Ez a cikk a Piac&Profit magazin nyomtatott kiadásában jelent meg.
A cikk csak a Klub csomag előfizetői számára olvasható.

11p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Különleges termékkínálat, az online vásárlás során jellemző frusztrációk kiiktatása és mindezek mellett emberközpontú magatartás – röviden így lehetne leírni a cseh gyökerű Kifli.hu mibenlétét. Az online élelmiszerbolt 2019 legvégén nyitotta meg a „kapuit” a magyar vásárlók előtt, Makkay János tavaly nyáron vett át az ügyvezetői feladatokat.

Yuval Noah Harari sztártörténész, A COVID egy évének tanulságai című írásában arról írt nemrég, hogy 2020-ban néhány más szakma mellett a futárok voltak azok, akik egyben tartották a civilizációnkat.

– Ebben sok igazság lehet. A mostani bezárkózott világunkban az olyan cégek is a házhoz szállítás segítségével juttatják el a termékeiket és szolgáltatásaikat a vevőikhez, amelyek soha nem gondolták volna magukról, hogy nem fizikai boltban fognak értékesíteni. Nagyon sok brand rákényszerül, hogy futárokon keresztül valósítsa meg az üzleti tervét, illetve nagyon sok olyan ember – legyen vendéglátóipar dolgozó, idegenvezető vagy akár tanár – rákényszerül a futárkodásra, aki korábban soha nem dolgozott futárként, és nem is gondolta volna, hogy ilyen típusú munkát végezzen. Mindez egyrészt jó, mert picit mutatja, mennyire gyorsan és adaptív módon reagált a járványra az emberiség. A másik oldalról viszont szomorú, hogy bezárkózunk mikroterekbe. Lassan mindent az otthonunkban fogyasztunk, ami hosszú távon probléma lehet.*

A Kifli.hu indulása majdhogynem egybeesett a koronavírus-járvány magyarországi megjelenésével. Mit mutattak a járvány első hulláma alatt a rendelésszámok, és mit mutatnak most?

– Gyakorlatilag egy hullámvasút volt 2020. Tavaly januárban naponta nagyjából száz, februárban kétszáz megrendelés jött. Márciusra két hét alatt kétezer fölé ugrott a rendelésszám, tízszeres növekedés történt. Mindez nagyon megviselte az egész operációt, mert sem a raktár, sem a logisztika nem volt igazán felkészülve egy ilyen hirtelen történő és ennyire kirobbanó növekedésre. A COVID első hulláma alatt nagyon sok kényszervásárló is jött a Kifli.hu háza tájára, akik aztán amilyen gyorsan érkeztek, olyan gyorsan át is tértek más bevásárlási módokra. Részben ennek, részben a szezonalitásnak köszönhetően a nyár gyengébbre sikerült. Ezer alatti megrendelésszámmal július és augusztus mélypont volt a cég életében. Én ekkor érkeztem a Kifli.hu-hoz. El se tudtam képzelni, hogy ilyen magaslatokba sikerül jutni. A nyár az előkészületekkel zajlott, majd szeptemberben elindultunk egy hihetetlen növekedési pályán. Decemberre sikerült elérni a négyezer rendelést. Azóta is megyünk felfele. Ez 3500–4500 közötti rendelésszámokat jelent naponta, de mostanra az egy napra jutó rendelésszámban már nehezen tudunk előrelépni a raktár kapacitáskorlátai miatt.

Makkay János (Fotó: Bánkuti András)
Makkay János (Fotó: Bánkuti András)

Hogyan lehet tartani a növekedési dinamikát?

– Külső szolgáltatókkal dolgozunk, ami nagyobb flexibilitást tesz lehetővé. A különböző területek összehangolása azért fontos, hogy jó legyen a szolgáltatás minősége, ne legyenek egyensúlytalanságok, ami működésbeli problémákhoz és potenciálisan forgalom- vagy profitvesztéshez vezetne. Naponta most már nagyjából száz beszállítói beérkezés történik a raktárunkba, ez száz teherautót jelent. A rendszer akkor tud olajozottan működni, ha van elég ember az áruk érkeztetésénél, a raktárban, és van elegendő autó és futár a rendelések kiszállítására.

Mi a Kifli.hu fő stratégiája?

– A Rohlik és ezáltal mi is kifejezetten vevőközpontúak vagyunk. Az univerzumunk középpontjában valóban a vásárló áll, és ez nem valamiféle marketinges dolog. Ez inkább stratégiai választás, hogy mi ilyenek vagyunk, és ebből nagyon sok minden fakad. A vásárlók számára az egyik legfontosabb a termék. A Kifli.hu alapvetően minőségi termékszortimentet tart. Minden kategóriában megpróbálunk olyan árukat kínálni a vásárlóknak, amikhez csak akkor tudnának hozzájutni, hogyha egy csomó helyre elmennének vásárolni. Például kézműves kenyérért a sarki pékségbe, organikus termékekért egy speciális boltba. Drogériába szépségápolási termékért, patikába gyógyszerért, piacra a henteshez vagy azért, hogy igazán finom, családi gazdaságokból származó zöldséget és gyümölcsöt vásároljanak. A Kifli.hu ezeket a termékeket egy tető alá hozza, ráadásul mindezt online, otthonról megvehetjük, és a termékeket akár három-négy órán belül ki is szállítják. Tudjuk, a vásárlóknak a legnagyobb frusztrációt az online szolgáltatásoknál a késés, a helyettesítő termék és az átmenetileg nem elérhető áruk jelentik. A Kifli.hu-nál mindezeket a tényezőket viszonylag sikeresen tudjuk alacsony szintre szorítani. Ezek a frusztrációk nálunk nincsenek. A különleges kínálat ráadásul  nagyon emberközeli vásárlók iránti magatartással is párosul.

Ehhez még hozzátenném az őszinteséget. Vásárlóiknak küldött e-mailben nemrég leírták, milyen ideiglenes intézkedéseket vezettek be a kapacitások megfelelő szabályozása érdekében. A levél végén az ön neve és fényképe szerepelt.

– Miután elküldtük a levelet, rengeteg visszajelzést kaptam. Az egyik törzsvásárló köszönőlevelében megjegyezte azt is, hogyha ír, biztos nem én kapom meg. Erre visszaírtam, hogy téved, sőt személyesen válaszolok minden vásárlónak. Aznap nagyjából negyven levelet írtam.

Makkay János (Fotó: Bánkuti András)
Makkay János (Fotó: Bánkuti András)

A járvánnyal hogyan változott a vásárlók magatartása?

– Az első hullámban nálunk is jellemző volt a pánikvásárlás. Lisztet és WC-papírt tömegével vettek. Ez a kettő vitte a prímet, de természetesen más termékeket is nagy számban vásároltak. Mostanra megnyugodtak a kedélyek, lett egy járványtapasztalata az embereknek.

Miben tér el a Kifli.hu termékpalettája a hipermarketekétől?

– Kifejezetten az igényes, tudatos vásárlókat célozzuk. Egy hagyományos hipermarketben a belépő, olcsó termékek aránya negyven-ötven százalék körül van. Ha ezt piramisként ábrázoljuk, akkor ez a talapzat, ami meglehetősen vaskos. Egy másik negyven százalék a közepes szintű termékeket jelenti, és van egy elég szűk, öt–tíz százalékos prémium kategória. Nálunk fordított a piramis. Negyven százalék felett van a prémium kategóriába sorolható áruk aránya.

A prémiumot az emberek általában egyetlen szóval párosítják: drága.

– Azoknál az összehasonlítható termékeknél, amelyek elérhetők hipermarketben is, kifejezetten törekszünk és folyamatosan figyelünk arra, hogy nagyjából hasonló árakat tartsunk. A vásárlóinkat semmiképpen se érje anyagi kár vagy hátrány, ha nálunk vásárolnak. Vannak olyan termékek, amelyeket piacon, pékségben vagy hentesnél lehet vásárolni. Itt is figyeljük, hogy például a Lehel piacon mennyiért lehet almát kapni. Törekszünk arra, ezek jó árak legyenek, de természetesen ezek a minőségi termékek drágábbak a hentesnél vagy egy bioboltban is.

Ki a Kifli.hu célközönsége?

– Szolgáltatásunk a legnagyobb segítséget a gyerekes családoknak jelenti, különösen az édesanyáknak. Számukra nagy könnyebbség, hogy otthonról el tudják végezni a bevásárlást. Számarányában nem óriási, de sok idős, nyugdíjas korban lévő vásárlónk is van. Nekik szintén nagy segítség, hogy nem kell fizikailag elmenniük a boltba. Rajtuk kívül nagyon sok más vásárlói profilt lehet azonosítani. Többek között az igényes, különleges terméket vadászók körét; a tudatos, egészségesen élő vevőkét, de ott vannak az utolsó pillanatban, bulira vásárlók is. Vevőinknél közös nevező, hogy megértették az alapkoncepciót: spóroljunk meg időt a vásárláson az életben fontosabb dolgokra, és legyünk tudatosabbak a napi bevásárlásban.

Mit gondol, szolgáltatásuk gyökeres változást hozott az online élelmiszer-vásárlások területén?

– Jó pár versenytársunk körülbelül egy évtizede aktív a magyar piacon, de a Kifli.hu drámaian megváltoztatta a helyeztet. Egy sor olyan frusztrációt sikerült minimálisra csökkenteni vagy kiküszöbölni, ami rengeteg embert eltántorított az online vásárlástól. Egy nagy versenytársunk szolgáltatását én is használtam, mielőtt a céghez jöttem. Amikor Guinness sör helyett barna sört hoztak póttermékként, inkább nem rendeltem többet. A raktárkészletünk állandó kapcsolatban áll azzal, ami megjelenik a vásárlók számítógépén vagy a mobilapplikáción, ezért a póttermékeknek az előfordulása nálunk egészen minimális. Az élelmiszervásárlás ugyanakkor bizalmi viszony, hiszen valakire rábízzuk a bevásárlásunkat. Ahogy a bizalom nő, az emberek egyre több kategóriát mernek betenni a kosarukba, ami egyben a kosárérték növekedését is jelenti.

A Kifli.hu-ról 

2019-ben a teljes online magyar kereskedelem mindösszesen 0,6 százalékát tette ki az élelmiszer-rendelések aránya. Minderre a járvány ráerősített, vagyis még komoly növekedési potenciál van a szektorban. Mindezt a Kifli.hu számai is mutatják: míg tavaly 8 milliárd forint forgalmat generáltak, a 2021-es naptári évre már 23 milliárd forint árbevétel a cél.

 (Fotó: Kifli.hu)
(Fotó: Kifli.hu)

A Kifli.hu anyavállalata a cseh Rohlik Group (a rohlik magyarul kiflit jelent). Tulajdonosa, Tomáš Čupr 2014-ben hozta létre a prágai székhelyű vállalatot. A Rohlik mára Csehország legnagyobb kereskedelmi vállalatává nőtte ki magát. A 2020-as évet 300 millió eurós bevétellel zárták, amely több mint 100 százalékos éves növekedésnek felel meg. Jelenleg több mint 750 ezer vásárlóval rendelkeznek három piacon, hamarosan négy országban lesznek jelen. Az ausztriai leányvállalaton, a Gurkerl.at-en (jelentése uborka) kívül 2021-ben a német piacon is elindítják szolgáltatásukat Knuspr.de (ropogós) néven. A cégcsoport 190 millió eurót gyűjtött össze befektetőktől, amit a már meglévő piacain való terjeszkedésre és a németországi online élelmiszer-piaci belépésre fordítanak.

A Rohlik Group külföldi terjeszkedésének első állomása Budapest volt 2019-ben. Az online közért még hétvégén is „nyitva van” a vásárlók előtt. A szupermarket a hét minden napján reggel 7 és 22, illetve pénteken és szombaton 7 és 23 óra között üzemel, ugyanakkor egyre kiegyenlítettebb a hét napjai között a rendelésszámoknak az elosztása. Korábban nagyon erős volt a péntek és szombat és az ünnepek előtti időszakok. Egy átlagos vásárló bruttó 20–22 ezer forintot költ egy bevásárlás során. A slágerkategóriák közé a friss zöldség és gyümölcs, a pékáru, a hús és a tejtermékek tartoznak.

Nemcsak élelmiszert lehet itt vásárolni online, hanem háztartási eszközöket, barkácseszközöket, de a Butlers termékei és idehaza egyedüliként a Marks&Spencer élelmiszerei is megtalálhatók. Márciusban indult el a Benu Gyógyszertárral közös szolgáltatásuk, amelynek keretében vény nélküli gyógyszerek rendelhetők, akár háromórás kiszállítási idővel. Jelenleg Budapestre, az agglomerációba és a Balaton keleti medencéjébe szállítanak gyógyszereket – ahova a Kifli.hu normál esetben is szállít. A vállalat Budapestre és az agglomerációra fókuszál leginkább, de már rövid távon, a 2021-es tervek között is szerepelnek további városok.

Cseh mintára március elején Magyarországon is elindult a Kifli Bisztró. Az alapkoncepció lényege, hogy segítsenek a járvány miatt bezárulni kényszerült éttermeken. A sokkolásos technológiával, minimális főzést igénylő ételek gyorsan elkészíthetők, éttermi minőségű fogásokat nyújtva bárki otthonában. Egyelőre hat kiváló minőségű étterem fogásai szerepelnek a kínálatban, de tervezik a bővítést. Szintén az elképzelések között van a Kifli Séf, ami receptalapú vásárlást tesz majd lehetővé. Nemcsak egy recept, de az ehhez szükséges összes alapanyag beszerezhető lesz az oldalról. További fejlesztés lesz a közeljövőben a Kifli Piac. Itt vidéki, családi gazdaságok által készített termékeket igyekeznek majd megismertetni a Kifli.hu közönségével. Saját márkás termékek bevezetésében is gondolkodnak, az első ilyen termékek már áprilisban megjelenhetnek a „polcokon”.

A rendszer működtetéséhez persze komoly stáb is szükséges. Szűk másfél év alatt megduplázódott a vállalat munkatársinak száma. Az operációs vezetés és a központi irodai dolgozók létszáma az induláskor 40-50 főt jelentett, mára már százan dolgoznak ezen a területen. A Jászberényi úti raktárban a különböző területek működtetését, a logisztikát külső vállalkozókkal, állandó futárpartnerekkel végzik. Míg az induláskor 40-50 futár dolgozott egy átlagos napon, ma 130–150 fő látja el a kiszállítási feladatokat. A raktár több műszakban, összesen 400–500 főt foglalkoztat.

A Kifli.hu egész működését áthatja a fenntarthatóság iránti elkötelezettség is. Ebből a leglátványosabb elem a vevők számára, hogy a megrendelt termékek újrahasznosított papírtáskában érkeznek, amelyeket visszagyűjtenek a futárok. Mindez 1,5-2 tonna papír újrahasznosítását jelenti havonta. Ugyanilyen környezetkímélő megoldás a csomagolás nélküli, újratöltve termékek (köztük a tartós élelmiszerek, tejtermékek, gyümölcslevek, állateledel) köre a portfólióban, ami a kezdeti szűk szortimentről már 65, Magyarországon gyártott termékre növekedett. A környezetre való odafigyelést az is mutatja, hogy magas, 86 százalékos a helyi beszállítók és egy százalék alatti a selejt aránya.

*Az interjú márciusban készült, áprilistól Klekner Péter vette át a Kifli.hu ügyvezetői feladatait. 

Címkék: Piac&Profit Kifli

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Piac&Profit Egy csomó pénzt dobott el a magyar űrprogram, de az mind vissza is hull rá
Tiszai Balázs | 2021. július 9. 05:37
Új lendületet vett a magyar űrélet: néhány év leforgása alatt óriási összeget teszünk bele az összeurópai űrkutatásba, hogy aztán azt visszaosszák nekünk pénz és lehetőségek formájában. Lesz belőle minden, de legfőképpen – ami a nagyközönség fantáziáját leginkább megragadja – új magyar asztronauta. Bár a terület kulcsinformációinak többségéhez nem kaphattunk hozzáférést, összeszedtük, mi minden tudható a magyar űrfrontról 2021 nyárelőjén.
Piac&Profit Akik elvitték a fertőző szeméthegyet, mielőtt ránk omlott volna
Tiszai Balázs | 2021. július 5. 05:13
A járvány hullámaihoz igazodva itthon is óriásit nőtt a fertőző kórházi hulladék mennyisége. Magyarországon ebből nem lett probléma, az a pár cég, amely ennek elszállításával, kezelésével foglalkozik, bírta a strapát. Másutt azonban nem ilyen szerencsés a helyzet.
Piac&Profit Mi lesz, ha egyszer majd lejár a moratórium?
Csabai Károly | 2021. július 4. 06:09
Még nem tudni, hogy a 2020. március 19-e előtt keletkezett hiteltartozások törlesztésére adott moratóriumnak mikor lesz vége. Kétszeri hosszabbítás után egyelőre szeptember 30-a a határidő, ám a kormány ennek sorsáról is megkérdezi a magyar embereket a nemzeti konzultáció keretében, s a válaszok figyelembevételével dönt arról, hogy továbbnyújtja-e a fizetési könnyítést és ha igen, kiknek. Addig is azért érdemes számbavenni, milyen lehetőségek adódnak a moratórium után azok számára, akik éltek e lehetőséggel.
Piac&Profit A keleti vagy a nyugati járványkezelés a nyerő?
Kormos Olga | 2021. július 2. 05:25
Kemény másfél éven van túl az emberiség, hiszen a koronavírus-járvány szinte az egész világot érintette. De vajon kik kezelték jobban a pandémiát, a keleti vagy a nyugati országok?
Piac&Profit Elbúcsúztunk a hungarocell kajásdoboztól, de így is bőven maradt még tennivaló
Tiszai Balázs | 2021. június 30. 05:31
Egy év türelmi idő után július elsejével most már valóban hatályba lép az új szabályozás: betiltják az egyszer használatos műanyagok forgalmazását Magyarországon. A lépés indokolt, de a csomagolásgyártók szerint a törvény több helyen finomításra szorul.
Piac&Profit Mibe érdemes tenni a járvány alatt megtakarított pénzeket?
Csabai Károly - Mester Nándor | 2021. május 3. 05:18
A válság következményeként a lakosság a fogyasztását, míg a vállalatok a beruházásaikat voltak kénytelenek visszafogni. Így mindkét szegmens azzal a dilemmával szembesült, hogy mibe tegye a megtakarításait, illetve – a ki tudja, milyen hosszú – átmeneti időre szabaddá vált pénzeszközeit. Mármint azok, akik a krízis kitörése ellenére is képesek voltak mit a tejbe aprítani.
Piac&Profit Hogyan hat a kereskedelmi bankokra az állami forrásbőség?
Csabai Károly | 2021. április 25. 17:21
A válság paradoxona, hogy látszólag aligha van gondja annak, aki – legyen vállalat vagy magánszemély – most akar bankhitelhez jutni. Hiszen az állam és a jegybank a koronavírus-járvány miatti válság negatív hatásait kezelendő bőven biztosít forrást, ráadásul a piacinál alacsonyabb kamattal, sőt, ingyen is. De hogyan hat az állami hitel- és egyéb finanszírozási dömping a banki kölcsönök árazására?
Piac&Profit Megvan a következő Prezi?
Csabai Károly | 2021. április 24. 18:23
Pozsonyi Gáborral, az OTP Csoporthoz tartozó PortfoLion Capital Partners partnerével laptársunk, a Piac&Profit annak kapcsán beszélgetett, hogy a PortfoLion a világ egyik legmeghatározóbb, korai fázisú befektetésekre szakosodott cégével, a Creandummal közösen tízmillió eurót fektetett be az online csalások megelőzésére specializálódott SEON Technologies Kft.-be.
Piac&Profit Menedzserszűrés helyett Post-Covid szűrés?
Kormos Olga | 2021. április 24. 15:14
A koronavírus-járvány a menedzserszűrésekre is rányomja a bélyegét. Nemcsak azért, mert a betegség tüneteihez most még a karanténfáradtság is társul, hanem azért is, mert jóval kevesebben jutnak el a vizsgálatokra. Már most látszik, hogy lesz még ennek böjtje.
Piac&Profit Itt vannak a közvetett Jeremie-siker tényezői
Csabai Károly | 2021. március 7. 16:39
Janus-arcú volt a 2010-ben debütált Jeremie kockázatitőke-program, de legalább valami elindult Magyarországon. Az első program negatív tapasztalatait az azután indult további három kialakításánál sikerült hasznosítani. Összeállításunk harmadik, befejező részében az uniós program hatásait veséztük ki.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG