2010-ben már hazánkban is mérhetővé vált, és elérte az 1,5 százalékot az okostelefonok segítségével vásárolt termékek aránya a teljes e-kereskedelmi értékesítésen belül. Hazánk ezáltal követi a fejlett e-kereskedelmi piacokat: lassan kezdenek átalakulni a vásárlási szokások - derül ki a GKIeNET-T-Mobile Jelentés az internetgazdaságból című kutatásából.
Egyre tudatosabban vásárolunk
Míg 2009-ben 99 milliárd forintért vásároltunk termékeket az interneten, ez a szám 2010-ben várhatóan 135 milliárd forint felett lesz (a turisztikai és biztosítási szolgáltatásokkal nem számolva), és a karácsonyi időszak évek óta az e-kereskedők fő szezonja. A magyar online áruházak a november közepétől december 20-áig terjedő időszakban realizálják átlagos éves forgalmuk csaknem egynegyedét. Az elektronikus vásárlások növekedése jelzi a magyar fogyasztók is egyre szívesebben választják a kényelmes, és többségében jelentős árkedvezményeket kínáló online áruházakat. A keresgélési kedvet csak tovább növeli, hogy interneten a legtöbb esetben találhatunk a véltnél, vagy hagyományos kiskereskedelmi forgalomban látottnál is kedvezőbb árat. A megfelelő ár és webáruház kiválasztásában pedig ma már az okostelefonokat is igénybe veszik hazai fogyasztók.
Az előző évek tendenciáit követve, 2010-ben megközelítőleg 1,2-1,4 millióan vásároltak online különböző termékeket és szolgáltatásokat Magyarországon. Emellett 2010 végére a teljes magyar mobiltelefon állomány 15 százaléka azaz kb. 1,5 millió telefon tekinthető okostelefonnak, és az arány hónapról hónapra változik: az idei karácsonyi szezonban már minden harmadik eladatott új telefon ebbe a kategóriába sorolható, ahogy a világ számos más országában is. Nem meglepő tehát, hogy a hangszolgáltatás mellett internetezésre is fejlesztett mobilkészülékeket elkezdték egyre többen termékek vásárlásra is használni.
A vonalkódok segítik a mobilvásárlást
A kutatás rámutat, hogy a negyedik negyedévben az internetes tartalmak már valamivel több mint 1 százalékát már mobiltelefonról érték el Magyarországon. Ugyanakkor egy éve még mérhető sem volt, azonban a 2010. évi karácsonyi szezonra már 1,5 százalék körülire tehető Magyarországon a mobilról kezdeményezett vásárlások aránya a teljes online forgalmon belül - ami legfőképp az okostelefonok idén tapasztalható hazai (és világszintű) térnyerésével van összefüggésben. A kedvező mobilinternet csomagoknak köszönhetően egyre többen kezdik „felfedezni” a telefonjukban rejlő képességeket, és használják azt böngészésre a napi üresjáratok közben, valamint újabban már termékek vásárlásra is.
Az autópálya- és úthasználati jogosultság, lottó, parkolójegy vásárláson túlmenően egyre gyakoribbak a webáruházak, valamint az ár-összehasonlító oldalak letölthető alkalmazásain keresztül történő termékvásárlások. Ezek, egyebek közt azzal a nagy előnnyel rendelkeznek, hogy a telefon kameráját használva képesek az áru-vonalkód olvasására, melyet aztán egy ár-összehasonlító oldal segítségével összevetnek az adatbázisban található azonos termékek áraival, így segítve elő a legkedvezőbb ár megtalálását. További előny, hogy más vásárlók véleményei szintén azonnal láthatók a termékleírások mellett, segítve a leendő vásárlót a döntésben. A vásárlást segítő alkalmazások 2010-ben pedig egyre több mobil operációs platformra is elérhetővé váltak.
A folyamatnak köszönhetően a hagyományos vonalkódok mellett, számos elektronikai és egyéb terméken is megjelentek az úgynevezett 2D mobilkódok, melyek abban különböznek az elődeiktől, hogy több információt képesek tárolni, így például leolvasás után nem csak kereshetővé válik az adott termék, hanem például a böngészőben megjelenik a gyártó holnapja, vagy egy bővebb termékleírás.
Jön a mobilos termékvásárlás
Mobilvásárlás terén Japán és Dél-Korea egyértelműen élen jár, de már az Egyesült Államokba is mérhetővé vált a fogyasztói szokások ilyen irányú változása. A Coremetrics, amerikai e-kereskedelemmel foglalkozó kutatócég legfrissebb, már a karácsonyi szezont is magába foglaló felmérése szerint az amerikai lakosság 2,4 milliárd dolláros online vásárlásainak mintegy 5 százalékát kezdeményezték mobiltelefonról, miközben a mobil böngészés 5,8 százalékos a teljes tartalomelérésen belül, és az okostelefon penetráció pedig 24 százalék körüli. Ezek a számok együttesen közel 50 százalékos növekedést mutatnak az országban a 2009-es évhez képest.
A világban és hazánkban tapasztalható fogyasztói szokások változása egyértelműen az online vásárlás térhódítását, az okostelefonok elterjedését, és a kettő összekapcsolódását vetítik előre. Az elektronikus kereskedelemben érdekeltek számára kedvező jel, hogy az elektronikusan értékesített szolgáltatásokat már a magyar fogyasztók is többségében elektronikus úton fizetik ki, így várhatóan a termékek esetében is fokozatosan emelkedni fog az elektronikus fizetési megoldások használatának aránya - derül ki a felmérésből.
Privátbankár