Az izraeli invázió előtti hónapokban Gáza legdélebbi városa, Rafah, egy menekülési hellyé vált, ahol ezrek kerestek menedéket vagy próbáltak pénzt szerezni, hogy átjussanak a szomszédos Egyiptomba. Most a műholdképek és az izraeli katonák által a város körül feltöltött közösségi média videók olyan páncélozott járművek számára kibővített utakat mutatnak, amelyeket teljes pusztítás vesz körül, beleértve az egykor nyüzsgő város földig rombolt épületeit is — írja a The Guardian.
A közösségi média videók és műholdképek azt mutatják, hogy az izraeli erők május elején vették át az irányítást a Rafah határátkelőhely felett, amely korábban az utolsó megmaradt személyforgalmi útvonal volt Gázából kifelé. Nem sokkal később Izrael bejelentette, hogy „operatív irányítása” alatt áll az egész Philadelphia-folyosó, amely az az egyiptomi határ mentén húzódó keskeny földsáv, ahol az izraeli jelenlétet az 1979-es egyiptomi békeszerződés tiltja. Az izraeli erők új utat is építettek a Rafah és a Kerem Shalom határátkelőhelyek között, amelyet Dávid-átjárónak nevezte el, és kibővítették a Philadelphia-folyosó mentén futó út egyes részeit, hogy megkönnyítsék a katonai járművek közlekedését. Egy izraeli katona által a közösségi médiában feltöltött videó szerint, amely a Földközi-tenger mellett készült, egy rögtönzött izraeli őrtornyot mutat, amely egy egyiptomi katonák által használt őrtorony árnyékában áll, valamint egy csoport katonai buldózert és építőipari eszközt.
Hosszú távú jelenlét?
Ezek a lépések úgy tűnik, hogy az izraeli csapatok hosszú távú jelenlétét célozzák Gázában, jelezve, hogy nincs közel a vége annak a háborúnak, amely már több mint kilenc hónapja tart, és ami így Izrael történelmének leghosszabb háborúja. Rafah, amely korábban mintegy 200 ezer lakosú város volt, több mint egymillió emberrel nőtt, akik menedéket kerestek, közel Gáza egyetlen déli határátkelőjéhez. Amely reménysugár volt azok számára, akik el tudtak menni, mielőtt az izraeli erők átvették az irányítást, majd megsemmisítették az átkelőt. Ez ellehetetlenítette a déli Gázán keresztül áramló segélyek utánpótlását is. Május eleje óta egyetlen segélykamion sem lépett be Rafahba, és az ENSZ adatai szerint három hónap alatt kevesebb mint 2 500 kamion lépett be a palesztin enklávéba, ami csak töredéke a szükséges segélynek.
A Rafahban végrehajtott változások összhangban vannak Gáza más területein megvalósított izraeli katonai építkezésekkel, beleértve a határ körüli pufferzóna ledózerolását és a Netzarim folyosó megépítését, amely kettévágja a területet és elvágja Gáza városát a déli lakott központoktól. Az izraeli Haaretz újság becslése szerint Gáza a területének körülbelül 26 százalékát vesztette el a katonai építkezések következtében.