.jpg)
De van más hír is bőven környezet és repülés terén. Például megindultak a kísérletek a bioüzemanyag felhasználására, és a kísérleteket nem kisebb repülő szervezet végzi, mint az amerikai légierő. Egy B-52-es egyik hajtóművét járatták például növényi eredetű kerozinnal, nem volt a dolog túl kockázatos, a B-52-esnek ugyanis nyolc hajtóműve van, mindenesetre a mérések szerint a technika jól bírja a megváltozott táplálékot.
C-17-kisokos: nagyban különleges - galéria |
A dolog egyébként nem csak arról szól, hogy a nemzetközi légügyi hatóságok kényük-kedvük szerint írják elő a keményebb kibocsátási normákat, hanem arról, hogy a repülőgépiparban más szektorokhoz képest nagyon magas a technológiai átlagszínvonal, és a színvonal nem szóródhat a gyártók szerint, ma a piacon olyan nincs, hogy jó meg nem annyira jó hajtómű, minden típusnak a legmagasabb követelmények szerint kell vizsgáznia.
Mellékes talán, de az is kiderült, milyen hatalmas a különbség a károsanyag-kibocsátás terén a légiszállítás és a tengerhajózás között, a hatalmas tankerek és konténerhajók, az úszó luxusszállók és a halászbárkák a hasznos áruk tömegére átszámítva is sokkal inkább szennyeznek, mint a repülőgépek. Ezek ismeretében furcsa hallani, hogy az Unió a repülésre akar plusz pénzügyi terheket kiróni környezetvédelem címen.
Globális környezetvédelem - globális áron |
Olyan ez az egész, a légiközlekedés megpumpálása, mint az én esetem sok évvel ezelőtt, amikor más autókkal együtt átléptem egy kelet-európai ország határát, egyedül tőlem követeltek környezetvédelmi díjat, noha egyedül az én autóm volt katalizátoros, de egyedül az én útlevelem láttán remélték a közegek, hogy fizetni is fogok.
Márványi Péter
Korábbi jegyzetek:
Biciklikulccsal atombombát aktiválni
Concorde után Aerion: új szuperszonikus magángép
Nem sok jóra számíthatnak ma a romániai magyarok