4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

És így megtolhatja az alapból is erősödő inflációt.

Újranyitóban van a világgazdaság, ugrásszerűen nő a termékek iránti globális kereslet, a szállítmányozás egyik legfőbb bástyája pedig Kína. Így különösen rossz ütemben érkezett a hír, hogy az ország egyik déli tartományában újra erőre kapni látszik a koronavírus.

Szerdán Kína 21 új fertőzést jelentett a szárazföldi területéről, ebből 15 esetet Kuangtung tartományban regisztráltak, ami azért rossz hír a gazdaságnak, mert ez a tartomány világkereskedelmi szempontból létfontosságú. A fertőzések felfutását ráadásul az alfa (régebben: brit) variánsnál akár 60 százalékkal is fertőzőbb delta (régebben: indiai) variánshoz kötik. A terjedés fokozott veszélye miatt a tartományban lezárásokat rendeltek el, de már így is 150 aktív fertőzés van a régióban, javarészük Kanton (Guangzhou) városban. A szomszédos Sencsenben is ismét terjed a vírus, bár itt nem a delta variáns.

Pont a kikötővárosok

Mindkét érintett város hatalmas kikötőket üzemeltet, a kantoni a világ harmadik, a sencseni a világ ötödik legnagyobbja, a helyi lezárások miatt így a tengeri szállítmányozás költségei az egekbe lőttek - nem csak ebben a két városban. Egy 12,2 méter hosszú acélkonténer Shanghajból Rotterdamba hajóztatása például most 10 522 dollárba kerül, ami új rekord, és a Drewry Shipping szerint 300 százalékkal drágább, mint egy évvel ezelőtt.

Konténerhalmok a  sencseni Yantian kikötőben, még 2013 januárjában. Illusztráció. (Forrás: Depositphotos)
Konténerhalmok a sencseni Yantian kikötőben, még 2013 januárjában. Illusztráció. (Forrás: Depositphotos)

Ehhez adódik hozzá az, hogy Kínában a gyártási költségek 9 százalékkal nőttek májusban (ez több mint egy évtizedes csúcs a növekedésben) az újranyitások fűtötte kereslet-robbanás miatt, valamint azért, mert a lezárások utóhatásaként még mindig döcögnek a globális ellátási láncok. Az infláció mindezek miatt tehát már most is magas, a világon minden drágul az élelmiszerektől kezdve az autókon át a háztartási eszközökig, és a kikötővárosok koronavírus-kínjai pedig csak tovább növelhetik az árakat.

Flavio Romero Macau, a perthi Edith Cowan University oktatója azt mondta a Guardiannek, hogy a kínai leállások normális esetben nem jelentenének akkora problémát, de a fenti tényezők együttesen már oda vezethetnek, hogy a feldolgozóipari termékek és a nyersanyagok ára még a következő 3-5 évben is jelentősen nőhet, amíg a kikötők visszahozzák a most elszenvedett veszteségeiket.

Alapból is késtek, hát még most

A szállítmányozási helyzet a két kikötővárost érintő új fertőzöttszám-növekedés előtt sem volt rózsás, kevés volt ugyanis a bevethető szállítókonténer, amin az sem segített, hogy az Ever Given márciusban beszorult a Suezi-csatornába. A Kuangtung tartománybeli kikötők, köztük a Yantian, a Shekou, a Chiwan és a Nansha most csak azokat a hajókat fogadják, melyek előzetes foglalással rendelkeznek, és csak exportra lehet konténereket foglalni, a hajók megérkezését megelőző három-hét napon belül.

A legnagyobb tengeri szállítmányozási cégek már azt közölték az ügyfeleikkel, hogy a hajóik késhetnek, sőt, a jelen helyzetben egyes kikötőket egy az egyben ki is hagyhatnak az útjukból. A világ legnagyobb konténergyártója, a Maersk pedig korábban azt jelezte, hogy 14 napos késések várhatók a Yantian kikötőben - ezt most 16 naposra módosították. Egyes hajókat most más kikötőkbe, köztük például hongkongiakba irányítanak, de a Guardiannak nyilatkozó szakértő, Nils Haupt szerint ezzel még nem fogják tudni ledolgozni a késéseket.

Romero pedig így foglalta össze a helyzetet:

"Olyan gyors volt a Covid utáni visszaállás, az emberek olyan őrült tempóban vették a tévéket, a PlayStatiönöket, az autókat, satöbbiket, hogy az egész rendszer az egyensúlyát vesztette. A Covid egy óriási puzzle-t generált, és még sok időbe telik, míg kirakjuk."

(Guardian)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megszólalt a minisztérium a költségvetési hiányról
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 11:38
Nőnek az állami bevételek, de a költségvetés április végéig így is közel 3000 milliárd forintos hiánnyal zárt.
Makro / Külgazdaság Összeomlik vagy magára talál a magyar gazdaság? Lengyel Lászlótól ezt is megkérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. május 12. 11:09
A Pénzügykutató Zrt. elnök-vezérigazgatója május 20-án, kedden délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Égető problémára lehet megoldás a bevándorlás?
Kollár Dóra | 2025. május 11. 17:11
A kedvelt nyaralóhelyek munkaerőpiacán is megjelent a hiány.
Makro / Külgazdaság Fordulat a vámháborúban: megegyezik Amerika és Kína?
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 15:23
Trump optimistán nyilatkozott.
Makro / Külgazdaság Donald Trump elhagyja Amerikát – óriási üzleteket üthet nyélbe
Privátbankár.hu | 2025. május 11. 08:54
Újraválasztása óta második hivatalos külföldi útjára készül.
Makro / Külgazdaság Azért van egy dolog, amiben jót tett Trump a kínaiakkal
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 12:40
Áprilisban folytatódott a fogyasztói és termelői árak csökkenése Kínában a nemzeti statisztikai hivatal szombati jelentése alapján, ami a vámháborúnak is betudható.
Makro / Külgazdaság László Csaba: Meglepődnék, ha nem kattana bilincs az MNB-alapítványok miatt valakinek a csuklóján
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. május 10. 10:43
A volt pénzügyminiszter, közgazdász, egyetemi tanár a május 7-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 75. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Csak remélhetjük, velünk is azt teszik az amerikaik, mint a németekkel
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 10:20
Megerősítette Németország lehetséges legjobb osztályzatát a Moody's, amely május végén dönt Magyarország hitelminősítéséről.
Makro / Külgazdaság Elképesztő, mi történik a hazai benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 08:13
A közép- és kelet-európai régión belül a gázolaj már csak Ausztriában drágább, mint nálunk – derül ki a szintén a Klasszis Médiához tartozó laptársunk friss Mfor Üzermanyagár-figyelőjéből.
Makro / Külgazdaság Bődületes nagyságúra nőtt Kína devizatartaléka
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 17:41
Kína devizatartaléka, amely a legnagyobb a világon, áprilisban tavaly szeptember óta a legmagasabbra szintre, 3282 milliárd dollárra nőtt a márciusi 3241 milliárd dollárról – közölte az ország devizafelügyelete (SAFE).
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG