Áruszállítás
A szállított áruk tömege és az árutonna-kilométerben mért szállítási teljesítmények valamennyi szállítási alágazatban csökkentek, a visszaesés jellemzően kétszámjegyű volt. A közúti áruszállítás volumenének 2009. I–III. negyedévi 11%-os csökkenése a belföldi szállítás 12%-kal alacsonyabb mértékének következménye – nemzetközi viszonylatban közel azonos tömegű árut szállítottak, mint a 2008. év azonos időszakában. A nemzetközi áruszállítás volumenében nem jelentős, az áruk tömegének mindössze 12%-a lépi át az országhatárt.
Az árutonna-kilométerben mért teljesítmény belföldi viszonylatban 6, nemzetközi viszonylatban 4%-kal lett alacsonyabb. Kevesebb árut szállítottak nagyobb távolságra, megnőtt az átlagos szállítási távolság, ugyanakkor csökkent az üresen megtett út aránya. A mérséklődés elsősorban a szállítási ágazatba sorolt szervezetek volumenben 18%-kal, árutonna-kilométerben mérve 14%-kal alacsonyabb teljesítményének tudható be. Az egyéb ágazatokban tevékenykedő cégek saját árufuvarozási részlegei adták a közúton szállított áruk tömegének 47, illetve az árutonna-kilométerben mért teljesítmények 28%-át – utóbbi azért alacsonyabb, mert főként a saját vonzáskörzetükben, így kisebb távolságra szállítnak.
A vasúti áruszállítás forgalma és összteljesítménye is nagymértékben (21, illetve 27%-kal) csökkent a bázisidőszakhoz képest. 2009 I–III. negyedévében a belföldi vasúti szállítás volumene ugyan nőtt 10%-kal, teljesítménye viszont 10%-kal csökkent – a nemzetközi szállítási volumen és teljesítmény kétszámjegyű, 29, illetve 30%-os visszaesése mellett.
A belvízi áruszállításban a magyar lobogó alatt hajózó járművek részesedése az összes szállított áruból 11, az összteljesítményből 10%. A Duna magyarországi szakaszán ennél magasabb a részesedése az ukrán (18%), a német (15%), a román (15%), a bolgár (14%), és az osztrák (11%) felségjelű hajók teljesítményének. Az összes teljesítmény 59%-a átmenő forgalom, 31%-a export, 10%-a import; mindössze 2 ezrelék a belföldi forgalom.
A légi áruszállításban Budapest-Ferihegy repülőtér menetrend szerinti és nem menetrend szerinti járatokon lebonyolított áruforgalma 38,8 ezer tonna volt, 21%-kal alacsonyabb, mint egy évvel korábban.
Személyszállítás
A helyközi személyszállításban az utasok száma 7, az utaskilométerben mért teljesítmény 6%-kal csökkent. A belföldi távolsági személyszállítás terén – a szállított utasok számát tekintve – az autóbusz-forgalom súlya a legjelentősebb: 78%. A nemzetközi szállításban 61%-os részesedésével a légi közlekedésé a vezető szerep, a vasút 24, az autóbusz 15%-os hányadot képvisel.
Budapest-Ferihegy repülőtér 83 országgal lebonyolított utasforgalma 6,2 millió fő volt, 6%-kal csökkent a bázisidőszakhoz képest. Ezt az utasforgalmat összesen 84,7 ezer, az előző évinél 7%-kal kevesebb járattal realizálta. Háromszázezer főt meghaladó légi forgalmat Németország, Nagy-Britannia, Olaszország Franciaország és Svájc viszonylatában regisztráltak. A legnagyobb forgalmat lebonyolító légitársaságok a Malév, a Wizz Air, a Lufthansa, az EasyJet, a British Airways és a Travel Service. Nem menetrend szerinti forgalmat 58 ország relációjában bonyolított le Budapest-Ferihegy.
A helyi személyszállítás utasszáma és utaskilométerben mért teljesítménye egyaránt 5%-kal csökkent az előző évihez képest. A szolgáltatás 63%-át az autóbusz-közlekedés adja, ennek 52%-a a fővárosban bonyolódik. A budapesti utasforgalomból a metró részesedése 23%.
Közúti gépjárművek állománya
2009. június 30-án a közúti gépjárművek állománya 3,7 millió, ebből 3,1 millió személygépkocsi. A gépjárműállomány növekedésének az üteme évről évre lassul. A hazánkban forgalomban lévő személygépjárművek száma az első félévben csökkent, először fordult elő, hogy több járművet vontak ki forgalomból, mint amennyit üzembe helyeztek. Továbbra is magas a gépjárművek átlagos életkora, a személygépkocsiké közel 11, az autóbuszoké 13 év.
A 2009. I–III. negyedév folyamán az első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsik száma 61 ezer, 56%-kal kevesebb, mint a bázisidőszakban. Az első alkalommal regisztrált személygépjárművek 15%-a használt. A Ford, az Opel és a Suzuki márkák adták együttesen az elsőként forgalomba helyezett személygépjárművek harmadát.
Óriási veszélyben a szállítócégek
Meglepetésszerűen nőttek az ipari megrendelések
Riasztó adatok: csendben mennek tönkre a cégek
Privátbankár