6p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Komoly munka vár a magyar bankokra az azonnali fizetési rendszerek bevezetése miatt, a jegybank szoros határidőt tűzött ki - de a valós idejű fizetés nem csak egy kötelezettség, hanem komoly üzleti lehetőségeket is rejt a bankok számára. Domenico Scaffidi, az ACI International tanácsadója a Privátbankár.hu Fintech Innovation 2017 konferenciáján tartott előadást, cikkében a rendezvény tapasztalatait összegzi.
Domenico Scaffidi, az ACI Inernational tanácsadója a Privátbankár.hu Fintech Innovation 2017 konferenciáján.

Alig, hogy véget ért a Fintech Innovation 2017 konferencia, én már egy Londonba tartó járaton ülök, miközben cikáznak a gondolatok fejemben a rengeteg érdekfeszítő beszélgetés után. Temérdek kulcsfontosságú üzenet hangzott el, amelyeket érdemes alaposan átgondolnom és megértenem azt, hogyan befolyásolják majd az azonnali fizetési rendszereket és a fizetéssel foglalkozó közösség egészét.

Szinte vibrált a levegő az egész konferencia alatt: soha nem volt még ilyen nagyszerű kávészünetem és ebédem, ahol a bankok, pénzügyi szolgáltatók és szabályozók együtt, közösen akartak még mélyebbre ásni azokon a főbb üzeneteken keresztül, amelyekkel folyamatosan szembe találták magukat a nap folyamán bemutatott prezentációk során.

Számomra az esemény legnagyobb tanulsága az volt, hogy továbbra is szükség van az azonnali fizetési rendszerek üzleti felhasználhatóságának tisztázására.  Látom, hogy még hosszú és komoly út áll előttünk. Elhivatott munkára van szükség, ahol minden résztvevőnek közösen kell dolgoznia a magyar azonnali fizetési projekt sikerein. Legalábbis ez derült ki két kérdésből, amelyet az egyik legfontosabb közép-kelet-európai bank kulcspozícióban lévő munkatársa nyíltan, köntörfalazás nélkül tett fel nekem: „Dome, hamarosan indulunk a saját azonnali fizetési rendszerünkkel, csak azért, mert a jegybank így döntött. De továbbra sem látjuk az üzleti lehetőséget benne. Hol van az új szolgáltatás felhasználhatósága? Biztos, hogy az ügyfeleinket is érdekli ez az egész?”

Sokkal jobban aggasztott a második kérdés, mivel ezek szerint a bankok elfelejtik a projekt egy fontos tényezőjét (de szerencsére úgy tűnt, hogy ez egy igen elszigetelt eset volt), sőt, volt olyan, aki egy belső fejlesztésű rendszer esetét kiáltotta ki a legjobb azonnali fizetési megoldásnak. Ugyanakkor nincsenek kétségeim, hogy melyik út lehet az egyetlen, ami célra vezet.

Az persze egyértelmű, hogy amikor a banki IT-rendszer megújítása kerül szóba, senkinek sincs nagyobb rálátása, mint azoknak, akik ezen a részlegen végeznek el feladatokat, és nincs más, aki náluk jobban tudná integrálni az új IT megoldásokat. Azt azonban nem szabad elfelejtenünk, hogy az azonnali fizetés nem csak egy technológiai kihívás, hanem egy olyan projekt, ami új üzleti és szervezeti modellt kíván magának, amelyek megfelelnek a piaci elvárásoknak. Az IT fejlesztésnek úgy kell megtörténnie, hogy kiszolgálja ezt az új, dinamikus üzleti modellt.

23 éve dolgozom a bankszektorban, többi között a nemzetközi fizetési megoldások igazgatójaként is töltöttem be pozíciót az egyik legfontosabb uniós csoportban. Tisztában vagyok vele, hogy a bankok a saját technológiai megoldásaik fejlesztését fontosabbnak tartják és nem veszik figyelembe az összes tényezőt, amelyekre viszont szükség van, ha a fizetési módok új evolúcióját akarják elhozni, és nem akarnak elbukni már egyből a kapuban. Hogy egy példát említsek, 40 bank vett részt az EBA RT1 azonnali fizetési rendszer kialakításában, közülük pedig 15 szinte azonnal hátat is fordított a projektnek és elhalasztotta a rendszer élesítését. Elkerülhetetlen és fontos megértenünk, hogy miért érezték szükségesnek az időkérést ezek a pénzintézetek. A válasz nagyon egyszerű: részlegesen vagy teljesen alulértékelték a készpénz és likviditási kihívásokat és figyelmen kívül hagyták azt a tényt, hogy az azonnali fizetés nem csak egy új fizetési mód, hanem – ahogy azt fentebb írtam – egy új szervezeti modell is, amelynek úgy kell fejlődnie, ahogy a bank is fejlődik.

Az ACI-nál rengeteg időt és energiát áldozunk a közvélemény-kutatásokra, amelyek célja, hogy jobban megértsük az azonnali fizetési rendszerekkel szemben támasztott felhasználói, kis- és középvállalati és nagyvállalati igényeket. Az eredmények igen sokat elárulnak nemzetközi szinten: Európa lakossága például kész a bankváltásra, ha a meglévő pénzintézete nem kínál azonnali fizetési szolgáltatást.

Konkrétan a magyar fogyasztók 69 százaléka lecserélné a bankját a valós idejű fizetésért. *

Az ACI elkötelezett abban, hogy a valódi üzleti felhasználást elősegítő adatok elemzésével és megosztásával segítse a partnereit és ügyfeleit. Mindig érdekes látni a bankon belüli üzleti szakértők reakcióit: először nem foglalkoznak velünk, aztán pánikba esnek, majd, a sokkot követően örülnek, hogy van velük valaki, aki a megfelelő szakértelemmel és tapasztalattal segíti őket abban, hogy lássák a „teljes képet”. Az ACI végtére is nem csak a megoldásokat szállítja. Az csak később jön, mi mindenek előtt abban vagyunk érdekeltek, hogy az ügyfeleink sikereit biztosíthassuk.

A konferencia egyik legfontosabb üzenetét a Nemzetgazdasági Minisztérium helyettes államtitkára, Balogh László mondta ki: „a bankoknak áldozniuk kell a technológiára és az innovatív szolgáltatásokra, hogy megfeleljenek a fogyasztói elvárásoknak, de természetesen csak úgy, hogy eleget tesznek az új adatvédelmi és pénzmosás elleni szabályzatoknak is. Mindezek költséghatékonyabbá teszik a bankokat, de ebből részesülnie kell a szolgáltatónak és a fogyasztónak is.”

Remélem, hogy a Fintech Innovation konferencia után a bankok ráébrednek arra, hogy a valós idejű fizetés nem csak egy IT-befektetés. Magyarországon több fizetési szolgáltató is proaktív szerepet vállal és bármikor kész versenyképes szolgáltatások nyújtására. Ami hajtja őket, hogy még korán, az elsők indulók között csapjanak le az ügyfelekre, akiket tradicionális magyar bankok nem tudnak kiszolgálni. Hasonló stratégia alakult ki azokban az országokban, ahol az azonnali fizetés már stabilan működik.

A fogyasztói elvárások ismerete, a gyors, specifikus ügyféligényre szabott szolgáltatások gyors bevezetését segítő dinamikus megoldások (például a nyílt API-os megközelítés) nélkül a bankok csak nagyon nehezen élhetnek túl. Az alapján, amit az eseményen láttam, a vesztesek listája nagyon hosszú lehet, A jó hír viszont az, hogy még nem késő a jó irányba fordulni, ha a bankok hajlandók most lépni.

Mindent összegezve a konferencia igazi lakmuszpapír volt az összes, a magyar azonnali fizetési projektben résztvevőnek. Biztos vagyok benne, hogy a bankok észreveszik a kínálkozó üzleti lehetőségeket és végül legyűrik a kihívásokat. A közös sikerért azonban együtt kell dolgoznunk. Én készen állok és kész vagyok a teljes együttműködésre. A kérdés csak az, hogy ti készen álltok-e?

*Az adatok - ha más forrás nincs jelölve - a YouGov Plc.-től származnak. A felmérés 1000 felnőtt megkérdezésével készült, a mintavétel ideje 2017. május 31. 2017. június 5. A felmérés online készült. A számokat súlyoztuk, a felmérés reprezentatív a felnőtt magyar lakosság körében.

Domenico Scaffidivel a konferencián interjút is készítettünk, itt nézheti meg >>

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Bajban az elfoglalt családok, ahol beteg egy idős hozzátartozó
Natív tartalom | 2024. november 21. 10:53
Ki ne ismerne olyan családot, amely bajba került egy idősebb hozzátartozó váratlan betegsége miatt? Most egy merőben új lehetőség segítheti az idősgondozói ellátást Magyarországon. Huszár Viktóriával a Golden Palace Göd Kft. ügyvezetőjével beszélgettünk.
Pénzügyi szektor Terjeszkedik a Rotschild, ez az új célpont
Privátbankár.hu | 2024. november 19. 08:47
A gazdagokra ugranak.
Pénzügyi szektor Mérföldkövet ért el a K&H Bank
Privátbankár.hu | 2024. november 18. 14:32
A pénzintézet ügyfeleinek száma 2024 szeptember végére átlépte az egymilliót
Pénzügyi szektor Szoboszlai Dominik menedzsere megerősítette a hírt
Privátbankár.hu | 2024. november 13. 16:09
Lapcsoportunk megkeresésére, miszerint megszűnik Szoboszlai Dominik e-sporttal foglalkozó cége, Esterházy Mátyás sportmenedzser, üzletember az alábbi választ adta. 
Pénzügyi szektor Még inkább bevásárolta magát az MBH Bank a Fundamentába
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 18:35
Több hónapos együttműködés után.
Pénzügyi szektor Választhatnak a magyar autósok: 32 800 vagy 46 600 forint?
Privátbankár.hu | 2024. november 11. 11:24
A november 2-án kezdődött év végi kgfb-kampány első hetében a személygépkocsival rendelkező ügyfelek 32 800 forintos átlagdíjon kötöttek új szerződést, miközben biztosítójuk átlagosan 46 600 forintos díjat ajánlott számukra – közölte az Insura.hu biztosításközvetítő. 
Pénzügyi szektor Lehúzza a rolót Szoboszlai Dominik cége
Privátbankár.hu | 2024. november 8. 16:04
Utolsó napjait éli a nagy reményekkel indult DomiNation Esport Kft., amelyet 2021-ben alapított a Liverpool magyar futballistája.
Pénzügyi szektor A Covid óta másodszor csökkentett kamatot a Bank of England
Privátbankár.hu | 2024. november 7. 14:37
A várakozásoknak megfelelően negyed százalékponttal 4,75 százalékra csökkentette alapkamatát a Bank of England.
Pénzügyi szektor Ön UniCredit-ügyfél? Akkor most elégedetten dörzsölheti a tenyerét
Privátbankár.hu | 2024. november 6. 17:21
Újabb rekorddal zárta a harmadik negyedévet a bankcsoport.
Pénzügyi szektor Elfogyott a türelem, alaposan megleckéztetné a bankokat a svájci kormány
Privátbankár.hu | 2024. november 6. 15:07
Ahogy az korábban kiszivárgott a médiába, a svájci kormány bekeményít az ország nagybankjaival szemben azt követően, hogy egyiküket tavaly az adófizetők pénzét betolva kellett kivakarni a csődből.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG