A hétvégén nyilvánosságra került dokumentumok szerint érdekes csavarral bővült az érvénytelenné nyilvánított romániai elnökválasztás botránya. Az elnökválasztás november 24-ei első fordulójának érvényesítését először az azt követő péntekről hétfőre halasztották, amikor érvényesnek deklarálták, de titkosszolgálati információk alapján a rákövetkező pénteken, december 6-án, amikor a december 8-ára kitűzött elnökválasztás második fordulója külföldön már elkezdődött, mégis érvénytelenné minősítették. Emiatt az egész elnökválasztást egy későbbi időpontban meg kell ismételni.
Ami a szélsőjobboldali elnökjelöltet, Călin Georgescut az első fordulóban — hatalmas meglepetésre — az élre röpítette, nagy mértékben a TikTokon folytatott kampánya volt, amely hihetetlen mértékben berobbant. Az eddigi információk alapján orosz befolyásolást sejtettek az ukrajnai háború és a NATO ellen fellépő szélsőséges jelölt győzelme mögött.
A nemzeti liberális párt fizetett
A Snoop oknyomozó portál értesülései szerint a román országos adóhatóság, az ANAF a napokban zárta le vizsgálatát, amely megerősítette, hogy a „Egyensúly és vertikalitás” kampányt a TikTokon az akkori kisebbik kormányerő a Nemzeti Liberális Párt (PNL) finanszírozta. Az információt egy, az ANAF vizsgálati eredményeit ismerő bizalmas forrás közölte, és azt később megerősítették a kampányt kivitelező Kensington Communication céggel folytatott megbeszélések és levelezések is – számolt be róla a Hotnews.ro.
Erről magyar nyelven a Maszol közölt írást, és a Politico is foglalkozott az üggyel.
A bevett kommunikációs cég
A PNL korábban is dolgozott a Kensington Communications céggel, amikor a pártelnök Nicolae Ciucă könyvét népszerűsítették. Most is hasonlóan járt el a cég.
A PNL által megbízott Kensington Communication mintegy 130 influenszerrel működött együtt a FameUp platformon keresztül. A cég állítása szerint azonban a kampány bizonyos elemeit, például a hashtageket, nem az ő jóváhagyásukkal változtatták meg. Példaként említik, hogy a cégük által javasolt „#echilibrusiseriozitate” (egyensúly és komolyság) hashtaget valaki „#echilibrusiverticalitate”-ra (egyensúly és feltörekvés) módosította, de az ő közreműködésük nélkül.
Amikor a Snoop megkérdezte, hogy miért használtak továbbra is a PNL-től származó pénzt, annak ellenére, hogy valaki módosította a kampányt, a cég nem adott választ.
A kommunikációs cég most a hatóságokhoz fordul. A Kensington Communication kijelentette: „Ha a kampányt egyik vagy másik jelölt javára klónozták vagy eltérítették, kérjük az illetékes szerveket, hogy ellenőrizzék és tegyék meg a szükséges jogi intézkedéseket.”
A kampány
- Az „egyensúly és feltörekvés” hastag kampány teljes egészében Călin Georgescu népszerűsítésére készült – állapította meg a Legfelsőbb Védelmi Tanács (CSAT) titkosítás alól feloldott dokumentumaiban, valamint a Szakértői Fórum nevű civil szervezet is hasonló eredményre jutott jelentésében.
- A kampány 2,4 millió megtekintést ért el, és az influenszerek előre megírt, „copy-paste” forgatókönyv alapján mutatták be Călin Georgescut. Bár nem nevezték meg őt konkrétan, az általuk használt jellemzések Georgescu saját szavait tükrözték vissza – írja a Szakértői Fórum.
- „Az egyensúly és feltörekvés kampány narratívája megegyezik az Orosz Föderáció által Ukrajnában folytatott Testvér a Testvérért kampányéval” – állítja a CSAT egyik minősített dokumentuma.
A Snoop elemzése szerint, amely a PNL által felkért cég által benyújtott dokumentumokon alapul, az influenszerek a PNL párt utasításai szerint jártak el.
A TikTok irányelveinek megkerülése
A CSAT dokumentuma szerint az influenszereket külön kiképezték arra, hogyan kerüljék el a TikTok irányelveinek megsértését.
A dokumentumból az is kiderül, hogy a kampányt hivatalosan a szavazás fontosságára felhívó figyelemfelkeltő akciónak tüntették fel, ám valójában politikai célt szolgált: mégpedig Călin Georgescu népszerűsítését.
A CSAT dokumentumai nem említik konkrétan a Kensington Communication nevét, de a Snoop saját forrásai révén megerősítette, hogy a kampány a PNL pénzéből valósult meg.
Elindult a lavina
A romániai helyzet értékeléséhez Parászka Boróka erdélyi újságíró a következőket teszi hozzá Facebook-bejegyzésében:
„Bukarestben pedig most valami olyan játszma zajlik, amilyent eddig nem láttunk. Tudom, hogy már a választásokra is ezt mondtuk, de az igazán sokkoló ügyek most jönnek elő.
Tegnap (szombaton – a szerk.) a snoop.ro illetve a hotnews.ro portálok közzétettek egy tényfeltáró anyagot arról, hogy a Nemzeti Liberális Párt hogyan finanszírozta Călin Georgescu kampányát. Leírom mégegyszer: a Nemzeti Liberális Párt beszállt Călin Georgescu kampányának finanszírozásába.
Hagyom, hogy ezt emésszétek, két kiegészítő információt adok még hozzá:
1. Romániával kapcsolatban az a legelterjedtebb közhely, hogy nem az államnak van titkosszolgálata, hanem a titkosszolgálatnak állama. A szolgálatok fölötti kontroll – elvileg – a mindenkori elnök kezében összpontosul, vagyis most a nemzeti liberális párt elnökéből államelnökké előlépő Klaus Iohannisében. A hírszolgálatokat tavalyig Eduard Hellvig, a nemzeti liberális párt korábbi politikusa vezette. Eduard Hellvig két nappal a botrányos államelnökválasztás első fordulója után visszairatkozott a PNL-be.
2. A minden jel szerint román hírszerző szolgálatok által (is) sarokba szorított román szociáldemokrata párt (PSD) még hivatalban lévő miniszterelnöke, Marcel Ciolacu minden idők legbarátságosabb megbeszélését folytatta a Bukarestbe látogató Orbán Viktorral. Az a PSD, amely egészen a tegnapi pillanatig a lehető legkínosabban tartotta a távolságot az Orbán rezsimtől.
A lavina, ami Romániában elindult, most kezd igazán dagadni.”