4p
Egy tanulmány szerint az európaiak 10 százaléka készpénzt ad karácsonyra családtagjainak. Ezzel szemben a gondosan kiválasztott ajándékok nem csak nagyobb örömet okoznak szeretteinknek, de a kiskereskedelem teljesítményét is javíthatják ezekben a hetekben, mivel a pénz így nem kerüli el az üzleteket.

A MasterCard 17 országra – köztük Magyarországra is – kiterjedő felmérést készített az európaiak ajándékozási szokásairól. A kutatásból kiderül, hogy az öreg kontinens lakóinak több mint háromnegyede az utolsó hónapra hagyja a vásárlást, ezen belül 14 százalékuk az ünnepet megelőző napon vagy az utolsó pillanatban szerzi be az ajándékokat. A britek a legelőrelátóbbak, a görögök pedig a legráérősebbek: 60 százalékuk egy héttel az ünnep előtt kezdi meg a vásárlást, egynegyedük pedig az utolsó előtti napra hagyja.

Kik adnak inkább pénzt?

A számok fényében nem meglepetés, hogy az emberek nagy része nem is gondolja át, mit ajándékoz. Legrosszabb esetben arra sem jut idejük, hogy egyáltalán ajándékot vegyenek, csak készpénzt tesznek egy borítékba. Minden tizedik ember úgy gondolja, hogy ez akár egy veszekedés kiváltó oka is lehet. A MasterCard felmérése szerint az életkor is szerepet játszhat a pénzajándékozásban, ugyanis az 55 évnél idősebbek kétszer akkora valószínűséggel adnak pénzt, mint a 18-34 évesek.

A 15 ezer megkérdezett negyede vallotta, hogy már adott szeretteinek olyan ajándékot, melyet utólag megbánt annak ötlettelensége miatt. Az európaiak közel egyharmada szerint ebbe a kategóriába tartozik a készpénz ajándékozása is.

 

„A MasterCard ezzel a kutatással arra szeretné ösztönözni az embereket, hogy átgondolt, ötletes, személyre szabott ajándékokkal lepjék meg szeretteiket, és legalább karácsonykor kerüljék az utolsó pillanatban összekapkodott, személytelen ajándékokat – mondta Eölyüs Endre, a MasterCard Magyarországért és Szlovéniáért felelős igazgatója. „A kutatásból tudjuk, hogy az európaiak számára az ár nem játszik szerepet az ajándék értékelésében: csupán 3 százalékuknak számít, hogy mennyibe került a meglepetés, míg a túlnyomó többség szerint az a legfontosabb, hogy az ajándék személyesen nekik szóljon!” – tette hozzá Eölyüs Endre.

Az osztrákoktól a lengyelekig: eltérő szokások

 

Érdekesen változnak a régiónkbeli országok ajándékozási szokásai is: míg az osztrákok 94 százaléka azt gondolja, hogy az ajándék személyessége a legfontosabb, és a csehek 91 százaléka az átgondoltságra fekteti a hangsúlyt, addig a lengyelek 36 százaléka ismerte be, hogy szégyelli magát a korábbi ajándékok ötlettelensége miatt. Magyarországon panaszkodtak a legkevesebben arra, hogy átgondolatlan ajándékot kaptak: a megkérdezettek mindössze 17 százaléka vallott így.

A kutatásból az is kiderül, hogy a legtöbben a partnerük számára szeretnék megtalálni a tökéletes ajándékot, a családtagoknak pedig igyekeznek azt adni, amire vágynak. Ezzel szemben a kollégáknak szánt meglepetésekre nem szívesen költenek, és az ő esetükben a legnagyobb az esélye annak, hogy az első szembejövő ajándékot veszik meg nekik.

A felmérés arra is kitért, hogy az európaiak milyen gyakorisággal és milyen módon lepik meg önmagukat ajándékokkal. A megkérdezettek majdnem fele havi rendszerességgel vagy még gyakrabban vásárol élvezeti cikket, leggyakrabban ruhát, táskát vagy cipőt. Bár az európaiak 58 százaléka úgy érzi, időnként megérdemli a kényeztetést, sokuknak bűntudata van tőle, főként a fiatalabb generáció körében, akik úgy gondolják, spórolniuk kéne.

A leggyakoribb célja az ilyen vásárlásoknak, hogy felvidítsuk magunkat: a válaszadók 42 százaléka akkor vásárol magának élvezeti cikkeket, amikor rossz kedve van, vagy ha többletpénzhez jut. Nemek szerint eltérő képet mutat az önkényeztetés: a nők hajlamosabbak (51%) rá, mint a férfiak (33%), valamint utóbbiak majdnem harmada alkohollal lepi meg magát, míg a nők 38 százaléka kozmetikumokat vásárol magának.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Népszerű szolgáltatást szüntet meg a Revolut Magyarországon
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 13:30
A neobank elérhetetlenné teszi a kriptovaluta-szolgáltatását a magyar felhasználók számára.
Pénzügyi szektor A jegybank az infláció ellen is bevetheti a mesterséges intelligenciát
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 12:54
A mesterséges intelligencia (MI) a pénzügyi rendszer új motorja lehet – hangsúlyozta Izer Norbert, a jegybank pénzpiacokért és digitalizációért felelős ügyvezető igazgatója.
Pénzügyi szektor Kéz a kézben esik a Mol, az OTP, a Telekom és a Richter is
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 11:54
A Budapesti Értéktőzsde részvényindexe a plusz 0,93 pontos nyitás után csökkent hétfőn délelőtt.
Pénzügyi szektor Hiába jött az Otthon Start Program, elmaradt az áttörés
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 08:26
A babaváró hitel még mindig jelentős tényező.
Pénzügyi szektor Tovább szárnyal a K&H – visszafogottabb nyereség az adók miatt
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 13:54
A bank hitelállománya egy év alatt 9 százalékkal nőtt, meghaladva a bankszektor átlagát. A betétállomány ugyanakkor 6 százalékkal bővült.
Pénzügyi szektor Már karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a Gránit Bank ügyfelei
Natív tartalom | 2025. november 25. 13:34
Teljessé vált az NFC elven működő érintésmentes fizetési lehetőségek palettája a Gránit Banknál: az okosórás fizetések mellett mostantól karkötővel és gyűrűvel is fizethetnek a pénzintézet ügyfelei. A bank ráadásul most ingyenesen biztosítja a karkötőket azoknak az ügyfeleknek, akik legalább két ügyfélajánlást teljesítenek 2025. december 19-ig.
Pénzügyi szektor Keszthelyi Erik: a sikerhez a szorgalom is kell a szerencse mellett – Klasszis Podcast
Izsó Márton - Herman Bernadett | 2025. november 25. 13:14
Hisz a biztosítási piac fejlődésében, és tesz is érte. Képzést szervez, integrálja a kis cégeket, és fogyasztóbarát intézkedéseket sürget Keszthelyi Erik, a Hungarikum Biztosítási Alkusz Zrt. elnök-vezérigazgatója.
Pénzügyi szektor A bankbetétektől a globálisan diverzifikált portfólióig – 30 éve indult az első hazai privátbanki szolgáltató
Izsó Márton - Veresegyházi Gábor | 2025. november 24. 14:20
A Klasszis Podcast friss epizódjában Bálint Attila, a Raiffeisen Bank Private Banking üzletágának ügyvezető igazgatója kalauzol el minket a magyar privátbanki szolgáltatások három évtizedes fejlődésén.
Pénzügyi szektor Tízezer milliárd forint felett van az Erste által kezelt ügyfélvagyon
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 12:53
A működéssel kapcsolatos kiadások 11 százalékkal emelkedtek.
Pénzügyi szektor A Magyar Bankszövetség nem hagyta szó nélkül a tervezett adóemelést
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 16:31
A szervezet szerint a banki extra terhek emelése a teljes magyar gazdaságot sújtja, tovább fékezi a magyar gazdaság növekedését és rontja hazánk megítélését.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG