3p

Noha az Egyesült Államok épp mindent megtesz azért, hogy gazdasági előnybe kerüljön és leváljon Kínáról, a legismertebb gyorséttermi lánc inkább az üzleti érdekeit nézi. A McDonald's bejelentette, hogy jelentősen megerősítené kitettségét és elkötelezettségét az ázsiai országban.

A múlt hónapban az amerikai székhelyű gyorséttermi vállalat arról állapodott meg, hogy visszavásárolja a Carlyle Group 2017-ben megszerzett 28 százalékos részesedését a kínai üzletágában, így 48 százalékos tulajdonrésze immár 6 milliárd dollár értékű, Hongkongot és Makaót is magában foglalja – írja a Reuters.

A lépés éles ellentétben áll azzal az uralkodó trenddel, hogy a multinacionális vállalatok a geopolitikai és gazdasági kihívások miatt visszavonnak befektetéseket Kínában, vagy akár teljesen kivonulnak onnan. Ilyen terület például a kulcsfontosságúvá váló technológia szektor - erről itt írtunk részletesen.

A McDonald's egyik előnye, hogy a kínai üzletágban többségi partnere, a CITIC legfelsőbb szintű politikai védettséget nyújt - mondta Jason Yu, a Kantar Worldpanel piackutató cég nagy-kínai ügyvezető igazgatója.

Ha nincs harag, nincs pofon

"Egy nagyon erős kínai állami tulajdonú konglomerátum partnereként nem lesznek a geopolitikai helyzet élvonalában, ez elég fontos" - mondta Yu. A McDonald's China, a Carlyle Group és a CITIC nem kívánt nyilatkozni a Reuters megkeresésére.

Más, a fogyasztókat célzó amerikai cégek, köztük a Starbucks, az Apple, a Coach-tulajdonos Tapestry és a sportruházati óriás Nike hasonlóan elkötelezettek maradtak a kínai piac iránt.

A Starbucks és a Nike, amelyek az alacsonyabb árazású hazai versenytársak által támasztott fokozott versennyel szembesülnek, azt láttatják, hogy igyekeznek agilisnak maradni.

A pénz beszél

Az Egyesült Államok hatalomban lévő kormánya egyre inkább szeretné gazdasági érdekeit leválasztani, egyben előrehelyezni a feltörekvő Kínával szemben.

Az USA demokrata vezetése többek között a technológiai szektorban igyekszik eltávolodni, akár jelentős költségek árán Kínától, a szektorban érintettek szerint erre évtizedekig esély sincs. A McDondald’s mostani lépése, és a többi ismert amerikai márka kitartása alapján a szolgáltatóiparban sincs.

Sokat költ a McDonald's, hogy nagyobbra vigye kínai boltját.
Sokat költ a McDonald's, hogy nagyobbra vigye kínai boltját.

Ha valaha, most kell rárepülni Kínára

Jason Yu szerint további digitalizációra és lokalizációra van szükség, a lokalizáció pedig kulcsfontosságú ahhoz, hogy Kína 140,2 milliárd dolláros gyorséttermi szektorát ellássák. Ez is azzal jár, hogy a visszavonulás helyett a cégnek további pénzeket kell költenie, hogy a piacon erős maradhasson.

Az Euromonitor szerint a kínai gyorséttermek piaci értéke 2025-ig évente átlagosan 4 százalékkal fog növekedni. Az országban a hamburgerre összpontosító éttermek közül a McDonald's dominál a piac 70 százalékos részesedésével.

Összevetésként, idén 15 új McDonald's étterem nyílt Magyarországon. A hazai éttermek az üzemeltetőnek tavaly 5,6 milliárd forintos nyereséget hoztak.

Kína lassuló gazdasági növekedése és az idei gyenge fogyasztói költekezés már eddig is ártott a kínai fogyasztói piacnak kitett globális vállalkozások eredményeinek, de a McDonald's jó helyzetben van ahhoz, hogy felülmúlja a gyenge átlagot - mondta Ben Cavender, a China Market Research Group sanghaji székhelyű ügyvezető igazgatója és stratégiai vezetője.

Szerinte a középosztálybeli fogyasztók és az országszerte alacsonyabb bérleti díjak kedvezően hatnak az ilyen vállalkozások üzleti várakozásaira.

"Ha valaha is volt olyan idő, hogy nagy tétet tegyünk a kínai befektetésekre, akkor az most van "

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem hiszi el, hogy mekkora a költségvetési hiány
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:35
A kamatkifizetés okoz sok kiadást.
Makro / Külgazdaság Az erősebb forintnak az autósok is örülhetnek?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:00
Csütörtökön nem változnak a hazai nagykereskedelmi üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Kármán András: Nehéz költségvetési helyzetet fogunk örökölni
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:57
A Tisza szakértője szerint mivel még hónapok vannak hátra a választásokig, ezért rengeteg átgondolatlan és megalapozatlan döntést hozhat a kormány.
Makro / Külgazdaság A vállalkozók rárepültek a 3 százalékos hitelre
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:00
A 3 százalékos konstrukció nagyon kedvezményes.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor szerint különös élmény a Türk Tanács
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 09:05
Azerbajdzsánban beszélt a magyar kormányfő.
Makro / Külgazdaság Nem is olyan vészes a magyar infláció?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:32
Augusztushoz viszonyítva átlagosan nem változtak az árak.
Makro / Külgazdaság Bárki is nyer, kőkemény lesz a 2026-os év? Ma délután Csaba Lászlót kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:00
A közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Történelmi csúcson az oroszok nemzetközi tartalékai
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 19:51
Soha nem volt még ekkora.
Makro / Külgazdaság Bármit is akar a kormány, nem vág az alapkamaton az MNB
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 18:23
Válaszolt az MNB alelnöke Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternek. 
Makro / Külgazdaság Már most aggódnak, mi lesz jövőre a globális kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 17:51
A WTO főtitkára szerint a kilátások borúsak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG