A hitelpiac fellendülésével párhuzamosan egyre több bank vesz újra igénybe hitelközvetítőket, alkuszokat. Ezen belül új világot teremtettek az internetes összehasonlító portálok, mint amilyen a Bankmonitor, a Bankráció, vagy épp a Netrisk.
Keresik az új partnereket
Megkeresésünkre a Budapest Banknál elmondták, hogy lakossági stratégiájukban kiemelt szerepet játszanak a hosszú távú partneri együttműködések. Számos szolgáltatásunkat nemcsak bankfiókjaikban, de partnereiken keresztül is elérhetik ügyfeleik – e tekintetben együttműködnek a piac legnagyobb pénzügyi közvetítőivel (beleértve az online alkuszokat) és néhány direkt értékesítő céggel is.
Az OTP Bank hagyományosan együttműködik közvetítő vállalkozásokkal, miután stratégiai céljuk, hogy az ügyfelek igényeik szerint kényelmesebben, képzett közvetítőkön keresztül is hozzájuthassanak az OTP különböző termékeihez. Az együttműködések fókuszában a lakás-és jelzáloghitelek, a lakástakarékpénztár, az új folyószámlás lakossági és vállalkozói ügyfélkör van. Az UniCredit Bank is komoly potenciált lát a partnereken keresztül történő internetes értékesítésben, mert szegmentáltan képes megszólítani az általuk definiált célcsoportot, így pedig költséghatékonyságban az egyik legjobb csatorna. Az UniCredit ezeknél a közvetítőknél alapvetően jelzálog- és fogyasztási hitelekkel, illetve számlatermékekkel, kisebb mértékben megtakarítási ajánlatokkal van jelen. A CIB jelenleg ilyen formában személyi kölcsönt hirdet, de tervezi az ingatlanfedezetes hitelek partner-promócióját is.
Az MKB Bank döntően olyan külső értékesítőkkel köt szerződést, amelyek alaptevékenységükhöz kapcsolódóan nyújtják ügyfeleiknek a hitelközvetítést, jellemzően országos hálózattal rendelkező közvetítő cégekkel, de nem zárkóznak el az olyan vállalkozásoktól sem, amelyek csak egy-egy körülhatárolható földrajzi területen végzik munkájukat. A bank néhány portállal is elkezdte a kooperációt – a lakossági ügyfélkörben kizárólag lakáscélú hitelezésben, kisvállalatok esetében számla- és hiteltermékek közvetítésében működik együtt velük.
Van, aki hasznosnak érzi az összehasonlítást
Bár a Cetelemnél a személyi kölcsön igénylés kizárólag a bank saját telefonos és internetes értékesítési csatornáin keresztül lehetséges, de természetesen az interneten keresztüli igénylések növelése érdekében együttműködnek különböző ár-összehasonlító portálokkal is. A másik fogyasztási hitelező-specialista, a Cofidis Magyarországi Fióktelepének vezetője, Holló Bence szerint a társaság nagy hangsúlyt fektet arra, hogy külsős partnereken keresztül is elérhetővé tegye hiteltermékeit, ennek megfelelően mindegyik komoly internetes összehasonlító portállal együtt dolgoznak. Ennek persze a szakember szerint elsődlegesen üzleti oka van: a cég által biztosított termékek a piac élmezőnyébe tartoznak, így az összehasonlíthatóság számukra kulcsfontosságú.
A bankok megítélése szerint a közvetített ügyletek aránya az összes értékesítés volumenéhez viszonyítottan jelentős eltéréseket mutat termékenként és nagyok a különbségek az ország különböző térségeiben is.
Pénzért dolgoznak
Naplózzák az ügyfélutat Az interneten jól lekövethető az ügyfél mozgása - ez az alapja a portálok és a bankok közötti elszámolásnak. Az egyik esetben a pénzintézet lényegében csak azért fizet, hogy a potenciális ügyfél az összehasonlító oldalról átvándorol a banki oldalra (átkattintás), de van arra is lehetőség, hogy - miután a számítógépes ügyfélprofil őrzi, hogy az adott termék iránt érdeklődve melyik oldalról érkezett a későbbi szerződő -, hogy a létrejött szerződés után ügyfélszerzési jutalékot fizessenek a portált üzemeltető alkuszcégnek. Tovább növelheti az ügyletből befolyt pénzt, a közvetítőcég a bonyolítás bizonyos részét is átveszi a banktól, s például a szerződéshez szükséges nyomtatványok egy részét maga postázza és segít például a kitöltésben. |
A kérdés persze, hogy mibe kerülnek ezek az ügyletek. A bankok jó része – így például az OTP is – úgy nyilatkozott, hogy a valós, értékteremtő közvetítői munkáért – elkötelezetten ügyelve a közvetítés minőségére - ügynöki díjat, jutalékot fizet. Érdekes ugyanakkor, hogy bizonyos honlapok esetében nem a hozott ügylet, hanem az átkattintások alapján számolnak el a felek. azonban ez az MKB esetében nem meghatározó. E tekintetben érdekes, hogy legtöbben ilyen módon számolnak el a piacteret üzemeltető Netriskkel, de például a Magnet a Bankráció és a Bankmonitor felé átkattintás alapon számol el.
A pénzintézetnél ugyanakkor hangsúlyozzák: ajánlataik ez utóbbi két honlapon sem a szponzorált, kiemelt helyen szerepelnek, hanem a valós pozíciójukban a rangsoron belül. Merthogy – miként azt már például a kgfb-tarifálóknál megszokhattuk – az alkuszként működő társaságok bizonyos esetekben marketing-díjakért cserébe kiemelik. De ez sem új a bankok életében, hiszen az is természetes, hogy egy-egy kampány során a bankok a termék magasabb keresettségéért amúgy is áldoznak – ebben az esetben ugyanakkor a találati arány hatványozottan magasabb lehet, mint egy „sima” hirdetés.
Ami kiemelten fontos – és erre az említett portálok ügyelnek -, hogy a „megtámogatott” termékek egyértelműen elkülönüljenek az egy kattintással elérhető teljes listától – jelenleg a Bankráción a lakáshitelek esetében OTP és UniCredit promóció fut, míg a Bankmonitoron a hitelkártyáknál OTP-Amex kiemelt ajánlatot találunk.