8p

Az elmúlt harminc év, de főleg a World Trade Center elleni szörnyű támadás teljesen megváltoztatta a repülés biztonsági szabályrendszerét. Bár a légiközlekedés egyre biztonságosabb, ha a statisztikákat nézzük, a fedélzet mindig veszélyes üzem. A kötelező előírások betartatása soha nem öncélú. A téma különösen akkor kerül a címlapokra, ha légiszerencsétlenség történik, ami januárban sajnos több helyen előfordult.

Ma már tudjuk, milyen tárgyakat nem szabad a fedélzetre felvinni, de így is előfordul, hogy valaki magánál felejt fémszerszámot, ollót vagy folyadékot. Mi történik az elkobzott holmikkal? A fémtárgyakat, például a többfunkciós szerszámokat, késeket és egyéb nem folyékony dolgot egy lezárt szemetesbe helyezik. Majd ezek egy központi raktárba kerülnek, és gondos átvizsgálás után, bizonyos esetekben, elárverezik azokat.

A folyadékokat, géleket és aeroszolokat mindig kidobják, ezek nem használhatók fel újra és másnak sem adhatók át, ezért megsemmisítik őket. Mi van, ha valaki véletlenül tiltott tárgyat akar felvinni a fedélzetre?  A Travel and Leisure turisztikai szaklap az amerikai szokásokat veszi számba. Ha a repülőtéren parkol a turista, kiléphet a biztonsági zónából, és visszamehet az autójához a tiltott tárggyal, ha van erre ideje a repülés előtt. Bonyolultabb dolog, ha valaki már feladta a poggyászát és abba akarja belehelyezni. Sokszor a legegyszerűbb megválni a filléres holmiktól.

Ha a tárgy érzelmi értéket képvisel, bizonyos amerikai repülőterek felajánlják, hogy – kisebb tételeket – postáznak az utas otthoni címére, térítés ellenében. A nagyobb repülőtereken külön részleg foglalkozik ezzel, míg a kisebbekben egyes ajándékboltok intézik e szolgáltatást. A legjobb megoldás azonban az, ha elkerüljük a tárgy elkobzását.

A leggyakrabban kidobandó tárgyak a folyadékok, valamint a fémeszközök, illetve a paprika spray, amit főleg szingli amerikai nők hordanak mindig magukkal, biztonsági okból. Ez azonban a fedélzeten veszélyes tárgynak minősül, főként a pilóták szeme világa és a tájékozódás miatt. A többi tiltott cikk gyakorisága a reptér helyétől is függ, például a Seattle-ben lévő Tacoma repülőtéren mindig sok ember utazik túrabotokkal, baseball- és golfütőkkel.

De ha valakinek orvosilag igazoltan szüksége van mankóra, akkor az engedélyezett, akárcsak egyes spray-k, csecsemőtápszerek vagy speciális folyékony gyógyszerek felvitele. Ezeket még a helyszínen tesztelik, ezért a megszokottnál jóval előbb tanácsos útnak indulni.  

Nem mindegy, hová ülünk?
Nem mindegy, hová ülünk?
Fotó: Depositphotos

Ezt a kérdést teszi fel egy másik cikkben a szakújságíró. Mai ésszel felfogni is nehéz, hogy valaha lehetett cigarettázni a fedélzeten. Talán van, aki még emlékszik a repülés aranykorára, amikor a jegy árában – a MALÉV-nél is – benne foglaltattak a borok, és koccintás után nagyon sokan rágyújtottak, vagy ha már tilos volt, akkor még évekig a mosdóban titokban dohányoztak.

Ma a földi várótermekben is csak néhány kijelölt sarokban lehet dohányozni (miközben a duty free shopok tömve vannak dohányáruval). Immár több mint 35 éve, hogy az összes amerikai belföldi járat nemdohányzó lett. Ma nagyon kevés légitársaság engedélyezi a dohányzást, de kivételt képezhetnek a magángépek.

Szóval, ennek ellenére miért találunk még mindig hamutartókat a fedélzeten? Sajnos, még ma is akadnak, akik megszegik a szabályokat, akkor viszont a csikket mindenképp a hamutartóba kell dobni, nem pedig egy gyúlékony anyagokkal teli szemetesbe. Sajnos, az is előfordult már, hogy a pilótafülkében keletkezett tragikus következményekkel járó tűz oka az volt, hogy egy pilóta rágyújtott.

Ezt a hamutartó szabályt olyannyira komolyan veszik – legalábbis az USA-ban, bár a légiközlekedési szabályok nemzetköziek –, hogy ha nincs hamutartó a fedélzeten, a repülőgép nem szállhat fel. A dohányzás tilalma kiterjed az e-cigarettákra is. Ha elkapnak valakit – amire nagy az esély, mivel a WC-k füstérzékelőkkel rendelkeznek –, akár 4000 dolláros bírságot is kaphat.

Az elmúlt hónapok tragikus balesetei kapcsán felmerült, hogy baleset esetén mely ülések a legbiztonságosabbak. A százalékos különbség nem nagy, de olykor ez is befolyásolhatja az ülések online kiválasztását. Dan Bubb, a Las Vegas-i Nevadai Egyetem professzora szerint –a Szövetségi Légiközlekedési Hivatal (FAA) 35 évre vonatkozó, elemzése alapján – a repülőgépek hátsó harmadában lévő ülések halálozási aránya 32 százalék volt, míg a középső harmadban lévő ülések 39, az első részben pedig 38 százalékos. A statisztika szerint a repülőgép hátsó középső ülései a legbiztonságosabbak, itt mindössze 28 százalékos a halálozási arány. Összehasonlításképpen: a kabin közepén lévőknél 44 százalék.

Hol kevésbé veszélyes ülni?

Ezek persze csak statisztikai átlagok. Amikor 1989-ben a United Airlines 232-es járata lezuhant, a 184 túlélő többsége a gép középső harmadában ült. Az 1977-es tenerifei, a légiközlekedés történetében legsúlyosabb, 583 ember halálát okozó balesete során a 61 túlélő főként a Pan Am repülőgép elején ült.

MI a helyzet a mobilunkkal? Miért is kell azokat kikapcsolni, illetve repülő üzemmódba helyezni? Az Allianz Travel Insurance felmérése szerint az utasok 17,2 százaléka soha nem kapcsolja ki a telefonját a fedélzeten, pedig a személyi elektronikus eszközök zavarhatják a repülési műszerek elektronikáját. A legtöbb pilóta úgy vélekedik, hogy ha nem kapcsolja ki valaki a mobiltelefonját, az megbolondíthatja a navigációs műszereket. Márpedig, ha fennáll a veszély lehetősége, bármi is legyen annak az oka, azt el kell kerülni.

A stewardessek üléspozíciója sem véletlen

Az utasok talán azt is észrevehették, hogy a légiutas-kísérők kissé szokatlan pozíciót vesznek fel- és leszállás közben: gyakran a kezükre támaszkodva ülnek. Ez egy biztonsági pozíció – mondta a Travel + Leisure-nek Hilary Clark, a Planet 9 magánrepülőgép-társaság fedélzeti szolgáltatásokért felelős igazgatója. Aminek az az oka, hogy a fel- és leszállás a repülésnek azok a szakaszai, amikor a legtöbb baleset fordul elő, így a légiutas-kísérők olyan pozíciót vesznek fel, amely felkészíti őket a hatékony és azonnali cselekvésre. Márpedig a légiutas-kísérők elsődleges feladata az utasok biztonságának megőrzése – nem csak italok és harapnivalók felszolgálása –, azaz, hogy folyamatosan felkészüljenek a vészhelyzetekre.

Közben fejben memorizálják a sürgőségi eljárások idején szükséges teendőket, hogy készen álljanak az ilyenkor szokásos rutineljárások végrehajtására. Ez körülbelül 30 másodpercet vesz igénybe, melybe beletartozik az is, hogy az utasoknak nem engedik levinni a csomagjaikat vészhelyzet esetén a csúszdán, mert ezzel is értékes másodpercek veszhetnek el, illetve előfordulhat, hogy az ominózus poggyász elakad, ami emberéletekbe kerülhet.

Ne aludjunk fel- és leszállás közben!

Ami az utasokat illeti, nem elég, hogy mindig tartsuk bekötve a biztonsági övet. Fel- és leszállás közben a legjobb, ha éberek maradunk – tehát ne aludjunk –, hogy jobban felkészüljünk bizonyos problémákra. De ha meghalljuk a gép hangjelzését felszállás után – ekkor kelnek fel a légiutas-kísérők a helyükről –, hátradőlhetünk, pihenhetünk, és élvezhetjük a repülést.

Nem ötletszerű a lámpák tompítása sem, fel- és leszálláskor. A kabinban a fények ilyenkor azért halványulnak el, hogy ha szükség van rá, könnyebben evakuálhassuk az utasokat – mondta Sue Fogwell, a United Airlines egykori légiutas-kísérője a Travel + Leisure-nek. 

A szemünknek alkalmazkodni kell a kinti fényviszonyokhoz

Amikor világos környezetből sötétbe váltunk, szemünknek 20-30 másodpercre van szüksége ahhoz, hogy teljesen akklimatizálódjon. Kényszerleszállás esetén, amikor minél gyorsabban kell kiüríteni a gépet, a lehető legélesebb látás életfontosságú. Fogwell megjegyzi, hogy amikor a szemünk hozzászokik a sötétséghez, jobban látjuk a padlólámpákat, amelyek a kijáratokhoz vezetnek. Hasonlóképpen, ha kint világos van, a légiutas-kísérők felkapcsolják bent a lámpákat, hogy az utas szeme gyorsan megszokja a fényt, amikor kiszáll a gépből. Ezek a látszólag apró részletek az esetleges evakuálás feltételeinek optimalizálásáról szólnak.

A légiutas-kísérők arra is szokták kérni az utasokat, hogy húzzák fel az ablak árnyékolóit, mert így könnyebben felmérhetik azokat a külső veszélyeket – tüzet vagy bármi mást –, amelyek indokolják a vészkiürítést – emlékeztetett rá Patrick Smith,  az AskThePilot.com pilótája.

Csak 90 másodperc áll rendelkezésre egy teljes repülőgép evakuálására – ez az amerikai Szövetségi Légiközlekedési Hatóság által meghatározott szabály –, tehát az időtényező a legfontosabb. Márpedig a repülőgép-balesetek – mint már említettük – általában fel- vagy leszállás után történnek. A tragédiák persze így sem kerülhetők el mindig, de segíthet, ha tisztában vagyunk a repülés belső szabályrendszerével.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Olaszország újranyitja az albániai központokat – visszatoloncolásra
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 19:51
Bár a Shëngjinben és Gjadërben működő migrációs fogadóközpontok hivatalosan már üzemelnek, jogi viták miatt eddig üresen álltak.
Nemzetközi Itt a fekete-tengeri tűzszünet
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 19:29
Az Egyesült Államok szerint megállapodás született Oroszországgal és Ukrajnával a tengeri tűzszünetről a Fekete-tengeren a biztonságos hajózás érdekében.
Nemzetközi „Az idő most nekünk dolgozik” – orosz források elmondták, hogy miért nem köt tűzszünetet Putyin
Wéber Balázs | 2025. március 25. 18:31
Hiába tárgyalt egymással Moszkva és Washington kétszer is bő egy hónapon belül, a fegyverek továbbra sem hallgattak el. Bár a legfrissebb hírek szerint a Fekete-tengeren tűzszünet jöhet, a Kremlnek jelenleg nem érdeke a háború teljes leállítása – amíg a hadserege képes újabb területeket elfoglalni. Nagyító alatt ezúttal a háború darwini törvényei.
Nemzetközi Zelenszkij Párizsba utazik, hogy békefenntartókat toborozzon
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 17:31
A francia és az ukrán elnök újabb csúcsszintű egyeztetést hívott össze a lehetséges ukrajnai békefenntartásról.
Nemzetközi Titokzatos kínai hálózat próbálja elcsábítani az elbocsátott amerikai szövetségi dolgozókat
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 17:02
Egy kínai technológiai vállalat által működtetett homályos céghálózat próbálta meg toborozni a közelmúltban elbocsátott alkalmazottakat – derül ki álláshirdetésekből és egy kutató által feltárt adatokból.
Nemzetközi A bolgár kormány lemond 600 millió eurós uniós támogatásról
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 16:02
Elismerték, hogy nem tudják befejezni a fellendülési terv keretében megvalósuló projekteket a 2026-os határidőig.
Nemzetközi A volt osztrák pénzügyminiszter négy évre hűvösre kerül
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 15:31
Az osztrák legfelsőbb bíróság kedden elutasította Karl-Heinz Grasser fellebbezését a 2020-as korrupciós ügyében hozott ítélete ellen.
Nemzetközi Atomerőművekre kér EU-s támogatást a finn állami energiacég
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 15:01
Az északi EU-országokban tervezett új atomerőmű-projektek jelenleg nem gazdaságosak az alacsony áramárak és az erős piaci ingadozások miatt – közölte a finn Fortum energiaszolgáltató.
Nemzetközi Kockázatos lapra teszi fel Trump az amerikai légierő jövőjét
Litván Dániel | 2025. március 25. 14:31
Döntött az amerikai kormány arról, milyen hatodik generációs vadászgépet építtet meg. De majdnem ennyire izgalmas az is, hogy kivel. Képes lesz a Boeing leszállítani azt a vadászt, amely fenntartja a légtér amerikai uralmát? Milyen lesz az F-47-es?
Nemzetközi Egy palesztin Oscar-díjas rendezőt izraeli telepesek támadtak meg
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 13:41
Hamdan Ballalt, a No Other Land című film egyik társrendezőjét támadták meg, mielőtt az izraeli hadsereg őrizetbe vette volna – állítják az eseményt szemtanúként követő aktivisták.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG