6p

A törékeny nemzetközi politikai helyzet ellenére egyértelmű: az új amerikai kormány fenn fogja tartani agresszív álláspontját Kínával szemben, amely politika, akárcsak Japán esetében az 1980-as években, kétpárti támogatással bír. De míg Japán engedett Amerika legtöbb követelésének, Kína nem biztos, hogy hajlandó - vagy képes - ilyen engedékeny lenni. Káncz Csaba jegyzete.

Elnökként Donald Trump megdöntötte a republikánusok hosszú ideje fennálló, a szabadkereskedelmet támogató ortodoxiáját. Azt mondja, hogy újraválasztása esetén még tovább fog eszkalálni. Mivel Trump még mindig rendkívül jól tartja magát az amerikai elnökválasztás előtt a felmérésekben, sokan joggal kíváncsiak arra, hogy egy második Trump-kormány pontosan hogyan is közelítene Kínához.

Ködös Tajvan-politika

Trump álláspontja tisztán politikai kérdésekben nem egyértelmű. Három hete leszögezte a Bloomberg-nek adott hosszú interjújában, hogy Tajvannak kellene fizetnie az amerikai védelemért, utalva arra, hogy nem hajlandó megvédeni a szigetet Kína támadásától, még akkor sem, ha korábbi és talán jövőbeli tanácsadói nagyarányú haderőfejlesztést szorgalmaznak Ázsiában. Trump Kínával kapcsolatos gazdasági megközelítése azonban sokkal kevésbé kétértelmű: a két ország stratégiai versenytársa egymásnak, és Amerikának győznie kell.

Nem barátok – Donald Trump akkori amerikai elnök és Hszi Csin-ping kínai elnök az oszakai G20 találkozón 2019. június 29-én
Nem barátok – Donald Trump akkori amerikai elnök és Hszi Csin-ping kínai elnök az oszakai G20 találkozón 2019. június 29-én
Fotó: Brendan Smialowski / AFP

Ebben az értelemben Trump és a Republikánus Párt nem sokban különbözik Biden elnöktől és a Demokrata Párttól. A Biden-Harris-kormány megtartotta a Trump által bevezetett kínai vámok nagy részét, és fokozta a csúcstechnológiai ágazatra - különösen az elektromos járművekre és akkumulátorokra - való összpontosítást, amelyet Kína uralni kezdett.

Mindkét nagy párt politikusai aggodalmuknak adnak hangot amiatt, hogy az Egyesült Államok nemzetbiztonsága veszélybe kerülhet, ha nem képes saját tiszta technológiákat gyártani, és hogy még inkább lemaradhat egy olyan iparágban, amely fontos a jövő megújuló energiaforrásokra épülő gazdasága szempontjából.

Padlógázas eszkaláció

Második elnökválasztási kampányában Trump további vámokat javasol: 10 százalékos vámot minden importra, 60 százalékos vámot minden kínai importra, és 100 százalékos vámot minden, az Egyesült Államokon kívül gyártott autóra.

Ez sok közgazdászt aggaszt, mert ezek az átfogó vámok Trump egyéb adójavaslataival együtt évi 500 milliárd dollárba kerülhetnek az amerikaiaknak, és ez a teher aránytalanul nagy terhet jelentene az alacsonyabb jövedelmű háztartásoknak, amelyek jobban függenek az olcsó importtól.

A megfigyelők azon tűnődnek, hogy az ebből eredő gazdasági ellenszél megakadályozná-e az Egyesült Államokat abban, hogy ilyen magas vámokat vessen ki, ha Trump visszatérne a Fehér Házba. A válasz valószínűleg nem. A történelem már adott példát arra, hogy az amerikai kormány miért erőltetne előre egy olyan politikai programot, amely ártana az átlagos amerikaiaknak.

A német és a japán példa

Az Egyesült Államok mindig is nagyra értékelte, hogy a technológiai élvonalban van. Az első és a második világháború után, amikor más szövetséges országok háborús jóvátételként földet és pénzt követeltek Németországtól, az Egyesült Államok arra összpontosított, hogy német szabadalmakat szerezzen az amerikai innováció fellendítése érdekében. És ez be is vált: az első világháború után a német szellemi tulajdonhoz való hozzáférés jelentősen növelte az amerikai szabadalmak számát a szerves kémia területén, ahol a németek akkoriban világelsők voltak.

Egy újabb példa erre az 1980-as évek amerikai-japán kereskedelmi háborúja volt. Akkoriban sok amerikai az amerikai gazdaságot fenyegető veszélynek tekintette Japán növekvő piaci részesedését a félvezető- és autóiparban. Az ezen áruk "dömpingje" miatti aggodalmak kezelésére az amerikai vezetők rendkívül agresszív politikát folytattak Japánnal szemben.

Először is, Jimmy Carter elnök demokrata kormánya azt kérte, hogy a japán autógyártók építsenek gyárakat az Egyesült Államokban. Ezt követően Ronald Reagan elnök republikánus kormánya 1987-ben 100 százalékos vámot vetett ki 300 millió dollár értékű japán importra.

A két kereskedelmi háború hasonló. Akkoriban, akárcsak most, az amerikai kormány Amerika gazdasági fölényének biztosítására törekedett, és ez a menetrend a politikai spektrum minden szegmensében nagy népszerűségnek örvendett, annak ellenére, hogy az amerikai fogyasztók és cégek nagy nettó veszteségeket szenvedtek el.

Az Egyesült Államok által mindkét esetben kivetett vámok megsértették az Általános Vám- és Kereskedelmi Egyezmény - és annak utódja, a Kereskedelmi Világszervezet - által meghatározott nemzetközi szabályokat. Még a Kínával szembeni közelmúltbeli politikai retorika is -  amely a Tajvani-szorosban kialakuló jövőbeli katonai konfliktusra figyelmeztet - az 1980-as évek Japán elleni hecckampányt idézi – visszanyúlt egészen a második világháborúig.

De mik a különbségek?

A két eset között azonban fontos különbségek vannak. Japán az 1980-as években katonai védelmét tekintve teljes mértékben az USA-tól függött. Az amerikai politikai vezetők ezért biztosak voltak abban, hogy bármilyen nyomásgyakorlási kampány - akár ésszerű, akár nem - végül sikeres lesz. Kína esetében nincs ilyen bizonyosság.

Kína képességét, hogy reagáljon az amerikai igényekre, belpolitikai aggályai is korlátozzák. 1990-ben az egy főre jutó jövedelem Japánban és az Egyesült Államokban hasonló volt, míg a kínai egy főre jutó jövedelem az amerikai szintnek csak mintegy 17 százaléka. A pekingi kormány sokat fektetett abba, hogy a lakosságot a középosztályba emelje, és globális vezető szerepet töltsön be a csúcstechnológiai ágazatokban, ami korlátozza a mozgásterét.

A törékeny nemzetközi politikai helyzet ellenére egy dolog egyértelmű: az amerikai kormány fenntartja agresszív álláspontját Kínával szemben, amely politika, akárcsak Japán esetében az 1980-as években, kétpárti támogatással bír.

De míg Japán engedett Amerika legtöbb követelésének, Kína nem biztos, hogy hajlandó - vagy képes - ilyen engedékeny lenni.

(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Véget vetne az ukrajnai háborúnak az EU
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 20:12
Célunk változatlan: véget vetni Oroszország agresszív háborújának, és átfogó, igazságos és tartós békét teremteni Ukrajnában, az ENSZ Alapokmánya és a nemzetközi jog alapelvei szerint – jelentette ki António Costa, az Európai Tanács elnöke, a június 26-27-re tervezett uniós csúcstalálkozóra szóló, a tagállami vezetőknek küldött meghívólevelében.
Nemzetközi Lezuhant indiai utasszállító: már több mint 290 halottja van a katasztrófának
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 19:02
Egy kollégiumot is ért a becsapódás. 
Nemzetközi Senki nem élte túl az indiai repülőgép-balesetet – frissítve
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 15:26
242 ember tartózkodott a fedélzeten. Egy brit állampolgár túlélte a katasztrófát. 
Nemzetközi A brit kormány bekapcsolja az atomot – itt a bejelentés
Bózsó Péter | 2025. június 12. 15:04
A brit kormány 17,8 milliárd fontot fordít a Sizewell C atomerőműre – új korszakot nyitva az energiabiztonságban és a munkahelyteremtésben.
Nemzetközi Újabb vámokat vetett ki Oroszországra és Fehéroroszországra az EU
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 14:18
Az Európai Unió Tanácsa rendeletet fogadott el, amely szerint az EU új vámokat vet ki minden Oroszországból és Fehéroroszországból származó, korábban hasonló intézkedés által nem érintett mezőgazdasági termékekre és bizonyos műtrágyákra. 
Nemzetközi Indiai repülőgép-baleset: megszólalt a Külügyminisztérium
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 13:44
Nem volt magyar a lezuhant gépen. 
Nemzetközi Repülőgép-katasztrófa történt Indiában
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 11:41
Egy Európába tartó indiai repülőgép zuhant le nem sokkal a felszállás után. A lehetséges áldozatokról a szűkszavúnál is kevesebb információt osztottak meg a sajtóval az indiai hatóságok.
Nemzetközi Amerika az alkotmányos válság küszöbén: ő irányítja Trumpot a háttérből
Káncz Csaba | 2025. június 12. 09:31
Trump a politikai hatalmának határait teszteli. A Nyugat vezető birodalma egy valódi alkotmányos válság küszöbére került. Káncz Csaba jegyzete.
Nemzetközi Feladták a magyarok a hazatérést? Így vetik meg a lábukat Svájcban
Kovács-Angel Marianna | 2025. június 12. 05:43
Svájcban már több mint 32 ezer magyar él – a magas fizetés, az alacsony adók és a gazdasági stabilitás továbbra is vonzza a kivándorlókat.
Nemzetközi Megint több tucatnyian veszthették életüket, amikor egy segélyosztó központnál nyitottak tüzet izraeli katonák
Privátbankár.hu | 2025. június 11. 20:01
Erről helyi egészségügyi tisztségviselők számoltak be a Gázai övezetben.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG