Az október 18-i üzemanyagár-emelést követően a benzin átlagára 398 forintra, a gázolajé pedig 395 forintra erősödött, ám a benzinkutaknál a változó kiskereskedelmi árrés képzés ettől eltérő benzinárakat produkálhat. Pálffy Gergely, a Solar Capital elemzője kifejtette, hogy 2011-ben és 2010-ben a nagykereskedelmi árak emelése egyre gyakoribb az ezt megelőző időszakhoz képest, amelynek fő oka a világpiaci energiaárak tartós felértékelődése.
Az egyre gyakoribb áremelések főképp két okra vezethetők vissza. Az első a kőolaj világpiaci árfolyamának hektikus alakulása, amely két benchmarking jellegű piaci árból - az északi-tengeri Brent típusú, illetve az amerikai Crude típusú hordónkénti kőolaj árából - származik. A második pedig, amely tipikusan a hazai fogyasztói árakra van hatással, a forint dollárral szembeni árfolyammozgása a bankközi devizapiacokon. Ez utóbbi devizaárfolyam kockázat természetesen más egyéb importfogyasztási cikkre, főképp élelmiszerre is igaz a hazai piacon.
Középtávon ismét konvergálhat az európai könnyűolaj ára az amerikai árszinthez
Az európai üzemanyagárakat majdnem teljes egészében az északi-tengeri Brent világpiaci hordónkénti árfolyam alakulása mozgatja, amely sokáig hasonló árban mozgott a Crude típusú amerikai könnyűolaj árjegyzésével. A Brent jelenleg 111 dollár körül, a Crude pedig 88 dollár körül mozog a NYMEX és az ICE piacain.
A két árjegyzés 2010 októberéig közel azonos árfolyamon mozgott, ám az azt követően kezdődő észak-afrikai konfliktusok néhány OPEC tagországot a kitermelés mérséklésére késztettek, és ez végül a Brent típusú kőolaj tekintetében többletkeresletet generált. Illetve erősen emelte a geopolitikai kockázati felárat a határidős piacokon, mivel sokáig kilátástalan volt a vezetőváltáson átesett Líbia és Egyiptom sorsa is, amely közel 5 százalékát adja a teljes globális kőolaj kitermelésnek. A Brent árfolyama ez idő alatt 84,78 dollárról a közel 124,34 dolláros rekordárig erősödött május elejére.
Van remény
A Brent típusú kőolaj árjegyzése két dolog hatására mérséklődhet középtávon. Az egyik, amely ismét tartósan 100 dollár alá szoríthatja a Brent hordónkénti árfolyamát, és erre egyre nagyobb esély is mutatkozik, a külföldi, ám ottani érdekeltségekkel rendelkező kitermelők ismét normál kapacitáson való napi működése, amely elősegítheti a geopolitikai kockázati felár kiárazódását. Az olasz Eni S.p.A. szeptember végi bejelentése - miszerint munkásai visszatérnek a kutakra és a finomítókhoz - viszonylag nyugtatóan hatott a Brent határidős jegyzésére, annak ellenére, hogy a legjelentősebb OPEC tag Szaúd-Arábia pótlólagosan emelte a kitermelési kvótáját a hónapokig tartó zavargások időszaka alatt.
A másik jelentős befolyásoló tényező az euróövezeti államok támasztotta kereslet mérséklődése, amelyre szintén jelentős esély van, mivel a Monetáris Unió gazdaságának növekedési kilátásait már a Nemzetközi Valutaalap is rontotta. Pálffy Gergely elmondta, a Solar szerint az eurózóna gazdasága ez évben az eddig várt 2 százalék helyett mindössze 1,9 százalékkal, illetve a 2012-es évre várt 1,7 százalék helyett csak 1,4 százalékkal bővülhet. Hozzátette, hogy ebbe természetesen beletartozik a kitermelők és a finomítók által piacra helyezett benzin- illetve gázolajmennyiség is, melynek vetülete végső soron az üzemanyag lakossági fogyasztása.
A közép-kelet-európai államok gazdaságának esetleges kedvező megítélése - hazánkat is beleértve - elősegítheti a forint felértékelődését. A hazai fizetőeszköz megítélése ugyanis - ha közvetlen hatással nincs is a MOL dollárban denominált készletgazdálkodására -, közvetetten érinti a nagykereskedelmi árképzést. Értelemszerűen kedvezőbb lenne a benzinárra egy a jelenlegi 210 USD/HUF helyett egy 200 USD/HUF alatti árfolyam, ám ezt nagyban befolyásolja az euró dollárral szembeni sokat gyengülő jegyzése is.
Privátbankár
Már látszanak az első jelek az európai üzemanyagárakat meghatározó árszint középtávú mérséklődésére
Az Antifát terrorszervezetté tetetné az EU-n belül a kormány.






