Roberta Metsola az elmúlt években az Európai Unió egyik „erős emberévé” vált. Jól mutatja ezt, hogy miután 2022-ben először megválasztották az Európai Parlament (EP) elnökévé, idén nyáron elképesztő többséggel, a 623 leadott szavazatból 562-t megszerezve választották újra. Soha ilyen sima győzelmet nem aratott még EP-elnökjelölt, miközben párttársa és szövetségese, Ursula von der Leyen alaposan megizzadt, hogy összeszedje az Európai Bizottság elnöki posztjára újraválasztáshoz szükséges többséget.
Metsola az egyik élharcosa volt annak a szabályozásnak is, amelynek értelmében az EP vezető tisztségviselőinek írásban kell nyilatkozniuk „családi, érzelmi életüket, illetve gazdasági érdekeiket” érintő összeférhetetlenségeikről. A szabályozást részben az uniós intézményeket megrázó, „Quatargate” nevet kapott botrány hatására szigorították, amelyben számos EP-képviselő volt így-úgy érintett.
Egyenlőbb az egyenlőknél
Van azonban a szabály alól egy fontos kivétel: az Európai Parlament elnökének nem kell ilyen nyilatkozatot leadnia. Ha kellett volna, akkor elképzelhető, hogy Roberta Metsola jónak látta volna tájékoztatni a nyilvánosságot arról, hogy férje, Ukko Metsola a világ egyik legnagyobb turistahajó-vállalatának, a Royal Carribbean Groupnak vezető európai lobbistájaként dolgozik – így most erről a Politico vezércikkének kellett emlékeztetnie a nagyközönséget.
„Nincs ok arra, hogy Metsola elnökasszony – vagy bármelyik elnök – felmentést kapjon egy ilyen nyilatkozat benyújtása alól”
– fogalmaz Nicholas Aiossa, a Transparency International uniós igazgatója. „Véleményem szerint ha egy EP-képviselő házastársa bármilyen olyan, fizetett vagy nem fizetett tevékenységet végez, amelynek célja az Unió döntéshozatali eljárásainak befolyásolása, akkor arról a képviselőnek nyilatkoznia kéne” – teszi hozzá.
Durván szennyező, durván jövedelmező
A helyzet már csak azért is pikáns, mert a turistahajózás az egyik legkörnyezetszennyezőbb tevékenység, amelyet emberi lény végezhet. Egy közepes méretű tengerjáró turistahajó nagyjából 12 ezer személyautó szén-dioxid-kibocsátását pöfögi a levegőbe, de a súlyosan mérgező kén-dioxid tekintetében még durvább a helyzet: 2022-es becslések alapján az Európában akkor működő 218 turistahajó több kén-dioxidot bocsátott ki, mint a kontinens összes személyautója együttvéve. Egy másik tanulmány szerint az óceánokat elborító szemét negyedéért turistahajók a felelősek, és ennek közel 90 százalékától illegálisan szabadulnak meg.
És akkor még nem beszéltünk arról, mit jelent e hajóóriások forgalma az érintett kikötők közelében élőknek, valamint azoknak a településeknek, ahol „rakományukat”, azaz a hajónként akár több ezer, szállásra egyáltalán nem, étkezésre is csak minimálisan költő, de a tömeget növelő turistát a partra teszik.
Közben persze a turistahajózás hatalmas bevételeket termelő iparág. A Royal Caribbean Group 2023-ban 64 hajó üzemeltetésével 13,9 milliárd dolláros bevétel mellett 1,7 milliárd dolláros (bő 600 milliárd forintos) nettó eredményt könyvelhetett el. De nem csupán maga az utaztatás nagy üzlet. A világ nagy turistahajóinak 93 százaléka Európában épül, főként olasz, német, francia és finn dokkokban.
Az uniós döntéshozókon tehát nagy a nyomás, hogy a turistahajók által okozott környezeti károkat mérsékeljék, miközben a másik oldalról egy jövedelmező, sok embernek munkát adó iparágról van szó, amelynek természetesen az anyagi eszközei és a megfelelő befolyása is megvan ahhoz, hogy a tervezett szabályozásokat megpróbálja a saját szája íze szerint alakítani.
Házastársi kínai fal
Innen nézve tehát minimum érdekes, hogy az Európai Parlament elnöke és az iparág egyik óriásának fő európai lobbistája – valószínáleg szó szerint is, bár a házaspár magánélete nem tartozik ránk – egy ágyban alszik.
Közben arról egyébként nincs szó, hogy Metsoláék szabályokat sértettek volna vagy titkolóztak volna: Ukko hivatalosan regisztrált lobbistaként dolgozik, Roberta pedig ugyebár nem volt köteles erről írásban nyilatkozatot tenni. Az EP-elnök ügyben a Politico által megszólaltatott szóvivője szerint semmi rossz sincs az egészben.
„Metsola úr munkájának olyan beállítása, miszerint ez bármilyen – valós vagy elképzelt – összeférhetetlenségi aggályokat vethet fel, téves. Egy alkalmazottként munkát végző személy házastársának lenni nem jelent potenciális összeférhetetlenséget a Parlament szabályai szerint”
– mondta, és kitért arra is, hogy az EP 14 alelnökére, öt adminisztratív és pénzügyi ügyekért felelős quaestorára, a parlamenti bizottságok elnökeire és alelnökeire érvényes etikai szabályok miért nem érvényesek pont az EP elnökére. Szerinte ugyanis az elnök az EP, mint intézmény érdekeit jeleníti meg személyében, az új szabáyok pedig olyan pozíciókra lettek kitalálva, amelyek valamely „területhez vagy témakörhöz kötődnek” és ezáltal „magasabb kockázatot jelentenek potenciális összeférhetetlenségek területén”.
Ukko Metsolát is sikerült a lapnak megszólaltania, ő azt mondta, hogy házaspárként „kínai falat” húztak fel egymás munkájának tekintetében, és nem beszéltek egymással munkaügyekről. Ő maga Roberta elnökké választása óta nem is lobbizik közvetlenül EP-képviselőknél, a Royal Caribbean erre külön embert alkalmazott.
„Azt szeretném hinni, hogy különlegesen jól kezeltük ezt a helyzetet”
– szögezte le Ukko Metsola.
Nem volt titok, mégsem tudták
Talán ezért is lehetséges, hogy bár a pár természetesen nem titkolta kapcsolatát, a média Roberta elnökké választása óta sem kapta fel a sztorit, és Ukko munkájának természetével kevesen voltak tisztában. A Politico a mostani írás kapcsán 14 EP-képviselőt, uniós tisztviselőt és korrupcióellenes aktivistát keresett meg, és közülük csak ketten tudták, hogy az EP elnökének férje a turisztikai ipar egyik óriásának alkalmazásában áll. És egyikőjük sem vette észre, hogy az elnöki poszt kivételt képez az EP-tisztviselők által alkalmazott etikai kódex összeférhetetlenségi nyilatkozattételi előírásában.
A Politico „nyomozása” nem tárt fel olyan esetet, amelyben egyértelmű lenne, hogy Roberta Metsola befolyását felhasználva segített volna férjének elérni bármit, és a megkérdezett, Ukko lobbitevékenysége által érintett szabályozásokon dolgozó EP-képviselők és uniós tisztviselők egyike sem tudott olyan felidézni, hogy az EP-elnök akárcsak szóba hozta volna előttük a kérdéses szabályozási javaslatokat. Tény az is, hogy ugyan EP-elnökként Roberta Metsola éppenséggel a turistahajó-iparral kapcsolatos szabályozásokat is ellenjegyzett, az EP elnöke nem vesz részt az egyes szabályozások előkészítésében.
Megnyíló ajtók
Ettől függetlenül azért elképzelhető, hogy Ukko előtt képletesen és szó szerint is megnyíltak ajtók felesége révén. A férfi ugyanis számos diplomáciai eseményen, fogadáson volt jelen az utóbbi években az EP-elnök házastársaként, jelen volt például III. Károly brit király koronázásán, találkozott a belga királyi házaspárral és más notabilitásokkal is. Egy lobbista munkájának pedig elég nagy részét teszi ki a befolyásos személyekkel való kapcsolatok kiépítése és fenntartása, vagy legalább ilyen kapcsolatok létezésének látszatának fenntartása – ebben mindenképpen segítségére lehetett felesége Ukko Metsolának.
Ennél is problematikusabb, hogy levelek, jegyzőkönyvek és személyes beszámolók szerint a férfinak nagyon könnyű bejárása volt különböző brüsszeli uniós intézményekbe és tisztviselőkhöz, miközben például környezetvédelmi aktivistáknak jóval nehezebben ment ilyen találkozók leszervezése. Persze ez szólhatott az Ukko Metsola mögött álló vállalat pénzügyi lehetőségeinek is, és nem felesége pozíciójának.
„Jelenleg 17 új hajónk van megrendelve európai, német, francia, finn és olasz kikötőkből. (Ez több mint 15 milliárd euró befektetést jelent az európai gazdaságba) – emlékeztette például Margaritis Schinas európai biztos egyik stábtagját egy levélben, amikor találkozót kért a biztostól a Rolyal Caribbean vezérigazgatójának nevében. A válasz 44 perccel később érkezett, és a találkozóra egy héttel későbbre kaptak időpontot.
A tétek mindenesetre hatalmasak. Az EU zöld átállásról szóló átfogó csomagjában a turistahajózásra első ízben kivetett szén-dioxid-kibocsátási adóból évi 600 millió eurós bevételt várnak. A turistahajózási társaságok és a hajók építői leginkább azt szeretnék elérni, hogy ezt az összeget – részben vagy egészben – az Unió forgassa vissza a turistahajó-építők és az ezeket üzemeltető társaságok zöld átállásának támogatásába, például új környezetvédelmi fejlesztések finanszírozásába, vagy éppen a nehézolaj helyett használható, környezetkímélőbb üzemanyagok, például az LPG használata miatti többletköltségek megtérítésére.
Röviden: Ukko Metsola egyik fő célja, hogy európai adófizetők által befizetett pénzt szerezzen a turistahajó-iparnak, hogy az teljesíteni tudja az Európai Unió által kitűzött környezetvédelmi célok eléréséhez. Ha sikerrel jár, akkor az erről szóló szabályozásokat minden bizonnyal felesége, Roberta Metsola fogja ellenjegyezni.