1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A C-17 az amerikai bázisokról, vagy ezesetben Európából egyenest hogy úgy mondjam a zűr szívében lévő, akár burkolatlan vagy füves szükségrepülőtérre vihet hetven tonnányi felszerelést - jegyzet képgalériával
A C-17 az amerikai bázisokról, vagy ezesetben Európából egyenest hogy úgy mondjam a zűr szívében lévő, akár burkolatlan vagy füves szükségrepülőtérre vihet hetven tonnányi felszerelést - jegyzet

Ismerkedjünk meg egy modern óriással: a Pápára települő C-17-es eredetileg a McDonell Douglas fejlesztése, de a kaliforniai cég azóta a Boeing része lett. A négy hajtóműves madár méreteivel két gép közé sorolható, rakodótere akkora, csak épp valamivel rövidebb, mint amekkora a régebbi, még nagyobb Lockheed Galaxy belmérete, ugyanakkor csak akkora reptérre van szüksége, mint az ugyancsak Lockheed gyártotta remek propelleres mindenesnek, a jóval kisebb C-130-as Herkulesnek.

A C-17-es megjelenéséig a Galaxy hozta át egy másik kontinensre a fegyvert, az utánpótlást, tankot, repülőgép-cserehajtóművet, majd egy nagyobb bázison átpakolták a rakományt a kisebb Herkulesekre, és ezek vitték közvetlenül a hadszintér közelébe, ahol már nem volt olyan hosszú pálya, amin a gigantikus Galaxy le tudna szállni. A C-17 viszont az amerikai bázisokról, vagy ezesetben Európából, egyenest hogy úgy mondjam a zűr szívében lévő, akár burkolatlan vagy füves szükségrepülőtérre vihet hetven tonnányi felszerelést.

Csak két pilóta, és a tehertér főnöke, a loadmaster kell az üzemeltetéséhez. Volt szerencsém megnézni a fülkét, a rengeteg műszer helyén néhány nagy képernyő, a nagygépeknél még mindig nem túl gyakori head-up-display segíti a fel- és leszállást, vagyis a legfontosabb paramétereket a pilóták elé vetítik, úgyhogy a kritikusabb pillanatokban sem kell lenézniük a műszerfalra. És hogy mennyire könnyen és finoman vezethető, azt jelzi, hogy a nagygépeknél szokásos szarvkormány helyett botkormány van a pilóták kezében.



Ami a rövid fel- és leszállást illeti, ezt részben a hatásos szárnymechanizációval éri el, vagyis a gép remekül repül lassan, és nagyon meredeken de nagyon stabilan merül. Ez akkor fontos, amikor ellenséges környezetben az úgynevezett szarajevói típusú leszállást kell végrehajtani, vagyis magasan érkezik a reptér közelébe, hogy ne legyen kitéve a vállról indítható rakétáknak, aztán szinte beesik a betonra. Földet érés után nagyon gyorsan megáll, mert a hajtóművek teljes erejét fékezésre használhatja, sőt, erős merüléshez a sugárféket bekapcsolhatják a levegőben is.

Korábbi jegyzetek:
- Biciklikulccsal atombombát aktiválni
- Concorde után Aerion: új szuperszonikus magángép
- Nem sok jóra számíthatnak ma a romániai magyarok
Repülőnapok egyik legfantasztikusabb produkciója, amikor a hatalmas C-17-es meredeken besiklik, lehuppan a pályára, alig két-háromszáz méter után megáll, aztán rükvercel, és ugyanazon a néhányszáz méteren megint elstartol. Talán jövőre már Kecskeméten is megbámulhatjuk, nem nagy ügy Pápáról átrepülnie, persze gyanítom, hogy igen komolyan leterhelik majd az ott állomásozó példányokat.

A C-17-es feltankolható repülés közben, vagy kétszáz példány készült eddig, szolgál a briteknél, Kanadában és Ausztráliában, szélesebb elterjedését 200 millió dollárnál is magasabb darabonkénti ára gátolja. Ha az amerikai légierő elszánja magát, és a törvényhozás is rábólint, talán folytatódik a gyártása.

Márványi Péter
Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG