3p

Holnap, azaz szerdán átveszi az első Boeing 787-es repülőgépet az American Airlines. A Dreamlinereket gyártó óriásvállalat kétéves  kényszerű szünet után szállíthatja termékeit a megrendelőknek. Az új gépek átadása azonban nem lesz problémamentes , hiánycikk lett ugyanis a hajtómű.

Ismét élesedhet a verseny a világ két vezető repülőgépgyártó cége a Boeing és az Airbus között. Az előbbi ugyanis holnaptól ismét szállíthatja az egyik legkeresettebb típusát a Boeing 787-est, azaz a Dreamlinert.

A főleg transzatlanti járatokra alkalmas repülők forgalmazását két tragédia után függesztették fel. A kétéves "szilencium" az amerikai repülésügyi hivatal (FAA) engedélyét követően ért véget, így elkezdődhet az eddig hangárakban porosodó gépek eladása. Az American Airlines korábban 13 darab átvételét tervezte idén nyáron, a turistaszezonra tekintettel, de a jelenlegi helyzet szerint ennek csupán felét adják át augusztusban. (A Lufthansa  ugyanakkor szeptemberre és októberre tervezi az első Drealinerek átvételét.)

Visszatérnek a Dreamlinerek. Fotó: Depositphotos
Visszatérnek a Dreamlinerek. Fotó: Depositphotos

Az American Airlines  bejelentése tekinthető szimbolikus lépésnek is, hiszen a Boeing raktáraiban 115  darab Dreamliner várja vevőit - ennek összértéke meghaladja 25 milliárd dollárt.

A Boeing mindenesetre optimistán tekint a jövőbe, hiszen a Dreamlinerek mellett a másik népszerű - de szintén leállított - típus, a  Boeing 737Max szállításai is beindulhatnak. ( A gyártás beszüntetését  ez esetben is tragédia és az ezt előidéző komoly informatikai problémák okozták.)  Erre, vagyis a gyártás felpörgetésére utal, hogy  a júliusi nagy britannai légishow-n ( Farnborough) jelentős megrendelések érkeztek. A másik amerikai cég, a Delta Airlines 100 darabra írt alá szerződést és 30 darabot opciót is kikötött. A Delta üzlet értéke  a Wall Street Journal szerint meghaladja a 13,5 milliárd dollárt.

A nagy vetélytárs Airbus egyelőre tartja vezető helyét a repülőgép piacon. A legnépszerűbb - és a Boeing 737Max vetélytársának számító - szegmensben folyamatosan növelni tudja a  gyártást. Az A320-as géptípusból idén 700 darabot szándékoznak gyártani, míg a Boeing 737Max-ból 500 darab a terv. Mindkét gyártó szállítási problémákról adott hírt az elmúlt hetekben.

A Boeing a tervet évi 400 darabra csökkentette,  az európai óriás pedig képtelen havi 50-nél többet összeszerelni. A probléma  most a hajtómű beszállításból adódik, ugyanis az utasszállító repülőkhöz való hajtóműveket gyártó cégek mindegyike a beszállítói láncok megszakadása vagy bizonytalansága miatt volt kénytelen lassítani a gyártást. A General Electric, a CFM International,  a Rolls Royce, a francia Safran és a brit Pratt and Whitney egyaránt erre hivatkozva késik a szállításokkkal. 

 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Visszaestek a Kínába irányuló külföldi működőtőke-befektetések
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 17:30
Kínában az év első 11 hónapjában 7,5 százalékkal esett a külföldi működőtőke-befektetés (FDI) értéke éves összevetésben, miután az első 10 hónapban 10,3 százalékos csökkenést regisztráltak.
Makro / Külgazdaság Így várták Oroszországban, és kisebb is lett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 16:40
Az orosz jegybank pénteken az elemzői várakozásokkal összhangban 16,5 százalékról 16,0 százalékra csökkentette az irányadó jegybanki kamatot.
Makro / Külgazdaság Majdnem vétózott Brüsszelben Orbán Viktor – miért engedte át az Ukrajnának szánt hitelt mégis?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:59
Felvetődött benne a gondolat, de nem akart mindenkivel szembekerülni. Brüsszelben értékelte az uniós csúcsot a magyar miniszterelnök.
Makro / Külgazdaság A japán jegybank 30 éves csúcsra emelte a kamatokat, további szigorítást jelzett
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 13:40
A Japán Jegybank (Bank of Japan, BOJ) pénteken 30 éve nem látott szintre emelte az irányadó kamatokat, újabb mérföldkőhöz érve a több évtizedes, rendkívül laza monetáris politika és a közel zéró hitelköltségek felszámolásában.
Makro / Külgazdaság Szombattól tele is kérhetjük?
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 12:41
Még olcsóbb lesz a tankolás – már akinek.
Makro / Külgazdaság Meglepő, ki kaszálta el az orosz vagyon elvételének tervét Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 10:57
Nem a magyar és nem is a belga miniszterelnök verte be az utolsó szeget a jóvátételi hitel koporsójába.
Makro / Külgazdaság Jövőre még durvábban hódíthatnak a kínai autók
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 09:54
Teljesen átrendezik a piacot Európában és Magyarországon is. Célkeresztben a prémiumok?
Makro / Külgazdaság Gyorsuló növekedés, de gyorsuló infláció is jön? Ezeket az adatokat jósolják jövőre az OTP elemzői
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 09:09
Mire számíthatunk jövőre a magyar gazdaságban? Az OTP elemzői szerint főleg a választás előtti osztogatás fűtheti a növekedést.
Makro / Külgazdaság Ez is eljött: több magyar keres nettó 400 ezer forint felett, mint alatta
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:44
Közzétette októberi kereseti adatait a KSH: eszerint a fizetések középértéke már meghaladja a 400 ezer forintot, az átlag pedig a 480 ezret. A közszféra dolgozóinak keresete továbbra is nagyobb mértékben emelkedik, mint a versenyszférákban dolgozóké.
Makro / Külgazdaság Nagyítóval kell keresni a pozitívumokat a KSH legfrissebb adataiban
Privátbankár.hu | 2025. december 19. 08:35
A természetes fogyás például egy picit csökkent – szinte minden más adat elég lesújtó a KSH népességre vonatkozó friss számaiban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG