A PwC elemzése szerint a pénzintézetek az átmenetileg megnövelt kapacitások mellett egyszerűsített eljárások kidolgozásával gyorsíthatják fel a végtörlesztési ügyintézést.
Már az ügyfelek tájékoztatása is jelentős terhelést jelent, hiszen sokkal többen érdeklődnek, mint ahányan végül élni fognak a végtörlesztéssel. Bár a bankok nyilván készülnek írásos anyagokkal is, a tapasztalat azt mutatja, hogy az ilyen bonyolult ügyekben az ügyfelek a szóbeli tájékoztatást keresik. Ráadásul sok a tisztázatlan kérdés a végtörlesztés körül, és ez időben elnyújtja a tájékoztatást. A bankok tehát kénytelenek lesznek növelni ügyfélszolgálataik létszámát.
Egy felmérésben megkérdezett devizahitelesek mintegy 15 százaléka nyilatkozott úgy, hogy élni kíván a lehetőséggel akár forinthitellel való kiváltással is. Részletek>> |
A hitelből törlesztés már bonyolultabb, főleg akkor, ha az ügyfél más banktól igényelt hitellel kívánja végtörleszteni a hitelét. Ebben az esetben végig kell járni az értékbecslés, szerződéskötés, földhivatali bejegyzés három lépcsőjét, ez pedig időigényes. A PwC szakértői úgy vélik, ez 800-1000 embernyi pótlólagos kapacitást tehet szükségessé a pénzintézetekben.
Egyszerűsíteni kellene az eljárásokat
A legnehezebb feladat a centralizált hitelbírálati rendszert üzemeltető bankok központi hitelbírálónál lesz. Ezeknek a szervezeti egységeknek a létszámát a bankok az elmúlt években már alaposan lecsökkentették, még nagyobb bankok esetében is 5-10, de legfeljebb 15 munkatárs dolgozik. A központi bírálati területek kapacitásigénye a PwC számításai szerint a teljes bankrendszerben akár 120-150 emberre is megnövekedhet.
Kulcsfontosságú, hogy a bankok milyen mértékben tudják egyszerűsíteni, standardizálni eljárásaikat. A PwC szerint különösen az ügyfélbírálat és a fedezetértékelés terén lehet indokolt alapos meggondolás után egyszerűsítések elfogadása, például előző bank értékbecslésének használata, jól teljesítő adósok esetében egyszerűsített ügyfélbírálat.
A Fundamenta nem ad több áthidaló kölcsönt>> |
MTI