Sokat javult a lakásbiztosítási penetráció Magyarországon az elmúlt években, de a környezeti katasztrófák és viharok folyamatosan rávilágítanak, hogy van hova fejlődni. Pontos adataink nincsenek, a hazai biztosítók a CLB szerint nagyjából 3,1 milliós szerződésállományt kezelnek, vagyis minden negyedik ingatlan nem rendelkezik biztosítással. Hasonló adatokkal rendelkezik a Genertel is, amely szerint a 4,2 milliós hazai ingatlanállomány közel 70%-a biztosított. A biztosító nemzetközi hálózatában végzett felmérésből kiderül, hogy a magyarországi lakásbiztosítási penetráció az európai országokhoz képest a középmezőnyben helyezkedik el.
Ne feledjük, hogy a lakásbiztosítások egy része "elavult", nem fizet például jégverésre vagy villámkárra, mert 5-10 évvel ezelőtt ezek a jelenségek a biztosítói adatbázisok alapján még nem jelentettek akkora problémát, mint ma.
Jelentős károkat okozhatnak az ingatlanokban a nyári viharok. Önnek van otthonbiztosítása? Szavazzon >>> |
Az internetes kötés itt is előny
A Genertel szerint az egyre nagyobb gondot okozó természeti csapások mellett az internet miatt is nő az ingatlanbiztosítások száma. Hiszen ma már kényelmesen, otthonunkból is megköthetjük biztosításunkat, és - hasonlóan a biztosítási szektor más alágaihoz - még kedvezményeket is kaphatunk, ha neten kötünk biztosítást. Napjaink ijesztő példái mellett az olcsóság, a gyorsaság és a kényelem hatásos hívószavak. De mennyire számít drágának egy magyar lakásbiztosítás az európai piacon?
A cseh piac rendkívül telített, számos alap- és kiegészítő szolgáltatás, valamint magasabb díj jellemzi, a lengyel piac ezzel szemben mindkét szempontból mérsékeltebb képet mutat. Romániában kettősség figyelhető meg: az ügyfelek döntő többsége alacsony fedezeti körrel és díjjal, a meglévő hiteléhez kapcsolva köti a biztosítását, a többiek önkéntes indíttatásból viszont inkább az összetettebb, drágább biztosítások iránt érdeklődnek.
Csikós Dániel, a Genertel direktbiztosító vezérigazgatója szerint a penetráció mértéke jellemzi a piac fejlettségét, úgy a szolgáltatás színvonalában, a termék fejlettségében, mint az átlagdíjak nagyságában. Szerepet játszik az értékesítési csatornák száma és minősége, valamint a kötési lehetőségek, mindezek együttes hatása alapvetően befolyásolja a biztosított lakások számát is egy adott országban.
Olcsók vagyunk
„Az uniós statisztika szerint a magyar lakásbiztosítási tarifák az alsó szegmenshez tartoznak - magyarázza Sebestyén László, a Genertel értékesítési igazgatója -, de Olaszországban és Spanyolországban is hasonlóan alacsony árak figyelhetők meg. Mindez összefüggésben van azzal, hogy ezeken a piacokon egyre jelentősebb a direktértékesítési modell elterjedése".
Nem meglepő, hogy Magyarországon a biztosítási díjak alacsonynak számítanak. A hazai piacon az árverseny dominál - akárcsak a legtöbb biztosítási szegmensben.
Annak ellenére, hogy az ügyfelek a lakásbiztosítást is elsősorban az ár alapján választják, ma már egyre többeknek fontos a szolgáltatás minősége, és a kiegészítő módozatok köre is. De itthon is egyre fontosabb kezd lenni a minőség.
A Genertel adatai szerint a legnépszerűbb fizetős kiegészítők itthon a készpénzlopás, rablás és tolvajlás elleni biztosítások, emellett a különböző vészelhárító-és asszisztencia-szolgáltatások, amelyekkel az ügyfelek az előre nem látható kiadások ellen próbálják védeni magukat. Olaszországban hasonló tendencia figyelhető meg, míg például a német piacon sajátosan erős a kerékpárlopásra kiterjedő extra szolgáltatás iránti igény.
Privátbankár - Zsiborás Gergő