6p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Komoly munka vár a magyar bankokra az azonnali fizetési rendszerek bevezetése miatt, a jegybank szoros határidőt tűzött ki - de a valós idejű fizetés nem csak egy kötelezettség, hanem komoly üzleti lehetőségeket is rejt a bankok számára. Domenico Scaffidi, az ACI International tanácsadója a Privátbankár.hu Fintech Innovation 2017 konferenciáján tartott előadást, cikkében a rendezvény tapasztalatait összegzi.
Domenico Scaffidi, az ACI Inernational tanácsadója a Privátbankár.hu Fintech Innovation 2017 konferenciáján.

Alig, hogy véget ért a Fintech Innovation 2017 konferencia, én már egy Londonba tartó járaton ülök, miközben cikáznak a gondolatok fejemben a rengeteg érdekfeszítő beszélgetés után. Temérdek kulcsfontosságú üzenet hangzott el, amelyeket érdemes alaposan átgondolnom és megértenem azt, hogyan befolyásolják majd az azonnali fizetési rendszereket és a fizetéssel foglalkozó közösség egészét.

Szinte vibrált a levegő az egész konferencia alatt: soha nem volt még ilyen nagyszerű kávészünetem és ebédem, ahol a bankok, pénzügyi szolgáltatók és szabályozók együtt, közösen akartak még mélyebbre ásni azokon a főbb üzeneteken keresztül, amelyekkel folyamatosan szembe találták magukat a nap folyamán bemutatott prezentációk során.

Számomra az esemény legnagyobb tanulsága az volt, hogy továbbra is szükség van az azonnali fizetési rendszerek üzleti felhasználhatóságának tisztázására.  Látom, hogy még hosszú és komoly út áll előttünk. Elhivatott munkára van szükség, ahol minden résztvevőnek közösen kell dolgoznia a magyar azonnali fizetési projekt sikerein. Legalábbis ez derült ki két kérdésből, amelyet az egyik legfontosabb közép-kelet-európai bank kulcspozícióban lévő munkatársa nyíltan, köntörfalazás nélkül tett fel nekem: „Dome, hamarosan indulunk a saját azonnali fizetési rendszerünkkel, csak azért, mert a jegybank így döntött. De továbbra sem látjuk az üzleti lehetőséget benne. Hol van az új szolgáltatás felhasználhatósága? Biztos, hogy az ügyfeleinket is érdekli ez az egész?”

Sokkal jobban aggasztott a második kérdés, mivel ezek szerint a bankok elfelejtik a projekt egy fontos tényezőjét (de szerencsére úgy tűnt, hogy ez egy igen elszigetelt eset volt), sőt, volt olyan, aki egy belső fejlesztésű rendszer esetét kiáltotta ki a legjobb azonnali fizetési megoldásnak. Ugyanakkor nincsenek kétségeim, hogy melyik út lehet az egyetlen, ami célra vezet.

Az persze egyértelmű, hogy amikor a banki IT-rendszer megújítása kerül szóba, senkinek sincs nagyobb rálátása, mint azoknak, akik ezen a részlegen végeznek el feladatokat, és nincs más, aki náluk jobban tudná integrálni az új IT megoldásokat. Azt azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy az azonnali fizetés nem csak egy technológiai kihívás, hanem egy olyan projekt, ami új üzleti és szervezeti modellt kíván magának, amelyek megfelelnek a piaci elvárásoknak. Az IT fejlesztésnek úgy kell megtörténnie, hogy kiszolgálja ezt az új, dinamikus üzleti modellt.

23 éve dolgozom a bankszektorban, többi között a nemzetközi fizetési megoldások igazgatójaként is töltöttem be pozíciót az egyik legfontosabb uniós csoportban. Tisztában vagyok vele, hogy a bankok a saját technológiai megoldásaik fejlesztését fontosabbnak tartják és nem veszik figyelembe az összes tényezőt, amelyekre viszont szükség van, ha a fizetési módok új evolúcióját akarják elhozni, és nem akarnak elbukni már egyből a kapuban. Hogy egy példát említsek, 40 bank vett részt az EBA RT1 azonnali fizetési rendszer kialakításában, közülük pedig 15 szinte azonnal hátat is fordított a projektnek és elhalasztotta a rendszer élesítését. Elkerülhetetlen és fontos megértenünk, hogy miért érezték szükségesnek az időkérést ezek a pénzintézetek. A válasz nagyon egyszerű: részlegesen vagy teljesen alulértékelték a készpénz és likviditási kihívásokat és figyelmen kívül hagyták azt a tényt, hogy az azonnali fizetés nem csak egy új fizetési mód, hanem – ahogy azt fentebb írtam – egy új szervezeti modell is, amelynek úgy kell fejlődnie, ahogy a bank is fejlődik.

Az ACI-nál rengeteg időt és energiát áldozunk a közvélemény-kutatásokra, amelyek célja, hogy jobban megértsük az azonnali fizetési rendszerekkel szemben támasztott felhasználói, kis- és középvállalati és nagyvállalati igényeket. Az eredmények igen sokat elárulnak nemzetközi szinten: Európa lakossága például kész a bankváltásra, ha a meglévő pénzintézete nem kínál azonnali fizetési szolgáltatást.

Konkrétan a magyar fogyasztók 69 százaléka lecserélné a bankját a valós idejű fizetésért. *

Az ACI elkötelezett abban, hogy a valódi üzleti felhasználást elősegítő adatok elemzésével és megosztásával segítse a partnereit és ügyfeleit. Mindig érdekes látni a bankon belüli üzleti szakértők reakcióit: először nem foglalkoznak velünk, aztán pánikba esnek, majd, a sokkot követően örülnek, hogy van velük valaki, aki a megfelelő szakértelemmel és tapasztalattal segíti őket abban, hogy lássák a „teljes képet”. Az ACI végtére is nem csak a megoldásokat szállítja. Az csak később jön, mi mindenek előtt abban vagyunk érdekeltek, hogy az ügyfeleink sikereit biztosíthassuk.

A konferencia egyik legfontosabb üzenetét a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára, Balogh László mondta ki: „a bankoknak áldozniuk kell a technológiára és az innovatív szolgáltatásokra, hogy megfeleljenek a fogyasztói elvárásoknak, de természetesen csak úgy, hogy eleget tesznek az új adatvédelmi és pénzmosás elleni szabályzatoknak is. Mindezek költséghatékonyabbá teszik a bankokat, de ebből részesülnie kell a szolgáltatónak és a fogyasztónak is.”

Remélem, hogy a Fintech Innovation konferencia után a bankok ráébrednek arra, hogy a valós idejű fizetés nem csak egy IT-befektetés. Magyarországon több fizetési szolgáltató is proaktív szerepet vállal és bármikor kész versenyképes szolgáltatások nyújtására. Ami hajtja őket, hogy még korán, az elsők indulók között csapjanak le az ügyfelekre, akiket tradicionális magyar bankok nem tudnak kiszolgálni. Hasonló stratégia alakult ki azokban az országokban, ahol az azonnali fizetés már stabilan működik.

A fogyasztói elvárások ismerete, a gyors, specifikus ügyféligényre szabott szolgáltatások gyors bevezetését segítő dinamikus megoldások (például a nyílt API-os megközelítés) nélkül a bankok csak nagyon nehezen élhetnek túl. Az alapján, amit az eseményen láttam, a vesztesek listája nagyon hosszú lehet, A jó hír viszont az, hogy még nem késő a jó irányba fordulni, ha a bankok hajlandók most lépni.

Mindent összegezve a konferencia igazi lakmuszpapír volt az összes, a magyar azonnali fizetési projektben résztvevőnek. Biztos vagyok benne, hogy a bankok észreveszik a kínálkozó üzleti lehetőségeket és végül legyűrik a kihívásokat. A közös sikerért azonban együtt kell dolgoznunk. Én készen állok és kész vagyok a teljes együttműködésre. A kérdés csak az, hogy ti készen álltok-e?

*Az adatok - ha más forrás nincs jelölve - a YouGov Plc.-től származnak. A felmérés 1000 felnőtt megkérdezésével készült, a mintavétel ideje 2017. május 31. 2017. június 5. A felmérés online készült. A számokat súlyoztuk, a felmérés reprezentatív a felnőtt magyar lakosság körében.

Domenico Scaffidivel a konferencián interjút is készítettünk, itt nézheti meg >>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor A kenyai tragédia után: magánrepülős balesetre is fizet a biztosító?
Imre Lőrinc | 2025. október 31. 14:49
A rövid válasz igen, ugyanakkor alaposan át kell nézni, hogy mit is tartalmaz az adott szerződés. A lapunk által megkérdezett biztosítási szakértő elmondta, hogy egyre tudatosabbak a magyar utazók, napi néhány százforintos pluszköltséggel pedig jelentősen javíthatjuk az utasbiztosítás fedezetének tartalmát.
Pénzügyi szektor A bankok ellenzik az ingyenes készpénzfelvételi limit emelését
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 12:06
A Magyar Bankszövetség határozottan ellenzi az ingyenes ATM készpénzfelvételi limit emelését, mivel lényegesen több kárt okoz a társadalomnak és a gazdaságnak, mint amennyi hasznot hoz az államnak.
Pénzügyi szektor Igazán jól teljesített az október végén lejárt OTP Megatrend II. Hozamvédett Zártvégű Alap
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 11:29
Jó befektetésnek bizonyult az alap, amely azokra a cégekre tett, amelyek a mesterséges intelligenciák fejlesztéséhez és alkalmazásához kínálnak hardver és szoftver megoldásokat.
Pénzügyi szektor Az Erste Csoport tovább növelte ügyfélállományát
Privátbankár.hu | 2025. október 31. 07:53
Ismét javították a 2025-ös pénzügyi kilátásokat.
Pénzügyi szektor Győzött a mesterséges intelligencia: közel ezer banki dolgozót készülnek lapátra tenni Hollandiában
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 19:12
Az ING Bank akár 950 munkahelyet is megszüntethet Hollandiában a jövő év végéig, részben azért, mert bizonyos munkaköröket mesterséges intelligencia (MI) válthat fel – derül ki a bank előrejelzéséből, amelyet a holland munkaügyi hivatalhoz (UWV) nyújtottak be.
Pénzügyi szektor Államadósság: valakik megint tízmilliárdokért vettek állampapírt
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 12:55
Hozamcsökkenés mellett értékesített 3 és 5 éves lejáratú államkötvényeket csütörtöki aukcióján az Államadósság Kezelő Központ (ÁKK), a 10 éves államkötvény átlaghozama emelkedett.
Pénzügyi szektor Papír van róla: kockázatos, amit a kormány csinál
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 19:21
A Költségvetési Tanács (KT) szerint bekövetkeztek az általa a 2025-ös költségvetési tervezés véleményezése során jelzett kockázatok – állapította meg a 2025. évi központi költségvetésről szóló 2024. évi XC. törvény első félévi végrehajtásáról készített véleményében a testület, amelyet csütörtökön hozott nyilvánosságra.
Pénzügyi szektor Száguld az Otthon Start, ki tudja hol áll meg
Privátbankár.hu | 2025. október 9. 14:15
Érezhetően emelkedett, de még így is 5 százalék alatti szinten maradt a júniusig tartó egy év alatt a 20 százaléknál kevesebb önerővel felvett jelzáloghitelek aránya. Az Otthon Start megjelenésével még inkább megugorhat ez az arány, hiszen az új támogatott konstrukciónál is elegendő lehet a vételár 10 százalékát előteremteni – hívta fel a figyelmet a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója.
Pénzügyi szektor Hét termékkel startolt el a 3 százalékos fix kamatú vállalkozói hitel
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 16:45
Hétfőtől hét hiteltermék egységesen 3 százalékos fix kamattal érhető el a Széchenyi Kártya Program keretében – közölte a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM).
Pénzügyi szektor Sosem takarítottunk meg ennyi pénzt, még mindig a biztonságra játszunk
Privátbankár.hu | 2025. október 6. 09:55
Egyetlen év alatt több mint 38 százalékkal emelkedett a pénzügyi szolgáltatóknál vezetett tartós befektetési számlák (TBSZ) száma, ami arra utal, hogy a kisbefektetőknek egyre motiválóbb a konstrukcióval elérhető adóelőny – hívta fel a figyelmet Barát Mihály, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakújságírója. Közben a TBSZ-számlákon tartott összeg is szép ütemben gyarapodik. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG