3p
Az olajáresés egyik érdekes hatása, hogy nem sajnálnak extra sok ezer kilométert megtenni a hajósok. Persze ez kevés lenne: volt már olcsó az olaj sok évtizedig, akkor mégsem kerültek, vagy ha igen, csak elég ritkán. Miért nem mennek most a rövid úton, a Szuezi-csatornán, ha egyszer az idő is pénz?

A Csatorna

A Szuezi-csatorna a 19. század nagy mérnöki alkotása volt, 1869-ben nyílt meg. Addig a hajóknak az Európa és Ázsia közti forgalomban meg kellett kerülni egész Afrikát, ami sok ezer kilométerrel növelte az út hosszát, és sok nappal, esetenként héttel az időtartamát. A Csatornán való átkelés persze nem ingyenes, sőt igen csinos összeget kell érte fizetni, de azért kértek érte sokat, mert a kerülés közvetlen költsége és időtöbblete ezt lehetővé tette. A teljes beszedett összeg ma évi több milliárd dollár, Egyiptom egyik jelentős megélhetési forrása.

Ha egy hajó Szingapúrból Rotterdamba tart, nagyjából 6500 kilométert és 11 napot nyer azzal, ha átkel a Szuezi-csatornán. Az átkeléskor viszont elképesztő összeget: hajónként nagyjából 350 ezer dollárt (100 millió forint) kell kifizetni. Ráadásul nem ez az egyetlen költség: a hajóknak kötelező személyzetet is bérelni az átkeléshez, akik a BBC által megkérdezett hajósok szerint gyakran semmilyen tényleges segítséget nem nyújtanak, ellenben kellemetlenkednek: szuvenírt árulnak a hajón, valamint cigarettát és csokit követelnek ajándék gyanánt.

Az a fránya olaj

Így viszont már nem egyértelmű Szuez előnye, különösen az utóbbi időben, amikor a hajók által használt kevéssé feldolgozott olaj ára még nagyobbat zuhant, mint a finomított termékeké. Tavaly október közepe és az év vége közt 100 hajó döntött úgy, hogy inkább megkerüli a Jóreménység Fokát.

Mindezt elsősorban a nyers- vagy finomított olajat szállító hajók teszik, különösen amelyek rakománya még nincs eladva. Így a dologba belép a spekuláció is: mintha nem bánnák, hogy egy kis extra időhöz jutnak, és közben egyrészt az ár felpattanására spekulálnak (az utóbbi hetekben be is jött nekik), másrészt közben vadásszák a jobb vevőt, akinek éppen nagyon kell az áru, és egy kis felárat ki lehet csikarni tőle.

Spekulálnak

Ráadásul miközben a nyersolajból óriási a túlkínálat és a kitermelt mennyiség nem kis hányada tárolókba kerül, azok megteltével pedig a hajókat kezdik úszó tárolónak használni, a finomított termékek iránti kereslet viszonylag magas. Ez remek arbitrázs lehetőségeket kínál a kereskedőknek, a nagy volatilitásban szeretnek nagy készletekkel rendelkezni, azok kint úsznak az óceánon mérsékelt többletköltséggel. Ha felpattan valamelyik termék ára, gyorsan kimérik, és az azt szállító hajó már roboghat is a vevőhöz.

 

 

Az utazás időnként teljesen át is alakul vízi tárolássá, ilyenkor nem is halad tovább a hajó, hanem kiköt valahol a partok mentén, ahol olcsó az ott tartózkodás és biztonságos is a hely. Ez a fajta „lebegő tárolás” decemberben öt éves csúcsra emelkedett, és azóta sem nagyon csökkent. Lehet, hogy a mostani árfelpattanásban majd eladnak jó pár hajónyi rakományt, ugyanakkor egyelőre nem valószínű, hogy visszasietnének a Szuezi-csatornához.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Elhasal az orosz gazdaság – Putyinnak sem jött össze a repülőrajt
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 13:18
Ahogy közeleg az év vége, úgy lesz egyre kisebb az éves orosz GDP-növekedés. A külkereskedelem is szűkült, különösen Európa irányába.
Makro / Külgazdaság Leálltak Trump kitoloncoló járatai Venezuelába?
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 17:38
A repülőgépek nem érkeznek.
Makro / Külgazdaság Váratlan húzással csökkentenék az európai autóipar függőségét
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 13:20
Növelnék az újrahasznosítási arányt.
Makro / Külgazdaság Kiderült, mire készül Trump: csak a bemelegítés volt a venezuelai tanker lefoglalása
Litván Dániel | 2025. december 12. 10:12
Ha továbbmennek ezen az úton, akkor Iránnak és Oroszországnak is lesz min aggódnia.
Makro / Külgazdaság Keserű meglepetés a brit gazdaságban
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:32
A pénteki hivatalos adatok szerint Nagy-Britannia gazdasága váratlanul zsugorodott az októberig tartó három hónapban, ami valószínűleg növeli a Bank of England kamatcsökkentéseire vonatkozó várakozásokat.
Makro / Külgazdaság Magas szinten ragadt az infláció Romániában
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 09:11
Novemberben a fogyasztói árak 9,76 százalékkal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest, a ráta pontosan megegyezik az októberivel – közölte pénteken az Országos Statisztikai Intézet (INS).
Makro / Külgazdaság Nem szikrázott az ipar októberben
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 08:49
Az előző év azonos időszakához mérten 2,7 százalékkal mérséklődött, az előző hónaphoz képest 0,5 százalékkal bővült az ipari termelés.
Makro / Külgazdaság Most aztán tényleg előveheti a legszélesebb mosolyát Lázár János
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 08:30
Immár második hónapja nőtt ugyanis az építési és közlekedési miniszter által felügyelt ágazat éves szinten. Apró szépséghiba, hogy ehhez kellett az alacsony bázis.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen alacsony szintre esett az amerikai külkereskedelmi deficit szeptemberben
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 06:59
Az áruexport szárnyal, az import csak kisebb mértékben nőtt. Több mint öt éve látott szintre süllyedt a külkereskedelmi hiány.
Makro / Külgazdaság Új GDP-szám érkezett, negyedjére vajon eltalálják az elemzők?
Imre Lőrinc | 2025. december 11. 19:19
Idén már sorozatban a harmadik évben kellett csalódniuk az elemzőknek: az év elején várt érdemi GDP-növekedés helyett 0,5 százalék alatti bővülés jöhet csak össze idehaza 2025-ben. A pozitív oldalon az infláció és a forintárfolyam emelhető ki, ugyanakkor a külső környezetnek való kitettségünk szinte semmit sem változott.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG