6p

A német hadsereg egyre inkább bevonja a logisztikai vállalatokat, például a Deutsche Bahnt és a Lufthansát a haditervezésbe. Ennek során felvetődött NATO-katonáknak a Lufthansa repülőgépein a keleti frontra történő szállítása egy Oroszországgal vívott háború esetén. Káncz Csaba jegyzete.

A német hadsereg (Bundeswehr) mindig is használt hivatalos civil logisztikai cégeket a személyi állomány és a katonai felszerelések szállítására. „A válságövezeteken kívül” szinte kizárólag ez a helyzet, erősítette meg a hadműveleti parancsnokság a vezető német üzleti lapnak, a Handelsblattnak. Még a válságövezetekben is a német katonai szállítás „jelentős részét” magánvállalatok bonyolítják le.

A Bundeswehr e célból számos esetben kötött szállítási keretmegállapodásokat, például a Deutsche Bahn (DB) és annak régóta működő leányvállalata, a Schenker – amelyet jelenleg a dán DSV logisztikai konszern vesz át –, valamint a DHL, a Hermes és a Kühne & Nagel. A közúti fuvarozásban a DB Cargo leányvállalata, az offenbachi Transa a legfontosabb szerződő fele. A hadműveleti parancsnokság szerint a Bundeswehr „akár 100 százalékban” függ a civil cégektől „az extra széles és extra nehéz anyagok tengeri és légi szállításában”.

A légi szállításhoz például az ukrán Antonov Airlines széles törzsű repülőgépeit használja, amelyek a Halle/Leipzig repülőtérről szállnak fel. A stratégiai tengeri szállításhoz együttműködési megállapodást kötött a dán DFDS Seaways hajózási társasággal, amelynek szükség esetén három ro-ro (roll-on/roll-off) hajót kell biztosítania 15-30 napon belül.

A német hadsereg már a logisztikai vállalatokat is bevonja
A német hadsereg már a logisztikai vállalatokat is bevonja
Fotó: Depositphotos

Betegszállító kocsik a sebesülteknek

A Deutsche Bahn (DB), amely 24,9 százalékos részesedéssel rendelkezik a Bundeswehr számára szolgáltató BwFuhrparkService GmbH-ban, továbbra is központi szerepet játszik a katonai felszerelések szárazföldi szállításában. A vasút, amely már most is szállít nehéz haditechnikai eszközöket – például a Litvániában állomásozó csapatok számára –, a Bundeswehr egyik tisztje szerint leányvállalatával, a DB Cargóval „100 százalékban koordinálja a vasúti szállítások tervezését és végrehajtását”.

A logisztikai szakértők szerint viszont a német vasúti rendszer annyira lepusztult állapotban van, hogy háború esetén nem lenne biztosított a megfelelő szállítás. Ezt szem előtt tartva az 500 milliárd eurós infrastrukturális „különalap” nagy részét a vasúthálózat felújítására kívánják fordítani. A CDU/CSU és az SPD koalíciós megállapodása a vasúti útvonalak keleti – Lengyelország és Csehország felé történő – bővítését helyezi előtérbe.

A DB Cargo 2023-ban határozott szerződéses kötelezettséget vállalt arra, hogy rövid távon legfeljebb 343 lapos kocsit biztosít például tartályok szállítására. Tervezik továbbá, hogy szükség esetén konténerkocsikat alakítanak át lapos kocsivá. A jelentések szerint a Bundeswehr tárgyalásokat folytat a DB-vel az ICE-kocsiknak a sebesült katonák szállítására szolgáló fekvőhelyes kocsikká történő átalakításáról is.

A Lufthansával a keleti frontra

A Bundeswehr messzemenő terveket követ a Lufthansával való együttműködés kiterjesztésére. Ez korántsem korlátozódik a közlekedési projektekre.

Megfigyelők rámutatnak, hogy a Lufthansa például 2021 augusztusában több ezer ember evakuálásában vett részt Afganisztánból: míg a Bundeswehr szállítógépei Kabulból az üzbegisztáni Taskentbe vitték az evakuálandó embereket, addig a Lufthansa átvette a továbbszállítást onnan Németországba.

Összesen 17 Lufthansa charterjáratról számolnak be, amelyekért a német légitársaság állítólag mintegy ötmillió eurót szedett be. Háború esetén azonban a Lufthansa repülőgépeire nem csak az evakuálásokhoz lenne szükség. Szóba kerültek olyan járatok is, amelyekkel a – hivatalosan még mindig civil – légitársaság több ezer – ha nem több tízezer – katonát szállítana Németországból és esetleg más NATO-országokból is egy új keleti frontra a harcok kitörése után.

Többek között nem világos, hogy elegendő pilóta és más személyzet áll-e rendelkezésre; elméletileg nem feltétlenül szükséges, hogy részt vegyenek egy háborúban. Van „néhány pilóta, akinek van légierős háttere, aki jelentkezhet” – idéznek egy bennfentest, de nem világos, hogy ez elég lesz-e.

Pilótaképzés

Emellett most arról is szó van, hogy a Lufthansa fokozottabban fogja kiképezni a katonákat. Ez elvileg nem újdonság. A Bundeswehr 1963 óta együttműködik a Lufthansa brémai kereskedelmi repülőiskolájával, ahol katonai szállító repülőgépek pilótáit is képezték. A Lufthansa Aviation Training a német fegyveres erők szállítópilótáit is képzi az Egyesült Államokban, Phoenixben, valamint a müncheni repülőtértől nem messze található szimulátoraiban.

A légitársaság 2012-ben megkezdte a Bundeswehr drónpilótáinak képzését is; ezeknek a pilótáknak először el kell végezniük a rendes pilótaképzést, hogy általános repülési ismereteket szerezzenek. Jelenleg tárgyalások folynak arról, hogy a Lufthansa mostantól a Luftwaffe vadászrepülőgép-pilótáinak alapképzésébe is beszálljon.

Carsten Spohr, a csoport vezérigazgatója márciusban bejelentette, hogy az elmúlt hónapokban „nagyon érdekes, pozitív megbeszéléseket” folytattak.

Ha ez megtörténne, akkor a vadászrepülőgép-pilóták a Lufthansánál kapnák meg az alapképzést – állítja a Handelsblatt; csak „a minősítést az adott vadászgépre, valamint a katonai pilótaképzést” a légierő valósítaná meg, ami jelentős könnyebbséget jelentene.

A fegyverkezés útján

Végül, de nem utolsósorban a Lufthansa igyekszik új Bundeswehr-szerződéseket szerezni technológiai részlege számára. Több mint 60 éve támogatja a német fegyveres erők repülési felkészültségét, elsősorban karbantartási és javítási munkákat végez. 2019-ben a csoport vezetése úgy döntött, hogy fokozza a katonai üzletágban való részvételét. A Lufthansa Technik megalapította saját „Defence” spin-offját, hogy ebből és a jövőbeli katonai kiadásokból hasznot húzzon.

A Bundeswehr most tárgyalásokat folytat a Lufthansával az amerikai F-35 vadászrepülőgép és az amerikai Boeing Chinook CH-47 szállítóhelikopter karbantartására és javítására vonatkozó lehetséges szerződésekről, mindkettőt a német fegyveres erők szerzik be. A Lufthansa a német haditengerészetnek szánt P-8 Poseidon tengeri járőrgépek karbantartására és javítására is szerződést szeretne kötni. „A repülőgép – áll a közleményben – a Boeing 737-es polgári rövid és közepes hatótávolságú repülőgépen alapul, amelynek karbantartásában a Lufthansa Technik nagy tapasztalattal rendelkezik”.

A Boeing ráadásul már a német konszernre bízta az új-zélandi fegyveres erők által beszerzendő P-8-as tengeri járőrgépek karbantartását és javítását 2022 végén, sőt, a Lufthansa nemcsak nemzeti, hanem nemzetközi szinten is be akar szállni a katonai üzletágba.

Káncz Csaba is részt vesz lapcsoportunk, a Klasszis Média május 27-ei befektetési konferenciáján:

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Zelenszkij békedíjra jelölné Trumpot
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 16:31
Mindezt akkor, ha sikerül elérnie az ukrajnai tűzszünetet.
Nemzetközi Brüsszeli kémkedéssel vádolják az Orbán-kormányt
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 16:17
Európai Bizottság vizsgálatot indít a brüsszeli magyar kémhálózat ügyében. 
Nemzetközi Egyre gyűlik az ünneplő tömeg Tel-Aviv főterén
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 15:19
A hírre, hogy Izrael és a Hamász megállapodást írt alá, gyűlik a tömeg Tel Aviv főterén, mindenki örül. 
Nemzetközi Ez most nem jött be: Ursula von der Leyen marad a helyén
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 13:35
Két indítványról is szavazott az Európai Parlament. Mindkettő esetében sok voks hiányzott ahhoz, hogy végül sikerrel járjon.
Nemzetközi Von der Leyen Gulyás Gergelytől is megkapta a magáét
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 12:25
A bizalmatlansági indítvány is előkerült a Kormányinfón.
Nemzetközi Lángol a Lukoil gázgyára az orosz Kotovó városában
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 08:01
Tűz ütött ki az orosz energiacég gázfeldolgozó üzemében egy csütörtökre virradó éjszaka történt ukrán dróntámadást követően.
Nemzetközi Dacol a lengyel elnök: nem váltja le az Országos Rádió- és Televíziótanácsot
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 07:21
Karol Nawrocki lengyel elnök nem ért egyet a parlament határozatával a sajtószabadság felett őrködő és a műsorszolgáltatói engedélyekről döntő Országos Rádió- és Televíziótanács 2024. évi jelentésének elutasításáról, és nem hagyja jóvá a testületi tagok leváltását – közölte szerdán a varsói elnöki hivatal főnöke.
Nemzetközi Itt a megállapodás a gázai tűzszünetre és a túszok visszaadására
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 07:01
Izrael és a Hamász bejelentette, hogy elérték a régóta várt tűzszüneti és túszmegállapodást, amely Donald Trump amerikai elnök tervének első fázisa, amelynek célja a több mint 67 ezer ember halálát okozó és a Közel-Keletet átalakító gázai háború lezárása.
Nemzetközi Megáll-e az orosz hadsereg a NATO határainál? Interjú Kis-Benedek Józseffel
Izsó Márton - Wéber Balázs | 2025. október 9. 06:01
Világháború nem lesz, az orosz-ukrán háború ugyanakkor nem csendesedik, és mintha visszatért volna a hidegháború, jelentette ki Kis-Benedek József a Klasszis Média műsorában, a Klasszis Podcastban. A biztonságpolitikai szakértő, a Magyar Tudományos Akadémia hadtudományi bizottságának a tagja szerint Oroszország a Szovjetunió korábbi területeit szeretné fennhatósága alá vonni, ugyanakkor aligha fog egy NATO-tagországot megtámadni. „Az oroszok nem buták”, fogalmazott.       
Nemzetközi Fogolycsere hozhat áttörést a gázai háború lezárásához?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 18:35
Amerikai csúcsdiplomaták és regionális szereplők vesznek részt Izrael és a Hamász közvetett tárgyalásainak harmadik napján Egyiptomban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG