4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Sok autós szembesült már azzal, hogy egy zord téli nap nem indul a jármű: az akkumulátor lemerült, még az indítómotort sem tekeri meg. Nos, úgy tűnik, a probléma az elektromos autózásban is jelentkezik, ha nem is ilyen drámai módon. Nagy hidegben lecsökken az egy töltéssel megtehető távolság, így most van még mit megoldani a fejlesztőknek.

Idén Észak-Amerikára rázúdult a sarkvidéki levegő, olyan zord telet idézve elő, amely még a globális felmelegedés előtt is ritkaságszámba ment. Olyan hőmérséklet volt egy darabig, amit még Moszkvában is nehezen viselnek, és inkább csak Szibériában, meg Kanada északi, lakatlan részein jellemző. A szokatlan időjárás viszont egyúttal az első ilyen komoly próbája volt az elektromos autóknak is, hisz most már elég fut belőlük az amerikai utakon ahhoz, hogy nagyobb mintán mérhető legyen teljesítmények a kialakult szélsőséges viszonyok között.

Megy, csak kevesebbet

Nos, az AAA rövidítésű amerikai autóklub meg is tette ezt, és arra jutott, a legmodernebb lítiumos akkumulátorok sem függetlenítik magukat a hőmérséklettől: minél hidegebb van, annál nehezebben töltődnek és adják le az energiát, és kisebb lesz energiatároló képességük. Természetesen ettől még lehet velük közlekedni, robognak vidáman -40 fokban is, csak lényegesen csökken az a távolság, amit egy töltéssel meg tudnak tenni. Erre még az is rátesz egy lapáttal, hogy ilyen hőmérsékleten erősen kell fűteni az utasteret, ami ugyancsak a megteendő út elől veszi el az energiát.

Kétségkívül ilyen extrém hideg ritkán van, ez még önmagában nem roppantja meg az elektromos autózást, hisz sokan ilyen hőmérsékletek mellett hagyományos autóval sem indulnak el, azt pedig ezek után kijelenthetjük, hogy nem Oroszország lesz az elektromos autózás fellegvára. A probléma viszont átlagos téli körülmények között is jelentkezik, nem is kis mértékben, így egyrészt az elektromos autók tulajdonosainak kell jobban odafigyelniük ilyenkor, hogyan használják a járművet, másrészt az akkumulátorok fejlesztőinek, gyártóinak lesz még jelentős feladata a téli időjárást jobban bíró termék fejlesztésében.

Jó időben kiválóak

Az autógyártók az utóbbi években már olyan modelleket is árulnak, amelyek normál körülmények között 300, sőt a jobbak 500 kilométert is megtesznek egy töltéssel, köztük a Tesla Model 3, a Chevrolet Bolt EV vagy a Nissan Leaf Plus. Az AAA azt tapasztalta, hogy az általa vizsgált típusok már -7 fok körül 40 százalékkal rövidebb utat tesznek meg, mint ideális körülmények között, 20 fok körüli hőmérsékleten, -20 fokon pedig a felére csökken az egy töltéssel megtehető táv.

A lítiumos akkumulátorok optimális hőmérséklete nagyjából 20-25 fok, ennél akár hidegebb, akár melegebb van, csökken a felhasználható energia. A meleg kevésbé okoz gondot, hisz mondjuk a 35 fok nincs messze az ideális tartománytól, ilyenkor főleg a klíma használata von el energiát, de ezzel számoltak a gyártók. Az extrém hideggel sokkal nagyobb gondot okoz, és maguk az autósok úgy tudják csökkenteni az ebből adódó veszteséget az AAA szerint, ha lehetőség szerint garázsban, optimális esetben fűtött garázsban tartják éjjel az autót. Ha nem fűtött a garázs, akkor érdemes az elektromos hálózatra csatlakoztatni az autót, amíg benn áll, és még indulás előtt beindítani a fűtést.

Belép az éghajlat

Ez persze rávilágít arra a problémára, hogy az elektromos autó most is akkor optimális, ha garázsban tudják tartani, de legalábbis biztosítani, hogy éjjel, vagy hosszabb állás esetén elérhető legyen az elektromos hálózat. Most már az is döntő szempont lesz, hogy milyen éghajlaton használják a járművet: Amerikán belül Kaliforniában, Floridában és Texas nagy részén nincs gond a hideggel, ellenben New York környékén, ahol gyakran kemények a telek, már komolyan számolni kell az időjárással.

Az elektromos autó vásárlását fontolgatók mostantól erre a problémára is jobban oda fognak figyelni azokon a területeken, ahol a tél valóban hideget, fagypont körüli vagy az alatti hőmérsékletet jelent. Egyértelmű, hogy ez egy eddig igazán figyelembe nem vett hátrány a belsőégésűekkel szemben, ami kissé hátráltathatja a környezetbarát járművek elterjedését. A problémát feltehetően az akkumulátorok kapacitásának növelése és mindenekelőtt előállítási költségük csökkentése fogja megoldani.

További fejlődés

Ha az elektromos járművel majd 7-800 kilométert lehet megtenni, és télen ez esik 400-ra, az már elfogadható lesz a kényesebb autósok ízlésének is. Hogy mikor jutunk el a belsőégésűeknél egyértelműen jobb és olcsóbb elektromos autók tömeges megjelenéséig, az még nehezen becsülhető, így roppant nehéz előrejelzéseket adni arra, hogy mikor jön el globálisan a belsőégésű autók alkonya, de az mostantól látszik, hogy különböző területeken ezt legalábbis átmenetileg az éghajlat is befolyásolni fogja.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kína Európába tart – Magyarországon keresztül
Kovács-Angel Marianna | 2025. június 3. 05:42
Magyarország lett a kínai ipari tőke új európai központja: 2024-ben az öreg kontinensen megvalósított érkező kínai beruházások harmada ide érkezett, többségük az elektromos járműiparba. A látványos növekedés mögött stratégiai szándék húzódik: Kína nemcsak gyártani akar, hanem hosszú távon befolyást is szerezni a régióban – figyelmeztet egy friss elemzés.
Makro / Külgazdaság Ismét irigykedhetünk az olaszokra
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 14:21
Olaszországban az elemzők által várttal összhangban 1,7 százalékkal nőttek a fogyasztói árak májusban éves összevetésben – derült ki az olasz statisztikai hivatal, az Istat előzetes adataiból.
Makro / Külgazdaság Tankolni menne? Jól nézze meg ezeket a számokat!
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 12:48
Nagyon olcsó azért nem lesz...
Makro / Külgazdaság Mit tenne Nagy Márton helyében? Ezt is megkérdezzük Békesi Lászlótól a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 11:46
A volt pénzügyminiszter június 11-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Lesújtó számok érkeztek: pislákol a gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 09:15
Májusban 50,1 pontra esett vissza a BMI, ami a növekedés határát jelenti. A részindexek többsége csökkent, a foglalkoztatás zsugorodik.
Makro / Külgazdaság Kedvező változás a magyar diszkontokban – A Privátbankár Diszkont Árkosárból kiderül, merre mentek az árak
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. június 2. 05:44
Egy hónap alatt közel 2 százalékkal csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérésben szereplő alapvető termékek átlagára. 
Makro / Külgazdaság Trump autóvámja miatt még távolabbra került a magyar kilábalás
Sasvári Péter | 2025. június 1. 06:01
Szinte kibírhatatlannak nevezte a Donald Trump által kivetett autóvámokat a Külgazdasági és Külügyminisztérium államtitkára. Magyar Levente szerint ugyanis az Egyesült Államok által az európai autóimportra kivetett vámok Magyarországot is határozottan rosszul érintenék. De miért nem tud különalkut kötni a „dealeket” kedvelő Trumppal a számára legszimpatikusabb magyar kormány? És merre van előre az érintett magyar iparágaknak, egyáltalán, a magyar-amerikai gazdasági kapcsolatok számára?     
Makro / Külgazdaság Szörnyű örökséget hagyott hátra Matolcsy György
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 12:41
Közel 800 milliárd forintos veszteséggel zárta a 2024-es évet a Magyar Nemzeti Bank (MNB) – derül ki a jegybank pénteken közzétett éves jelentéséből. Ennek ellenére a tőkehelyzet javult valamelyest a forint év végi gyengülése miatt, így „csak” közel 1700 milliárd forint mínuszban van a saját tőke.
Makro / Külgazdaság Meghalt az abortusztabletta feltalálója
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 10:46
98 éves korában elhunyt a francia tudós, aki feltalálta az abortusztablettát.
Makro / Külgazdaság Friss jelentés: 1 milliárd eurónál is több uniós forrás ment el diszkriminatív projektekre
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 09:59
Hat ország példái közé tartozik a romák szegregált lakhatása és a menedékkérők számára fenntartott befogadóközpontok létesítése is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG