A 2021-es év nagyon szokatlan év volt, mondta el a K&H Csoport vezérigazgatója, Guy Libot, hiszen előzetesen arra számítottak, hogy a járványon túl lesz a világ, ám nem így történt. Ez természetesen a csoport működését is befolyásolta, de szerinte a munkatársaik rugalmasan alkalmazkodtak a helyzethez. A másik oldalról viszont a magyar gazdaság kimagasló gazdasági növekedést tudott felmutatni, ennek köszönhetően a magánszemélyek, a kkv-k és a vállalati ügyfelek részéről is nőtt az érdeklődés a K&H termékei iránt is.
A bank rendszeresen a rendkívüli tételektől megtisztított eredményt publikálják, ez biztosítja leginkább az összehasonlíthatóságot.
A 2020-as 58,4 milliárd után tavaly 73,9 milliárd forint lett az egyszeri tételektől tisztított nyereségük, ami 26 százalékos növekedést jelent.
Ennél magasabb lett a nettó eredmény, ez ugyanis 75 milliárdot tett ki.
Mint a vezérigazgató elmondta, a múlt évben a költségek stabilak maradtak, a bevételi oldal viszont dinamikusan növekedett, leginkább az ügyfeleknek nyújtott hitelek állománya járult hozzá az eredmény látványos növekedéséhez: ez az állomány az egy évvel korábbi 1903 milliárdhoz képest 2156 milliárdra ugrott, ezen belül az új lakossági kihelyezés 297 milliárd forint, míg az NHP Hajrá hitelek állománya 225 milliárdot tett ki.
Guy Libot kiemelte, hogy a lakossági ügyfélszám tovább növekedett, 2021-ben elérte a 752 ezret, ebből rendszeres bérátutaló ügyfelek száma közel 500 ezret tett ki. Tavaly több, mint 60 ezer új ügyfél választotta bankjának a K&H-t.
A részletek kapcsán Gombás Attila, a Pénzügyi divízió vezetője azt emelte ki, hogy 2020-ban a Covid miatti várható veszteségekre 20 milliárd forint tartalékot képeztek. Ezen túl a hitelmoratórium kapcsán 4,4 milliárd forintos veszteséget számoltak el. Tavaly azonban kiderült, hogy túlzott volt az óvatosságuk, és a céltartalékból 6 milliárd forintot visszaírtak - köszönhetően annak, hogy a teljes magyar gazdaság és értelemszerűen az ügyfeleik is jobban átvészelték a Covidot, mint amire előzetesen számítottak.
Ugyanakkor a moratóriumot meghosszabbította a kormány, ez Gombás Attila szerint
további 1,4 milliárd kiesést jelentett a K&H banknak. A tavalyi év terhére számolták el a kamatstop hatását is, amely a banknak 2,3 milliárd forint veszteséget jelent. A bankadó pedig 6,4 milliárdos költséggel járt.
Ezek után lapunk megkérdezte, lesz-e hatása az eredményre az MNB esetleges lépésének, Virág Barnabás jegybanki alelnök ugyanis azt nyilatkozta, hogy elvárják a bankoktól a betéti kamatok emelését. Guy Libot, a K&H vezérigazgatója válaszában annyit mondott, hogy lesz, ugyanakkor hozzátette: az árazással kapcsolatos felvetéseket nem szokták kommentálni, így most sem kívánja ezt megtenni.
A tájékoztatón Gombás Attila beszélt a banknál lévő befektetési állományról is, amely dinamikusan növekedett. Az alapokban kezelt vagyon 15 százalékkal 891 milliárd forintra nőtt. Erőteljes bővülés volt a vegyes és a tematikus részvényalapokban is. A társadalmilag felelős befektetési alapokban kezelt vagyon megnégyszereződött, immár a teljes vagyon 8 százaléka van ilyen eszközökben.
A K&H Biztosító nettó eredmény 6,7 milliárd forint lett, ezt már a leányvállalat vezérigazgatója, Nik Vincke mondta el. Mind az életbiztosítási, mind a nem életbiztosítási üzletág jól teljesített. Utóbbi területen az otthon, a casco és a vagyon- és felelősségbiztosítás növekedett átlag felett. Az életbiztosítás területén az unit-linked és a nyugdíjbiztosítások is jelentősen bővültek.
A biztosító vezetője kiemelte, hogy a pandémia miatt megnövekedett a halandóság mind 2020-ban, mind 2021-ben. Azt is elmondta, hogy K&H Biztosító volt az első, amely a kockázati biztosítási térítések közé bevette a Covid-dal kapcsolatos károkat, haláleseteket.
A pandémiás helyzet felgyorsította az ügyfelek digitális szolgáltatások iránti igényét, és ehhez a bankok is igyekeztek alkalmazkodni. A háttérben nagyon komoly változások zajlottak. A 2021-es év kiemelt innovációinál két szempont volt, az egyik, hogy az alkalmazások minél életszerűbb legyen, sokan használják, illetve minél egyszerűbbek, ügyfélbarátabb módon működjenek. A Google Pay és az Apple Payt is az elsők között vezették be. Ezt menet közben a Garmin típusú órákra is kiterjesztették, ismertette a legfontosabb fejlesztéseket Németh Balázs, a bank innovációs vezetője.
Fontos lépés volt az azonnali számlanyitás bevezetése is, amelynek köszönhetően gyakorlatilag percek alatt nem csak a számlanyitás, de annak használata is megoldható. Tavaly már minden második új számlát ilyen módon nyitottak. Az ügyfelek digitális aktivitása minden téren erősödött egyébként, a mobilbank felhasználóknál 24 százalékos növekedés értek el, és a használat esetén még ennél is jobb számaik voltak. A bank életében a digitális csatornák felértékelődését mutatja az is, hogy a személyi kölcsönök igénylésének a fele ilyen módon történik.
Guy Libot azt is kiemelte, hogy nagyon sokat tesznek a fenntarthatóság eléréséért. Az irodák energetikai ellátásánál a megújuló energia felé fordulnak, és a járműhasználatnál az elektromos és hibridjárműveket preferálják. Emellett igyekeznek papírmentesen működni, amit támogat az egyre terjedő digitális bankolás. A célkitűzésük az volt, hogy a 2015-ös széndioxid kibocsátási értéket 2030-ra 80 százalékkal csökkentsék, ami időarányosan nagyon jól áll, hiszen 72 százaléknál járnak.
Nem csak a saját működésüknél tartják ezt fontosnak, de az ügyfelekkel is ezek mentén próbálnak működni, próbálják őket segíteni. Ugyanakkor a jövőben felülvizsgálják a hitelezési tevékenységet is, és lesznek olyan területek, amit nem akarnak majd finanszírozni. A portfóliójukat is igyekeznek zöldíteni. Nem csak korlátozásokról van szó, hanem arra is fókuszának arra, hogy aktívan támogassák az ügyfeleket a zöldülésben.