Hitel vagy nem hitel?
Először is két részre kell bontanunk a legtöbbször hirdetett pénzügyi szolgáltatásokat: hitelekre és nem-hitelekre. Ez utóbbiak általában egy úgynevezett fogyasztói csoportot jelentenek.
Talán úgy a legkönnyebb külsőre megkülönböztetni ezeket a hirdetéseket, hogy amelyeken szerepel a hitelek esetén kötelezően feltüntetendő teljes hiteldíj mutató (THM), az nagy valószínűséggel kölcsönt folyósító pénzügyi szolgáltatást takar magában, míg ellenkező esetben fogyasztói csoportról lehet szó. Előbbiek sok esetben kifejezetten hirdetik is magukról, hogy nem fogyasztói csoportok.
Mik azok a fogyasztói csoportok? Az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület meghatározása szerint a fogyasztói csoport olyan közösség, amelynek tagjai egy pénzalapot hoznak létre, majd a futamidő alatt minden hónapban a tagok a megvásárolni kívánt termék árának egy hónapra eső hányadát fizetik meg. Sorsolással döntik el, hogy ki kapja meg a megszerezni kívánt terméket. Lényeges, hogy a sorsolás miatt a termékhez jutás pontos időpontja előre nem határozható meg. Az a tag, aki előtörlesztést vállal, a többi tagot megelőzve juthat a termékhez. A kilépés gyakorlatilag lehetetlen. |
A kényelemért sokat kell fizetnünk
Vannak a piacon olyan engedéllyel rendelkező pénzügyi vállalkozások, amelyek minimális hitelbírálat után, gyorsan (1-2 napon belül), jellemzően a hitelfelvevők lakásán, kisösszegű (200.000 forint alatti), rövid lejáratú (általában 1 évnél rövidebb időre), hetente törlesztendő, biztosíték nélküli kölcsönt nyújtanak.
Az, hogy gyakorlatilag bárki könnyedén, alapos hitelvizsgálat és kezes, valamint biztosíték nélkül hitelhez juthat, kockázatot jelent a pénzügyi szolgáltató számára, és egyben azt is jelenti, hogy sok a bedőlt hitel. Így tulajdonképpen a rendesen törlesztő ügyfeleknek kell a nem fizetők költségeit is vállalniuk.
Az úgynevezett otthoni szolgáltatást is meg kell fizetnie annak, aki a hitelt ilyen módon igényli. A PSZÁF erről kiadott tájékoztatása is megemlíti, hogy az ország egész területére kiterjedő értékesítési hálózat fenntartásához sok munkatárs kell, akik a telefonon igényelt kölcsönt házhoz viszik, és a heti törlesztéskor is személyesen keresik fel az ügyfeleket. (A felügyelet egyébként rendszeresen ellenőrzi azt is, hogy ezek az alkalmazottak be vannak-e jelentve.)
Érdekes, de logikus érvelésnek tűnik ugyanakkor, hogy a hitelt nyújtó cégnek is inkább az lenne a célja, hogy az ügyfél fizetőképes maradjon, mivel így újból és újból fölveheti a kölcsönt, ami végső soron jó a pénzintézetnek.
Már fel sem háborodunk a magas THM-eken
Banki Hitelkárosultak Egyesülete nem tud mostanában kirívó esetekről a gyorskölcsönök kapcsán. Lénárd Mariann, a BHKE főtitkára és szóvivője elmondta, hogy a hitelfelvételi kedv is jelentően lecsökkent az utóbbi időben.
Az emberek régebben még felháborodtak a magas THM-eken, azonban ezt mostanában már nem nézik, hanem megelégszenek azzal, hogy egyáltalán hitelt kapnak. Az egyesület tapasztalatai szerint ráadásul sokan a mindennapi megélhetésükhöz vesznek fel ilyen típusú kölcsönöket.
Kérdésünkre Lénárd Mariann kifejtette azt is, soha nem volt jellemző, hogy sokan fordultak volna hozzájuk panasszal a gyorskölcsönök kapcsán. A hitelfelvevők főleg az olyan esetekben jelentkeznek, amikor már nagyobb a baj, mivel nem tudják tartozásukat visszafizetni. Ezek az ügyek ráadásul ritkán terelődnek jogi útra, legfeljebb, ha más adóssággal együtt okoznak gondokat.
A főtitkár hangsúlyozta azt is, hogy sajnos az uzsoratörvény és a THM-rendelet megszületése óta szinte megszűnt a kommunikáció a kölcsönt folyósító cégek és az egyesület között, pedig korábban a cégek részéről megvolt a szándék, és terveztek közös tájékoztatást, valamint a kölcsön drágaságára vonatkozó felhívásokat is.
A bizalom nem mindig kifizetődő
Hogyan ne vegyünk fel soha lakossági hitelt? A válság hatására sokan sajnos saját kárukon tanulták meg, hogy egy rosszul megválasztott hitel akár az egész életünket is tönkreteheti. Mire kell tehát ügyelni, ha kölcsönt szeretnénk felvenni? Hogyan, mikor és milyen helyzetben kell inkább óvakodnunk a kölcsönöktől? Részletek>> |
Arra a kérdésre, hogy a BHKE végez-e felvilágosító tevékenységet, Lénárd Mariann elmondta, hogy szeretnének és el is indult egy folyamat. Az egyik kölcsönfolyósító cég kapcsán megjegyezte, hogy tudomása szerint igen intenzíven tartják a „civilekkel” a kapcsolatot. A közös tájékoztatás ugyanakkor elsikkadt, pedig lényeges lenne a korrekt tájékoztatás, hogy az ügyfelek minden részlettel tisztában legyenek, mielőtt a hitelt felvennék.
A meggondolatlanság végzetes lehet
A főtitkár fontosnak tartotta megjegyezni, hogy alapvetően nem rossz egy ilyen hitel, mert általában átlátható és kiszámítható, főleg, ha az alternatívaként felmerülő uzsorásokkal szemben nézzük. A feltételek feketén-fehéren le vannak írva, így megfelelő tájékozódás esetén önállóan, szabad akaratból dönthetnek az emberek. Lénárd Mariann megjegyezte, hogy sokszor a gyorskölcsön „inkább egyfajta szükséges rossz”, azonban nagyon nagy baj, amikor arra veszik fel a pénzt, hogy feléljék.
Sokan például a rezsiköltségekre használják fel az így kapott pénzt, pedig általában kevésbé költséges felkeresni a szolgáltatót és megállapodni vele a részletfizetésről. Emellett gyakran az is előfordul, hogy a kifizetett kötelezettségeken felül megmaradó pénz gyorsan elkopik, mivel a felvevő elcsábul és olyan „luxusra” költi el, mint például egy családi mozizás mindenféle extrákkal.
A BHKE főtitkára kiemelte, hogy hitelfelvétel előtt mindenki még egyszer alaposan gondolja át, hogy biztosan szüksége van-e a kölcsönre. Tájékozódni kell minden részletről is, hogy mennyibe kerül nekünk a hitel, és hogy vajon elbírja-e a családi büdzsé a rendszeres törlesztést!
Privátbankár - Szilágyi Balázs