4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

És így megtolhatja az alapból is erősödő inflációt.

Újranyitóban van a világgazdaság, ugrásszerűen nő a termékek iránti globális kereslet, a szállítmányozás egyik legfőbb bástyája pedig Kína. Így különösen rossz ütemben érkezett a hír, hogy az ország egyik déli tartományában újra erőre kapni látszik a koronavírus.

Szerdán Kína 21 új fertőzést jelentett a szárazföldi területéről, ebből 15 esetet Kuangtung tartományban regisztráltak, ami azért rossz hír a gazdaságnak, mert ez a tartomány világkereskedelmi szempontból létfontosságú. A fertőzések felfutását ráadásul az alfa (régebben: brit) variánsnál akár 60 százalékkal is fertőzőbb delta (régebben: indiai) variánshoz kötik. A terjedés fokozott veszélye miatt a tartományban lezárásokat rendeltek el, de már így is 150 aktív fertőzés van a régióban, javarészük Kanton (Guangzhou) városban. A szomszédos Sencsenben is ismét terjed a vírus, bár itt nem a delta variáns.

Pont a kikötővárosok

Mindkét érintett város hatalmas kikötőket üzemeltet, a kantoni a világ harmadik, a sencseni a világ ötödik legnagyobbja, a helyi lezárások miatt így a tengeri szállítmányozás költségei az egekbe lőttek - nem csak ebben a két városban. Egy 12,2 méter hosszú acélkonténer Shanghajból Rotterdamba hajóztatása például most 10 522 dollárba kerül, ami új rekord, és a Drewry Shipping szerint 300 százalékkal drágább, mint egy évvel ezelőtt.

Konténerhalmok a  sencseni Yantian kikötőben, még 2013 januárjában. Illusztráció. (Forrás: Depositphotos)
Konténerhalmok a sencseni Yantian kikötőben, még 2013 januárjában. Illusztráció. (Forrás: Depositphotos)

Ehhez adódik hozzá az, hogy Kínában a gyártási költségek 9 százalékkal nőttek májusban (ez több mint egy évtizedes csúcs a növekedésben) az újranyitások fűtötte kereslet-robbanás miatt, valamint azért, mert a lezárások utóhatásaként még mindig döcögnek a globális ellátási láncok. Az infláció mindezek miatt tehát már most is magas, a világon minden drágul az élelmiszerektől kezdve az autókon át a háztartási eszközökig, és a kikötővárosok koronavírus-kínjai pedig csak tovább növelhetik az árakat.

Flavio Romero Macau, a perthi Edith Cowan University oktatója azt mondta a Guardiannek, hogy a kínai leállások normális esetben nem jelentenének akkora problémát, de a fenti tényezők együttesen már oda vezethetnek, hogy a feldolgozóipari termékek és a nyersanyagok ára még a következő 3-5 évben is jelentősen nőhet, amíg a kikötők visszahozzák a most elszenvedett veszteségeiket.

Alapból is késtek, hát még most

A szállítmányozási helyzet a két kikötővárost érintő új fertőzöttszám-növekedés előtt sem volt rózsás, kevés volt ugyanis a bevethető szállítókonténer, amin az sem segített, hogy az Ever Given márciusban beszorult a Suezi-csatornába. A Kuangtung tartománybeli kikötők, köztük a Yantian, a Shekou, a Chiwan és a Nansha most csak azokat a hajókat fogadják, melyek előzetes foglalással rendelkeznek, és csak exportra lehet konténereket foglalni, a hajók megérkezését megelőző három-hét napon belül.

A legnagyobb tengeri szállítmányozási cégek már azt közölték az ügyfeleikkel, hogy a hajóik késhetnek, sőt, a jelen helyzetben egyes kikötőket egy az egyben ki is hagyhatnak az útjukból. A világ legnagyobb konténergyártója, a Maersk pedig korábban azt jelezte, hogy 14 napos késések várhatók a Yantian kikötőben - ezt most 16 naposra módosították. Egyes hajókat most más kikötőkbe, köztük például hongkongiakba irányítanak, de a Guardiannak nyilatkozó szakértő, Nils Haupt szerint ezzel még nem fogják tudni ledolgozni a késéseket.

Romero pedig így foglalta össze a helyzetet:

"Olyan gyors volt a Covid utáni visszaállás, az emberek olyan őrült tempóban vették a tévéket, a PlayStatiönöket, az autókat, satöbbiket, hogy az egész rendszer az egyensúlyát vesztette. A Covid egy óriási puzzle-t generált, és még sok időbe telik, míg kirakjuk."

(Guardian)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megint begyűjtött 42 milliárdnyi forrást a magyar kormány – a korábbiaknál ráadásul olcsóbban
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 12:16
Megemelt értékesítés mellett döntött az ÁKK.
Makro / Külgazdaság Kellemetlen meglepetést okozott a lengyel ipar
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 11:38
Ennél jobb adatra számítottak az elemzők.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Jaksity Györgytől! Ma délután, a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 07:39
A volt tőzsdeelnök, a Concorde Értékpapír Zrt. alapító elnöke 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége.
Makro / Külgazdaság Gazdasági kérdésekről tárgyalt az amerikai alelnök Indiában, rögtön született is egy újabb vám
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 07:04
Jórészt magánjellegű látogatáson járt J. D. Vance Indiában, de azért beszélgetett a miniszterelnökkel a kétoldalú kereskedelmi megállapodásról is.
Makro / Külgazdaság Viszik, mint a cukrot: miért szerelmes a fél világ ezekbe a táskákba?
László Éva Lilla | 2025. április 21. 16:39
Helycserés támadás történt a luxusiparban: a Hermès letaszította trónjáról a francia Louis Vuitton Moet Hennessy cégcsoportot. Utánajártunk, mi állhat az elsősorban ikonikus táskáiról ismert párizsi központú cég sikerének hátterében. 
Makro / Külgazdaság Ettől ki fog borulni Putyin: van, amiben nagyon egyetért Trump és az EU
Privátbankár.hu | 2025. április 21. 14:46
A vámháború közepette is találni olyan témát, amiben az amerikaiak és az EU is talál magának pozitívumot – az oroszok viszont nagyot koppanhatnak a végén. 
Makro / Külgazdaság Kína komoly figyelmeztetést küldött mindenkinek, aki szóba áll Trumppal
Privátbankár.hu | 2025. április 21. 07:53
Mindenki úgy tárgyal, ahogy akar, de aki Kínára nézve hátrányos alkut köt, az megnézheti magát – így összegezhető Peking üzenete.
Makro / Külgazdaság Balogh Petya: Trump a vámokkal az Amerika iránti bizalmat is kidobta az ablakon – Klasszis Podcast
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. április 20. 17:12
A startupper, az STRT Holding vezérigazgatója a Klasszis Podcastban elmondta véleményét a vámháborúról, arról, hogy az milyen változásokat idézhet elő, hogyan reagálhat arra Kína, s végül, de nem utolsósorban tényleg profitálhat-e abból Európa, s azon belül Magyarország. Szó esett arról, hogyan éleszthető fel a már egy ideje tetszthalott állapotban lévő hazai kockázatitőke-piac, valamint arról is, hogyan érdemes hozzáállnunk a mesterséges intelligenciához?
Makro / Külgazdaság Már repülőgépek is a vámháború áldozatául estek
Privátbankár.hu | 2025. április 20. 15:21
Nem vették át, visszatért.
Makro / Külgazdaság Kezdődik a kivégzés? Csak azért, mert kínai, nem feltétlenül gagyi
Privátbankár.hu | 2025. április 20. 11:33
Az elektronikai kütyükkel és más termékekkel foglalkozó amerikai kisvállalkozásokat tönkremehetnek Trump kereskedelmi háborújában, mert Kínából kell beszerezniük egy csomó mindent. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG