7p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az Európai Bizottság kínai elektromos autókat büntető új vámjai a Dacia Spring modellt is sújtják, mivel az 100 százalékban az ázsiai országban készül.

Erről lesz szó a cikkben:

  • Milyen hatása lehet a kínaiakra kivetett büntetővámnak a román autóiparra?
  • Hogyan alakultak az elektromosautó-eladások Romániában?
  • Ford vagy Dacia?
  • Jó megoldás a büntetővám?

Az Európai Bizottság (EB) október 4-én úgy döntött, hogy ideiglenes büntetővámokat vezet be a Kínából behozott elektromos autókra. A vámok valószínűleg október 31-én lépnek hatályba, és legalább öt évig tartanak. A Bizottság saját hatáskörben hozta meg döntését, mivel a tagországok nem tudtak többségi álláspontot kialakítani, talán azért, mert igen eltérő mértékben érinti a döntés őket.

A szavazás eredménye nem volt nyilvánosan elérhető, bár több diplomata elmondta az Euronewsnak, hogyan voksoltak az egyes tagállamok. Tízen támogatták: Bulgária, Dánia, Észtország, Franciaország, Írország, Olaszország, Litvánia, Lettország, Hollandia és Lengyelország. Ezek az országok az EU lakosságának 45,99 százalékát képviselik. Tizenketten tartózkodtak: Belgium, Csehország, Görögország, Spanyolország, Horvátország, Ciprus, Luxemburg, Ausztria, Portugália, Románia, Svédország és Finnország, ami 31,36 százalék.

Öten voltak ellene: Németország, Magyarország, Málta, Szlovénia és Szlovákia, az EU lakosságának 22,65 százalékát képviselve.

A kínai elektromos autók elleni büntetővámok megítélése korántsem volt egységes
A kínai elektromos autók elleni büntetővámok megítélése korántsem volt egységes
Fotó: euronews alapján

A büntetővám a kínai árelőnyt szünteti meg

A lépés az elektromosautó-gyártóknak nyújtott kínai állami támogatásokkal kapcsolatos vizsgálat eredménye. A pekingi támogatások lehetővé teszik a kínai elektromosautó-gyártók számára, hogy jóval alacsonyabb árakon lépjenek be az európai piacra, mint az öreg kontinens gyártói, ami a Bizottság szerint hátrányos helyzetbe hozza őket.

Az EB vizsgálata által lefedett időszakban, 2022 szeptembere és 2023 októbere között az EU-ba importált autók negyede Kínából származott, a Szabad Európa jelentése szerint.

A vizsgálat következtetéseit október végéig véglegesítik, ezt követően hozzák nyilvánosságra.

Az extra vámtarifák célja a támogatások káros hatásainak ellensúlyozása, valamint a kínai és uniós cégek közötti árkülönbség megszüntetése. A vámok a márkától és a Bizottság vizsgálatával való együttműködés szintjétől függően változnak:

  • a Tesláé 7,8,
  • a BYD-é 17,
  • a Geelyé 18,8
  • a SAIC-é 35,3
  • egyéb, a vizsgálatban együttműködő, de egyéni mintavételben nem szereplő kínai elektromos járműgyártóké 20,7
  • egyéb kínai elektromos autógyártóké, amelyek nem működtek együtt 35,3

százalék.

Az extravámot a jelenlegi 10 százalékos kulcson felül kell majd fizetni. Ez azt jelenti, hogy a gyakorlatban néhány kínai autógyártó hamarosan 45 százalékot meghaladó vámokkal szembesül, amikor megpróbálja behozni áruját az egységes piacra.

Milyen hatása lehet ennek a román autóiparra?

Románia az extravámokról folytatott szavazáson tartózkodott, bár a Romániában legkelendőbb elektromos modellt, a Dacia Springet 100 százalékban Kínában szereli össze a Renault csoport, amely a Nissannal és a kínai állami Dongfeng Motor Corporation vállalattal közösen az Automobile Dacia tulajdonosa - írja a Szabad Európa román nyelvű kiadása.

A Dacia Spring Kínában készül
A Dacia Spring Kínában készül
Fotó: Dacia.hu

A Tesla, amely az ország második legkelendőbb elektromos márkája volt, augusztusban szintén Kínában gyártja legkelendőbb modelljeit. 2023 végén 15 859 Dacia Spring és 5 343 Tesla autó volt forgalomban Romániában. Az idei év első felében hozzávetőleg 2100 Dacia Spring és csaknem 1500 Tesla került nyilvántartásba. A romániai piacon az elektromos autók eladási listájának élén a Hyundai, a Volkswagen és a BMW márkák modelljei is szerepelnek.

Csökken az elektromos autók eladása

A teljesen elektromos autók eladásai idén jelentősen csökkentek Romániában. A szakemberek szerint ennek egyik oka, hogy a környezetvédelmi támogatás (a Rabla Pus programban) autónként 10 200 euróról 5100 euróra csökkent. A Román Autógyártók Szövetsége (ACAROM) adatai szerint az év első kilenc hónapjában 7378 új, teljes elektromos meghajtású autót regisztráltak, 32 százalékkal kevesebbet, mint 2023-ban.

Ezen belül augusztusban 69 százalékkal kevesebbet, mint 2023 augusztusában, a piaci részesedés 12 százalékról 5 százalékra esett a Romániai Gépjárműgyártók és Importőrök Szövetsége (APIA) adatai szerint. Augusztusban a legkelendőbb elektromos márkák a Tesla 3 és a Tesla Y voltak – mindkettőt Kínában szerelik össze, illetve a Hyundai Kona.

Európai szinten is volt csökkenés, de jóval kisebb: az év első nyolc hónapjában 8 százalékkal kevesebb elektromos járművet regisztráltak 2023 azonos időszakához képest.

Ugyanakkor Romániában és Európában egyaránt 20-30 százalékkal nőtt a hibrid autók eladása.

A Renault olcsó Dacia márkája nem tervezi rövid távon az elektromos tavaszi modell áremelését, annak ellenére, hogy az Európai Unió ideiglenes vámot vetett ki a Kínából importált járművekre - közölte a cég még júliusban, amikor a vámemelés még csak terv volt. A Dacia azonban egy későbbi időpontban emelheti árait, de nem hirtelen vagy jelentős mértékben - tették hozzá.

Előz a Ford

Az ACAROM iparági szövetség adatai szerint a két romániai autógyártó, amely az elektromos autógyártás bevezetésének korai szakaszában van, és így kevésbé volt kitéve a kereslet lanyhulásának, bejelentette, hogy összesített termelése 8,7 százalékkal, 356 475 darabra nőtt január-augusztusban –  írja az Economedia.ro. Ebből a Dacia 201 090, a Ford Otosan 155 385 darabot tett ki.

A Ford Otosan craiovai gyára jelentős, 26 százalékos növekedéssel, 155 383 autóra emelte a termelését, de elmaradt a Dacia 201 090 autója mögött, ami 2 százalékos csökkenés. Az utóbbi hónapokban a Ford Otosan felülmúlta riválisát, nevezetesen 32 816 autót gyártott júliusban és augusztusban, ami 24 százalékos növekedés, és a történelem során először múlta felül a mioveni Dacia gyár termelését, ami csak 31 092 darab volt.

A Ford Otosan craiovai gyára idén igencsak beindult
A Ford Otosan craiovai gyára idén igencsak beindult
Fotó: fordotosan

Jó megoldás a büntetővám?

Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) bejelentette, hogy tudomásul vette az új vámokról született döntést, de azt is várja, hogy az EB a kínai hatóságokkal közösen próbáljon alternatív megoldást találni, valamint várja a Bizottság vizsgálatának végső következtetéseit. A nagy autógyártókat, így a BMW-t, a Mercedes-Benzt, a Volkswagent vagy a Renault-t tömörítő szövetség ugyanakkor hangsúlyozza, hogy a „szabad és tisztességes piac biztosítása" csak az egyik aspektusa az elektromos autók piacának.

„Ahhoz, hogy Európa autóipari ágazata versenyképes legyen az elektromos autók globális piacán, kulcsfontosságú egy átfogó stratégia” – nyomatékosította az ACEA. A szövetség szerint ez megfizethető nyersanyagokat és energiát, következetes szabályozást, a villamos- és hidrogénellátó hálózatok bővítését, valamint az ösztönzők biztosítását jelenti.

Ugyanakkor a szövetség egyes tagjai, mint például a Volkswagen vagy a BMW – amelyek rendelkeznek kínai vegyesvállalatokkal – hevesen bírálták az Európai Bizottság döntését.

Németország, az egyik legnagyobb autógyártó a kiegyenlítő vámok ellen szavazott.

Az autópiaci fejlemények jó ismerője, Adrian Mitrea szerint az Európai Bizottság intézkedése közép- és hosszú távon „nem megoldás”. „A kínai márkáknak végül kínai alkatrészekkel gyártó gyárai lesznek Európában. Európai gyártásúként szerepelnek majd, de többnyire kínai alkatrészekkel szerelik majd fel az autókat" – teszi hozzá. Ugyanakkor „ilyen korlátokkal nem lehet megállítani például a kutatás-fejlesztést, amelyben egyes kínai márkák európai versenytársaikhoz előnyt értek el."

Az európai hatóságoknak meg kell találniuk a megfelelő mechanizmusokat, hogy ösztönözzék az európai autógyártókat, hogy folytassák a beruházásokat ebben az ágazatban, hogy több autót gyártsanak itt, és kutatás-fejlesztési tevékenységre is ösztönözni kell őket, hogy megelőzzék az Egyesült Államokban, Kínában vagy Japánban gyártott autókat” – összegezte a szakértő.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem jött be az elemzők várakozása: mi a baj a németekkel?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 13:38
Gyengébb adat érkezett a vártnál.
Makro / Külgazdaság Óriási változás jön a benzinkutakon júliustól
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:43
A nyár második hónapja jelentős üzemanyagár-csökkenéssel indul.
Makro / Külgazdaság A lengyelek is bevették a keserű magyar pirulát
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:31
Azután, hogy nálunk májusban az előző havinál magasabb lett az infláció, most a lengyelek jelentették ugyanezt, csak már júniusról.
Makro / Külgazdaság Eddig jó, mondják a britek, de mi lesz azután?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 11:08
Gyorsult a brit gazdaság növekedési üteme az első negyedévben, a kilátások azonban nem biztatóak.
Makro / Külgazdaság Ön TikTokozik? Akkor most reménykedhet
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 10:17
Donald Trump amerikai elnök a Fox Newsnak adott interjúban közölte, hogy egy „nagyon gazdag emberekből” álló csoport készen áll megvásárolni a TikTokot.
Makro / Külgazdaság Fontos gesztust tett Kína Japánnak
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 08:50
Hszi Csin-pingék újra megnyitja a piacaikat a japán tengeri termékek előtt.
Makro / Külgazdaság Ettől még jobban kiverhet minket a víz
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 08:30
Áprilishoz képest ugyan májusban az ipari termelői árak csökkentek, ám az előző év azonos időszakához képest közel 7 százalékkal nőttek, alapvetően az élelmiszeripar átlagnál nagyobb drágulása miatt.
Makro / Külgazdaság Elvileg nyilvánosságra kerülhet, kik a NER-es magántőkealapok gazdái – de gyakorlatilag is?
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 07:46
Bár egy uniós direktíva alapján január 1-jétől kötelesek felfedni a magántőkelapok a tulajdonosaik kilétét, az nem mindenegyikőjükre vonatkozik, ráadásul az átlagembernek az adatokhoz sem könnyű hozzáférnie.
Makro / Külgazdaság Fontos bejelentésre készül az állam hivatala
Privátbankár.hu | 2025. június 30. 06:55
Az ipari termelői árak májusi adatait közli ma a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).
Makro / Külgazdaság Drágult a bevásárlás: berúgta az ajtót a burgonya a diszkontokban
Kollár Dóra | 2025. június 30. 05:37
Pánikra még nincsen ok, de enyhe áremelkedést mértünk június végén a három nagy diszkontlánc áraiban. Itt a legújabb Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérés.   
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG