Ismerkedjünk meg egy modern óriással: a Pápára települő C-17-es eredetileg a McDonell Douglas fejlesztése, de a kaliforniai cég azóta a Boeing része lett. A négy hajtóműves madár méreteivel két gép közé sorolható, rakodótere akkora, csak épp valamivel rövidebb, mint amekkora a régebbi, még nagyobb Lockheed Galaxy belmérete, ugyanakkor csak akkora reptérre van szüksége, mint az ugyancsak Lockheed gyártotta remek propelleres mindenesnek, a jóval kisebb C-130-as Herkulesnek.
A C-17-es megjelenéséig a Galaxy hozta át egy másik kontinensre a fegyvert, az utánpótlást, tankot, repülőgép-cserehajtóművet, majd egy nagyobb bázison átpakolták a rakományt a kisebb Herkulesekre, és ezek vitték közvetlenül a hadszintér közelébe, ahol már nem volt olyan hosszú pálya, amin a gigantikus Galaxy le tudna szállni. A C-17 viszont az amerikai bázisokról, vagy ezesetben Európából, egyenest hogy úgy mondjam a zűr szívében lévő, akár burkolatlan vagy füves szükségrepülőtérre vihet hetven tonnányi felszerelést.
Csak két pilóta, és a tehertér főnöke, a loadmaster kell az üzemeltetéséhez. Volt szerencsém megnézni a fülkét, a rengeteg műszer helyén néhány nagy képernyő, a nagygépeknél még mindig nem túl gyakori head-up-display segíti a fel- és leszállást, vagyis a legfontosabb paramétereket a pilóták elé vetítik, úgyhogy a kritikusabb pillanatokban sem kell lenézniük a műszerfalra. És hogy mennyire könnyen és finoman vezethető, azt jelzi, hogy a nagygépeknél szokásos szarvkormány helyett botkormány van a pilóták kezében.
Ami a rövid fel- és leszállást illeti, ezt részben a hatásos szárnymechanizációval éri el, vagyis a gép remekül repül lassan, és nagyon meredeken de nagyon stabilan merül. Ez akkor fontos, amikor ellenséges környezetben az úgynevezett szarajevói típusú leszállást kell végrehajtani, vagyis magasan érkezik a reptér közelébe, hogy ne legyen kitéve a vállról indítható rakétáknak, aztán szinte beesik a betonra. Földet érés után nagyon gyorsan megáll, mert a hajtóművek teljes erejét fékezésre használhatja, sőt, erős merüléshez a sugárféket bekapcsolhatják a levegőben is.
Korábbi jegyzetek: - Biciklikulccsal atombombát aktiválni - Concorde után Aerion: új szuperszonikus magángép - Nem sok jóra számíthatnak ma a romániai magyarok |
A C-17-es feltankolható repülés közben, vagy kétszáz példány készült eddig, szolgál a briteknél, Kanadában és Ausztráliában, szélesebb elterjedését 200 millió dollárnál is magasabb darabonkénti ára gátolja. Ha az amerikai légierő elszánja magát, és a törvényhozás is rábólint, talán folytatódik a gyártása.
Márványi Péter