3p

Holnap, azaz szerdán átveszi az első Boeing 787-es repülőgépet az American Airlines. A Dreamlinereket gyártó óriásvállalat kétéves  kényszerű szünet után szállíthatja termékeit a megrendelőknek. Az új gépek átadása azonban nem lesz problémamentes , hiánycikk lett ugyanis a hajtómű.

Ismét élesedhet a verseny a világ két vezető repülőgépgyártó cége a Boeing és az Airbus között. Az előbbi ugyanis holnaptól ismét szállíthatja az egyik legkeresettebb típusát a Boeing 787-est, azaz a Dreamlinert.

A főleg transzatlanti járatokra alkalmas repülők forgalmazását két tragédia után függesztették fel. A kétéves "szilencium" az amerikai repülésügyi hivatal (FAA) engedélyét követően ért véget, így elkezdődhet az eddig hangárakban porosodó gépek eladása. Az American Airlines korábban 13 darab átvételét tervezte idén nyáron, a turistaszezonra tekintettel, de a jelenlegi helyzet szerint ennek csupán felét adják át augusztusban. (A Lufthansa  ugyanakkor szeptemberre és októberre tervezi az első Drealinerek átvételét.)

Visszatérnek a Dreamlinerek. Fotó: Depositphotos
Visszatérnek a Dreamlinerek. Fotó: Depositphotos

Az American Airlines  bejelentése tekinthető szimbolikus lépésnek is, hiszen a Boeing raktáraiban 115  darab Dreamliner várja vevőit - ennek összértéke meghaladja 25 milliárd dollárt.

A Boeing mindenesetre optimistán tekint a jövőbe, hiszen a Dreamlinerek mellett a másik népszerű - de szintén leállított - típus, a  Boeing 737Max szállításai is beindulhatnak. ( A gyártás beszüntetését  ez esetben is tragédia és az ezt előidéző komoly informatikai problémák okozták.)  Erre, vagyis a gyártás felpörgetésére utal, hogy  a júliusi nagy britannai légishow-n ( Farnborough) jelentős megrendelések érkeztek. A másik amerikai cég, a Delta Airlines 100 darabra írt alá szerződést és 30 darabot opciót is kikötött. A Delta üzlet értéke  a Wall Street Journal szerint meghaladja a 13,5 milliárd dollárt.

A nagy vetélytárs Airbus egyelőre tartja vezető helyét a repülőgép piacon. A legnépszerűbb - és a Boeing 737Max vetélytársának számító - szegmensben folyamatosan növelni tudja a  gyártást. Az A320-as géptípusból idén 700 darabot szándékoznak gyártani, míg a Boeing 737Max-ból 500 darab a terv. Mindkét gyártó szállítási problémákról adott hírt az elmúlt hetekben.

A Boeing a tervet évi 400 darabra csökkentette,  az európai óriás pedig képtelen havi 50-nél többet összeszerelni. A probléma  most a hajtómű beszállításból adódik, ugyanis az utasszállító repülőkhöz való hajtóműveket gyártó cégek mindegyike a beszállítói láncok megszakadása vagy bizonytalansága miatt volt kénytelen lassítani a gyártást. A General Electric, a CFM International,  a Rolls Royce, a francia Safran és a brit Pratt and Whitney egyaránt erre hivatkozva késik a szállításokkkal. 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Hosszabb távon is lehet hatása az árrésstopnak? Oszkó Péter lesz a Klasszis Klub Live vendége
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:50
A volt pénzügyminiszter, üzletember, kockázatitőke-befektető, az Oxo Holdings alapító-vezérigazgatója április 8-án, kedden 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége. A mindenkit foglalkoztató makrogazdasági témák mellett Oszkó Péterrel terveink szerint azt is átbeszéljük, milyen kilátásaik vannak ma Magyarországon a kis- és közepes vállalkozásoknak. Természetesen nem csak mi kérdezünk, hanem ezt Önök is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Rossz hírrel indul az április az autósoknak
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:33
De nem mindegyiknek!
Makro / Külgazdaság Velük indult minden – nevek az MNB-alapítványok első vezető testületeiből
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 10:16
Jelenlegi és volt miniszterek, mostani és korábbi MNB-alelnökök, regnáló ÁSZ-elnök, a legfőbb ügyész felesége.
Makro / Külgazdaság Ennyit keresnek a magyarok a KSH szerint – Ön érzi?
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 08:41
2025 januárjában a bruttó és nettó keresetek egyaránt több mint tíz százalékkal emelkedtek, a reálkeresetek is nőttek az infláció ellenére – állítja a KSH.
Makro / Külgazdaság Lehangoló adatok: kivérzik a magyar export
Privátbankár.hu | 2025. március 31. 08:30
2025 februárjában csökkent a kivitel volumene, miközben az import alig változott, így a külkereskedelmi mérleg az egy évvel korábbihoz képest jelentősen romlott.
Makro / Külgazdaság „Matolcsy György nagyon-nagyon sok mindent tud” – még visszaszállhat a kormányra az MNB-botrány
Privátbankár.hu | 2025. március 30. 15:19
Az MNB-alapítványok botránya, amely során mintegy 500 milliárd forint közpénz szívódott fel a gyanú szerint, a Klasszis Média Ez Viszont Privát című műsorában is részletesen szóba került.
Makro / Külgazdaság Trump drákói szigor bevezetésével kedvez a kis pajtásának
Buksza blog | 2025. március 30. 13:46
A Tesla lehet a nagy nyertese Donald Trump új importautóvámjának, ezen belül a Model Y SUV modell versenytársai másfél-kétmillió forinttal többe kerülhetnek, miután az új tarifák életbe lépnek.
Makro / Külgazdaság Modern korrupció: Nokiás doboz helyett MNB-s alapítványok – Klasszis Podcast
Izsó Márton - Vég Márton | 2025. március 29. 14:51
Mi zajlott itt évekig a Magyar Nemzeti Bank (MNB) alapítványainál és cégeinél, amelyek átláthatatlan és kontroll nélküli működésére a független sajtó után az Állami Számvevőszék jelentései újra rávilágítottak? Hova lett 500 milliárd forint közpénz? A Klasszis Podcast vendége Zeisler Judit, a Transparency International Magyarország szakpolitikai vezetője volt.
Makro / Külgazdaság Új esély zöld autóra: meghosszabbítják a céges e-autó támogatást
Privátbankár.hu | 2025. március 29. 10:42
Áprilistól ismét lehet pályázni céges e-autó támogatásra a megmaradt keret erejéig.
Makro / Külgazdaság Brüsszel digitalizálja az EU-t
Privátbankár.hu | 2025. március 28. 16:13
Az Európai Bizottság 1,3 milliárd eurót biztosít mesterséges intelligenciára, kiberbiztonságra és digitális készségek fejlesztésére.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG