A választásokig nem rúgnak ki vasutast
A kormánybiztos szerint a politikai kényszerek lelassították a folyamatot, de nem lehetetlenítették el, és nem puhították fel annyira a programot, hogy abszolút nullának tekintse a végeredményt. Utalt arra, hogy eredetileg 59 vonalon nem kívánták a közszolgáltatást rendelni. Ehelyett 27 és fél vonalon lesz személyszállítási üzemszünet, ami szerinte igen kevés, mert Magyarország lényegesen kisebb vasúti személyszállítás mellett is gond nélkül eleget tudna tenni ellátási kötelezettségének.
A létszámra vonatkozó kérdésre Antali Károly elmondta, hogy a választásokig létszámcsökkentés nem szerepel a tervekben. Három éven belül azonban egy racionális forgatókönyvben néhány ezer vasutas elbocsátásának szerepelnie kell. Az élőmunka hatékonyságának javítása nélkül ugyanis nem lesz olyan üzleti terv, amely finanszírozhatóvá tenné a tevékenységet.
Az interjúban Antali Károly úgy vélekedett, annyira kevés a bevétele a MÁV-nak a személyszállításból, hogy elvileg akár ingyen is vonatozhatnánk, ha a jegyeladáshoz és -kezeléshez kapcsolódó ráfordításoktól tehermentesítenék a céget. A kormánybiztos januárra tízszázalékos jegyáremelést jósolt.
Nincs megegyezés
Továbbra sincs megállapodás a kormány és az öt reprezentatív vasutas szakszervezet között, az egyeztetést egy hét múlva folytatják - közölték az érintettek a hétfői kollektív munkaügyi vita után. Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) elnöke a tárgyalásról távozva újságíróknak azt mondta, hogy messze van a kormány és a szakszervezetük álláspontja egymástól. A VDSZSZ továbbra sem látja az indokát a mellékvonalak bezárásának, és ehhez semmilyen módon nem adják a nevüket.
A VDSZSZ elnöke megismételte korábbi kijelentését, hogy vasutas munkahelyek ezrei kerülnek veszélybe azzal, hogy a kormány 40 milliárd forinttal csökkenti a költségvetési forrást. Szerinte jelenleg a vasúti közlekedés esetében a létszám a kívánatos alatt van, és meggyőződésük, hogy a forgalombiztonság rovására nem lehet további létszámot leépíteni. A jegyárak emelkedésére vonatkozó újságírói kérdésre válaszolva Gaskó István közölte: a kormány felelőssége a jegyárak meghatározása, ez nem a szakszervezet dolga. Nem értenek egyet a jegy árának emelésével, mert már most is magas.
Az MTI kérdésére Gaskó István elmondta, hogy a tárgyalás megkezdése előtt a szakszervezetek egyeztettek, egyelőre nem jutottak közös álláspontra, de nem zárta ki, hogy a közeljövőben sikerül közös platformra jutni. "A VDSZSZ azt mondja, ha továbbra is a vonalbezárások mellett kardoskodik a kormány, akkor sztrájkot kell tartani" - tette hozzá Gaskó István. Bárány Balázs, a VDSZSZ alelnöke jelezte: reméli, hogy a szakszervezetek közösen tudják majd a sztrájkot folytatni annak érdekében, hogy a kormány elálljon szándékától.
Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezetének ügyvezető alelnöke az egyeztetés után az MTI-nek elmondta, hogy a leányvállalatokkal folytatott eddigi tárgyalások már részeredményekkel zárultak. Van olyan MÁV-csoportbeli cég, ahol egy-két tételen múlik csupán a megállapodás. Borsik János kifejtette, hogy szerinte a szakszervezetek többsége megállapodás-párti, és elsődleges kérdésnek tekinti a foglalkoztatás biztonságát. Ennek ellenére elutasítják a mellékvonalak részbeni megszüntetését, és szolidárisak a kistérségek lakóival.
Simon Dezső, a Vasutasok Szakszervezete elnöke elmondta, hogy érdeminek tartja a hétfő egyeztetést, bár jelezte: továbbra is elzárkóznak a szárnyvonalak bezárására irányuló kormányzati elképzelésektől. Folytatják a leányvállalatokkal az egyeztetést a foglalkoztatásról, illetve a kormánnyal a keret megállapodásról. A Vasutasok Szakszervezetének elnöksége szerdán értékeli a tárgyalások eddigi eredményeit - mondta Simon Dezső.
Bajnai: nehéz, de elviselhető év lesz 2010
Nem haladt előre a vasútvita
Hitelből vesz új mozdonyokat a MÁV
MTI