4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

És így megtolhatja az alapból is erősödő inflációt.

Újranyitóban van a világgazdaság, ugrásszerűen nő a termékek iránti globális kereslet, a szállítmányozás egyik legfőbb bástyája pedig Kína. Így különösen rossz ütemben érkezett a hír, hogy az ország egyik déli tartományában újra erőre kapni látszik a koronavírus.

Szerdán Kína 21 új fertőzést jelentett a szárazföldi területéről, ebből 15 esetet Kuangtung tartományban regisztráltak, ami azért rossz hír a gazdaságnak, mert ez a tartomány világkereskedelmi szempontból létfontosságú. A fertőzések felfutását ráadásul az alfa (régebben: brit) variánsnál akár 60 százalékkal is fertőzőbb delta (régebben: indiai) variánshoz kötik. A terjedés fokozott veszélye miatt a tartományban lezárásokat rendeltek el, de már így is 150 aktív fertőzés van a régióban, javarészük Kanton (Guangzhou) városban. A szomszédos Sencsenben is ismét terjed a vírus, bár itt nem a delta variáns.

Pont a kikötővárosok

Mindkét érintett város hatalmas kikötőket üzemeltet, a kantoni a világ harmadik, a sencseni a világ ötödik legnagyobbja, a helyi lezárások miatt így a tengeri szállítmányozás költségei az egekbe lőttek - nem csak ebben a két városban. Egy 12,2 méter hosszú acélkonténer Shanghajból Rotterdamba hajóztatása például most 10 522 dollárba kerül, ami új rekord, és a Drewry Shipping szerint 300 százalékkal drágább, mint egy évvel ezelőtt.

Konténerhalmok a  sencseni Yantian kikötőben, még 2013 januárjában. Illusztráció. (Forrás: Depositphotos)
Konténerhalmok a sencseni Yantian kikötőben, még 2013 januárjában. Illusztráció. (Forrás: Depositphotos)

Ehhez adódik hozzá az, hogy Kínában a gyártási költségek 9 százalékkal nőttek májusban (ez több mint egy évtizedes csúcs a növekedésben) az újranyitások fűtötte kereslet-robbanás miatt, valamint azért, mert a lezárások utóhatásaként még mindig döcögnek a globális ellátási láncok. Az infláció mindezek miatt tehát már most is magas, a világon minden drágul az élelmiszerektől kezdve az autókon át a háztartási eszközökig, és a kikötővárosok koronavírus-kínjai pedig csak tovább növelhetik az árakat.

Flavio Romero Macau, a perthi Edith Cowan University oktatója azt mondta a Guardiannek, hogy a kínai leállások normális esetben nem jelentenének akkora problémát, de a fenti tényezők együttesen már oda vezethetnek, hogy a feldolgozóipari termékek és a nyersanyagok ára még a következő 3-5 évben is jelentősen nőhet, amíg a kikötők visszahozzák a most elszenvedett veszteségeiket.

Alapból is késtek, hát még most

A szállítmányozási helyzet a két kikötővárost érintő új fertőzöttszám-növekedés előtt sem volt rózsás, kevés volt ugyanis a bevethető szállítókonténer, amin az sem segített, hogy az Ever Given márciusban beszorult a Suezi-csatornába. A Kuangtung tartománybeli kikötők, köztük a Yantian, a Shekou, a Chiwan és a Nansha most csak azokat a hajókat fogadják, melyek előzetes foglalással rendelkeznek, és csak exportra lehet konténereket foglalni, a hajók megérkezését megelőző három-hét napon belül.

A legnagyobb tengeri szállítmányozási cégek már azt közölték az ügyfeleikkel, hogy a hajóik késhetnek, sőt, a jelen helyzetben egyes kikötőket egy az egyben ki is hagyhatnak az útjukból. A világ legnagyobb konténergyártója, a Maersk pedig korábban azt jelezte, hogy 14 napos késések várhatók a Yantian kikötőben - ezt most 16 naposra módosították. Egyes hajókat most más kikötőkbe, köztük például hongkongiakba irányítanak, de a Guardiannak nyilatkozó szakértő, Nils Haupt szerint ezzel még nem fogják tudni ledolgozni a késéseket.

Romero pedig így foglalta össze a helyzetet:

"Olyan gyors volt a Covid utáni visszaállás, az emberek olyan őrült tempóban vették a tévéket, a PlayStatiönöket, az autókat, satöbbiket, hogy az egész rendszer az egyensúlyát vesztette. A Covid egy óriási puzzle-t generált, és még sok időbe telik, míg kirakjuk."

(Guardian)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nőnek a magyar bérek, de van egy komoly bökkenő
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 15:01
A gazdagabbaknak több jut. 
Makro / Külgazdaság Nem tud megállni a lejtőn az európai építőipar
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 14:37
Folyamatos a csökkenés.
Makro / Külgazdaság Egyre gyengébb gazdasági teljesítményt várnak a szakértők
Herman Bernadett | 2025. május 20. 12:12
Már kétszer módosította a GDP-vel kapcsolatos várakozását az MBH Bank, az új prognózis mindössze 1,1 százalék. Az euró ára 400-410 forint között alakulhat a következő időszakban. 
Makro / Külgazdaság Eldobható borotva, borotvahab – ezek a termékek lettek sokkal olcsóbbak
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 11:05
A Nemzetgazdasági Minisztérium vizsgálata szerint.
Makro / Külgazdaság Nekimennének az árrésstopnak, a boltláncok már a kivezetést készítik elő
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 10:36
Javaslatot nyújtanak be.
Makro / Külgazdaság Nettó 490 ezer felett az átlagbér, itt vannak az adatok
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 08:30
A Központi Statisztikai Hivatal szerint a rendszeres – vagyis prémium és jutalom nélküli – bruttó átlagkereset 648 700 forint volt.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Lengyel Lászlótól! Ma délután, a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 07:19
A Pénzügykutató Zrt. elnök-vezérigazgatója kedden délután fél 4-kor élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Visszaléphet a kormány, nagy pénzekről mondhatnak le
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 07:04
A kormány 2027-től kivezetheti az extraprofitadókat, de nem minden ágazat esetében szerepel erre utaló jel.
Makro / Külgazdaság Újabb mennyiségi korlátozások jöhetnek a boltokban
Privátbankár.hu | 2025. május 20. 06:42
A drogériai termékek a fogyasztói kosárnak csak 2–3 százalékát teszik ki.
Makro / Külgazdaság Ezt kéne Svájc után csinálnunk
Privátbankár.hu | 2025. május 19. 16:23
Svájc ipari termelése 8,5 százalékkal, 2021 második negyedéve óta a leggyorsabb ütemben bővült az idei első negyedévben éves szinten, a negyedik negyedévben jegyzett 2,1 százalékos éves szintű növekedés után – derült ki a svájci statisztikai hivatal adataiból.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG