Az Országgyűlés még a nyáron, szinte egyhangúlag módosította az alkotmányt és fogadta el azt a törvényt, amelynek alapján a jövő évtől abban az esetben, ha egy képviselő egyetlen számlát sem nyújt be, akkor a teljes jövedelme adóköteles.
Minden egyes képviselő saját maga dönthet úgy - mint a vállalkozók -, hogy nem gyűjt számlákat (ebben az esetben bevételének 10 százalékát tekinti költségnek), vagy nyilatkozik év elején arról, hogy számlákat gyűjt, és becslést készít arra vonatkozóan, bevételének hány százalékát tudja elszámolni az év folyamán.
Az egyes képviselői juttatások és kedvezmények megszüntetéséről szóló törvényt novemberben módosítani kellett, mert a nyári törvényhozási "baki" miatt a parlamenti képviselők egy része, a tisztségviselők, a költségtérítés jövő évi megszüntetésével a jelenlegi költségtérítésük dupláját kaphatták volna választókerületi pótlék címén.
A jogszabály kimondta: az alapdíj és a bizottsági vagy országgyűlési tisztségért járó pótdíj mellett jövedelemnek minősül a választókerületi pótlék és a lakhatási támogatás is, amelyekből számlák alapján írhatók le a költségek.
Ezt novemberben úgy korrigálták, hogy módosították a választókerületi pótlék kiszámítását: így a pótlék megállapításánál - vetítési alapként - legfeljebb az alapdíj kétszerese vehető figyelembe. Azaz jövőre a bizottsági alelnöki szinten befagyasztják a pótlékot, ennél többet más tisztségviselők - az Országgyűlés elnöke, alelnökök, bizottsági elnökök, frakcióvezetők - nem kaphatnak.
Véletlenül megduplázódik a képviselők fizetése?
Marad a káosz: elbukott a pártfinanszírozás
Képviselői számlák: eldőlhet a szavazás sorsa
Seres: ki javasolta a költségtérítési bakit?
Számlagyűjtési kényszer a parlamentben
MTI