A túra a résztvevőknek talán a legérdekesebb, de a legdrágább is. Aki mégis kíváncsi az autócsodákra, az megtekintheti őket ma este a budapesti Széchenyi téren (egykori Roosevelt tér), illetve holnap, a délelőtt 9 órás indulás előtt is; valamint a célba érkezés után (szombat 16.30), természetesen Kecskeméten is meg lehet csodálni az autóremekeket. Van is mit.
Mozgalmas év az idei a Mercedes számára, hiszen a gyár idén ünnepli az autómobil, és egyben a márka fennállásának 125. évfordulóját is. Ez alkalomból Budapesten is megtekinthető a világ első autója, a legendás Benz-Patentwagen. A benzingőz kora előtti időket idézi a Carl Benz által 1886-ban megalkotott masina, mely inkább hasonlít kora hintóira, semmint egy autóra. Aki azonban a Patentwagen külsején mosolyogna, ne feledje, ez volt az első autó, melyet egy vízhűtéses, egyhengeres és négyütemű benzinmotor hajtott. És ezzel megváltoztatta világunkat.
A legendárium szerint megalkotása után két évvel esett túl első nagyobb útján, Benz felesége ugyanis elcsente a nagy becsben tartott találmányt, hogy Pforzheimbe utazhasson Mannheimből. A Csillagtúra meghívására Budapestre érkezett modell hiteles másolata az eredetinek, melyből mára egyetlen egy sem maradt fent.
Program Május 20. 20.30 - Széchenyi tér (befutó, seregszemle) Május 21. 9.00 - Rajt, indulás Kecskemétre Május 21. 16.30 - befutó Kecskeméten |
Az idei túra Kecskemétig vezet, a versenyzők közel 350 kilométert tesznek meg, a távon több ügyességi feladatot is végre kell hajtaniuk.
Hogy a "´fellépők" exluzív modellekkel és ne "leharcolt dinnyeárus kocsikkal" érkezzenek, arról a szervezők a átlag számára kissé magasnak számító nevezési díjjal is gondoskodnak (130 ezer forint/2 fő), de a szervezők maguk is ellenőrzik, hogy megfelelő állapotú kocsik indulnak-e neki a túrának. "Egy közel egymillió forintért vásárolt modell azonban már eleget tud tenni a kívánalmaknak" - mondta el kérdésünkre válaszolva Hesz Tamás, a Mercedes-Benz személyautó üzletágának értékesítési és marketing vezetője. Hogy mennyi a költségvonzata egy ilyen hobbinak, az nagy szórást mutat. Hesz Tamás szerint oldtimer Mercedeshez is hozzá lehet már jutni jutányos áron, a fenntartása pedig nem feltétlenül gatyásítja le annak gazdáját. "Vehetünk egymillióért is egy régi Mercedest, ahogy a mezőnyben is van egymillió plusz értékben kocsi. És persze van, ami ennek százszorosa értékben".
A versenyzőket elnézve a ma délelőtti regisztráción, ez azonban inkább tűnik legtöbbjüknél szerelemnek, mint a "felső tízezer hobbijának". Ettől persze még igaz, hogy az oldtimerezés nem az átlag hétvégi elfoglaltsága. Ezeket az autókat a tulajdonosok használják, tehát nem a Csillagtúra a legmegerőltetőbb számukra, de többségük mellett van egy "hétköznapi modell" is a tulajdonosnál.
Hesz Tamás szerint egyre több az új jelentkező a túrára, ami egyrészt köszönhető annak, hogy a rendezvény brandje nagyon erős, akárcsak a márka; másrészt pedig egyre többen foglalkoznak régi autókkal és vesznek részt hasonló "megmérettetéseken". A túra inkább az autózás öröméről szól, mintsem az öldöklő küzdelemről - a nevezettek széles skálája alapján amúgy is nehéz lenne rangsort felállítani. A mezőnyben ugyanis a 30-a és 40-es évből összesen hat, az 50-es évekből 8, a 60-as évekből pedig már 28 autót is találunk.
Mint Hesz Tamás elmondta, a márkával szembeni kötelességüknek érezték, hogy a gyár 125. születésnapjának évében a válság miatt megszakított hagyományt folytassák. Ez persze szervesen illeszkedik a Mercedes üzletpolitikájához is, a jövő tavaszi gyárnyitás ugyanis nagy lehetőség, a prémium márkát szeretnék közelebb hozni az átlagemberhez, a Mercedesnek ugyanis nagyon széles a portfóliója.
Privátbankár - Zsiborás Gergő