Egyre ésszerűbben intézzük mindennapi vásárlásainkat: a kártyás fizetés aránya évről-évre nő a készpénzhasználattal szemben. A tavalyi év első hat hónapjában már minden negyedik forintot (24%) kártyás vásárlással költöttünk el. A családi költségvetésben minden fillér számít, ezért a plasztik típusát is körültekintőbben választjuk meg.
Az MNB statisztikái szerint a hitelkártya-forgalom az utóbbi években folyamatosan, évente 18-20 százalékkal növekszik. Egyre népszerűbb tehát a hitelkártya mint okos fizetőeszköz, mely a hagyományos bankkártyához képest azonnali kedvezményeket és számos extra szolgáltatást nyújt. A Cetelem szakértői becslése szerint 2013-ban már összesen közel 300 milliárd forintot költöttünk el hitelkártyával.
A nagybevásárlást és tankolást fizetjük legszívesebben hitelkártyával
A statisztikák szerint a hitelkártya használata a kedvezményeknek köszönhetően egyre inkább megszokott rutinná válik hazánkban is. A hitelkártyák elsősorban a vásárlások után járó vonzó pénzvisszatérítés, de az olyan extra szolgáltatások miatt is egyre népszerűbbek, mint a pontgyűjtés vagy az utasbiztosítás.
A legtöbben (50%) klasszikus bevásárlásra használjuk hitelkártyánkat, míg minden hatodik tranzakció (15%) üzemanyagra megy – derül ki a Cetelem forgalmi adataiból. Ezek mellett hitelkártyával legtöbbször elektronikai eszközökre, ruhára, gyógyszerre, lakberendezésre, barkácsárura és mobilfeltöltésre költünk. A Cetelem összesítése szerint a tavalyi év első felében mintegy 7500 forintot hagytunk a kasszáknál egy-egy átlagos hitelkártyás vásárlás során.
Érintés nélkül
A kasszáknál az újgenerációs hitelkártya által nyújtott kedvezmény mellett, a benne foglalt PayPass funkció gyorsaságát és kényelmét is előnyben részesítik a kártyabirtokosok: egyre többen fizetnek érintés nélküli terminálon keresztül. A Cetelem statisztikái szerint a PayPass-os hitelkártyák érintés nélküli rapid szolgáltatásával átlagosan közel 4500 forint értékű vásárlásokat bonyolítunk alkalmanként. A hitelkártyák PayPass-os használatának terjedéséhez hozzájárul, hogy már a hagyományosan készpénzes üzletekben, újságosoknál, pékségekben és gyorséttermekben is egyre gyakrabban elérhető az érintés nélküli fizetési mód.