Májusban a fogyasztói árak átlagosan 0,5%-kal magasabbak voltak, mint egy évvel korábban. A legnagyobb mértékben a szeszes italok, dohányáruk drágultak, míg az üzemanyagok és a háztartási energia ára csökkent.
1 hónap alatt, 2015. áprilishoz viszonyítva a fogyasztói árak átlagosan 0,7%-kal emelkedtek.
Mi lett olcsóbb? Mi drágult? |
Az élelmiszerek ára 1,2%-kal emelkedett, szeszes italok, dohányáruk 3,0%-kal drágultak. A szolgáltatásokért átlagosan 2,3%-kal kellett többet fizetni. Kisebb mértékben drágultak a tartós fogyasztási cikkek (0,6%) és a ruházkodási cikkek (0,1%). Az egyéb cikkekért 2,7%-kal kellett kevesebbet fizetni, ezen belül a járműüzemanyagok ára 8,0%-kal csökkent. A háztartási energia ára átlagosan 2,6%-kal mérséklődött.
Megnevezés | Előző hó = 100,0 | Előző év azonos hó = 100,0 |
Fogyasztóiár-index | 100,7 | 100,5 |
Harmonizált fogyasztóiár-index | 100,7 | 100,6 |
Maginfláció (szezonálisan kiigazított) | 100,2 | 101,3 |
Nyugdíjas fogyasztóiár-index | 100,7 | 101,1 |
Kiesett a rezsicsökkentés, drágul az üzemanyag
Londoni elemzők 0 és 0,4 százalék közötti éves inflációt vártak májusra, amelynek felhajtóerejébe az élelmiszerek és az üzemanyagok ára mellett bekalkulálták a rezsicsökkentés hatásának kiesését, miután az belép a tavalyi bázisba.
Miért baj az, hogy csökkennek az árak?
Az infláció visszatérése a gazdaság szempontjából egyáltalán nem rossz hír. Fogyasztóként nehéz megérteni, miért baj, ha olcsóbb lesz valami a boltban, vagy kevesebb pénzért festi be a hajunkat a fodrász. A deflációs környezetet eredményező árcsökkenés csak első látásra kedvező egy-egy gazdaságban, például a háztartások számára, ám hosszú távon minden gazdasági szereplő rosszul jön ki belőle.
Mérséklődnek az árak, csökken a kereslet, az emberek a jövőbeni alacsonyabb ár reményében elhalasztják a vásárlásaikat. (Ráadásul a hitelre vásárolt áruk, szolgáltatások értéke a futamidő során így egyre csökken, a hitelkamat kitermelése sokkal nehezebb csökkenő árak mellett a vállalatok számára, ami visszaveti a fejlesztéseket, végső soron a gazdasági növekedést.) Az infláció természetéről és a defláció hatásairól korábbi háttéranyagunkban írtunk bővebben >>
Mit mértünk mi?
Jelentős áremelkedést mért a Privátbankár.hu is a hipermarketekben júniusban. Májushoz képest ugyan nem drasztikus az áremelkedés, de éves alapon szépen megugrottak az árak. Harminc termékből álló mintakosarunkból minden harmadik termék drágult 10 százalékot meghaladó mértékben. A krumpli pedig egy hónap alatt majdnem 60 százalékkal emelkedett. Részletek >>>