1p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Ha azért terhelik a légiközlekedést, mert az még terhelhető, az hamar visszaüthet a forgalomban, olyannyira, hogy a Heathrow új, zöld terminálját sem lehet majd rendesen kihasználni - Márványi Péter jegyzete
Ha azért terhelik a légiközlekedést, mert az még terhelhető, az hamar visszaüthet a forgalomban, olyannyira, hogy a Heathrow új, zöld terminálját sem lehet majd rendesen kihasználni

Zöld terminál épül Európa legforgalmasabb repülőterén – hangzik a Tőzsdefórum híre, és valóban, lenyűgözőek a számok és az adatok, hogyan bántak a Londoni Heathrow bővítésekor a kitermelt földdel, hogyan hasznosították az építési hulladék túlnyomó többségét és hogyan üzemeltetik a terminált majd úgy, hogy a másik négytől vezetik el a szükséges energiát.

De van más hír is bőven környezet és repülés terén. Például megindultak a kísérletek a bioüzemanyag felhasználására, és a kísérleteket nem kisebb repülő szervezet végzi, mint az amerikai légierő. Egy B-52-es egyik hajtóművét járatták például növényi eredetű kerozinnal, nem volt a dolog túl kockázatos, a B-52-esnek ugyanis nyolc hajtóműve van, mindenesetre a mérések szerint a technika jól bírja a megváltozott táplálékot.

C-17-kisokos: nagyban különleges - galéria
Kísérleteznek azzal a négyhajtóműves C-17-es szállítógéppel is, amelynek példányai a NATO kötelékében a most nyilvánosságra hozott döntés szerint Pápán állomásoznak majd. Egyébként a repülőgép-hajtóművekre már akkor vonatkoztak a legkeményebb kibocsátási normák, amikor például a földi közlekedésben, az autóiparban még a katalizátorok első, maximum második generációját szerelték a kocsikra. És ezek a normák szinte évről évre szigorodtak.

A dolog egyébként nem csak arról szól, hogy a nemzetközi légügyi hatóságok kényük-kedvük szerint írják elő a keményebb kibocsátási normákat, hanem arról, hogy a repülőgépiparban más szektorokhoz képest nagyon magas a technológiai átlagszínvonal, és a színvonal nem szóródhat a gyártók szerint, ma a piacon olyan nincs, hogy jó meg nem annyira jó hajtómű, minden típusnak a legmagasabb követelmények szerint kell vizsgáznia.

Mellékes talán, de az is kiderült, milyen hatalmas a különbség a károsanyag-kibocsátás terén a légiszállítás és a tengerhajózás között, a hatalmas tankerek és konténerhajók, az úszó luxusszállók és a halászbárkák a hasznos áruk tömegére átszámítva is sokkal inkább szennyeznek, mint a repülőgépek. Ezek ismeretében furcsa hallani, hogy az Unió a repülésre akar plusz pénzügyi terheket kiróni környezetvédelem címen.

Globális környezetvédelem - globális áron
Volt már szó erről korábbi morfondírozásban is, a tanulság az új londoni terminál kapcsán sem változik, ha azért terhelik a légiközlekedést, mert az még terhelhető, az hamar visszaüthet a forgalomban, olyannyira, hogy a zöld terminált sem lehet majd rendesen kihasználni.

Olyan ez az egész, a légiközlekedés megpumpálása, mint az én esetem sok évvel ezelőtt, amikor más autókkal együtt átléptem egy kelet-európai ország határát, egyedül tőlem követeltek környezetvédelmi díjat, noha egyedül az én autóm volt katalizátoros, de egyedül az én útlevelem láttán remélték a közegek, hogy fizetni is fogok.

Márványi Péter

Korábbi jegyzetek:


Biciklikulccsal atombombát aktiválni
Concorde után Aerion: új szuperszonikus magángép
Nem sok jóra számíthatnak ma a romániai magyarok
Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG