Domenico Scaffidi, az ACI Inernational tanácsadója a Privátbankár.hu Fintech Innovation 2017 konferenciáján. |
Alig, hogy véget ért a Fintech Innovation 2017 konferencia, én már egy Londonba tartó járaton ülök, miközben cikáznak a gondolatok fejemben a rengeteg érdekfeszítő beszélgetés után. Temérdek kulcsfontosságú üzenet hangzott el, amelyeket érdemes alaposan átgondolnom és megértenem azt, hogyan befolyásolják majd az azonnali fizetési rendszereket és a fizetéssel foglalkozó közösség egészét.
Szinte vibrált a levegő az egész konferencia alatt: soha nem volt még ilyen nagyszerű kávészünetem és ebédem, ahol a bankok, pénzügyi szolgáltatók és szabályozók együtt, közösen akartak még mélyebbre ásni azokon a főbb üzeneteken keresztül, amelyekkel folyamatosan szembe találták magukat a nap folyamán bemutatott prezentációk során.
Számomra az esemény legnagyobb tanulsága az volt, hogy továbbra is szükség van az azonnali fizetési rendszerek üzleti felhasználhatóságának tisztázására. Látom, hogy még hosszú és komoly út áll előttünk. Elhivatott munkára van szükség, ahol minden résztvevőnek közösen kell dolgoznia a magyar azonnali fizetési projekt sikerein. Legalábbis ez derült ki két kérdésből, amelyet az egyik legfontosabb közép-kelet-európai bank kulcspozícióban lévő munkatársa nyíltan, köntörfalazás nélkül tett fel nekem: „Dome, hamarosan indulunk a saját azonnali fizetési rendszerünkkel, csak azért, mert a jegybank így döntött. De továbbra sem látjuk az üzleti lehetőséget benne. Hol van az új szolgáltatás felhasználhatósága? Biztos, hogy az ügyfeleinket is érdekli ez az egész?”
Sokkal jobban aggasztott a második kérdés, mivel ezek szerint a bankok elfelejtik a projekt egy fontos tényezőjét (de szerencsére úgy tűnt, hogy ez egy igen elszigetelt eset volt), sőt, volt olyan, aki egy belső fejlesztésű rendszer esetét kiáltotta ki a legjobb azonnali fizetési megoldásnak. Ugyanakkor nincsenek kétségeim, hogy melyik út lehet az egyetlen, ami célra vezet.
Az persze egyértelmű, hogy amikor a banki IT-rendszer megújítása kerül szóba, senkinek sincs nagyobb rálátása, mint azoknak, akik ezen a részlegen végeznek el feladatokat, és nincs más, aki náluk jobban tudná integrálni az új IT megoldásokat. Azt azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy az azonnali fizetés nem csak egy technológiai kihívás, hanem egy olyan projekt, ami új üzleti és szervezeti modellt kíván magának, amelyek megfelelnek a piaci elvárásoknak. Az IT fejlesztésnek úgy kell megtörténnie, hogy kiszolgálja ezt az új, dinamikus üzleti modellt.
23 éve dolgozom a bankszektorban, többi között a nemzetközi fizetési megoldások igazgatójaként is töltöttem be pozíciót az egyik legfontosabb uniós csoportban. Tisztában vagyok vele, hogy a bankok a saját technológiai megoldásaik fejlesztését fontosabbnak tartják és nem veszik figyelembe az összes tényezőt, amelyekre viszont szükség van, ha a fizetési módok új evolúcióját akarják elhozni, és nem akarnak elbukni már egyből a kapuban. Hogy egy példát említsek, 40 bank vett részt az EBA RT1 azonnali fizetési rendszer kialakításában, közülük pedig 15 szinte azonnal hátat is fordított a projektnek és elhalasztotta a rendszer élesítését. Elkerülhetetlen és fontos megértenünk, hogy miért érezték szükségesnek az időkérést ezek a pénzintézetek. A válasz nagyon egyszerű: részlegesen vagy teljesen alulértékelték a készpénz és likviditási kihívásokat és figyelmen kívül hagyták azt a tényt, hogy az azonnali fizetés nem csak egy új fizetési mód, hanem – ahogy azt fentebb írtam – egy új szervezeti modell is, amelynek úgy kell fejlődnie, ahogy a bank is fejlődik.
Az ACI-nál rengeteg időt és energiát áldozunk a közvélemény-kutatásokra, amelyek célja, hogy jobban megértsük az azonnali fizetési rendszerekkel szemben támasztott felhasználói, kis- és középvállalati és nagyvállalati igényeket. Az eredmények igen sokat elárulnak nemzetközi szinten: Európa lakossága például kész a bankváltásra, ha a meglévő pénzintézete nem kínál azonnali fizetési szolgáltatást.
Konkrétan a magyar fogyasztók 69 százaléka lecserélné a bankját a valós idejű fizetésért. *
Az ACI elkötelezett abban, hogy a valódi üzleti felhasználást elősegítő adatok elemzésével és megosztásával segítse a partnereit és ügyfeleit. Mindig érdekes látni a bankon belüli üzleti szakértők reakcióit: először nem foglalkoznak velünk, aztán pánikba esnek, majd, a sokkot követően örülnek, hogy van velük valaki, aki a megfelelő szakértelemmel és tapasztalattal segíti őket abban, hogy lássák a „teljes képet”. Az ACI végtére is nem csak a megoldásokat szállítja. Az csak később jön, mi mindenek előtt abban vagyunk érdekeltek, hogy az ügyfeleink sikereit biztosíthassuk.
A konferencia egyik legfontosabb üzenetét a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára, Balogh László mondta ki: „a bankoknak áldozniuk kell a technológiára és az innovatív szolgáltatásokra, hogy megfeleljenek a fogyasztói elvárásoknak, de természetesen csak úgy, hogy eleget tesznek az új adatvédelmi és pénzmosás elleni szabályzatoknak is. Mindezek költséghatékonyabbá teszik a bankokat, de ebből részesülnie kell a szolgáltatónak és a fogyasztónak is.”
Remélem, hogy a Fintech Innovation konferencia után a bankok ráébrednek arra, hogy a valós idejű fizetés nem csak egy IT-befektetés. Magyarországon több fizetési szolgáltató is proaktív szerepet vállal és bármikor kész versenyképes szolgáltatások nyújtására. Ami hajtja őket, hogy még korán, az elsők indulók között csapjanak le az ügyfelekre, akiket tradicionális magyar bankok nem tudnak kiszolgálni. Hasonló stratégia alakult ki azokban az országokban, ahol az azonnali fizetés már stabilan működik.
A fogyasztói elvárások ismerete, a gyors, specifikus ügyféligényre szabott szolgáltatások gyors bevezetését segítő dinamikus megoldások (például a nyílt API-os megközelítés) nélkül a bankok csak nagyon nehezen élhetnek túl. Az alapján, amit az eseményen láttam, a vesztesek listája nagyon hosszú lehet, A jó hír viszont az, hogy még nem késő a jó irányba fordulni, ha a bankok hajlandók most lépni.
Mindent összegezve a konferencia igazi lakmuszpapír volt az összes, a magyar azonnali fizetési projektben résztvevőnek. Biztos vagyok benne, hogy a bankok észreveszik a kínálkozó üzleti lehetőségeket és végül legyűrik a kihívásokat. A közös sikerért azonban együtt kell dolgoznunk. Én készen állok és kész vagyok a teljes együttműködésre. A kérdés csak az, hogy ti készen álltok-e?
*Az adatok - ha más forrás nincs jelölve - a YouGov Plc.-től származnak. A felmérés 1000 felnőtt megkérdezésével készült, a mintavétel ideje 2017. május 31. 2017. június 5. A felmérés online készült. A számokat súlyoztuk, a felmérés reprezentatív a felnőtt magyar lakosság körében.
Domenico Scaffidivel a konferencián interjút is készítettünk, itt nézheti meg >>