Vértes András közölte: a világgazdaság nagy részében - Magyarország a kivételek közé tartozik - technikailag véget ért a recesszió a harmadik negyedévben, hozzátéve, hogy az USA-ban 2,5 százalékkal az Európai Unióban 4,0 százalékkal csökken idén a GDP. Éves összehasonlításban a magyar gazdaság az utolsó negyedévben még 4,5 százalékkal zsugorodik, de negyedév/negyedéves alapon már növekedésnek indul - felelte az MTI kérdésére Vértes András.
Elemzése szerint Magyarországon a belföldi kereslet 11 százalékos zuhanása, ezen belül is az olvadó lakossági fogyasztás és a készletleépítés áll a GDP csökkenése mögött, szemben Nyugat-Európával, ahol a beruházások mélyrepülése figyelhető meg.
Miközben a világgazdasági válság fő fenyegetését: az árfolyam- és likviditási krízist kivédte a magyar gazdaságpolitika, nagymértékű, a GDP 3-4 százalékát jelentő újabb egyensúlyi korrekciót hajtott végre, elsősorban a költségvetési kiadások lefaragásával, kisebb mértékben (nyugdíj, szociális ellátások, adó átrendezés) rendszerjellegű változtatásokkal - magyarázta a GKI elnöke.
Luxemburgban mérték 2008-ban a legmagasabb egy főre eső vásárlóerő paritás (Purchasing Power Standard, PPS) alapján kalkulált bruttó hazai terméket (GDP) az uniós átlag több mint két és félszeresét, 276 százalékot. Magyarországon az egy főre jutó GDP az EU-átlag 64 százaléka volt 2008-ban, míg az előző két évben egyaránt 63 százalékon állt. A 2008-as adat Csehországban 80, Szlovákiában 72, Szlovéniában 91 és Lengyelországban 56 százalék volt. |
A szakértők között egyetértés van abban, hogy a bevételi oldal bizonytalan, ezért van szükség a 200 milliárd forintot meghaladó tartalékra - tette hozzá. Mielőtt a következő kormány lehetséges költségvetési forgatókönyveit ismertette a GKI elnöke, annak kettős kommunikációját jelezte: "az ellenzék kifelé, a jelenlegi gazdaságpolitika folytatását ígéri, befelé viszont annak elvetését, ami kommunikációs zűrzavarhoz vezet".
Vértes András szerint a következő kormány három költségvetési stratégiát követhet: a nem ajánlott modell tartósan nagyobb deficitet jelent, amit a nemzetközi szervezetek és a pénzpiacok sem fogadnának el, "7,0-7,5 százalékos hiány szóba sem jöhet". Az elfogadható: az állami vállalatok konszolidációja struktúraváltással egybekötve, ami 5 százalékos hiányt okoz jövőre, majd négy százalékot 2011-től.
A legkedvezőbb megoldás: struktúraváltással, reformokkal egybekötött állami konszolidáció, jelentős adócsökkentés mellett, ami átmenetileg 5 százalékos, vagy kissé nagyobb deficitet jelent, majd 2011-től 3 százalékos deficitet, amit össze kell kötni egy 2014. évi euró bevezetési dátummal - fogalmazott a GKI elnöke.
Vértes András azt ajánlotta, hogy még ez a parlament hagyjon jóvá eurócsatlakozási menetrendet a lehető legnagyobb többséggel, s ebben az esetben 2010 tavaszán be lehet lépni az euró előszobáját jelentő ERM-2 rendszerbe.
Bajnai: paraszthajszálnyira vagyunk az eurótól
Új kormány kell a hazai korrupció felszámolásához?
Mesterházy: itt az őszinte beszéd ideje
MTI