A három szótagból álló szót „Come-a-laa”-nak (Kamalā) kell ejteni, az utolsó hosszú „a” pedig nőnemű főnevet jelez a szanszkrit nyelvben. Az Egyesült Államokban gyakran az első vagy a második szótagra helyezett hangsúlyokkal ejtik ki. A „Kamala” kiejtése azonban a legkevésbé érdekes ebben a kedves névben, amely szanszkrit nyelven csak egy szó a sok közül az indiai szubkontinensen mindenütt elterjedt, ragyogó, illatos, nagy szirmú rózsaszín lótuszra.
„A kamalának vagy lótusznak azonban mély szimbolikája és sokféle jelentése van, amelyek a szubkontinens különböző hithagyományaiban osztoznak” – magyarázza Archana Venkatesan, a dél-indiai vallások tudósa.
„Kamala” az indiai irodalomban
Sok indiai szerelmes költeményben a gyönyörű nők nagy, szépen ívelt szemeit a lótuszhoz hasonlítják. Ám a hasonlat nem korlátozódik a szemre, hanem sűrűn használják a nők vagy az istenek más testrészeire is. Lótuszhoz hasonlítják a láb vagy a kéz szépségét, puhaságát és ragyogását is.
Egyes esetekben a szerelmet is – legyen az misztikus vagy emberi – úgy írják le, mint egy nappal virágzó lótuszt, amely reagál a nap melegére és fényére. Éjszaka a lótusz bezárja a szirmait, mintha visszahúzódna a szeretett személy távollétében. Ugyanígy a lótusz vágyat és intimitást is jelenthet abból kiindulva, hogy magához vonzza a méheket, hogy igyanak a nektárjából.
A lótusz egész virágként vagy akár egyetlen ívelt sziromként is meghatározó motívum az indiai művészetben. Egy híres 18. századi indiai miniatűr festmény például az isteni párost, Radhát és Krisnát ábrázolja egymással szemben, teljes egészében lótuszba öltözve.
A lótusz isteni szimbolikája
A kamala vagy lótusz szorosan kapcsolódik Sri-Lakshmihoz, a szuverenitás, a jóindulat, a termékenység, a gazdagság és a szerencse istennőjéhez, akit hinduk, buddhisták és dzsainok egyaránt tisztelnek. Valójában a Kamala egyszerűen Sri-Lakshmi másik neve. Ez az istennő virágba borult lótuszon ül vagy áll, és még a kezében is tart egyet.
A dél-indiai hindu templomokat gyakran lótuszfüzér díszíti. Laksmi isteni férje, Visnu is szorosan kapcsolódik ehhez a virághoz. A köldökéből ugyanis egy lótusz emelkedik ki, amikor megszületik Brahma isten, a hindu istenháromság egyike.
Bár Sri-Lakshmi kapcsolata a lótusszal a legnyilvánvalóbb, a dzsainizmus és a buddhizmus vallási hagyományaiban is megjelenik. A buddhista és a dzsain istenek sokszor lótuszt tartanak a kezükben. A dzsain hagyomány hatodik nagy tanítója például, Padmaprabhu egy lótuszról kapta a nevét.
A lótuszt szinte soha nem bimbóként ábrázolják vagy írják le, hanem mindig buja, nyílt virágokkal. Ennek mélyebb értelme utal arra, hogy egyben a bölcsesség szimbóluma is, amikor a tudatlanságtól eljut valaki a tudásig.
"A kamala átvitt jelentése abban is gyökerezik, hogy a lótusz mocsaras vizekben virágzik, mégis érintetlen marad a körülötte lévő szennyeződéstől. Hasonlóképpen a megvilágosodáshoz, a bölcsesség is a vágy és a ragaszkodás homályából fakad és virágzik. De amikor valaki eléri a bölcsességet, a lótuszhoz hasonlóan a felszínre kerül, és érintetlenül marad a megtévesztő tudatlanság szennyétől" – fejtegeti a vallástudós.
Kamala Harris neve tehát emlékeztet a vallási hagyományokban betöltött jelentőségére és mélyebb értelmezésére. Talán még mindig kevesen tudják, hogy édesanyja, Shyamala Gopalan az indiai Tamilnáduból érkezett az Egyesült Államokba 1958 körül. Orvosbiológus volt, aki a mellrákkutatásban tevékenykedett, és ragaszkodott ahhoz, hogy lányainak a hindu mitológiából származó neveket adjon, így is őrizve a kulturális identitásukat.