Egy Trumpot ábrázoló poszter egy kínai étterem kirakatában. A felirat szerint minden amerikai vásárlónak 25 százalékkal többet számláznak ki a kereskedelmi háború kirobbantásának napjától. Fotó: EPA / Aleksandar Plavevski |
1; Hosszú háborúra készülnek a befektetők
A piacokon egyre inkább az az általános nézet alakul ki, hogy sem az amerikai, sem a kínai vezetés nem akar engedni a mostani kereskedelmi vitákban. Emiatt a befektetők úgy látják, hogy a június végi G20-as csúcson hiába ül tárgyalóasztalhoz Donald Trump és Hszi Csin-ping, aligha fognak egyességre jutni. Ezt erősíti, hogy a pozitív gesztusok helyett a felek inkább nehezíteni próbálják egymás vállalatainak életét. A napokban például kiderült, hogy Kína a ritkaföldfémekben lévő dominanciáját használná ki, hogy ártson az USA gazdaságának. A feszült helyzet a tőzsdéken is visszaköszönt, a napokban ismét nyomás alá kerültek a részvénypiacok, szerdán is folytatódott világszerte a lejtmenet.
2; Lélegzetvételhez jutott a forint
Nagy erősödésről nem beszélhetünk a magyar fizetőeszköz esetében, de legalább stabilizálódott az árfolyam. Csütörtökön a 326-os szint alatt kereskedtek az euró-forint devizapárral. Nem csak a magyar, de más feltörekvő devizák is stabilizálták a helyzetüket, a zloty, a cseh korona és a török líra is inkább erősödött.
A szakértők szerint ugyanakkor a viharfelhők nem távoztak a forint feje felől, könnyen jöhet akár a következő napokban is egy újabb gyengülési hullám, melynek révén még a történelmi mélypontot is elérheti a magyar pénznem.
3; Mélyben a kötvényhozamok
A kereskedelmi feszültség sok ország számára jelent fejtörést, hiszen szinte biztosan visszaüt majd a gazdaságra, és a külkereskedelmi forgalom gyengülni fog. Rövid távon viszont több állam számára is pozitív hozadéka van annak, hogy a kockázatkerülés felerősödött. A kötvénypiacokon ugyanis növekvő kereslet figyelhető meg, ez pedig a hozamok csökkenésével jár, hiszen a befektetők magasabb áron is hajlandóak az állampapírokat megvenni.
A kötvénypiaci rally az amerikai Bond esetében az egyik leg szembetűnőbb. Az amerikai 10 éves állampapír hozama 2,21 százalékra esett, mellyel idén már 50 bázisponttal csökkent a hozama. A 10 éves papír hozama alacsonyabb, mint a 3 hónaposé, mely 2007 óta nem látott invertálódás a hozamgörbében, ami korábban egyértelműen a recesszió előjele volt, ám most az elemzők véleménye megoszlik, hogy ismét láthatunk-e majd gazdasági visszaesést.
Az amerikai mellett az európai kötvények hozama is esik, a német kötények egyre nagyobb negatív hozammal futnak, de a spanyol és a portugál papírok is rekordalacsony szinteken kelnek el.
További árfolyamok itt érhetők el
4; Az EKB elnöki posztja is az alkudozások része lehet
A hétvégi Európa Parlamenti választások után a legfontosabb kérdés, hogy ki lesz az Európai Bizottság feje, és a bizottsági helyeket miként osztják majd el. A német kormány, és maga Angela Merkel saját hazájából származó jelöltet támogat, azt szeretnék, ha Manfred Weber követné Juckert. A német jelölt esélye kérdéses, ami viszont más posztokra, így az EKB elnök személyére lehet hatással. Ha ugyanis a Bizottság elnökét nem Berlin fogja delegálni, akkor szinte biztos, hogy a központi bank vezetését akarják majd cserébe.
Jelenleg a legnagyobb esélyesek között a finn Erkki Liikanent, és a francia Francois Villeroy-t emlegetik, de könnyen lehet, hogy végül a német Jens Weidmann követi Mario Draghit. Utóbbi hagyományosan héja-beállítottságú, így amennyiben ő nyerné el a posztot, jelentősen erősödhet az euró, hiszen várhatóan a monetáris politika mihamarabbi normalizálására törekedne.
5; Nagy növekedésről számolhat be a Wizz Air
Pénteken nyitás előtt teszi közzé gyorsjelentését a Wizz Air. Az elemzői konszenzus 25 százalékos árbevétel-növekedéssel és 51 százalékkal magasabb EBITDAR-ral (a bérleti díjakat is tartalmazó EBITDA) számol a tavalyi első negyedévhez képest, és a nettó veszteség is jelentősen csökkenhet, írta hírlevelében az Equilor. Az utasszámadatokat már korábban közzé tette a társaság, ez az első három hónap során 8,6 százalékkal emelkedett. Az év második felére is jók a cég növekedési kilátásai, és abból is profitálhat, hogy Airbus-flottája egyre hatékonyabban működtethető, míg a rivális Ryanair-nek gondjai akadtak a Boeing gépek lecserélésével.