Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
6p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Az Európai Bankszövetség (EBF) tiltakozik a kártyakibocsátói jutalékok (interchange díjak) erőltetett ütemben történő csökkentése ellen. Félelmeik szerint Brüsszel, az EMV-kártyáknál sokkal kisebb biztonsági fokkal működő fizetésforgalmi szolgáltatókat hoz helyzetbe, amelynek kárát a kártyabirtokosok (és később a kereskedők) látják majd.

Mi az interchange díj?

Az interchange díj (bankközi jutalék) egy olyan díj, amelyet a kereskedő bankja (elfogadó bank) fizet a kártyabirtokos bankjának (kibocsátó bank) a bankkártyás vásárlások után. Ez a díj fedezi a kibocsátó bank adott vásárláshoz kapcsolódó kockázatainak és számlafenntartási költségeinek egy részét.

Az előzetes tervek szerint még ebben a parlamenti ciklusban, áprilisban szavaz majd az Európai Parlament (EP) a kártyakibocsátói jutalék (interchange-díj) csökkentéséről. A múlt héten az EP gazdasági és monetáris ügyek bizottsága (ECON) támogatta azt a bizottsági előterjesztést, amely szerint a hitelkártyával lebonyolított tranzakciók esetében legfeljebb 0,3 százalékos, betéti kártyáknál pedig 0,2 százalékos, maximum 7 eurócentes (22 forint) szintben határozta meg a fizetendő mértéket. A szabályozás szerint a törvény elfogadása után 1 év áll majd a tagországok rendelkezésére, hogy az új szinteket bevezessék a piacra. A csökkentett díjakat mind a belföld, mind a határon átnyúló szolgáltatások esetében alkalmazni kell majd.

Meghallották a boltosok panaszát

A szabályozás kiváltó oka az volt, hogy az EU-ban működő kiskereskedők évek óta panaszolták, hogy ezek a díjak igen komoly tételt jelentenek, ráadásul Brüsszel a vizsgálata során nem látta indokoltnak, hogy a tagországok díjai között számottevő különbségek legyenek, amely különbségek a bizottság szerint nem átláthatóak.

A korábbi javaslatban még két éves átvezetési idő volt, amely a piaci modellek biztonságos átállítását volt hivatott elősegíteni, így az eredeti elképzelések szerint az áprilisi ratifikáció esetén a szabályozás nyomán 2016 tavaszára kellett volna egységessé válnia az európai piacnak. A most tárgyalt megoldás ezt egy évvel előrébb hozná.

Egy év nem elég?

Az Európai Bankszövetség (EBF) szerint ugyanakkor túl gyors ez az ütem. Arra emlékeztetnek, hogy a SEPA előírások szerint kialakított, egységes pénzforgalmi rendszer felépítése is 10 évet vett igénybe. Nehéz tehát megérteni, hogy egy hasonló szintű szabályozást a bankkártya piacon hogyan lehetne egy év alatt keresztülvinni.

A magyar "példa"
A magyarországi szabályozás kiváltó oka az volt, hogy a két nagy kártyatársaság közül a MasterCard megállapíthatott a hazai piacra érvényes díjakat, a Visa üzleti modellje szerint ugyanakkor – mivel nem működik hazai díjmeghatározó testület (Visa board) – a társaság kénytelen volt a határon átnyúló ic-díjakat alkalmazni a belföldi ügyletek esetében. Mivel ennek mértéke egy Visa-kötelezettségvállalás miatt épp 0,3 és 0,2 százalék volt, a Visa úgy érezte, versenyhátrányba került a nagy vetélytárs, MasterCarddal szemben, ahol a piaci díjak az évek óta zajló csökkenő trendnek köszönhetően átlagosan 0,6 százalékon álltak. Miután a kártyacég ezen véleménye és az MNB azon álláspontja, mely szerint a hazai kártyás fizetés valódi akadálya, hogy a kereskedők a magas ic-díj miatt nem engednek kártyaelfogadó pos-készüléket telepíteni a boltokba összhangba került, a szabályozás gyorsan elkészült. Mindezt úgy, hogy az eddig végrehajtott valamennyi teszt azt jelezte, hogy a kereskedők ingyen se szívesen kötik be magukhoz a mindenképp könyvelt - eképp pl. az adóhatóság által lekövethető - tranzakciót jelentő kártyaterminálokat. (A pénztárgépek online bekötése önmagában nem biztosítja a könyvelt tranzakciókat, hiszen a kínai étteremben a jövőben is nagy eséllyel számológépen mutatják majd a szecsuáni csirke árát.) Ráadásul a kártyaforgalom terjedése elé a pénzügyi rezsicsökkentés legújabb „vívmánya”, az ingyenes készpénzfelvétel ma még felmérhetetlen szintű akadályokat gördít.

E tekintetben az EBF vélhetően első kézből kérhetne tapasztalatokat Magyarországról, hiszen nálunk nem évek, hanem lényegében hetek alatt – átfogó, részletes előzetes vizsgálat nélkül - döntés született tavaly, és így a hazai bankok januártól már most az EB által javasolt ic-díjakat kapják a kártyás vásárlások után. Érdekességképp: Lengyelországban, ahol a korábbi magyar díjaknál jóval magasabb volt az interchange díj (1 százalék felett), 2 éves vizsgálati időszak nyomán döntöttek úgy a szabályozók, hogy 0,5 százalékra szállítják le a betéti ic-díj mértékét, így teremtve átmenetet a korábbi és az unióban életbe lépő szint között.

Az EBF megítélése szerint a javaslatnak utat adó bizottság tagjai nem mérték fel kellőképpen a szabályozásból eredő hosszú távú problémákat, amelyek egyrészt a kártyabirtokosokat, másrészt pedig a kártyahasználati szokások változását hozzák majd. A kártyahasználatból származó bevételek csökkenése egyrészt visszafoghatja a piaci innovációkat, ám ennél is komolyabb problémát okoz majd az, hogy csökken a kártyás fizetés biztonságát biztosító fejlesztésekre költhető összeg. Mindezt olyan időszakban, amikor az Európai Központi Bank statisztikái szerint 2008 óta először, 2012-ben ismét nőtt a kártyás visszaélések száma: a tranzakciók 0,038 százalékában találtak visszaélést az illetékesek, a bűncselekmények nyomán keletkezett kár 14.8 százalékkal, 1,33 milliárd euróra nőtt 2011-hez képest.

Ki fizeti ki a veszteséget?

Ha lépést akarnak tartani az innovációs és biztonsági elvárásokkal, a bankoknak a kieső bevételeket az ügyfelekkel kell megfizettetniük – figyelmeztetett Guido Ravoet, az EBF vezérigazgatója. (Mindeközben arról nem hallani, hogy a kereskedők a költségeik csökkentését bármilyen módon visszaadnák a piacnak.)

Az EBF mindemellett arra is figyelmeztet, hogy a szabályozás csak a négyszereplős üzleti modellben gondolkodó, úgynevezett EMV-kártyatársaságok (Visa, MasterCard) esetében szab meg komoly bevételcsökkenést okozó költséglimiteket, az ezen a körön kívül lévő kártyacégekre (tipikusan ilyen az AmEx, de az Európában dinamikusan terjeszkedő Union Pay is) ezek az előírások nem vonatkoznak.

További gondot rejt, hogy bár érthető ugyan a Bizottság azon vágya, hogy más üzleti modellben gondolkodó fizetési szolgáltatókat engedjen be az európai piacra, így erősítve a versenyt, ám komoly gondot jelent, hogy a külső fizetési szolgáltatók (third party providers – TPP – pl. a mobilfizetéssel operáló cégek, vagy épp a PayPal) üzleti modellje sokkal kevésbé szabályozott, mint a SEPA-szabványoknak megfelelni köteles EMV-kibocsátóknak, így piacra engedésük egyrészt sokkal komolyabb fizetési- és adatbiztonsági kockázatokat hordoz, másrészt pedig – miután költségszintjeik semmilyen módon nincsenek szabályozva – jelentős mértékben eltorzíthatják a következő években az elektronikus fizetések európai piacának fejlődését.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Van egy közös pont ebben a négy hazai bankban
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 15. 13:38
A mai nappal az új, kedvezményes vállalati hitelek már négy bank fiókjaiban elérhetők: az OTP Bank, az Erste Bank és az MBH Bank után, a K&H Bank kínálatában is fellelhető a konstrukció. A beruházási hitelpiac fellendítése érdekében a Magyar Nemzeti Bank augusztus 1-jén hirdette meg a Minősített Vállalati Hitelek elindítását, amivel a KKV-k széles köre számára elérhető, egységes, áttekinthető feltételrendszerű piaci alapú beruházási hitelek kerülhetnek forgalomba.
Pénzügyi szektor Ezek a bankok támadták meg a kamatstopot
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 11:31
Az OTP tegnapi bejelentése után kiderült a lista. 
Pénzügyi szektor Elege lett az OTP-nek és társainak: Alkotmánybírósághoz fordulnak
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 10. 18:23
Alkotmányjogi panaszt terjesztett be az OTP Bank Nyrt. több más piaci szereplővel közösen a kamatstop meghosszabbítása ügyében – derült ki a bank szerdai közleményéből. Az OTP egyúttal kérelmezi ennek a kamatstop ellen májusban elindított, hasonló eljárással történő egyesítését.
Pénzügyi szektor Csak két dolog biztos: a száguldó ingatlanárak és a magyar bankok nyeresége?
Gáspár András | 2025. szeptember 4. 14:13
Tőkeerős bankrendszer: üzemanyag van, de útiterv is? Ez volt a címe a Magyar Közgazdasági Társaság (MKT) által szervezett 63. Közgazdász-vándorgyűlés csütörtöki napján a bankvezérek kerekasztalának, melyről a helyszínről, Veszprémből tudósítottunk.
Pénzügyi szektor Már Nagy Márton is magasabb deficitről beszél
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 3. 18:42
Nagy Márton gazdasági miniszter szerint a gyenge európai növekedés és a választások előtti kormányzati költekezés akár a GDP 4,5 százalékára is emelheti Magyarország költségvetési hiányát idén – közölte a Reuters.
Pénzügyi szektor Az Európai Bizottság vámcsökkentést javasol az amerikai importra
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 19:12
Az Európai Bizottság csütörtökön két jogszabályjavaslatot terjesztett elő az Európai Unió és az Egyesült Államok augusztus 21-én kiadott közös nyilatkozatának végrehajtása érdekében. A tervezetek célja, hogy megteremtsék a vámcsökkentések jogi alapját, amelyek révén az amerikai fél augusztus 1-jétől visszamenőlegesen könnyítéseket biztosít az uniós autóipar számára.
Pénzügyi szektor Soha rosszabb félévet – jó számokkal zárt az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 16:11
Szilárd pénzügyi pozícióval zárta az idei év első hat hónapját az MBH Bank: mérlegfőösszege 12 452 milliárd forint volt a félév végén, az aktív hitelezési tevékenységnek köszönhetően pedig a lakossági bruttó hitelállomány 10 százalékkal, a vállalati szegmens bruttó hitelállománya 5,1 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest.
Pénzügyi szektor Megint milliárdokat adtak ismeretlenek az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 28. 11:57
Az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK) 30 milliárd forintért hirdetett meg jegyzésre 12 hónapos diszkont kincstárjegyet a csütörtöki aukción.
Pénzügyi szektor Ismeretlenek megint milliárdokat adtak az Orbán-kormánynak
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 12:31
74,5 milliárd a kasszában.
Pénzügyi szektor Csökkent a három hónapos állampapír hozama
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 12:23
Hozamcsökkenés mellett értékesített 3 hónapos diszkont kincstárjegyet keddi aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK).  
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG