Eric Jackson, az IronFire Capital alapítója szerint biztosan van rá lehetőség, hogy 2013-ban nyilvános részvénykibocsátásra adja a fejét a Twitter, mert rohamosan nő a cég. Azt csiripelik a piacon, hogy a vállalat hirdetési bevételei 2013-ban 1 milliárd dolláron tetőzhetnek, ez pedig éppen alkalmas lehet egy nyilvános tőzsdei kibocsátás elindításához. Ez rendkívül lenyűgöző növekedés, amikor – a Techcrunch szerint - a Twitternek nagyjából 350 millió dollár volt a teljes bevétele 2012-ben és ennek az 50 százaléka a mobil hirdetésekből jött be - írja a yahoo.finance blogja.
Akár szerencse, akár nem, ők rájöttek, hogy az ő szolgáltatásuk egyedülálló módon alkalmazható a mobil eszközökre, és a Facebookkal összehasonlítva így könnyebben tudják eljuttatni a hirdetéseiket – mondja Jackson, aki szerint a cég megléphetné az IPO-t 2013-ban, de szerinte nem tanácsos. A Facebookon túl Jackson rámutat az olyan technológiai cégek küzdelmeire, mint a Zynga és a Groupon, amelyek 2011 vége felé léptek ki a tőzsdére és a következő évben mindegyik jelentős növekedési nehézségeket tapasztalt. A vállalatok részvényei leértékelődtek, 75 és 78 százalékra 2012-ben.
És az Instagram a legutóbbi példa, amely megjárta a rögös utat. A Facebook tulajdonában álló fénykép megosztó alkalmazás felborzolta a kedélyeket egy kísérlet során, amikor lökést próbált adni a bevételeknek azzal, hogy megosztotta a felhasználók fényképeit a hirdetőkkel. Akkora volt a felzúdulás, hogy a cég visszalépett és azonnal elnézést kért. A leckét tehát megtanulták, habár nem lehet hibáztatni őket, amiért megpróbáltak pénzre váltani a tartalmakat. Amikor a Facebook megvásárolta az Instagramot 1 milliárd dollárért áprilisban, akkor egyáltalán nem hozott bevételt.
Jackson szerint ez felvet egy kérdést: biztos, hogy a hirdetés a jó üzlet modell ennek a sok mobil cégnek? Ő abban hisz, hogy a Twitternek van egy előnye itt a Facebookkal szemben, csak szimplán azért, mert az ő hirdetéseik kisebbek és könnyebb azokat figyelmen kívül hagyni. Jackson szerint „az emberek nem szeretik a hirdetéseket és így adódik a probléma: ha a Twitter nem vesz ki pénzt, nem profitál a hirdetésekből, akkor miből?”
Már a Facebook esetében is látszott, hogy a felhasználók körében elért népszerűsége még nem garancia arra, hogy – legalábbis az első évben – sikeres pályát fussanak be egy hasonló technológiai fenegyerek papírjai a tőzsdei kibocsátás után. Ráadásul akkora megdöbbenést okozott az első időkben a Facebook lejtmenete, hogy már ez önmagában elég lenne ahhoz, hogy a Twitternek inába szálljon a bátorsága.
A mobileszközök hirdetési bevételei a Facebook esetében is meghatározóak voltak, hiszen egyebek mellett ez vezetett oda, hogy az első hetekben gyakorlatilag állandóan mínuszban voltak a papírok. Bár a közösségi oldal részvényei lassan emelkedő pályára állnak, de az elemzők még mindig óva intenek a bevásárlástól. Az újonnan tőzsdére lépő cégeknek előbb bizonyítani kell – ez pedig eddig nem nagyon sikerült egyik technológiai vetélytársnak sem. Arról nem is beszélve, hogy a részvénypiacokon ebben az évben is hullámvasútra számítanak a szakértők.