon minden drágul az élelmiszerektől kezdve az autókon át a háztartási eszközökig, és a kikötővárosok koronavírus-kínjai pedig csak tovább növelhetik az árakat.

Flavio Romero Macau, a perthi Edith Cowan University oktatója azt mondta a Guardiannek, hogy a kínai leállások normális esetben nem jelentenének akkora problémát, de a fenti tényezők együttesen már oda vezethetnek, hogy a feldolgozóipari termékek és a nyersanyagok ára még a következő 3-5 évben is jelentősen nőhet, amíg a kikötők visszahozzák a most elszenvedett veszteségeiket.

Alapból is késtek, hát még most

A szállítmányozási helyzet a két kikötővárost érintő új fertőzöttszám-növekedés előtt sem volt rózsás, kevés volt ugyanis a bevethető szállítókonténer, amin az sem segített, hogy az Ever Given márciusban beszorult a Suezi-csatornába. A Kuangtung tartománybeli kikötők, köztük a Yantian, a Shekou, a Chiwan és a Nansha most csak azokat a hajókat fogadják, melyek előzetes foglalással rendelkeznek, és csak exportra lehet konténereket foglalni, a hajók megérkezését megelőző három-hét napon belül.

A legnagyobb tengeri szállítmányozási cégek már azt közölték az ügyfeleikkel, hogy a hajóik késhetnek, sőt, a jelen helyzetben egyes kikötőket egy az egyben ki is hagyhatnak az útjukból. A világ legnagyobb konténergyártója, a Maersk pedig korábban azt jelezte, hogy 14 napos késések várhatók a Yantian kikötőben - ezt most 16 naposra módosították. Egyes hajókat most más kikötőkbe, köztük például hongkongiakba irányítanak, de a Guardiannak nyilatkozó szakértő, Nils Haupt szerint ezzel még nem fogják tudni ledolgozni a késéseket.

Romero pedig így foglalta össze a helyzetet:

"Olyan gyors volt a Covid utáni visszaállás, az emberek olyan őrült tempóban vették a tévéket, a PlayStatiönöket, az autókat, satöbbiket, hogy az egész rendszer az egyensúlyát vesztette. A Covid egy óriási puzzle-t generált, és még sok időbe telik, míg kirakjuk."

(Guardian)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megrogyott a gázár a holland tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 13:06
Rég látott szintre esett az irányadó ár.
Makro / Külgazdaság A magyar költségvetés stabil – csak hiányzik belőle 3660 milliárd, meg az apró
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 12:38
A megemelt hiánycélhoz képest már egész jó az időarányos adat.
Makro / Külgazdaság Már megint örülhet az autósok egyik fele
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 11:07
Érdemes még egy napot várni a tankolással.
Makro / Külgazdaság Menekülés Magyarországról: közel 150 ezer magyar már Ausztriában dolgozik
Kollár Dóra | 2025. november 24. 10:32
Mérföldkőhöz ért az ausztriai munkavállalás; a konkrét számok mellett a megélhetési kérdéseket is sorra vettük.
Makro / Külgazdaság Újabb számok miatt aggódhat a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 06:41
Költségvetési hiány? Munkanélküliség? Ezekről is többet megtudhatunk hétfőtől.
Makro / Külgazdaság Észak-koreai „mindenttudó” gyanús gyógyszerek lephetik el Oroszországot
Kormos Olga | 2025. november 23. 17:31
Nemrégiben felröppentek a hírek, hogy észak-koreai gyógyszergyárak azt tervezik, pár terméküket exportálják Oroszországba. Ezek a „csodaszerek” állítólag mindent kezelnek a hepatitisztől a malárián át a bénulásig – bár nincs bizonyíték arra, hogy egyáltalán működnének.
Makro / Külgazdaság Elárulta a Fidesz, mikor dönthetnek a kormánypártok képviselő-jelöltjeiről
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 14:44
Januárban, várhatóan a hónap elején dönthet a Fidesz arról, kik lesznek a Fidesz-KDNP képviselő-jelöltjei az áprilisi választáson. A Tisza jelöltjeinek kihirdetéséig már csak egy hét maradt.
Makro / Külgazdaság Sarokba szorították az EU-t: így zárult az ENSZ klímakonferenciája
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 10:23
Az olajtermelő országok megkönnyebbülhetnek, a COP30 egyezményéből kimaradt a fosszilis tüzelőanyagok említése. Az Európai Unió képviselői nem értettek egyet a záródokumentummal, de nem vétózták meg a megállapodást.
Makro / Külgazdaság Két nap alatt másodszor is drónok zavarták meg a holland légteret
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 08:42
Volkel után Eindhovenben is drónokkal találta szembe magát a holland légvédelem. A védelmi miniszter szűkszavúan reagált közösségi oldalán.
Makro / Külgazdaság Csehországból „importálunk” vírust?
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 14:47
Az idén, november elejéig több mint 1600 ember kapta el Magyarországon a Hepatitis-A nevű betegséget.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG