Hetente átlagosan 40-50 percet töltünk a pénzügyeinkkel, ennek elenyésző részét teszik ki a biztosításunkra fordított idő. Sokan csak egy biztosító társaságot ismernek jól, ez nyilvánvalóan korlátozza a választási lehetőségeket is. Kevesen kerülünk közvetlen kapcsolatba a a biztosítókkal, de aki igen, annak nagyon jók a tapasztalatai - számolt be kutatásaik eredményeiről Győri Dávid.
Meglepő, hogy a felmérés szerint a magyarok frontosabbnak tartják a kgfb-kötés kapcsán az ár-értékarány, de van 25%, akik csak a "csúcsminőségre kíváncsi" - sorolta a meglepő eredményeket Győri.
13%-unk olvassa el a biztosítási szerződéseket, mellékletekkel együtt - Győri Dávid szerint ez "elképesztő teljesítmény", ennél korábban rosszabbra számítottak. Viszont 7% vallotta be, hogy bele se olvas a szerződésébe. Megdőlt még egy prekoncepció, mivel az emberek háromnegyede azt állítja, nagyon is érti a biztosítási szerződésekben leírtakat.
Az emberek nagy többsége jó kapcsolatot ápol a főbiztosítójával, és nem igényli, hogy évente többször is megkeressék. Szívesen veszik ugyanakkor a megkereséseket, főleg, ha az értékesítési cél háttérben marad, mivel a nagy többség igen nyitott és többet is szeretnének tudni a biztosításokról. Sőt, mozgásteret adhat a biztosítóknak, hogy azok, akik állításuk szerint többet akarnak tudni a biztosítási piac termékeiről, nagy valószínűséggel maguk is több szerződést kötnének, hogyha a megfelelő információ birtokába jutnának.
Az online alkuszok térnyerése ellenére a személyes kapcsolat - főleg a bizalom miatt - nagyon sokat számít még mindig. Nagyon fontos továbbá az értékesítési csatornák esetében "az első kipróbálás" - ami szintén mozgásteret ad a biztosítóknak.
Megtakarítások
A felmérés szerint bőven vannak, akik megtakarítani szándékoznak - de Győri Dávid szerint megtalálni lesz őket nehéz. A megtakarítók kétharmada rendszeresen tesz félre, főleg azok, akik 200 ezer forintnál több megtakarítással rendelkeznek.
Az összes megkérdezett 36%-a forintban, 24%-uk euróban képezne megtakarítást. 33% jelenleg havi 1-10 ezer forintot tud megtakarítani, ugyanennyit tervez a jövőben megtakarítani 28%. A magyar lakosság ingatlan fétise a megtakarítási célokban is tetten érhető: 15 százalék ezt a hosszú távú megtakarítási célt jelölte meg. 15% utazási célból tesz félre, 10% idős korra, biztosításra mindössze 2%. A megkérdezettek fele egy eszközcsoportban tartja megtakarításait, 47% viszont aktívan diverzifikál, vagy legalábbis próbál. |
A magyar lakosság megdöbbentő abból a szempontból, hogy mennyire "fetisizálja" az ingatlant, mint vagyontárgyat. Holott az ingatlanárak volatilitása a részvényekével vetekszik - mondta Győri. A jövő nagy kérdése lehet, hogy erről elmozdulunk-e más típusú befektetések irányába.
Befektetéseiben a lakosság inkább kockázatkerülőnek mondható, de 10%-uk hajlandó komoly kockázatot vállalni, vagyis igazi "hozamvadász".
A következő évben biztosítást kötni tervezők főleg olyanok, akik már az elmúlt évben is kötöttek ilyen szerződést - a kgfb nélkül megtisztítva is igaz ez. A biztosításra éves szinten fordított összeg nominálisan nőtt, de reálértékben nem, mi, magyarok döntően több, kisebb értékű szerződést kötöttünk. Az egész piacon a lakosság díjemelkedést élt meg, ami marad és tovább duzzadhat jövőre - állapítja meg a Xallis Consulting felmérésének konferencián ismertetett része.
Privátbankár - Zsiborás Gergő