Németországban hétfőn négy volt Volkswagen-vezetőt ítélt el egy regionális bíróság csalás miatt a dízelbotrány kapcsán. Két vádlott letöltendő börtönbüntetést kapott, míg a másik kettő felfüggesztett szabadságvesztéssel megúszta. A csaknem négy évig tartó per ezzel lezárult, számolt be a Politico.
Geopolitikai sakkjátszmák és ingadozó tőkepiacok – Hogyan pozícionáljuk befektetéseinket?
A témában a Klasszis Média május 27-én 17 órától geopolitikai szakértők, gazdasági elemzők, befektetési szakemberek részvételével tart rendezvényt.Vegyen részt Ön is! Klasszis Befektetői Klub - részletek és jelentkezés >>
A Dieselgate vagy dízelbotrány néven ismert ügy 2015 szeptemberében robbant ki, amikor az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége (EPA) feltárta, hogy a Volkswagen számos dízelüzemű járművét illegális szoftverrel – úgynevezett csaló szoftverrel – szerelték fel. Ezek érzékelték a hatósági emissziós teszteket, ilyenkor csökkentették a károsanyag-kibocsátást, azonban a valós közúti használatnál a járművek jóval túllépték a megengedett határértékeket. A Volkswagen 2017-ben elismerte, hogy manipulálta a kibocsátási adatokat az Egyesült Államokban, az ügy globális hullámokat keltett.
2019-ben a német ügyészség piaci manipuláció miatt vádat emelt Herbert Diess akkori vezérigazgató, Hans Dieter Pötsch igazgatósági elnök és a 2015-ben lemondott korábbi vezérigazgató, Martin Winterkorn ellen. Diess és Pötsch esetében a bíróság 2020-ban megszüntette az eljárást, miután a Volkswagen 9 millió eurós bírságot fizetett. Winterkornt egészségi okok miatt kizárták a most befejeződött perből még annak 2021 szeptemberi kezdete előtt. Tanúként és vádlottként továbbra is tagadja személyes felelősségét.
A botrány kirobbanása óta a Volkswagennek számos perrel és jogi eljárással kellett szembenéznie. A vállalat 2020-ban közölte, hogy az ügy több mint 30 milliárd eurójába került bírságok és kártérítések formájában.