Ismét élesedhet a verseny a világ két vezető repülőgépgyártó cége a Boeing és az Airbus között. Az előbbi ugyanis holnaptól ismét szállíthatja az egyik legkeresettebb típusát a Boeing 787-est, azaz a Dreamlinert.
A főleg transzatlanti járatokra alkalmas repülők forgalmazását két tragédia után függesztették fel. A kétéves "szilencium" az amerikai repülésügyi hivatal (FAA) engedélyét követően ért véget, így elkezdődhet az eddig hangárakban porosodó gépek eladása. Az American Airlines korábban 13 darab átvételét tervezte idén nyáron, a turistaszezonra tekintettel, de a jelenlegi helyzet szerint ennek csupán felét adják át augusztusban. (A Lufthansa ugyanakkor szeptemberre és októberre tervezi az első Drealinerek átvételét.)
Az American Airlines bejelentése tekinthető szimbolikus lépésnek is, hiszen a Boeing raktáraiban 115 darab Dreamliner várja vevőit - ennek összértéke meghaladja 25 milliárd dollárt.
A Boeing mindenesetre optimistán tekint a jövőbe, hiszen a Dreamlinerek mellett a másik népszerű - de szintén leállított - típus, a Boeing 737Max szállításai is beindulhatnak. ( A gyártás beszüntetését ez esetben is tragédia és az ezt előidéző komoly informatikai problémák okozták.) Erre, vagyis a gyártás felpörgetésére utal, hogy a júliusi nagy britannai légishow-n ( Farnborough) jelentős megrendelések érkeztek. A másik amerikai cég, a Delta Airlines 100 darabra írt alá szerződést és 30 darabot opciót is kikötött. A Delta üzlet értéke a Wall Street Journal szerint meghaladja a 13,5 milliárd dollárt.
A nagy vetélytárs Airbus egyelőre tartja vezető helyét a repülőgép piacon. A legnépszerűbb - és a Boeing 737Max vetélytársának számító - szegmensben folyamatosan növelni tudja a gyártást. Az A320-as géptípusból idén 700 darabot szándékoznak gyártani, míg a Boeing 737Max-ból 500 darab a terv. Mindkét gyártó szállítási problémákról adott hírt az elmúlt hetekben.
A Boeing a tervet évi 400 darabra csökkentette, az európai óriás pedig képtelen havi 50-nél többet összeszerelni. A probléma most a hajtómű beszállításból adódik, ugyanis az utasszállító repülőkhöz való hajtóműveket gyártó cégek mindegyike a beszállítói láncok megszakadása vagy bizonytalansága miatt volt kénytelen lassítani a gyártást. A General Electric, a CFM International, a Rolls Royce, a francia Safran és a brit Pratt and Whitney egyaránt erre hivatkozva késik a szállításokkkal.