Magyar idő szerint ma hajnalban Warren Buffett, a világ egyik legsikeresebbnek tartott befektetője nyilatkozatot tett közzé, amelyben kritizálja a Kraft élelmiszeripari konszern felvásárlási ajánlatát a brit Cadbury édesipari cégre. „A részvényes, aki igent mond az akvizícióra, egy olyan óriás tranzakcióra bólint rá, amelyről nem tudja mennyibe kerül és hogyan lesz kifizetve” – mondta az "Omaha Bölcsének" is nevezett üzletember, akinek holdingcége, a Berkshire Hathaway 9,4 százalékos részesedéssel a Kraft legnagyobb tulajdonosa. Buffett szerint a Kraftnak nem szabadna alulárazott részvényeivel fizetnie a Cadbury-ért.
Előzmények: - Brit csokira vágyik a Kraft Foods - Gigantikus csokiüzlet a láthatáron |
Édesszájú úttörők 1824-ben egy angol fiatalember a birminghami Bull Street 93. alatt megnyitotta csokiboltját. John Cadbury eldöntötte, hogy csakis a legkiválóbb alapanyagokból fog édességeket készíteni, luxuscikkei és látványos "csokikölteményei" hamar népszerűek lettek. A családi vállalkozás végül annyira beindult, hogy 1870-re a Cadbury csokik már egyedül uraltál a brit piacot, ahol addig főleg a francia édességek voltak igen kelendőek. A XX. század elejére bournville-i üzemük a világ legmodernebb csokoládégyára lett. A Cadbury testvérek úttörői voltak a cégkapcsolatoknak illetve az alkalmazottak jóléti szabályozásának kialakításában, ami egyre több jó minőségű munkaerőt vonzott. |
A harcmodor itthon sem ismeretlen
Préda István, a cégeladások és -felvásárlások szervezésére szakosodott itthoni cég vezetője szerint magyar magáncégek eladásánál is jellemző a Kraft-háborúban alkalmazott pszichológiai hadviselés. A tárgyalásban erősebb vevő sokszor alacsonyabb vételárat és jobb szerződéses feltételeket érhet el, ha az agresszív és engedékeny stílust egyszerre alkalmazza a tárgyalás során.
Ez a taktika azonban csak akkor hiteles, ha a szerepeket megosztják, így szükséges egy tekintéllyel bíró „hajthatatlan döntéshozó” bevonása, mely szerepet – mint a Kraft esetében – sokszor a háttérben „morgolódó” tulajdonos vállalja magára. Szerencsére, az ilyen manipulációk megfelelő taktikával és tapasztalattal az eladó részéről ellensúlyozhatók vagy hitelteleníthetők – tette hozzá Préda.
Pizzára cseréli a szemfestéket a Nestlé
Élet a zselés után: Nagy Szaloncukor-teszt
Inkább minőségi édességet veszünk az ünnepekre
Indul a milliárdos édességszezon
Privátbankár