Az esemény jelentősége, hogy Türkmenisztán gázára új stratégiai vásárlót szerzett, amely érdekelt az új importcsatornák kiépítésében. Az új vezetéken szállítandó gáz mennyisége jelentős mértékben meghaladja azokat a tételeket, amelyeket eddig Türkmenisztán Irán északi vidékeire exportált.
Az új helyzet sérti a Gazprom érdekeit - írta a lap. "El kell ismerni, hogy a türkmenisztáni gáz a következő években jelentős űrt tölt majd be a kínai piacon, ahová a Gazprom is törekszik, s ez kétségtelenül hatással lesz majd az orosz szállításokra."
A Gazprom az Altaj vezetéken szándékozott Kínának gázt eladni, s ha a vezeték megépült volna, az orosz monopólium elsőként lépett volna a kínai piacra, és a Gazprom számára lehetővé tette volna, hogy tovább vásárolja a türkmenisztáni gázt, s akár Kínába küldje, amely esetben esetleg fel sem merült volna a Közép-Ázsiából Kínába vezető, Oroszországot elkerülő vezeték építésének szükségessége.
Az Altaj azonban máig csak projekt, számos szakértő szerint azért, mert a vezeték kérdésében nem volt egyetértés a Gazpromon belül, s ez talán még a kínai féllel folytatott tárgyalások hatékonyságát is befolyásolta. Még az orosz kormány is latba vetette súlyát, s ennek nyomán a Gazprom kínai partnerével az idén novemberben keretmegállapodást írt alá a gázszállításokról.
A vezeték beindítása várhatóan negatív hatással lesz a felújított orosz-kínai tárgyalásokra, de a Gazprom Türkmenisztánnal folyó tárgyalásaira is. Oroszország ugyanis korábban szerződést kötött Türkmenisztánnal a teljes gázkitermelés átvételére - amelynek jelentős részét Ukrajnába szállította volna a Gazprom -, legutóbb azonban már európai árakon volt kénytelen vásárolni a gázt, mivel a Nabucco vezeték tervezetének ismeretében Türkmenisztán megemelte árait. Így tekintettel az ukrajnai szállításokért kapott kedvezményes árakra az üzlet erősen ráfizetésessé vált.
Tavasszal előbb egy kisebb robbanás miatt leállt a szállítás, de a károkat napok alatt helyrehozták, addigra azonban kiderült, hogy a Gazprom csökkentette az átvételt több mint 90 százalékkal az európai kereslet csökkenésére hivatkozva, majd a türkmén fél teljesen leállította a szállítást. A Gazprom azzal érvelt, hogy újra kell tárgyalni a szerződéseket, s vagy kevesebb gázt vesz át, vagy az árak csökkennek. Jelenleg egy ideje tárgyalások folynak a szállítások felújításáról, Dmitrij Medvegyev orosz elnök egy látogatása alkalmából be is jelentették, hogy az elvi megállapodás megszületett, időpontról azonban még nem esett szó.
A lap sajnálatosnak minősítette, hogy miközben a kőolaj kínai szállítását sikerült megoldani, elmulasztották a nyugat-szibériai gáznak az európai piaccal szemben alternatívát nyújtó Kínába szállításának megoldását. Pedig az Altaj projektnek az orosz vezetés már 2006-ban prioritást biztosított, és idén az év elején, amikor az európai kereslet közel 50 százalékkal csökkent, nyilvánvalóvá vált, hogy az egyoldalú európai orientáció sérülékennyé teszi a Gazpromot. A monopólium ezt fel is ismerte, és felújította a tárgyalásokat kínai partnereivel, de elkésett - írta a Komszomolszkaja Pravda.
Két év alatt megépítették a "kínai Nabuccót"
Környezeti szempontból vizsgálják a Nabucco-t
Francia segítség a Déli Áramlatnak és a Ladának
A Nabucco nem kér az iráni gázból
MTI