.jpg)
Ha a nettó árakat nézzük, a két termék között ennél az ötven fillérnél sokkal nagyobb a különbség, mert amíg a benzin kisfogyasztói árából literenként 103,5 forintot tesz ki a jövedéki adó, addig a gázolaj után literenként csak 85 forintot kasszíroz az állam ezen a jogcímen.
A világpiacon egyébként a gázolaj már régóta drágább a benzinnél. A gazdasági tárca weboldalán lévő üzemanyagár-monitoring táblázat szerint az évet 518 dolláros tonnánkénti világpiaci gázolajárral kezdtük, s ebből mostanra 880 dollár lett. A benzin tonnánkénti ára januárban 10–12 dollárral maradt el a gázolajétól, ma pedig körülbelül már 80 dollár az előnye.
A gázolaj folyamatos drágulása a dízelüzemű gépkocsik iránti keresletnövekedés következménye. A „dízelforradalom”, főleg Európában, már olyan mértékű, hogy a kontinens finomítói nem is képesek kielégíteni az igényeket, így az olajtársaságok importra kényszerülnek. Információink szerint például a Mol Oroszországból vásárol kész gázolajat, melyet azután tovább tisztít – kivonja belőle a ként.
A dízelmotoros autók térnyerése mellett a mostani gázolajdrágulásnak szezonális oka is van, nevezetesen az, hogy az Egyesült Államokban megkezdődött a fűtési szezon, s a tengerentúlon még nagy mennyiségben használnak a gázolajjal szinte egyenértékű fűtőolajat.
A drága dízel igazából azért rossz hír, mert a gázolajat használó vállalkozásokat, például a fuvarozókat vagy a mezőgazdasági termelőket szintén áremelésre kényszeríti, s a drágulás rajtuk keresztül szinte az egész gazdaságon áthullámzik, meglódítva ezzel az inflációt. A kormány képviselői ennek ellenére úgy nyilatkoztak, hogy nem ismétlik meg a 2004-ben egyszer már alkalmazott módszert, vagyis átmenetileg sem csökkentik az üzemanyagok árába beépített jövedéki adó szintjét.
holtankoljak.hu
Drágul a gázolaj!
.Benzinársokk: a kutak feje is főhet
Megint drágul a benzin: átlépi a 300-at
Fáj nekünk a benzinár, de a kormány nem enyhít