A múlt hónapban az amerikai székhelyű gyorséttermi vállalat arról állapodott meg, hogy visszavásárolja a Carlyle Group 2017-ben megszerzett 28 százalékos részesedését a kínai üzletágában, így 48 százalékos tulajdonrésze immár 6 milliárd dollár értékű, Hongkongot és Makaót is magában foglalja – írja a Reuters.
A lépés éles ellentétben áll azzal az uralkodó trenddel, hogy a multinacionális vállalatok a geopolitikai és gazdasági kihívások miatt visszavonnak befektetéseket Kínában, vagy akár teljesen kivonulnak onnan. Ilyen terület például a kulcsfontosságúvá váló technológia szektor - erről itt írtunk részletesen.
A McDonald's egyik előnye, hogy a kínai üzletágban többségi partnere, a CITIC legfelsőbb szintű politikai védettséget nyújt - mondta Jason Yu, a Kantar Worldpanel piackutató cég nagy-kínai ügyvezető igazgatója.
Ha nincs harag, nincs pofon
"Egy nagyon erős kínai állami tulajdonú konglomerátum partnereként nem lesznek a geopolitikai helyzet élvonalában, ez elég fontos" - mondta Yu. A McDonald's China, a Carlyle Group és a CITIC nem kívánt nyilatkozni a Reuters megkeresésére.
Más, a fogyasztókat célzó amerikai cégek, köztük a Starbucks, az Apple, a Coach-tulajdonos Tapestry és a sportruházati óriás Nike hasonlóan elkötelezettek maradtak a kínai piac iránt.
A Starbucks és a Nike, amelyek az alacsonyabb árazású hazai versenytársak által támasztott fokozott versennyel szembesülnek, azt láttatják, hogy igyekeznek agilisnak maradni.
A pénz beszél
Az Egyesült Államok hatalomban lévő kormánya egyre inkább szeretné gazdasági érdekeit leválasztani, egyben előrehelyezni a feltörekvő Kínával szemben.
Az USA demokrata vezetése többek között a technológiai szektorban igyekszik eltávolodni, akár jelentős költségek árán Kínától, a szektorban érintettek szerint erre évtizedekig esély sincs. A McDondald’s mostani lépése, és a többi ismert amerikai márka kitartása alapján a szolgáltatóiparban sincs.
Ha valaha, most kell rárepülni Kínára
Jason Yu szerint további digitalizációra és lokalizációra van szükség, a lokalizáció pedig kulcsfontosságú ahhoz, hogy Kína 140,2 milliárd dolláros gyorséttermi szektorát ellássák. Ez is azzal jár, hogy a visszavonulás helyett a cégnek további pénzeket kell költenie, hogy a piacon erős maradhasson.
Az Euromonitor szerint a kínai gyorséttermek piaci értéke 2025-ig évente átlagosan 4 százalékkal fog növekedni. Az országban a hamburgerre összpontosító éttermek közül a McDonald's dominál a piac 70 százalékos részesedésével.
Összevetésként, idén 15 új McDonald's étterem nyílt Magyarországon. A hazai éttermek az üzemeltetőnek tavaly 5,6 milliárd forintos nyereséget hoztak.
Kína lassuló gazdasági növekedése és az idei gyenge fogyasztói költekezés már eddig is ártott a kínai fogyasztói piacnak kitett globális vállalkozások eredményeinek, de a McDonald's jó helyzetben van ahhoz, hogy felülmúlja a gyenge átlagot - mondta Ben Cavender, a China Market Research Group sanghaji székhelyű ügyvezető igazgatója és stratégiai vezetője.
Szerinte a középosztálybeli fogyasztók és az országszerte alacsonyabb bérleti díjak kedvezően hatnak az ilyen vállalkozások üzleti várakozásaira.
"Ha valaha is volt olyan idő, hogy nagy tétet tegyünk a kínai befektetésekre, akkor az most van "