Hackl Mónika, a MÁV Zrt. kommunikációs osztályvezetője az MTI-nek elmondta, hogy az utasok érdekeit figyelembe véve, a sztrájkjogra tekintettel kialakított ajánlatukat az elégséges szolgáltatása írásban közölték, amiről a szakszervezet nem tárgyalt érdemben.
A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) január elején három munkáltatónál - MÁV Zrt., MÁV-Gépészet Zrt, MÁV-Start Zrt. - kezdeményezte a még elégséges szolgáltatás mértékének meghatározását célzó tárgyalások ismételt megkezdését a sztrájktörvény tavaly év végi módosítása nyomán.
A sztrájktörvény 2010. december 31-én hatályba lépett módosítása értelmében a jövőben csak akkor jogszerű egy sztrájk, ha a felek megállapodnak a még elégséges szolgáltatások mértékéről, vagy - megállapodás hiányában - bíróság dönt erről. A törvénymódosítás a folyamatban lévő sztrájk előtti egyeztető eljárásokra is vonatkozik.
A szakszervezet 2008-ban indított kollektív munkaügyi vitát a MÁV csoport több vállalatánál, és a követelés alátámasztására többször is gördülő sztrájkot tartottak, és a sztrájkfelhívás jelenleg is érvényben van. |
A VDSZSZ alelnöke közölte, hogy írásban kezdeményezték a kollektív munkaügyi vita folytatását, amelyről ez egyeztetés első napirendjében tárgyaltak.
A szakszervezet kompromisszumos ajánlatot tett, amelyet a munkáltató elutasított - mondta Bárány Balázs. Tájékoztatása szerint a szakszervezet a 150 ezer forint kifizetését minden vasutas munkavállalónak a MÁV Cargo privatizációs bevételéből két évre, a 10 százalékos keresetnövelést az anyavállalattól 2007 júliusában a MÁV-Start Zrt.-hez, valamint a 2008 januárjában a MÁV-Gépészet Zrt.-hez kiszervezett munkavállalók számára, visszamenőleges hatállyal három évre elosztva is el tudná fogadni.
Bárány Balázs elmondta: kompromisszumos ajánlatukat a tulajdonosnak is megküldték, és azt várják, hogy lépést tegyen a megállapodás elősegítésére.
Hackl Mónika hangsúlyozta: az elégséges szolgáltatásra szóló ajánlatuk kialakításakor elsősorban az utasoknak az alapvető közszolgáltatáshoz való jog biztosítását, továbbá a munkába és iskolába járás feltételeit helyezték előtérbe. Az ajánlatukban a vonatok száma mellett szerepelt a még elégséges szolgáltatás biztosításának feltétele is, többi között az, hogy mennyivel korábban kell közölni a sztrájk megkezdését, befejezését - tette hozzá a MÁV Zrt. kommunikációs osztályvezetője.
MTI