A Facebooknál régóta figyelmeztetett Mark Zuckerberg, hogy a bevételek és a profit növekedése nem tarthat az égig, valószínűleg tisztában volt azzal, hogy az egyes felhasználók adatainak korlátlan kutatása és felhasználása nem megy akármeddig, ezek nélkül pedig kisebb lesz a reklámbevétel. Nos, ez a probléma egy nagy botrányban csúcsosodott ki, ami le fog csengeni, mivel a cég sokkal jobban szabályozza az adatvédelmet, de a nagy növekedésnek ezzel valóban vége lehet, jöhet a fejőstehén korszak: stabil, nagy nyereség, kellemes osztalék.
Egyszeri tétel, szűkülő marzs
A másik internetes óriás, a Google, pontosabban annak anyavállalata, az Alphabet is hasonló mértékben növekedett, sőt, a részvényárfolyam még többet is megelőlegezett: az összesen 750 milliárd dollárt érő cég (ezzel a harmadik legnagyobb tőzsdei társaság) magas, 30-40 körüli árfolyam/egy részvényre jutó nyereség hányadossal forog, ami még jelentős további növekedést áraz. Nézzük, mennyire reális ez az első negyedév alapján.
Az eredmény önmagában kiváló lett, de részben könyvelési módosítások miatt: belekerült az Uber és néhány más, a cég által birtokolt vállalkozás értéke, továbbá volt egy egyszeri adókedvezmény is. Kétségtelen, hogy a Google és a YouTube reklámbevétele is szépen növekedett, de a költségek is nőttek, mégpedig nagyobb mértékben: az árrés 27-ről 22 százalékra csökkent.
Nagy árbevétel
A szinte az egész világot behálózó cég árbevétele 31,1 milliárd dollár volt, magasabb az elemzői várakozásoknál, ami arra utal, hogy az adatvédelmi aggályok nem érintették még a Google-t (igaz, a botrány igazán csak áprilisban bontakozott ki). A magas árbevételben a Reuters által idézett elemzők szerint szerepe lehet annak is, hogy a világgazdaság növekedése robusztus, a cégeknél nagy a reklámozási kedv.
A negyedéves eredmény 9,4 milliárd dollár lett, vagyis 13,33 dollár részvényenként, viszont ebből 2,4 milliárd egyszeri tételeknek köszönhető, mint az Uber és az Airbnb cégekben elért, nem realizált nyereség bekerülése a profitba. A tényleges működési eredményből adódó nyereség részvényenként 9,93 dollár lett. A költségek emelkedésén belül is voltak egyszeri tételek, de komoly infrastrukturális beruházást igényel a növekvő forgalom, nagy teljesítményű számítógépeket, szervereket, internetkábeleket kell üzembe állítani, és az adatelemző rendszerek fejlesztése is nagy költség, márpedig a Google fő tevékenysége erre alapul, ennek köszönhető a keresések hatékonysága.
Nem érhet az égig
Mindezek alapján úgy tűnik, hogy a cég profitnövekedési üteme lassulni fog, de hát nem nőhet az égig, hisz már az emberisége színe-java az ügyfélkörbe tartozik, talán még inkább, mint a Facebook esetében. A részvény nem mondható már olcsónak, de hát 9 év szakadatlan emelkedő trend után olyat amúgy sem találni a piacon. A kérdés az lehet, hogy elérheti-e a cég értéke az ezermilliárd dolláros álomhatárt. Valószínű, hogy ez már sok lenne neki, a cég lassan óhatatlanul átalakul fejőstehénné, folyamatosan magas, stabil jövedelemmel, osztalékkal.