"A rendszer egyensúlyának visszaállítására van szükség az európai bankrendszerben a növekedési pályára állás és az ügyfelek bizalmának visszaszerzése érdekében. Az elmúlt években jelentősen csökkent az ügyfélközpontúság szerepe a bankrendszerben, ennek megváltoztatását tartják a szektor szereplői most a legfontosabb feladatok egyikének” – mondta Györfi-Tóth Péter, a DLA Piper finanszírozási & projekt üzletágának vezető partnere.
A DLA Piper legújabb, Sokk után: öt kihívás egy ellenséges környezetben működő iparág számára címmel megjelent elemzése azokat a tendenciákat vizsgálja, amelyek az új európai bankrendszer figyelmének a középpontjában állnak. Az elemzés során megkérdezett európai bankvezetők öt olyan területet azonosítottak, amelyek fontos szerepet játszanak a szektor megújulási folyamatában.
Globális szabályozás
Az elemzés rámutatott arra, hogy a helyi, regionális szabályozásnak, illetve globális piaci szabályoknak való egyidejű megfelelés komoly kihívást jelent a bankok számára. Olyan egységes európai rendszer kialakítására van szükség, amely gátat szab a versenytorzító partikuláris nemzeti szabályozásnak.
„Az egységes szabályozás elengedhetetlen, ugyanakkor legalább olyan fontos kérdés, hogyan egyeztetjük össze a valódi, rendszerszintű kockázatok kezelését a versenyképességgel. Kifinomult szabályozásra van szükség” – tette hozzá Borbély Gábor, a DLA Piper finanszírozási csoportját vezető ügyvédje.
A kontinentális bankmodell
A pénzügyi válság kitöréséig az európai bankokra nagy nyomás nehezedett, hogy az angolszász modell irányába fejlődjenek, azaz a banki működést a profitabilitás határozza meg elsősorban. A válságot követően azonban ismét előtérbe kerülnek az európai bankok erősségei, amelyek alapját képezhetik egy egységesebb európai bankrendszernek. Ugyanakkor a gyakorlat azt mutatja, hogy a mai napig jelentős eltérések állnak fenn az egyes országok piacai és meghatározó szereplői között, tehát megkérdőjelezhető egységes európai modellről beszélni.
Új javadalmazási rendszer kialakítása
A szabályozás és a piaci innováció együtt eredményezheti a javadalmazási rendszer alapvető átalakítását. A bankvezetők szerint az erős, független és transzparens banki irányítás és működés jelentősen növelheti az adott pénzintézet és a szektor iránti bizalmat. Egyöntetű vélemény, hogy a hosszú távú kockázatvállalást eredményező, rövidtávú nyereségességre épülő bónuszrendszer nem tartható fenn.
Ügyfélközpontú termékfejlesztés
A megkérdezettek szerint egyre nagyobb az igény az ügyfelek részéről az egyszerűbb, átláthatóbb és kevésbé komplex banki termékek iránt. A pénzintézetek részéről ez egy konzervatívabb, ügyfélközpontúbb működést feltételez, ahol a termékfejlesztés során a költséghatékonyság, a személyre szabott igények és a termék megértéséből fakadó bizalom közös célként jelennek meg.
Piaci koncentráció és növekvő verseny
A DLA Piper tanulmánya szerint a bankok növekvő tőkeszükségletei és a minőségi elvárások a felvásárlások újabb hullámát idézhetik elő Európában. A versenyjogi szabályozás változása pedig a verseny éleződését eredményezheti.
Privátbankár