6p

Összeomlik a magyar egészségügy?
Mennyi pénz hiányzik a rendszerből?
Mitől lesznek rövidebb várólisták?
Csak a magánegészségügyre számíthatunk?
Online Klasszis Klub élőben Rékassy Balázzsal

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a szakértőtől!

2024. szeptember 18. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A törékeny nemzetközi politikai helyzet ellenére egyértelmű: az új amerikai kormány fenn fogja tartani agresszív álláspontját Kínával szemben, amely politika, akárcsak Japán esetében az 1980-as években, kétpárti támogatással bír. De míg Japán engedett Amerika legtöbb követelésének, Kína nem biztos, hogy hajlandó - vagy képes - ilyen engedékeny lenni. Káncz Csaba jegyzete.

Elnökként Donald Trump megdöntötte a republikánusok hosszú ideje fennálló, a szabadkereskedelmet támogató ortodoxiáját. Azt mondja, hogy újraválasztása esetén még tovább fog eszkalálni. Mivel Trump még mindig rendkívül jól tartja magát az amerikai elnökválasztás előtt a felmérésekben, sokan joggal kíváncsiak arra, hogy egy második Trump-kormány pontosan hogyan is közelítene Kínához.

Ködös Tajvan-politika

Trump álláspontja tisztán politikai kérdésekben nem egyértelmű. Három hete leszögezte a Bloomberg-nek adott hosszú interjújában, hogy Tajvannak kellene fizetnie az amerikai védelemért, utalva arra, hogy nem hajlandó megvédeni a szigetet Kína támadásától, még akkor sem, ha korábbi és talán jövőbeli tanácsadói nagyarányú haderőfejlesztést szorgalmaznak Ázsiában. Trump Kínával kapcsolatos gazdasági megközelítése azonban sokkal kevésbé kétértelmű: a két ország stratégiai versenytársa egymásnak, és Amerikának győznie kell.

Nem barátok – Donald Trump akkori amerikai elnök és Hszi Csin-ping kínai elnök az oszakai G20 találkozón 2019. június 29-én
Nem barátok – Donald Trump akkori amerikai elnök és Hszi Csin-ping kínai elnök az oszakai G20 találkozón 2019. június 29-én
Fotó: Brendan Smialowski / AFP

Ebben az értelemben Trump és a Republikánus Párt nem sokban különbözik Biden elnöktől és a Demokrata Párttól. A Biden-Harris-kormány megtartotta a Trump által bevezetett kínai vámok nagy részét, és fokozta a csúcstechnológiai ágazatra - különösen az elektromos járművekre és akkumulátorokra - való összpontosítást, amelyet Kína uralni kezdett.

Mindkét nagy párt politikusai aggodalmuknak adnak hangot amiatt, hogy az Egyesült Államok nemzetbiztonsága veszélybe kerülhet, ha nem képes saját tiszta technológiákat gyártani, és hogy még inkább lemaradhat egy olyan iparágban, amely fontos a jövő megújuló energiaforrásokra épülő gazdasága szempontjából.

Padlógázas eszkaláció

Második elnökválasztási kampányában Trump további vámokat javasol: 10 százalékos vámot minden importra, 60 százalékos vámot minden kínai importra, és 100 százalékos vámot minden, az Egyesült Államokon kívül gyártott autóra.

Ez sok közgazdászt aggaszt, mert ezek az átfogó vámok Trump egyéb adójavaslataival együtt évi 500 milliárd dollárba kerülhetnek az amerikaiaknak, és ez a teher aránytalanul nagy terhet jelentene az alacsonyabb jövedelmű háztartásoknak, amelyek jobban függenek az olcsó importtól.

A megfigyelők azon tűnődnek, hogy az ebből eredő gazdasági ellenszél megakadályozná-e az Egyesült Államokat abban, hogy ilyen magas vámokat vessen ki, ha Trump visszatérne a Fehér Házba. A válasz valószínűleg nem. A történelem már adott példát arra, hogy az amerikai kormány miért erőltetne előre egy olyan politikai programot, amely ártana az átlagos amerikaiaknak.

A német és a japán példa

Az Egyesült Államok mindig is nagyra értékelte, hogy a technológiai élvonalban van. Az első és a második világháború után, amikor más szövetséges országok háborús jóvátételként földet és pénzt követeltek Németországtól, az Egyesült Államok arra összpontosított, hogy német szabadalmakat szerezzen az amerikai innováció fellendítése érdekében. És ez be is vált: az első világháború után a német szellemi tulajdonhoz való hozzáférés jelentősen növelte az amerikai szabadalmak számát a szerves kémia területén, ahol a németek akkoriban világelsők voltak.

Egy újabb példa erre az 1980-as évek amerikai-japán kereskedelmi háborúja volt. Akkoriban sok amerikai az amerikai gazdaságot fenyegető veszélynek tekintette Japán növekvő piaci részesedését a félvezető- és autóiparban. Az ezen áruk "dömpingje" miatti aggodalmak kezelésére az amerikai vezetők rendkívül agresszív politikát folytattak Japánnal szemben.

Először is, Jimmy Carter elnök demokrata kormánya azt kérte, hogy a japán autógyártók építsenek gyárakat az Egyesült Államokban. Ezt követően Ronald Reagan elnök republikánus kormánya 1987-ben 100 százalékos vámot vetett ki 300 millió dollár értékű japán importra.

A két kereskedelmi háború hasonló. Akkoriban, akárcsak most, az amerikai kormány Amerika gazdasági fölényének biztosítására törekedett, és ez a menetrend a politikai spektrum minden szegmensében nagy népszerűségnek örvendett, annak ellenére, hogy az amerikai fogyasztók és cégek nagy nettó veszteségeket szenvedtek el.

Az Egyesült Államok által mindkét esetben kivetett vámok megsértették az Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény - és annak utódja, a Kereskedelmi Világszervezet - által meghatározott nemzetközi szabályokat. Még a Kínával szembeni közelmúltbeli politikai retorika is -  amely a Tajvani-szorosban kialakuló jövőbeli katonai konfliktusra figyelmeztet - az 1980-as évek Japán elleni hecckampányt idézi – visszanyúlt egészen a második világháborúig.

De mik a különbségek?

A két eset között azonban fontos különbségek vannak. Japán az 1980-as években katonai védelmét tekintve teljes mértékben az USA-tól függött. Az amerikai politikai vezetők ezért biztosak voltak abban, hogy bármilyen nyomásgyakorlási kampány - akár ésszerű, akár nem - végül sikeres lesz. Kína esetében nincs ilyen bizonyosság.

Kína képességét, hogy reagáljon az amerikai igényekre, belpolitikai aggályai is korlátozzák. 1990-ben az egy főre jutó jövedelem Japánban és az Egyesült Államokban hasonló volt, míg a kínai egy főre jutó jövedelem az amerikai szintnek csak mintegy 17 százaléka. A pekingi kormány sokat fektetett abba, hogy a lakosságot a középosztályba emelje, és globális vezető szerepet töltsön be a csúcstechnológiai ágazatokban, ami korlátozza a mozgásterét.

A törékeny nemzetközi politikai helyzet ellenére egy dolog egyértelmű: az amerikai kormány fenntartja agresszív álláspontját Kínával szemben, amely politika, akárcsak Japán esetében az 1980-as években, kétpárti támogatással bír.

De míg Japán engedett Amerika legtöbb követelésének, Kína nem biztos, hogy hajlandó - vagy képes - ilyen engedékeny lenni.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Robbantásra készülő ukrán ügynököt kapcsoltak le az oroszok
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 17. 19:44
Összefoglaló az orosz-ukrán háború 934. napjáról.
Nemzetközi Ebből is látszik, mekkora pofont jelentett a Brexit
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 17. 19:19
Meredeken visszaesett az Európai Unió és Nagy-Britannia kétoldalú kereskedelmének értéke a brit EU-tagság megszűnése óta.
Nemzetközi "Büntetés szaga van" – újabb pofont kapott a magyar kormány Brüsszeltől
Wéber Balázs | 2024. szeptember 17. 19:01
A magyar uniós elnökség félbojkottja, a Fidesz-féle Patrióták Európáért frakció karanténba helyezése, és most egy politikailag szinte súlytalan portfólió odaítélése – nagyon a szőnyeg szélére állították az Orbán-kormányt Brüsszelben és Strasbourgban. Várhelyi Olivért egészségügyi és állatjóléti biztosnak jelölte von der Leyen, ráadásul még a nevét is elírták a közleményben. Nagyító alatt ezúttal az új Európai Bizottság.     
Nemzetközi Várhelyi Olivér máris elárulta, mit gondol az új biztosi posztról
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 17. 18:21
Szerinte nagy megtiszteltetés, hogy Ursula Von der Leyen az egészségügyért és állatjólétért felelős biztosi pozícióra jelölte.
Nemzetközi Valaki felgyújtotta a román parlamentet
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 17. 17:01
Ismeretlen személy okozott tüzet kedden délután a román parlament bukaresti épületében, mintegy 300 embert evakuáltak, sérültek nincsenek.
Nemzetközi Szijjártó Péter EU-s határvédelemi pénz kifizetését sürgeti, de nem Magyarországnak
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 17. 13:19
Kairó a védelmet jelenti Európának a migráció tekintetében, ezért fontos támogatni Egyiptomot a határvédelme erősítésében - jelentette ki a külgazdasági és külügyminiszter.
Nemzetközi Tényleg ezt akarhatta Orbán Viktor? Várhelyi Olivér érdekes területet kaphat Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 17. 11:13
Ursula von der Leyen bejelentette, hogy kinek milyen szerepet szán az új Európai Bizottságban.
Nemzetközi Gondok vannak Kínában, mi lehet ebből?
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 17. 10:15
Lassul a kínai gazdaság, romlottak kilátások.
Nemzetközi Megvan, mi lesz Orbán Viktor helyett az Európai Parlamentben
Privátbankár.hu | 2024. szeptember 17. 10:02
A magyar programbemutatás csúszik, de lesz más helyette.   
Nemzetközi Amerika nem áll készen egy nagyobb háborúra – de miért nem?
Káncz Csaba | 2024. szeptember 17. 09:50
A toborzási válság nagyobb nemzetbiztonsági fenyegetést jelent az Egyesült Államok számára, mint a jelenleg a címlapokat uraló háborúk. Ha van egy tanulság, amit Amerika vezetőinek le kell vonniuk az európai és közel-keleti konfliktusokból, az az, hogy a sikeres mozgósítás még mindig elengedhetetlen a háborúk megvívásához. Káncz Csaba jegyzete.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG