6p
A Volkswagen megpróbálta hosszú távon bebiztosítani kobaltellátását az elektromos autókhoz, és kudarcot vallott. A lítium fogyása miatt is gyakran aggódnak. Lehet, hogy a nyersanyaghiány fogja alaposan lelassítani az elektromos autók elterjedését? Nem biztos. Látott már hasonló ijedelmet az autóipar, de hamar túltette magát rajta.

A Ford, a Daimler, a Volkswagen (VW) egyaránt komoly terveket dédelget, hogy az elektromos autók terén piacvezető lehessen. A VW például 30 elektromos modellt készül piacra dobni 2025-ig, a GM hat év alatt 20 elektromos modellt tervez. A Daimler pedig teljes autóflottáját elektromossá akarja alakítani – írta a német N-Tv.de.

Csakhogy az elektromos autók forradalma egyesek szerint fizikai korlátokba ütközhet, mert nincs elég nyersanyag. A lítum mellett a kobalt az egyik legfontosabb alapanyag, a Volkswagen megpróbálta ellátását hosszú távú, öt éves szerződésekkel biztosítani, és erre versenytárgyalást írt ki. Ám nem járt sikerrel, a szeptember végi határidőig alig akadt jelentkező. Ezért meghosszabbították a határidőt október végéig.

Nincs elég anyag

A Financial Times feltételezése szerint az autóipari óriás eközben túlságosan elbízta magát, és megpróbálta alaposan leszorítani az árakat a piaci ár alá. Márpedig nincs elég anyag a piacon, a gyár majdnem annyit akart lekötni, mint a világ egész éves kobalt-kitermelése (évi 123 ezer tonna).

A kobaltnak van tőzsdei ára, az LME londoni fémtőzsdén bő egy év alatt 28 ezerről 60 ezer dollárra emelkedett tonnánként. A gyárak igyekeznek bespájzolni belőle, a kitermelés felét pedig a problémás Kongó adja. A UBS svájci bank szerint ha csak elektromos autók közlekednének, a jelenlegi kobalt-felhasználás 19-szeresére, és a lítium-mennyiség 29-szeresére lenne szükség.

A kobalt árfolyama Londonban (Investing.com)

Nyomulnak a kínaiak

Hogy mennyire megoszlanak a vélemények az elektromos autók jövőjéről, az jól látszik abból, hogy ugyanazon a napon, ugyanazon a német híroldalon megjelent egy másik cikk is „Az e-autók a fellendülés küszöbén” címmel. Főleg arra alapozzák a jóslatot, hogy a kínai kormány komoly intézkedés-csomagot fogadott el az e-autók elterjesztése érdekében.

Az ország egyrészt komoly környezetszennyezési gondokkal küzd, másrészt a kínai gyártók lemaradása az elektromotorok terén kisebb a nyugati versenytársakhoz képest, mint a robbanómotoroknál. Kína óriási, 7000 euróig terjedő támogatást fog adni az elektromos autók és 3800 eurót a hibrid járművek megvásárlásához. A hagyományos autók nagyon drága és nagyon lassú engedélyeztetésével szemben pedig itt gyors és ingyenes lesz a forgalomba állítás.

Tovább kutatnak

A jelenlegi ismeretek szerint van elég lítium a világon, 2030-ig az ismert készletek kevesebb mint egy százalékát kell csak kibányászni. Ám a bányák üzembe helyezése nem tudott lépést tartani a kereslet növekedésével – írtuk nemrég.

Kobalt. (Kép forrása: Wikipedia)

Ám mivel az akkumulátor-probléma megoldója mesés gazdagságra számíthat, világszerte rengeteg tudós dolgozik ezen. Szinte havonta jönnek arról hírek, hogy valamely kutatócsoport milyen ígéretes kísérleteket folytat valamely másik módszerrel. Most például a Mining.com számolt be egy újszerű alkaline (cink-mangán-dioxid) elemfajtáról, amely öt év múlva lehet piacérett.

Másutt szilíciummal vagy nátriummal kísérleteznek. Nem biztos, hogy az eddig ismert megoldásoké lesz a jövő. Újonnan felfedezett lítium-készletekről is beszámolnak, például szupervulkánoknál.

Platinától a ritka földfémekig

A Bloomberg akkumulátor-cikksorozata azzal kezdte, hogy ötven évvel ezelőtt azért aggódtak, a platina- és palládium-készletek nem lesznek elegendőek. Akkoriban a katalizátorok terjedésével nagyon megnőtt a felhasználás, az ár háromszorozódott, a cégek elkezdtek tartalékolni, bespájzolni belőlük. Később ebből nem sok maradt, kiderült, van elég a fémekből, és az ár is normalizálódott. (Említhették volna a 2010 körüli, mára szintén majdnem feledésbe merült ritkaföldfém-pánikot is – a szerk.)

Helyettesítik és megspórolják

A sorozat második része szerint arra a kérdésre, van-e elég lítium, a válasz attól függ, kit kérdezünk. A becslések között a módszertől függően óriásiak a különbségek. Van olyan becslés, hogy 100 millió, és van, hogy 10 milliárd új autóra is elegendőek az ismert lítiumkészletek. Ráadásul a várható kereslet is változik, az akkumulátorok hatásfoka például egyre javul. Az üveggyártásban pedig, amely nemrég még a lítium legnagyobb felhasználója volt, a megdrágult lítiumot káliummal és nátriummal helyettesítik.

Többféle recept a vegykonyhában

Ahhoz az 53 kilowatt-órás akkumulátor-telephez, amit a Tesla 2008-ban készített, még 38 kilogramm kobalt kellett, ma már egy hasonló teljesítményűhöz csak 4,8 kilogramm – írják a következő fémről. Így 2008-ban 51 dollár is volt egy font kobalt ára, majd sok évig jóval alacsonyabb, 10-20 dollár. A 2016 eleji mélyponton 10 dollár közelébe esett, most nem egészen 30. (Inflációval is korrigálva még olcsóbbnak bizonyulna - a szerk.)

A Bloomberg szerint a kobaltot a kínai előírások változása drágította meg, ahol egy főleg vasat tartalmazó lítiumelemről egy nikkel-mangán-kobalt akkumulátorra tértek át. De léteznek más receptek is, amelyeknél több nikkelt és kevesebb kobaltot használnak fel. A kémiai eljárások változása hatalmas változásokat okozhat az egyes fémek keresletében – és a kobalt hiánya esetleg már nem is lesz akkora probléma.

Vehetsz, ha mersz

Ha valaki mégis abban bízik, hogy a kobalt vagy a lítium ára még felmegy, az előbbit megveheti a londoni árutőzsdén, az utóbbit pedig részvényeken keresztül. Két lítium-bányászokra szakosodott ETF (tőzsdén kereskedett részvényalap) is van, LIT, illetve SOLLIT jelzéssel (Global X Lithium, illetve Solactive Global Lithium).

A Global X Lithium (LIT) ETF árfolyama

Mások szerint, mint a Seekingalpha egyik szerzője, a lítium azonban inkább a „big short” esete, azaz a részvényárak esésére érdemes játszani. A megnövekedett kereslet és árak miatt 2018-2019-re nagy új kapacitások épülhetnek ki a lítium-bányászatban, ami csúnyán visszavetheti az árakat.

„Kipukkadhat a lítium-lufi”, ami csődbe viheti vagy olcsó felvásárlási célpontokká teheti a kisebb és drágábban termelő lítiumbányász cégeket. Igaz, a megmaradók később megerősödve kerülhetnek ki ebből, konszolidálódhatnak 2020-tól, amikor új, nagy akkumulátor-gyárak állnak munkába.

Részvényárfolyamok

részvény ár min max változás vétel eladás forgalom deviza dátum idő
OTP 34720 34220 34720 +1,49% 0 0 11 095 082 860 HUF 2025-12-01 17:05:03
MOL 2980 2950 3046 +2,41% 0 0 5 190 874 610 HUF 2025-12-01 17:05:04
MTELEKOM 1766 1752 1772 +0,46% 0 0 414 152 716 HUF 2025-12-01 17:11:50
RICHTER 9615 9615 9800 -1,23% 0 0 1 052 519 945 HUF 2025-12-01 17:05:15
OPUS 530 516 539 -1,67% 0 0 93 840 452 HUF 2025-12-01 17:08:59
A fentiek 15 perccel késleltetett adatok, melyeket a Portfolio TeleTrader Kft., a Budapesti Értéktőzsde hivatalos adatszolgáltatója biztosít számunkra.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Részvény / Deviza / Áru Leáldozik az állampapíroknak, előzhetnek a részvények?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 19:22
Erre az „egymillió dolláros” kérdésre főszerkesztőnk, Csabai Károly sem ismeri a választ, így a Trend FM hétfő délelőtti adásában maximum támpontokat tudott adni. A beszélgetés első részében meg a hazai munkaerőpiaci helyzet került terítékre.
Részvény / Deviza / Áru Úgy néznek ki a forintárfolyamok, mint 2022-ben
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 19:01
A dollár 327 alatt is járt délután, az euró közelít a 380-hoz. A 2022-es árakon válthatjuk a svájci frankot is, mindhárom fő devizával szemben erősödött a forint hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A szerbiai terjeszkedés miatt veszik a Mol-részvényeket, a BUX is emelkedett
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 18:07
A Mol és az OTP is jókora emelkedéssel zárta december első kereskedési napját, a BUX-index 110 ezer fölé emelkedett.
Részvény / Deviza / Áru Gyenge kezdés az amerikai tőzsdén, tovább csökkent az európai gáz ára
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 16:01
Közel 3 százalékkal csökkent az európai gázár az irányadónak számító TTF holland gáztőzsdén. Az amerikai tőzsdeindexek veszteséggel indították a decemberi kereskedést.
Részvény / Deviza / Áru Repülőrajttal indította a decembert a Mol a tőzsdén
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 15:05
Több mint 2,4 százalékkal erősödött a Mol-részvények értéke, és még nincs vége a napnak. Az OTP-nél is örülhetnek.
Részvény / Deviza / Áru A Mol részvényein meglátszik a pénteki moszkvai találkozó?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 11:58
A Mol erősödött a legnagyobbat a vezető papírok közül – a befektetők már a szerb olajvállalat esetleges felvásárlását is árazzák?
Részvény / Deviza / Áru Gyilkos drónok és dróngyilkosok klubja
Eidenpenz József | 2025. december 1. 10:06
A modern hadviselés a technológiáról szól, egy iparág kiemelkedik a többi közül. A globális harcidrón-piac 2035-re várhatóan több mint a kétszeresére, 75 milliárd dollárra nő, de a polgári felhasználás is terjed. Hogyan lehet ebben kisbefektetőként részt venni?
Részvény / Deviza / Áru Borús kezdés az európai tőzsdéken, de mit csinált a BUX?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 09:29
Csökkenéssel indítottak a nyugat-európai indexek hétfőn.
Részvény / Deviza / Áru A forint már felkelt hétfő reggel – de melyik lábbal?
Privátbankár.hu | 2025. december 1. 06:21
Itt vannak a legfrissebb árfolyamok.
Részvény / Deviza / Áru A Mol kivételével mindenki erősödött
Privátbankár.hu | 2025. november 30. 08:34
Növekvő forgalom mellett emelkedett a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) részvényindexe a héten, pénteken a BUX 109 453,39 ponton zárt, 2,05 százalékkal magasabban, mint egy héttel korábban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG