3p

Holnap, azaz szerdán átveszi az első Boeing 787-es repülőgépet az American Airlines. A Dreamlinereket gyártó óriásvállalat kétéves  kényszerű szünet után szállíthatja termékeit a megrendelőknek. Az új gépek átadása azonban nem lesz problémamentes , hiánycikk lett ugyanis a hajtómű.

Ismét élesedhet a verseny a világ két vezető repülőgépgyártó cége a Boeing és az Airbus között. Az előbbi ugyanis holnaptól ismét szállíthatja az egyik legkeresettebb típusát a Boeing 787-est, azaz a Dreamlinert.

A főleg transzatlanti járatokra alkalmas repülők forgalmazását két tragédia után függesztették fel. A kétéves "szilencium" az amerikai repülésügyi hivatal (FAA) engedélyét követően ért véget, így elkezdődhet az eddig hangárakban porosodó gépek eladása. Az American Airlines korábban 13 darab átvételét tervezte idén nyáron, a turistaszezonra tekintettel, de a jelenlegi helyzet szerint ennek csupán felét adják át augusztusban. (A Lufthansa  ugyanakkor szeptemberre és októberre tervezi az első Drealinerek átvételét.)

Visszatérnek a Dreamlinerek. Fotó: Depositphotos
Visszatérnek a Dreamlinerek. Fotó: Depositphotos

Az American Airlines  bejelentése tekinthető szimbolikus lépésnek is, hiszen a Boeing raktáraiban 115  darab Dreamliner várja vevőit - ennek összértéke meghaladja 25 milliárd dollárt.

A Boeing mindenesetre optimistán tekint a jövőbe, hiszen a Dreamlinerek mellett a másik népszerű - de szintén leállított - típus, a  Boeing 737Max szállításai is beindulhatnak. ( A gyártás beszüntetését  ez esetben is tragédia és az ezt előidéző komoly informatikai problémák okozták.)  Erre, vagyis a gyártás felpörgetésére utal, hogy  a júliusi nagy britannai légishow-n ( Farnborough) jelentős megrendelések érkeztek. A másik amerikai cég, a Delta Airlines 100 darabra írt alá szerződést és 30 darabot opciót is kikötött. A Delta üzlet értéke  a Wall Street Journal szerint meghaladja a 13,5 milliárd dollárt.

A nagy vetélytárs Airbus egyelőre tartja vezető helyét a repülőgép piacon. A legnépszerűbb - és a Boeing 737Max vetélytársának számító - szegmensben folyamatosan növelni tudja a  gyártást. Az A320-as géptípusból idén 700 darabot szándékoznak gyártani, míg a Boeing 737Max-ból 500 darab a terv. Mindkét gyártó szállítási problémákról adott hírt az elmúlt hetekben.

A Boeing a tervet évi 400 darabra csökkentette,  az európai óriás pedig képtelen havi 50-nél többet összeszerelni. A probléma  most a hajtómű beszállításból adódik, ugyanis az utasszállító repülőkhöz való hajtóműveket gyártó cégek mindegyike a beszállítói láncok megszakadása vagy bizonytalansága miatt volt kénytelen lassítani a gyártást. A General Electric, a CFM International,  a Rolls Royce, a francia Safran és a brit Pratt and Whitney egyaránt erre hivatkozva késik a szállításokkkal. 

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Menetel a magyar gazdaság a béka feneke alá: már csak minimális növekedésre számít a szakértő
Herman Bernadett | 2025. június 16. 16:48
A jelenlegi, bizonytalan kilátások alapján az idei évre várható 0,5 százalékos növekedés után gyorsulásra lehet számítani 2026-ban. Mindezt ebben az évben 4,3, 2026-ban pedig 4 százalékos éves átlagos infláció kísérheti – ismertette Németh Dávid, a K&H vezető elemzője a pénzintézet legfrissebb előrejelzését. A prognózisból az is kiderült, hogy mi vár a forintra.
Makro / Külgazdaság Ha a legsötétebb jóslatok jönnek be, durva infláció vár ránk
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 15:27
Az izraeli-iráni háború miatt komolyabban megugrott az olajár, egyes jóslatok 100-120 dolláros hordónkénti árat sem tartanak kizártnak. Munkatársunk a Trend FM reggeli műsorának vendége volt – a témák között a plázastop szigorítása is szerepelt.
Makro / Külgazdaság Ki nem találná, melyik országból jött a legtöbb menekült az unióba
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 12:49
Összességében csökkent a menedékkérők száma az első negyedévben, itt vannak a friss statisztikák.
Makro / Külgazdaság Nem lassít az Európai Bizottság – jön az összeütközés Magyarországgal?
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 12:18
Az uniós energiaügyi biztos nem enyhítene a korábban felvázolt, a magyar kormány által élesen kritizált intézkedéscsomagon.
Makro / Külgazdaság Rábólintott a kiárusításra Donald Trump, de az elemzők aggódnak az acélipari óriási miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 10:36
Zöld utat kapott a US Steel felvásárlása, de az amerikai kormány megőrzi a befolyását.
Makro / Külgazdaság Bajban a Boeing, de a távoli jövőt még optimistán látják
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 09:19
A kereslet csak kicsit fog csökkenni, de a saját teljesítményére vonatkozó előrejelzéseit lejjebb csavarta a cég.
Makro / Külgazdaság Félelmetes jelentés: egyre több a nukleáris fegyver a világban
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 08:52
Véget ér a nukleáris arzenálok csökkentésének korszaka a kutatóintézet szerint.
Makro / Külgazdaság Harcias hangulatban szállt repülőre Szijjártó Péter
Privátbankár.hu | 2025. június 16. 07:53
Nem hagyja elvenni az orosz energiát.
Makro / Külgazdaság Hány órát kell dolgozni? A német kancellár ősi recepttel élénkítené a gazdaságot, de az ötlet problémás lehet
Privátbankár.hu | 2025. június 15. 14:10
A nők ingyenes munkáját figyelembe kellene venni és lapot osztani nekik. 
Makro / Külgazdaság Békesi László: Arra nincs esélye a fővárosnak, hogy a kormány által inkasszált 10 milliárdot visszakapja
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. június 15. 06:04
A volt pénzügyminiszter, közgazdász a június 11-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 77. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG