Durván emeli az üzemanyag-pótdíjakat a British Airways
A legnagyobb brit légitársaság a Londoni Értéktőzsdén közzétett bejelentése szerint péntektől a rövid távú - vagyis a belföldi, illetve Európán belüli - járatokon, egy útra 3 fonttal 13 fontra, vagyis menettérti jegy esetében 26 fontra (8500 forintra) emeli az adókat és illetékeket már tartalmazó jegyár külön üzemanyag-pótdíját.
A kilenc óránál rövidebb időtartamú hosszú távú járatok esetében - ebbe a kategóriába tartozik például a London-New York útvonal, a világ legforgalmasabb transzatlanti légi útja - a pótdíj 10 fonttal 63 fontra, oda-vissza foglaláskor 126 fontra (41 ezer forintra) emelkedik.
A kilenc óránál hosszabb repülések üzemanyag-felára 15 fonttal 79 fontra, vagyis járatpáronként 158 fontra (52 ezer forintra) növekszik május 2-ától.
Az intézkedés előzményeként a nyersolaj árfolyama a héten megközelítette a hordónkénti 120 dollárt. Iparági elemzők rámutatnak, hogy 2000 óta az egy transzatlanti átkeléshez szükséges repülőüzemanyag-mennyiség átlagára megnégyszereződött, és átlépte a 22 ezer fontot (44 ezer dollár). A repülőgép-üzemanyag hordója, amely 2003 januárjában még 40 dollár alatt volt, az idei év elején már 140 dollár felett járt.
A magas üzemanyagárakkal az olcsó jegyes légitársaságok is küszködnek, de ezek jellemzően inkább a nehéz csomagokról próbálják anyagi ellenösztönzőkkel lebeszélni az utasokat a kerozinspórolás végett.
A Magyarországra is közlekedő ír Ryanair - a legnagyobb európai fapados - például most már minden feladott csomagért 16 fontot számol fel. A legnagyobb brit olcsójegyes társaság, az easyJet, amely szintén számos járatot közlekedtet Magyarországra, ugyanezért - súlytól függően - 5-10 fontot kér.
200 dollárig meg sem áll a kőolajár
A legkisebb hír is 120 fölé lökheti az olajárat (hanganyag)
MTI