1p
Hogy a szocializmus évei után hogyan térjen vissza Budapest az európai nagyvárosok színpadára, arra volt bőven bátor elképzelés. Politikai útvesztők, számtalanszor kiírt pályázatok, tétlen tendergyőztesek és egy hőn áhított expó megrendezése - a 90-es évek magyar vadkapitalizmusa torzókat hagyott a fővárosra. Elképzelt Budapest c. sorozatunk második részében olyan projektekkel foglalkozunk, melyek nagy lendülettel indultak a rendszerváltás után, de hamarosan elakadtak, félbemaradtak.
Kérjük, vegye figyelembe, hogy ez a cikk utoljára 2011. február 03-án frissült.

A Rózsadomb alsó lankáit már 20 éve csúfítja az egykori szakszervezeti üdülő torzója. A szállót 1971-ben adták át (terveit Vass Antal készítette), ívelt alakja hozzásimult az őt körülvevő dombokhoz. A szállót ezt követően szerkezetileg visszabontották, így immár 20 éve rondítja el a budai panorámát, holott az elmúlt két évtizedben kétszer is megpróbálták rendbe hozni és funkciót adni neki.

Az első balul elsült vállalkozás összekapcsolódik a rendszerváltás utáni első nagy sikkasztási botránnyal, mely hűen jellemezte a 90-es évek magyar "vadkapitalizmusát". A torzóra az 1989-ben alakult és később hihetetlen üzleti felfutást produkáló Globex-csoport tette rá a kezét. A Globex célja az volt, hogy luxusingatlanok eladásából fedezi majd a betéteseiknek és befektetőiknek ígért mesés hozamokat, csakhogy a csoport kasszája kiürült, a magas négyzetméterárak miatt pedig vevők sem nagyon érdeklődtek a cég projektjei iránt. A bili 1998-ban borult ki. A Globex ügyfelei között ekkor már 3 önkormányzat is volt, köztük Sopron városáé, akik az első késve teljesített kifizetés után panaszt emeltek. A hűség városa közel 3,2 milliárdos értékpapírvagyon kezelésével bízta meg a csoportot, mely ekkor már a SZOT-szálló fejlesztési tervein dolgozott. A Globex Rózsakert néven nyitotta volna meg bevásárlóközpontját, de a tervekből érthető módon nem lett semmi. Holott a munkálatok elkezdődtek, akárcsak a Globex vezetői elleni nyomozás.

Csak koncepció volt?

Sopron 2003-ban kártérítésként megkapta a 3,5 milliárdos Globex-részvényvagyont, amivel viszont nemigen tudott mit kezdeni, vevő ugyanis nem akadt a pakettra. A II. kerület pedig elhatározta, hogy rendezi az egykori üdülő sorsát. A Pro-Hill Kft. már ekkor feltűnt, mint a Globex részvénycsomagjának reménybeli tulajdonosa (amivel együtt járt a rózsadombi ingatlan is persze, ennek 100%-os tulajdonjogát a soproni önkormányzat két lépcsőben szerezte meg) és egyezkedni kezdett a kerülettel. A Kft-nek volt koncepciója az ingatlan fejlesztésére és az önkormányzattal együtt a tervezés is meglepően könnyen és gyorsan haladt, miután a cég megszerezte a Globex-papírokat.

Problémát csak az jelentett, hogy a Pro-Hill magasabb épületet szeretett volna, mint ami az eredeti építési engedélyekben szerepelt és az addig nyitott kertet is elzárta volna. Bár a kerület fejlesztési tervét sikerült a projektnek megfelelően módosítani, a Fővárosi Tervtanács, majd a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) nem járult hozzá az emeletráépítéshez. A Rózsadomb ezen része ugyanis a Világörökség része, az ingatlan pedig annak így "túl hangsúlyos" része lett volna, ráadásul egyáltalán nem illeszkedett a környezet építészeti stílusába. A probléma végül megoldódott, hiszen a fejlesztő - részint a Budapest Világörökségéért Alapítvány nyomására - olyan tendert írt ki, amelybe már minden érintett fél belement.  Sőt, a nyertes pályaművekről még a kerületi lakosokat is megszavaztatta a tulajdonos, hogy biztosra menjen (a tenderen amúgy két munkájával is győzött a cégjegyzékből azóta már törölt Mérték Építészeti Stúdió). A beruházás Excelsior Budapest Spa néven indult, és luxusapartmanok kialakítása volt a fő cél. A beruházó akkor úgy gondolta, 2008-ban már el is készülhet az ingatlan, melyben 1,6 millió forintba került egy négyzetméter. Vevők így is szép számmal akadtak, főleg külföldiek - a lakások 50%-át el is adták. Úgy tudjuk, a beruházáshoz szükséges 20 milliárd forintot a CIB Bank és a Hypo Alpe-Adria Leasing konzorciuma biztosította.

A kerület tehetetlen, a ciprusi tulajdonos feladta


A kerület és a tulajdonos egykori egymásra találásának ma már nyoma sincs.
Érdeklődésünkre a II. kerület sajtóosztályán annyit árultak el, hogy azt sem tudják, ki az ingatlanmaradvány jelenlegi tulajdonosa, sőt az önkormányzat egyszerűen tehetetlen, hiába zavarja őket is, hogy a torzó belerondít a világörökség részét képező budai hegyoldalba.

Hogy ki a tulajdonos az viszont nem titok. A pénzhiány miatt ismét zátonyra futott beruházás mögött 2008 óta a ciprusi bejegyzésű CNCT Holdings Limited áll, mely a CIB Bank jelzálogjogával együtt megvette a Pro-Hill Kft.-t. Az új tulajdonos még látott fantáziát az ingatlanban, de rengeteg jogvitát kellett rendeznie, hiszen a tulajdonosok egy része megunta a várakozást. Hogy ezekkel mi történt, arról nincs információnk. A Pro-Hill főtevékenysége ma már saját ingatlan adás-vétele, a céget idén nyáron már egy budapesti címre jegyezték be a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium cégjegyzéke szerint . A banki kölcsön azonban lejárt, a CIB Bank élt opciós vételi jogával, kiírták 2009 januárjára az ingatlan árverését. A 40 millió eurós kikiáltási ár helyett a torzó 24,4 millió euróért került az új, de szintén ciprusi hátterű tulajdonosához, a Brivon Holdinghoz tartozó Brivon Hungary Zrt.-hez, melynek jegyzett tőkéje 5 millió forint. A vételár messze elmaradt a banki követeléstől.

A budapesti Tüskevár - unalmas kalandregény

1996-ban a főváros expót akart rendezni (a Millecentenárium évében), melynek keretében több nagy projekt megvalósítására vállalkozott a budapesti városvezetés. Ezek közé tartozott a  sorozat első részében már bemutatott budai Várnegyed rekonstrukciója mellett a másik azóta emblematikussá lett beruházás: a Tüskecsarnok. A projekt félig készült csak el, immáron több mint 13 éve tüske a budapestiek szemében. Rozsdásodásnak indult, folyamatosan pusztuló tüske.

Pedig a pályázatot 1993-ben kiírták és meglepő dolog történt: miután azt az A&D Studió munkatársai, Magyar Péter és Lázár Antal megnyerték, a beruházás elkezdődött. 1996-ra szinte kész volt a nagyobbik csarnok, a mellette lévő uszodacsarnoknál azonban csak a medence kiásásáig jutottak a kivitelezők. A kormányzat és a projektet támogató Bécs önkormányzata is elkezdett kihátrálni a világkiállítás mögül. A pénzcsapok elzáródtak, a beruházások innentől kezdve halálra voltak ítélve. A megaprojekt megálmodói nem számoltak a teljes beruházás költségvonzatával.

Egy egész városrészt lehetne újraéleszteni

Építészetileg sem elhanyagolható a Tüskecsarnok. Az uszodát és a nagy csarnokot is félig a földbe süllyesztették a tervezők, megemelve a talajszintet, így a tető egy részét természetes növényzet futja be. A csarnok bevilágításáról pedig a névadó, egyenként 6 méter magas tüskék gondoskodnak, melyek szintén építészeti különlegességek.

Pedig az elképzelés szokatlanul előrelátó volt. A Tüskecsarnok tervei között ugyanis az uszoda mellett egy egész sportkomplexum kialakítása is szerepelt, teniszpályákkal, edzőtermekkel és futópályákkal. Ezek közül jóformán csak a BEAC focipályái valósultak meg. A terület használatát az ide költöző egyetemek kapták volna meg, a komplexum egész Dél-Buda sportéletét fellendíthette és kiszolgálhatta volna. Épülhettek volna továbbá még mélygarázsok, amelyek a mai Infopark és a BME Q-épületének átadásai miatt megnövekedett autós forgalmat is kiszolgálhatták volna (Próbáltak már itt, ezen a gazos, hepehupás területen reggel parkolót keresni? - A szerk.). Az eredeti elképzelések közül csak néhány edzőtermet és egy föld alatti parkoló szintet készítettek el a csarnok mellett.

A 6000 négyzetméteres csarnok 2000 fő befogadására alkalmas, illetve 1000 mobil ülőhellyel lehet kielégíteni a plusz igényeket. Az uszoda befogóképessége ennek nagyjából a negyede lett volna. A nagyobb létesítmény az expó alatt kiállításoknak adott volna helyet, ezt persze később is ki lehetett volna használni - még ha időközben a Duna túloldalán fel is épült a Művészetek Palotája.

Nem sejtették, hogy a munka végleg leáll

1996-ban egy ország ünnepelte a Millecentenáriumot, közben a lágymányosi Duna-parton tovább dolgoztak. Két év múlva szerkezetkész a csarnok, a munkások pedig ideiglenes leállnak. Legalább is akkor azt hitték - azóta azonban csak állagmegóvási munkálatok zajlottak a területen. Illetve történt itt más is, de arról majd később.

A beruházást végző céget két részre bontották 2001-ben. A ´96 Beruházásszervező és Fővállalkozó Kft. az Oktatási Minisztériumhoz tartozott (ma a Nemzeti Erőforrás Minisztérium), de úgy tudjuk, ennek felszámolását két éve megkezdték és le is zárták azóta. A másik cég pedig a KIVING Ingatlangazdálkodó és Beruházásszervező Kft., melynek tulajdonosi jogait a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. gyakorolja. Mindkét cég jogelődje az EXPO ’96 Kft. volt, melyet "a Világkiállítás előkészítése, megvalósítása és üzemeltetése céljából hozta létre az akkori Világkiállítási Programiroda" - olvasható ma a KIVING honlapján.

A Magyar Építők Zrt. az MNV megbízásából folyamatosan dolgozik a területen, hogy ne pusztuljon le teljesen a nagyjából 60%-ában elkészült csarnok. Így tehát van mód arra, hogy a fejlesztést bármikor folytassák. Tervek pedig voltak bőven az ezredforduló után is. Rendeztek volna itt úszó- és tornász világbajnokságot is, végül mindkét világeseményt máshová vitték.

A magánberuházók itt is elbuktak

Van itt minden, a körzet mégis kihalt
Újra felkeltheti a befektetők érdeklődését a Tüskecsarnok iránt a Fellegi Tamás fejlesztési miniszter által beharangozott és Finta József által megálmodott dunai gyaloghíd ötlete. Az elképzelések szerint egy többszintes gyaloghíddal kötnék össze a budai egyetemi városrészt a Milleniumi Kulturális Központtal. Bár a Duna két partján a déli részeken több egyetem és rengeteg irodaház található a MüPa és a Nemzeti Színház mellett, mégsem alakult ki itt pezsgő kulturális és szociális élet, az itt dolgozók vagy tanulók a "műszak" után vagy haza mennek vagy a belváros felé veszik az irányt. Ez lassan megváltozhat, ha beválnak például a CET beruházáshoz fűzött remények.

A legkomolyabb beruházó 2008-ban jelentkezett, amikor pályázatot írtak ki a terület üzleti célú hasznosítására szakítva az addig elképzelésekkel. A nyertes Atlantis Congress & Events Hall Kft. konferenciaközpontot alakított volna ki a területen, felépítve persze egy szállót is a csarnok tőszomszédságában. Nagyjából 15 milliárd forintot akart itt befektetni a 2006-ban alapított társaság, de a tárgyalások zátonyra futottak.

A bökkenő az volt, hogy az eredetileg az ELTE és BME sporttelepeinek helyet adó Lágymányosi partszakaszt az egyetemek annak fejében bocsátották 1993-ban a beruházók rendelkezésére, hogy azt az expó megrendezése után használatba vehetik. Ez ugyebár nem jött össze, csakhogy a két egyetem 700-700 millió forintos kártérítést akart az újonnan felbukkanó beruházótól - ez azonban a teljes projekt költségeinek az egytizedét jelentette. Az Atlantis így köszönte szépen a lehetőséget és elállt a fejlesztési szándékától.

Megkeresésünkre az MNV Zrt. szűkszavúan úgy nyilatkozott: a terület jövője 2011-ben dőlhet el a központi költségvetés összeállításakor - vagyis erős kormányzati akarat nélkül valószínűleg nem történik majd előrelépés az ügyben, csakúgy mint a Várbazár esetében.

A különbség itt annyi, hogy a Tüskecsarnok állapota nem olyan rossz a folyamatos karbantartásnak hála - ez később az esetleg ide tervezett ingatlanberuházások költségvonzatát is csökkentheti. Még akkor is, ha a környezete viszont egyre rosszabb állapotban van, az el nem készült úszócsarnok medencéjét például mára szinte teljesen benőtte a gaz. 

A csarnok az elmúlt években nem volt teljesen kihasználatlan. Akárcsak szintén a Várbazár romjai között, itt is forgattak filmeket, mint például Spielberg München c. opuszát, de a csarnok szerkezetkész épülete adott otthont a Hellboy 2. néhány jelenetének is.

Ha be is fejezik, félkész lesz

1970-ben közel 20 éves tervezgetés után Budapesten elkezdik építeni a harmadik metróvonalat, melynek munkálatai tulajdonképpen megszakítás nélkül 20 éven keresztül tartanak. Ebben az évben, tehát az első

Hármas vagy négyes metró?
Érdekes, hogy a BUVÁTI-val együtt az 1950-ben alapított UVATERV vállalat - melyet a közlekedési infrastruktúra fejlesztésére hoztak létre - 1971-ben tanulmányt készített a "36.407/M-6 tervszámú >>Budapesti metró III. vonala a Bocskai út és Astoria közötti szakasz<<” címen. A dokumentum a vonalat annak ellenére nevezte a harmadik számúnak, hogy ekkor már átadták a "piros metró" első szakaszát és elkezdték a "kék metró" építését.

budapesti földalatti megnyitása után 74 évvel a BUVÁTI, vagyis a  Budapesti Várostervezési Intézet tanulmányt készített a Budapesti Közlekedésfejlesztési Tervben már szereplő Dél-Budai és Zuglói félátmérős vonal építtetésére. Az átfogó tanulmány a négyes, vagyis a Dél-Buda - Rákospalotai vonal (innen a ma is működő projektcég neve: DBR Metró) két év múlva készül el. 1978-ban kellett volna elkezdeni az állomások kialakítását, de erre végül még 28 évet kellett várnia a fővárosiaknak.

A 4-es metró, ha be is fejezik, csak félkész lesz, hiszen nyomvonalát eredetileg jóval hosszabbra tervezték a város keleti irányába, egészen Újpalotáig. A mostani állapot szerint a vonal első üteme a Bosnyák térig fog érni. Hogy a második ütem mikor indul el, az a főváros gazdasági helyzete miatt erősen kérdőjeles.

A budapesti metróvonalak helyét tulajdonképpen előre megírták, már a kisföldalatti átadása után a századelőn arról szóltak a fejlesztési tervek, hogy észak-déli irányban és kelet-nyugati irányban a Duna alatt is kell létesíteni egy-egy vonalat és e kettőt kell összekötnie a negyediknek, mely szintén áthalad a Duna alatt, így Dél-Budát és Újpalotát összekötheti a város központjával. Ennek ellenére a 4-es vonal pontos vonalára tucatnyi tanulmányt készítettek és megkezdődtek a geológiai vizsgálatok - 30 év alatt a főváros jóformán annyit költött az előkészületekre, hogy abból már magát a beruházást is finanszírozhatták volna.


A vonal végig viták középpontjában volt. Egyértelmű volt ugyanis, hogy a dél-budai régiót és az újpalotai lakótelepet be kell "csatornázni" a város középpontjába, a Váci út környékén is igen sokat lendített a hármas metró meghosszabbítása. A kérdés az volt, hogy a budai szakasz meddig érjen el. Az első elképzelések arról szóltak, ami Londonban már bevált megoldás volt, hogy a 4-es vonal több végállomást kap. Ezek szerint a Móricz Zsigmond körtér után a vonal Budaörs és Budafok irányába is elágazott volna - csakhogy ezt az amúgy igen életképes elképzelést hamar elvetették.


A fővárosi tervtanács 1972-től egészen a rendszerváltásig több tervet is kidolgozott arra, hogy a 4-es metró hogyan szelje keresztbe a fővárost, több ezek közül majdnem eljutott a megvalósításig is (a komolyabb elképzelések nyomvonalát lásd ábránkon). Az utolsó pillanatokban azonban mindig előjött a pénzhiány, a legtöbb tervből ezért vagy visszavettek, vagy azt a megoldást választották, amit a 2006-ban indult beruházás vezetői is: az óriás projektet két szakaszra bontották.

Elhatározás van, pénz nincs

Míg Budapest tervezgetett, Prágában 55 kilométernyi metróalagutat adtak át az elmúlt 30 év alatt. A cseh fővárosban a meglévő három vonalat "húzták ki" a városhatár irányába, jelenleg napirenden van egy negyedik vonal építése.

Az események a rendszerváltás környékén pörögtek fel igazán, méghozzá a már említett világkiállítás kapcsán. A kormány már 1985-ben felvetette egy budapesti expó megrendezésének ötletét, amelynek a Duna déli partszakaszai adtak volna otthont. Ennek kapcsán úgy gondolták, a beruházások újból lendületet adhatnak a negyedik metróvonal megépítésének. A gond csak az volt, hogy mind a kormány tagjai, mint pedig a város akkori vezetése is tudta: a projektre nincs pénz.

Kreativitásból azonban nem volt hiány: ekkor jött ugyanis az ötlet, hogy a szovjetek államadósság-törlesztés fejében készítsék el a beruházás első szakaszát. A tárgyalások meg is kezdődtek 1989-ben, Moszkva nem zárkózott el ettől a megoldástól, de szeretett volna orosz mérnököket és beszállítókat a beruházás mögé állítani. Az oroszok 1990-re el is készítettek a tervtanács kérésére egy tervet, mely a Budaörsi repteret kötötte volna össze a Kálvin térrel.


Kelet vagy nyugat?

Ekkortájt már külföldi beruházók is hírét vették, hogy Budapesten 30 éve tervezik a negyedik vonal megépítését, szokatlan módon a francia MATRA Transport maga ajánlkozott fel a kormánynak  egy VAL-rendszerű gyorsvasút (gumikerekű kocsik, melyek vezető nélküli szerelvénysorból állnak) megépítésére. A szovjetekkel párhuzamosan itt is megkezdődtek a tárgyalások, sőt a franciák öt magyar céget meggyőzve álltak elő fejlesztési terveikkel. A MATRA próbálkozásán felbátorodva később a Siemens, a SKANSA és az AWB is ajánlatot tett a magyar félnek. Mindegyikben közös volt, hogy a vállalatok részt vettek volna a finanszírozásban is.

A rendszerváltás után felálló jobboldali kormány prioritásként kezelte a metró ügyét, és mindenáron meg akarta oldani annak finanszírozását - ellenben az 1990-ben Budapesten győztes szabad demokratákkal. A kérdés ezután jóformán az volt, hogy "keletről vagy nyugatról" érkezik-e a megoldás. A kormány tárgyalásokat kezdett az EIB-bel, mely részt vállalt volna a finanszírozásban, 1994 után az MSZP-SZDSZ kormányzat egy világbanki hitel felvételétől sem zárkózott el (holott 1996-ban újra felmelegedtek a tárgyalások az oroszokkal).

Szerepcsere: a főváros kiáll a metróberuházás mellett

1992-ben kormányhatározat jelent meg a metróberuházásról és kiírták a nemzetközi tenderpályázatot a megvalósításra és a finanszírozásra. Az eredményhirdetés után 1994-ben megkezdődtek a kereskedelmi tárgyalások a győztes Siemensszel és a Magyar Metró Társasággal. A tárgyalások egészen addig "jutottak el", hogy a két évvel azelőtt kiírt tendert végül érvénytelennek nyilvánították. Jól haladtak viszont az egyeztetések az EIB-bel, mely innentől kezdve végig a budapesti metróberuházás mellett állt. 

A Horn Gyula vezette kabinet végül újabb tanulmányt rendelt, melynek alapján a ciklus második felében úgy döntött, hogy az Etele tér és a Keleti pályaudvar között (nagyjából 7 km és 10 állomás) épüljön meg 514 millió forintból (figyelem, 1996-ot írunk!) a metró első szakasza. A kormány vállalta a költségek 60%-át és a projektre felvett hitelekhez garanciát nyújtott, ami megnyitotta az utat az EIB előtt is. Az akkori elképzelések szerint a metrót egy, a BKV-tól különálló cég üzemeltette
volna. Változott a városvezetés hozzáállása is, Demszky Gábor  és az SZDSZ tulajdonképpen 1997-től állt ki teljes mellszélességgel a projekt mellett, addig vonakodott belemenni a hatalmas költségekkel járó beruházás egyértelmű támogatásába.

1998 áprilisában megállapodás születik az EIB és a BKV között a 200 milliós hitel felvételéről és az első 50 milliós részlet folyósításáról, a kormány pedig elkötelezi magát a 60/40%-os finanszírozási arány mellett. Elérkeztünk 1998 tavaszához: Magyarország új kormányt választott.

A luxus

Ahogy az MSZP vezette előző kabinet elállt az expó megrendezésének kormányzati támogatásától, úgy fordult el Orbán Viktor első kormánya a metróberuházástól 1998 novemberében "luxusberuházásnak" bélyegezve azt. A következő évek így a pereskedéssel teltek, az állam és a főváros közti megegyezést akarta kikényszeríteni a jog eszközével Demszky Gábor.

A 10 állomásból álló első szakasz összköltségvetése 373 milliárd forint, amely már tartalmazza az elmúlt évek inflációját, benne vannak a kapcsolódó felszíni beruházások, a járműtelep és a szerelvények, illetve ez már tartalmazza az európai uniós tartalékkereteket is.
A teljes költségvetésből az Európai Unió 181 milliárdot ad (főleg a Kohéziós Alap terhére), vagyis a metróberuházás közel felét az EU állja.

Az egész (Bosnyák tér – Kelenföld) vonal teljes napi forgalma a becslések szerint több mint 730 ezer utas lesz, (az első szakasz belépése után 420 ezer). A 4-es metró vonalának legleterheltebb szakasza pedig a Újbuda és Kálvin tér közötti szakasz lesz a legutóbbi hatástanulmányok szerint.



A bíróság első, majd másodfokon is megállapítja, hogy a szerződés egyoldalúan nem bontható fel, tehát érvényes, az állam viszont továbbra sem hajlandó a metróra költeni. Az ügy a Legfelsőbb Bíróságon (LB) ért véget 2001 decemberében, ahol a bírósági döntés végül hagyott egy kiskaput a kormány számára. Az LB döntése szerint ugyanis csak a költségvetés által jóváhagyott mértékig terjedt az állami szerepvállalás a beruházásban, amelyet az LB is érvényesnek ismert el (az országgyűlés ekkorra már megszavazta a kétéves költségvetést). A kormány a büdzsére hivatkozva továbbra sem adott pénzt a 4-es metróra.

A patthelyzetet végül az újbóli kormányváltás oldotta fel, a 2002-ben hatalomra került MSZP-SZDSZ koalíció ugyanis támogatta a metróépítést. 2002 végére a főváros és az állam ismét megállapodik az EIB-bel és elkezdik a Bosnyák térig terjedő második szakasz beruházásának előkészületeit is. 2003 nyarán a parlament megszavazza a metrótörvényt, ezzel párhuzamosan megindulnak a földfelszíni munkálatok is. 2003. december 22-én Medgyessy Péter miniszterelnök és Demszky Gábor főpolgármester parafálják a metrószerződést, így azt a kormány és a Fővárosi Közgyűlés is jóváhagyhatja. Épülhet a 4-es metró.

Az első állomások munkálataira mégis 2006-ig kell várni, a késedelmes engedélyek és a  telekkisajátítás problémái miatt (főleg az Etele téri metróvégállomás helyével voltak gondok). 2007-ben végre elindulnak a fúrópajzsok is úgy, hogy a főváros 37 évvel ezelőtt tervezte el, megépíti a 4-es metrót.

Mit tud majd az új metróvonal?
A metró menetideje az első ütem két végállomása között 11,75 perc, az utazás ideje felszíntől felszínig 14 perc. Ugyanezt a távolságot gyorsautóbusszal – a paraméterkönyvben rögzített hivatalos menetrend szerint – 25 perc, alapjárattal 28 perc alatt lehet megtenni. Az átlagos fővárosi utazási távolságon metróval a menetidő 40%-os megtakarítása érhető el, nem beszélve a két eszköz minőségi mutatóinak különbségéről.


Az alagutak elkészültek tavaly, jelenleg az állomásépületek kialakítása van folyamatban. A tavaly őszi önkormányzati választásokon a rendszerváltás óta először nem Demszky Gábor nyert (nem is indult), hanem a kormánypártok által támogatott Tarlós István. Az új főpolgármester a főváros gazdasági helyzetének átvizsgálásával kezdte mandátumát, és mivel Budapest adósságállomány igen nagy, és a metró tavalyi számláinak kifizetésére is még 100 milliót kell előteremtenie a Városházának, a 4-es metró átadási határideje tovább tolódhat. Annyi biztos, hogy nem állítják le a beruházást, a második szakaszt viszont, ahogy Tarlós fogalmazott "jegelik".  A metróépítés második szakasza lehet a Bosnyák térig történő meghosszabbítás, de az eredeti elképzelések szerint az Etele tér sem lesz végállomás, mert Budán is épül még két megálló. A végleges átadást azonban tovább késleltetheti a BKV és a szerelvényeket már legyártó Alstom vitája. A jelenlegi állapotok szerint 2013-ban utazhatunk először a "zöld metró" szerelvényein.

Álmok álmodói üres zsebbel

Az itt bemutatott beruházások a 90-es évek eleji zavaros állapotok szüleményei - igaz ez a rendszerváltás után újra lendületet kapott metrótervezésre is. A megaprojektek megálmodói tovább nyújtózkodtak, mint ameddig a takarójuk ért, de az álmoknak véget vetett a rideg valóság: vagyis maga a felismerés, hogy elfogyott a pénz. Mintha egyszerűen nem lenne arra belső forrás, hogy ezek a fejlesztések megvalósuljanak, az üzleti célú hasznosítás pedig, mint alternatíva a zavaros tulajdonviszonyokon és a politika rövid távú gondolkodásán rendre elbukott. A Tüskecsarnokkal nem volt gond, amíg az állam támogatta a projektet, később aztán a 15 milliárdos beruházást megvalósítani kívánó fejlesztőt is sikerült elküldeni. A SZOT-üdülő újrahasznosítása addig "működött", amíg a kerület is együttműködött az extraprofit reményében plusz emeleteket felhúzni akaró beruházóval. A 4-es metró pedig állami garanciavállalás nélkül halva született ötlet volt, az EU-s források nélkül pedig valószínűleg "gödörtorzókat" hagyott volna a fővárosra.

Privátbankár - Zsiborás Gergő

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG