A Felügyelet többek között elvárja a pénzügyi szervezetektől, hogy, a fogyasztó tényleges igényeit, körülményeit és pénzügyi ismereteit mérlegelve, a fogyasztó számára legmegfelelőbb, hosszabb távon is vállalható és teljesíthető pénzügyi terméket, szolgáltatást kínálják számára, ezen túlmenően fordítsanak fokozott figyelmet az érdekeiket csak korlátozottan képviselni képes fogyasztókra (pl. kiskorúakra, idősekre).
A pénzügyi szervezetektől kapjon a fogyasztó teljes körű, kiegyensúlyozott és közérthető információt az előnyök mellett a hátrányokról, a kockázatokról is, váljék lehetővé a hasonló termékek közötti összehasonlítás. A szolgáltatók tegyék egyértelművé, egyszerűvé és közérthetővé a szerződési feltételeket, átlátható díjjal és költséggel. A pénzügyi szervezetek számoljanak a fogyasztó megváltozott élethelyzetével (munkanélküliség, betegség stb.), reagáljanak rugalmasan a fogyasztó pénzügyi nehézségeire, segítsék a fogyasztót tisztességes és méltányos eljárással, áthidaló megoldásokkal - ajánlja a PSZÁF.
A közlemény szerint a fogyasztóvédelmi ajánlások következetes alkalmazása, így az erősödő fogyasztóbarát szolgáltatói magatartás elősegítheti a bankok, biztosítók és más pénzügyi szolgáltatók iránti lakossági, fogyasztói bizalom fokozatos megerősödését is. Az ajánlásban foglalt elvárások megvalósulását a Felügyelet figyelemmel fogja kísérni és a pénzügyi szervezetek működését ennek megfelelően is értékeli.
Az ajánlás megjelentetését széleskörű szakmai egyeztetés előzte meg, amelyben közreműködtek a civil fogyasztóvédelmi szervezetek, a pénzügyi fogyasztóvédelemben érdekelt társhatóságok, a pénzügyi szervezetek szakmai szövetségei. Az általános, minden felügyelt szektorra vonatkozó fogyasztóvédelmi ajánlást várhatóan szakágakra konkretizált (hitelintézeti, biztosítói, tőkepiaci) ajánlások fogják követni - olvasható a PSZÁF közleményében.
Privátbankár