9p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Diplomáciai erőfeszítéseit eddig sorozatos kudarcok jellemzik, legyen az Ukrajna, avagy Gáza. Trump a mesterségesintelligencia-képességeket stratégiai tőkeáttételként kezeli, amelyet szelektíven kell bevetni a maximális előnyök érdekében, megvalósítva az „Amerika Mindenekelőtt” technológiai változatát, amely még a hagyományos partnereket is jobb esetben ügyfélnek, rosszabb esetben pedig ellenfélnek tekinti. Káncz Csaba jegyzete.

Holnap lesz 100 napja, hogy Donald Trump visszatért a Fehér Házba. Ha esetleg a Tisztelt Olvasó úgy érezné, hogy ezalatt az időszak alatt annyi minden történt, mint normál esetben 10, vagy akár 50 év alatt – nos, akkor ezzel az érzéssel nincsen egyedül.

Senki sem tagadhatja, hogy Trump januárban repülőrajtot vett.

Második hivatali idejének első 100 napja az amerikai történelem legdestabilizálóbb napjai közé tartozik: a közvetlen támadások villámgyors sorozata, amely megdöbbentette ellenfeleit, globális partnereit és még sok támogatóját is.

Trump rendeletek és memorandumok sorát hozta, amelyek egész kormányzati ügynökségeket és hivatalokat tettek tönkre. Azzal fenyegetőzik, hogy erőszakkal elfoglalja Grönlandot, átveszi a Panama-csatorna feletti ellenőrzést, és annektálja Kanadát.

Trump nem olyan népszerű már, mint volt
Trump nem olyan népszerű már, mint volt
Fotó: AP/Mark Schiefelbein

Ki gondolta volna, hogy az új elnök a szövetségeken keresztüli erő helyett az imperializmust fogja hirdetni? Ki gondolta volna, hogy meggyőzőbbnek találja a befolyási övezetek koncepcióját, mint a területi integritásét? De a nagy szólamok ellenére Trump diplomáciai erőfeszítéseit eddig sorozatos kudarcok jellemzik, legyen az Ukrajna, avagy Gáza.

Trump változó álláspontja a NATO-ról

Az ennek ellenkezőjét sugalló harsány retorika ellenére még nem születtek olyan döntések, amelyek arra utalnának, hogy az Egyesült Államok teljesen elhagyja európai szövetségeseit. Trump elnök második kormányának magas rangú tagjai azonban olyan bejelentéseket tettek, amelyek jelzik, hogy milyen irányt vehet az amerikai NATO-politika.

Például egy február közepén Brüsszelben tartott találkozón Pete Hegseth védelmi miniszter kijelentette, hogy „az európai biztonság megőrzése a NATO európai tagjai számára elengedhetetlenül fontos kell, hogy legyen”, mivel az Egyesült Államok az indo-csendes-óceáni térségnek ad majd prioritást. Érvelését megerősítve Hegseth világossá tette: „az Egyesült Államok elvárja európai partnereitől, hogy vállalják a hagyományos elrettentés, valamint az Európában és Európáért folytatott védelem és elrettentés nagy részét”.

Másrészt a védelmi miniszter hangsúlyozta, hogy „az Egyesült Államok továbbra is elkötelezett a NATO-szövetség és az Európával fennálló védelmi partnerség mellett”, azzal a kikötéssel, hogy az európaiaknak sokkal többet kell hozzájárulniuk a saját védelmükhöz. 

Egy április eleji brüsszeli találkozón Marco Rubio külügyminiszter az amerikai kormány nevében szintén megerősítette Amerika NATO iránti elkötelezettségét, bár ő is hangsúlyozta, hogy az európai országoknak jelentősen növelniük kell védelmi költségvetésüket.

Trump második hivatali idejének első 100 napja nem hozott jelentős változásokat Washington NATO-politikájában. A fent leírt nyilatkozatok és az ingadozó retorika azonban arra utal, hogy az USA a kilépés kísértetét stratégiaként használhatja arra, hogy a NATO-szövetségeseket arra kényszerítse: igazodjanak Trump védelmi kiadásokkal és a szövetségen belüli tehermegosztás tágabb körvonalaival kapcsolatos követeléseihez.

Trump 2.0 és Kína

Egyértelmű Trump 2.0 politikát továbbra is nehéz felismerni Kínával kapcsolatban. Trump kulcsfontosságú politikai kinevezései a kormányzati hatékonyságot támogató tanácsadókból és a hagyományos republikánus Kína-héjákból állnak. A sorozatos személyi változások – és a Kína-héják és a más prioritásokkal rendelkező tanácsadók folyamatosan változó keveréke – miatt nehéz megítélni, hogy ki irányítja a kormányzat Kína-politikáját, és hogy az milyen irányt vesz. E dinamikus helyzet ellenére Trump beiktatása óta néhány kulcsfontosságú politikai bejelentés figyelemre méltó.

Úgy tűnik, hogy a Trump-kormányzatnak az Oroszország ukrajnai háborújának megoldására tett kísérletei mögött az a sürgető szándék áll, hogy megerősítse az elrettentő erőt az Indo-csendes-óceáni térségben. 

Egy tavaly nyáron közzétett Heritage Alapítványos jelentés azóta az amerikai védelmi minisztérium gondolkodásának alapját képezi.

A jelentés szerint: „Az amerikai hadsereg már nem képes egyértelműen elrettenteni Kínát, és a harmadik világháború kockázata növekszik. Ez a jelentés új védelmi stratégiát javasol ennek megváltoztatására. E stratégia szerint az amerikai hadsereg prioritásként kezelné az amerikai haza védelmét és Kína birodalmi törekvéseinek tagadását, a legsürgősebben azzal, hogy elrettenti Pekinget Tajvan lerohanásától. Ezzel egyidejűleg Washington felhatalmazná a szövetségeseket és partnereket, hogy kritikus, de korlátozottabb amerikai támogatással vezessék az Oroszország, Irán és Észak-Korea elleni védekezést.”

Ennek az újra-pozícionálásnak az egyik lépéseként Pete Hegseth amerikai védelmi miniszter március 30-án Japánba látogatott, hogy megünnepelje az amerikai-japán erők közös haderőparancsnoksággá történt felfejlesztését – amely lépés az „elrettentés helyreállítását” célozza az Indo-csendes-óceáni térségben. Április 1-jén a Kínai Népköztársaság – minden valószínűség szerint válaszul Hegseth látogatására – nagyszabású hadgyakorlatokat indított Tajvan környékén.

Trump 2.0 és a technológiai verseny

Trump néhány nappal második hivatali idejének megkezdése után aláírta a mesterséges intelligencia terén az amerikai vezető szerep előtt álló akadályok elhárításáról szóló rendeletet. Ez szándékosan lebontotta a Joe Biden által létrehozott szabályozási keretet – visszavonva a 14110-es végrehajtási rendeletét, amely a biztonságot, az etikai irányelveket és a nemzetközi együttműködést hangsúlyozta.

Az új irányelv kifejezetten elutasítja az „ideológiai korlátokat” – közvetlenül támadja a Biden-korszak prioritásait az algoritmikus méltányosság, a magánélet védelme és a biztonsági korlátok terén, amelyek inkább politikai indíttatású akadályai az innovációnak, mintsem jogos közérdekek.

A Trump-kormányzat mozgósított egy „AI cselekvési terv” munkacsoportot, amelyet a „Techno-jobboldal” szereplői uralnak, köztük a Szilícium-völgy kiválóságai, akik a minimális kormányzati beavatkozást szorgalmazzák a mesterséges intelligencia fejlesztésébe, ugyanakkor támogatják az agresszív exportellenőrzést Amerika technológiai előnyének megőrzése érdekében. A nézeteknek ez a kombinációja klasszikus dinamikát képvisel Trump koalíciójában, amely a techno-jobboldal deregulációs buzgalmát és a gazdasági nacionalistáknak az amerikai technológiai szuverenitás megerősítésére irányuló eltökéltségét ötvözi.

Trump a kutatás és a beruházások élharcosait, valamint a technológiai óriáscégek többségének vezetőit gyűjtötte össze kormányában

Ennek megfelelően a mesterséges intelligencia képességeket stratégiai tőkeáttételként kezeli, amelyet szelektíven kell bevetni a maximális előnyök érdekében, megvalósítva az „America First” technológiai változatát, amely még a hagyományos partnereket is legjobb esetben ügyfélnek, legrosszabb esetben pedig ellenfélnek tekinti.

A klíma támadás alatt

Messzemenő, de nem meglepő lépésként Trump hivatalba lépésének első napján aláírta azt a rendeletet, amely ismét kilépteti az Egyesült Államokat a Párizsi Megállapodásból. A döntést arra az állításra alapozta, hogy a megállapodás méltánytalan terhet ró az adófizetőkre és az amerikai gazdaságra, és tükrözi egy olyan vezető retorikáját és tetteit, aki többször is „kamunak”-nak nevezte az antropogén klímaváltozást. Az üvegházhatású gázok második legnagyobb kibocsátójának kilépése, bár várható volt, jelentős visszaesést jelent a globális éghajlatvédelmi erőfeszítések számára. Más országokat is visszatarthat a kibocsátás csökkentésétől, vagy ami még rosszabb, arra ösztönözheti őket, hogy kövessék Washington példáját.

A kivonulás részeként az Egyesült Államok megszüntette a nemzetközi éghajlat-politikai finanszírozáshoz való hozzájárulását. Sőt, Trump szintén hivatalba lépésének első napján befagyasztotta az Egyesült Államok Nemzetközi Fejlesztési Ügynökségén (USAID) keresztül nyújtott összes külföldi támogatást. 

Ezek a döntések az éghajlatváltozás káros hatásainak kezelésére szánt dollármilliárdok elvesztését eredményezték, beleértve az ellenálló képességbe való befektetésre, az ökoszisztémák megőrzésére vagy a megújuló energiaforrások kiépítésére szánt pénzeket az éghajlatváltozás frontvonalában lévő közösségek számára.

A Carbon Brief, az erre specializálódott brit honlap elemzése szerint a „Trump-hatás” 2030-ig négymilliárd tonna szén-dioxid-egyenértékkel növelt kibocsátáshoz vezethet. A Trump-kormányzat „fúrj, bébi, fúrj” programja – amely a fosszilis tüzelőanyagok további kitermelését szorgalmazza, miközben akadályozza a zöld technológiák elterjedését – már most is következményekkel jár az éghajlatváltozással kapcsolatos nemzeti és nemzetközi szintű fellépésre. 

A fejlesztési segélyek és a szövetségi ügynökségek agresszív csökkentése akadályozni fogja az alkalmazkodási és enyhítési célokat. Ez hatással lesz a kutatásra, az adatgyűjtésre és a tudományos cserére is. A Nemzeti Óceán- és Légkörkutatási Hivatalnál (NOAA) például jelentős számú munkahelyet szüntettek meg, és a dolgozókat arra utasították, hogy szüneteltessék nemzetközi kötelezettségvállalásaikat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Nemzetközi Egész jól haladt a béketárgyalás, amikor Trump dühösen kifakadt az oldalán
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 17:03
Az amerikai elnök arról írt, hogy semmiféle hálát nem kapott az erőfeszítéseiért az ukrán vezetéstől. Ő nem vesz részt a genfi béketárgyaláson, az ott lévő korábbi ukrán védelmi miniszter azonban bizakodó.
Nemzetközi Légi támadás érte Libanon fővárosának környékét
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 16:32
A Bejrút melleti Dahiyehben és a Haret Hreik lakóövezetben csapódtak be a bombák, a célpont a Hezbollah vezetője volt. 
Nemzetközi Személyesen állapodhat meg Zelenszkij és Trump a béke feltételeiről
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 15:12
Vasárnap délután is tart a genfi béketárgyalás, amin az amerikai külügyminiszter, és az ukrán elnöki hivatal vezetője is részt vesz. Egy amerikai tisztviselő arról beszélt: addig úgysem fognak megállapodni, amíg Volodimir Zelenszkij és Donald Trump nem találkozik.
Nemzetközi A kínai külügyminiszterhez is elért a Kína-Japán konfliktus
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 13:42
Sokáig nem szólalt meg Wang Ji, kína külügyminisztere azzal kapcsolatban, Japán hogyan reagálna egy esetleges kínai agresszióra Tajvannal szemben. Most azt mondta, a japán kormányfő vörös vonalat lépett át.
Nemzetközi A legnagyobb Moszkva környéki hőerőművet találta el az ukrán haderő
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 12:44
A Shatura hőerőműben három transzformátor is kigyulladt, óriási lángok csaptak fel.
Nemzetközi Európa még ma önálló béketervvel rukkolhat elő a genfi tárgyaláson
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 11:48
Az amerikai tervvel szemben egy önálló javaslatot fogalmaznak meg az európai vezetők, amelyet még ma bemutathatnak Genfben.
Nemzetközi Magas rangú uniós tisztviselők is helyet kapnak a vasárnapi béketárgyaláson
Privátbankár.hu | 2025. november 23. 09:36
Ursula von der Leyen jobbkeze mellett ott lesz Svájcban az Európai Tanács elnökének tanácsadója is. Ez nagy változtatás, hiszen a 28 pontos amerikai béketervről eddig nem kérdezték meg az Európai Unió álláspontját.
Nemzetközi Mire fordítja sokmillió dollárját Leonardo DiCaprio és Taylor Swift?
Elek Lenke | 2025. november 22. 17:04
Egy bizonyos fokú gazdagság és siker után kötelező a Hollywood környéki hatalmas villa – később egy lakás New Yorkban, Londonban és mondjuk Malibun – meg persze számos sportautó. De a hírességek közben üzletemberek is, akik vagy megfogadják befektetési tanácsadóik és jogászaik tanácsát, vagy nem.
Nemzetközi Brüsszel üdvözli Trump 28 pontos béketervét, de van egy kis gondjuk
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 16:55
Ursula von der Leyen szerint az amerikai javaslatcsomag további munkálatokat igényel.
Nemzetközi Már meg is van, hol ülnek le tárgyalni a békéről az amerikaiak az ukránokkal
Privátbankár.hu | 2025. november 22. 15:44
Svájcban konzultál Kijev és Washington.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG