Az Európai Parlament és Tanács 2007/64/EK számú irányelvének hazai átvételével tovább korszerűsödött a hazai pénzforgalom. Az Országgyűlés 2009. június 29-én fogadta el a pénzforgalmi szolgáltatás nyújtásáról szóló törvényt, amely az EU-irányelv felelősségre és kárviselésre, a keretszerződésre, az ügyfelek tájékoztatására, valamint a pénzforgalmi szolgáltatás piacán új szolgáltatóként megjelenő pénzforgalmi intézmények engedélyezésére, felügyeletére és prudens működésére vonatkozó szabályait tartalmazza. A szabályozás november 1-jén lépett életbe.
A változással erős ügyfélvédelmi rendelkezések lépnek életbe. A pénzforgalmi szolgáltatás nyújtására jogosultak körét illető változás, hogy 2009. november 1-jétől nemcsak a hitelintézetek nyújthatnak teljes körű pénzforgalmi szolgáltatásokat Magyarországon, hanem a Magyar Posta, valamint új pénzforgalmi szolgáltatóként a már említett pénzforgalmi intézmények is.
Újdonság, hogy jóval tágabb lehetőség nyílik az innovatív (nem fizetési számlákhoz kötődő) fizetési megoldások (pl. e-pénz, mobiltelefonon alapuló megoldások) számára is.
Az új, fogyasztót védő szabályok közül kiemelendő a külföldre menő átutalások esetében az egyértelmű határidők megfogalmazása, valamint az ügyfél pénzének érintetlen, levonás nélküli továbbításának követelménye.
Az új szabályozás jelentős kedvezményeket fogalmaz meg azokkal a deviza átutalásokkal kapcsolatban, amelyek az Európai Gazdasági Térségen (EGT) belül kerülnek lebonyolításra. A szabályozás célja, hogy a devizaátutalások, illetve a pénzforgalmi szolgáltatások az EGT tagállamain belül egységes formában valósuljanak meg.
A 2009. november 1-jétől hatályos szabályozás több új fogalmat vezetett be. Az új pénzforgalmi szabályozás meghatározza a keretszerződés fogalmát, és tételesen előírja annak tartalmi elemeit. A keretszerződésbe beletartoznak a Szerződések, az Üzletszabályzat, az Általános Szerződési Feltételek és a vonatkozó Hirdetmények.
Az új szabályozás az ügyfélközpontúság erősítése érdekében előírja, hogy a szolgáltatás feltételeiről már a szerződéskötést megelőzően teljes körűen kell tájékoztatni az ügyfeleket.
Amennyiben a keretszerződés (ideértve a termékre, szolgáltatásra vonatkozó szerződés, a Hirdetmény, az ÁSZF és az Üzletszabályzat is) az ügyfelek számára nem kedvezően módosulna, azt a bankok a módosítás hatálybalépése előtt legalább két hónappal elérhetővé teszik az ügyfelek részére. A meghirdetési idő alatt amennyiben az ügyfél nem ért egyet a változással, díjmentesen felmondhatja szerződését.
Ugyanez a két hónapos határidő lesz érvényes a szerződésfelmondásra is, ha az a bankok részéről rendes
felmondás keretében történik. Az ügyfél általi felmondás ugyanakkor lehet azonnali (de maximum 30 nap). A szerződés felmondás esetére a jogszabály díjarányosítást ír elő, ahol a legkisebb egység egy hónap.
Beszedések esetében, amennyiben az ügyfél bizonyítani tudja a téves terhelést, már a pénzforgalmi szolgáltató is köteles számára visszaadni a pénzt, nem kell a beszedőhöz fordulni a panasszal.
Az új pénzforgalmi törvény átalakította az azonnali beszedések kezelését. Bevezette az ún. „hatósági átutalást”, melyet a bírósági, a közigazgatási és az adóvégrehajtási eljárásban alkalmazhatnak.
Még mindig a sorban állást választjuk
Vigyáznak ránk: nem ügyeskednek majd a pénzünkkel
Spórolás válság idején: meddig nyújtózkodunk?
A fiatalok a bankok közelébe se mennek
A bankoknak kockázatot kell vállalniuk
Privátbankár